R.A. Roks Drs. Robby Roks is als universitair docent verbonden aan de sectie Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Citaties in dit artikel
Adler
‘Foreword: Moving backward’, in: F. Ferrell & M. Hamm (red.), Ethnography at the edge: Crime, deviance and field research , 1998
Broek, van den
Van de straathoek naar Facebook. Een onderzoek naar het gebruik van social media door jongeren binnen de straatcultuur (ongepubliceerde masterscriptie) , 2013
Erp, van
Stol & J. van Wilsem, ‘Criminaliteit en criminologie in een gedigitaliseerde wereld’
Tijdschrift voor Criminologie , 2013
Hamm
Ethnography at the edge. Crime, deviance, and field research , 1998
Young
Cultural criminology: An invitation , 2015
Decorte, Zaitch
Kwalitatieve methoden en technieken in de criminologie , 2010
Gemert, van
Ieder voor zich. Kansen, cultuur en criminaliteit van Marokkaanse jongens , 1998
Jong, de
Kapot moeilijk. Een etnografisch onderzoek naar opvallend delinquent groepsgedrag van ‘Marokkaanse’ jongens , 2007
Roks
‘Het is hier toch geen Amerika?’ Reconstructie van de criminele carrière van een Nederlandse ‘gangsta’ (ongepubliceerde masterscriptie) , 2007
Roks
Never snitch broertje, want de straat hoort het
Ars Aequi , 2015
Decorte, Zaitch
Kwalitatieve methoden en technieken in de criminologie , 2010
ZaitchDecorte, Zaitch
Kwalitatieve methoden en technieken in de criminologie , 2010
ethnography, social media, online, street culture, ethics
Onderwerpen
Juridisch > Recht algemeen
Samenvatting
This article draws on three years of ethnographic research into the embeddedness of crime and identity of the Rollin 200 Crips, a Dutch ‘gang’ from the city of The Hague. During the course of this fieldwork the possibilities of social media were explored. Posts and pictures on social media can be used by criminologists as a relative easy way to collect data, but social media can also be used as a platform to communicate and contact informants. The central argument in this article is that ethnographers should somehow try to incorporate these offline practices in their fieldwork to better deal with the fact that boundaries between being online and offline are becoming increasingly interwoven and blurred. But like forms of offline ethnography, there is also a need to reflect on the usage of this data, particularly in terms of selectivity and ethics.
U heeft geen toegang tot deze publicatie Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.