De websites van Boom uitgevers maken gebruik van cookies. Wat betekent dit voor u? Klik hier voor meer info.
Drie drijvende krachten achter bedrijfscriminaliteit
Gepubliceerd op 01-08-2014
JV 2014/3
7
4
0
0
0

Auteursinformatie

G.W. Brummelkamp
Drs. Guido Brummelkamp is senior onderzoeker bij Panteia.
W. Huisman
Prof. dr. mr. Wim Huisman is als hoogleraar Criminologie verbonden aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit te Amsterdam.
T. Flikweert
Mr. drs. Tamara Flikweert is als junior onderzoeker verbonden aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Citaties in dit artikel

Coleman
; , 1995
Cullen
‘General Strain Theory and White-Collar Crime’, in: D. Weisburd & S. Simpson (red.), The Criminology of White-Collar Crime , 2009
Geis, Meier
White Collar Crime, Classic and Contemporary Views , 1995
Ermann, Lundman
Corporate and Governmental Deviance, Problems of Organisational Behavior in Contemporary Society (6e druk) , 2002
Huisman
Waarom organisaties de regels naleven, over individuele motieven, de ethische bedrijfscultuur en de mores in de branche , 2013
Meier
White Collar Crime , 1995
Yeager
Organisational Offending and Neoclassical Criminology: Challenging the Reach of a General Theory of Crime
Criminology , 1996
Masters
‘Ethics through the Entrepreneurial Lens: Theory and Observation’, Journal of Busines
Ethics , 2002
Calster
De criminologische kant van het ondernemen , 2009

Download citeerwijze bij dit artikel

Trefwoorden

business crime, small and medium sized enterprises, control, opportunity, motivation

Onderwerpen

Juridisch > Recht algemeen

Samenvatting

This article gives a report of an empirical study on business crime among small and medium sized enterprises (< 250 employees). The researchers examined 37 cases of business crime by interviewing the entrepreneurs. They were asked how the offence occurred, about their personal stake and their reflections on the interests that were impaired. Although the concept of business crime covers a huge amount of unlawful actions committed with various intentions, in the end there are three main driving forces: control, opportunity and motivation. Control refers to the entrepreneurs’ professionalism and ability to bring business processes – that can be rather complex – in line with regulations. Opportunity refers to the economic interest c.q. the (opportunity) costs of compliance. Motivation refers to the entrepreneurs’ perception of responsibility toward direct stakeholders and social values.

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.

Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.
Naar de webshop

Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.

Inloggen of registreren