Tijdschrift voor Toezicht

Artikel

Het motiverende effect van normatieve en afschrikwekkende boodschappen

Trefwoorden handhaving, voorlichting, angstcommunicatie, sociale normen, stated preference
Auteurs Drs. D. de Graaf, Dr. B. van den Putte, S.G. van der Werff MSc. en Dr. R. Kessels
Auteursinformatie

Drs. D. de Graaf
Drs. D. de Graaf is stafmedewerker bij de Onderwijsraad in Den Haag en was ten tijde van het beschreven onderzoek senior onderzoeker bij het cluster Arbeid & Onderwijs van SEO Economisch Onderzoek, Amsterdam.

Dr. B. van den Putte
Dr. B. van den Putte is universitair hoofddocent bij de programmagroep Persuasieve Communicatie van de Universiteit van Amsterdam.

S.G. van der Werff MSc.
S.G. van der Werff MSc is onderzoeker bij het cluster Arbeid & Onderwijs van SEO Economisch Onderzoek te Amsterdam.

Dr. R. Kessels
Dr. R. Kessels is postdoctoraal onderzoeker van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) aan de Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen en StatUa Center for Statistics van de Universiteit Antwerpen.
  • Samenvatting

      Door middel van een stated preference-analyse is onderzocht wat de beste manier van communicatie is om te zorgen dat men zich aan regels van de overheid houdt. Zowel aan leidinggevenden van bedrijven als burgers zijn voorlichtingsboodschappen over door hen begane kleine overtredingen voorgelegd. Respondenten zeggen zich het meest te laten motiveren om de overtredingen niet langer te begaan door voorlichtingsboodschappen met een afschrikwekkend element. Bij burgers gaat het daarbij om de sanctiekans, bij leidinggevenden van bedrijven om de boetehoogte. Ook boodschappen die zich richten op persoonlijke en sociale normen worden motiverend gevonden, maar in mindere mate.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.