Justitiële verkenningen

Article

Jongeren op school houden, helpt dat tegen criminaliteit?

Trefwoorden Education, Crime, startkwalificatie, incapacitation effect, natural experiment
Auteurs Dr. O. Marie en T. Paulovic MSc
Auteursinformatie

300785 Dr. O. Marie
Dr. Olivier Marie is als associate professor verbonden aan de Erasmus School of Economics in Rotterdam en als senior onderzoeker aan het Research Centre for Education and the Labour Market van de Universiteit Maastricht.

300788 T. Paulovic MSc
Tea Paulovic MSc is als promovenda verbonden aan de Faculteit Economie van de Universiteit Maastricht.
  • Samenvatting

      The authors discuss the effects on criminal participation of the 2007 Dutch educational reform which forced individuals between age 16 and 18 to stay in school if they had not attained startkwalificatie level. By comparing the arrest rate of individuals born just before and after the reform, the authors estimate the potential incapacitation effect of education on crime. Their results suggest that this exogenous change in education policy significantly reduced criminal participation among youths affected by the policy. The authors conclude that forcing youths most at risk of leaving school without any qualification to stay longer in education has positive immediate effects on youth crime reduction, that are beyond the potential educational benefits of such policies.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.