Tijdschrift voor Jeugdrecht

Discussion

Stel kinderrechten voorop in een datagedreven wereld

Trefwoorden dataficatie, dataveillance, digitalisering, privacy, onderwijs, sociale media
Auteurs Prof. dr. mr. S. van der Hof, Prof. dr. mr. T. Liefaard en Drs. R. Pijpers
Auteursinformatie

Prof. dr. mr. S. van der Hof
Prof. dr. mr. S. van der Hof is hoogleraar Recht en digitale technologie, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Universiteit Leiden.

Prof. dr. mr. T. Liefaard
Prof. dr. mr. T. Liefaard is hoogleraar Kinderrechten, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Universiteit Leiden.

Drs. R. Pijpers
Drs. R. Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek, stichting Kennisnet.
  • Samenvatting

      Digitale geletterdheid krijgt een vaste plek in het onderwijs, zo is onlangs besloten in de Tweede Kamer. Dat betekent dat scholen verplicht worden leerlingen les te geven in digitale vaardigheden. De urgentie om kinderen digitaal vaardiger maken is groot, maar er is meer nodig in een datagedreven wereld waarin kinderen vanaf hun geboorte worden gedataficeerd en gemonitord.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.