S. Maasbommel Mr. S. (Sam) Maasbommel is promovendus bij de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Citaties in dit artikel
Broeksteeg, Gijsenbergh
De Evaluatiewet Wfpp: tussenstation of voorlopig eindstation?
TvCR , 2022
Ewing
Transparency, Accountability and Equality: The Political Parties, Elections and Referendums Act 2000
Public Law , 2001
Huijbers
Procedurele toetsing, het EHRM en rechtseenheid en diversiteit
AA , 2018
Julicher
Red het censuurverbod: schaf het af!
TvCR , 2019
Hoe Denk met
Kreijger
De Verordening transparantie en gerichte politieke reclame – een eerste verkenning
Mediaforum , 2022
Besselink
De Economische Constitutie. Beginselen van de Democratische Rechtsstaat tussen Globalisering en Europeanisering , 2020
Whiteman
Personality Traits. Second Edition , 2003
Trapman
Regulering van microtargeting volgens de Staatscommissie parlementair stelsel: een verkenning
TvCR , 2020
Online verkiezingscampagnes, transparantie en de EU. Op zoek naar de
Wassens
De rode roos maakt plaats voor het online filmpje
NRC Handelsblad , 2021
Ommeren, vanZijlstra
Wetgeven. Handboek voor de centrale en decentrale overheid , 2012
Zuiderveen Borgesius
Online politieke microtargeting. Een zegen of een vloek voor de democratie?
NJB , 2019
Download citeerwijze bij dit artikel
Onderwerpen
Juridisch > Recht algemeen
Juridisch > Staatsrecht
Samenvatting
Dit artikel bespreekt de ontwikkelingen omtrent regulering van microtargeting, die vorm moet gaan krijgen in de reeds lang aangekondigde, inmiddels ‘mythische’ Wet op de politieke partijen. Na een beknopte beschrijving van het fenomeen microtargeting (het met gebruik van persoonsgegevens toegesneden campagneberichten gericht tonen aan specifieke groepen kiezers) en de daaraan klevende risico’s, beoordeel ik eerst de inhoud en doelmatigheid van de inmiddels wel verschenen Nederlandse Gedragscode Transparantie Online Politieke Advertenties, en meer algemeen of zelfregulering in dezen een geëigend middel is. Vervolgens wordt de bewegingsruimte van de wetgever verkend in het licht van artikel 10 EVRM en de in Straatsburg ontwikkelde <i>general measure</i>-doctrine ten aanzien van politiekeadvertentieverboden. Ten derde wordt aandacht besteed aan de resterende toegevoegde waarde van nationale regels op dit gebied ten opzichte van de recent door de Europese Commissie voorgestelde Transparantieverordening. Betoogd wordt dat de Gedragscode een weinig waardevolle bijdrage levert, waardoor een wettelijke regeling wel degelijk in een behoefte voorziet. Hoewel Nederland op onderdelen door Europa wordt ingehaald, blijft er ruimte voor aanvullingen. De totstandkoming van een dergelijke wet is echter aan strenge zorgvuldigheidseisen gebonden.
U heeft geen toegang tot deze publicatie Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.