Markt & Mededinging

Article

Online uitbuiting van consumenten voorkomen: een zorgplicht voor dominante ondernemingen?

Trefwoorden online markten, uitbuiting, consumenten, digitale machtspositie, data
Auteurs Wolf Sauter
DOI
Auteursinformatie

Wolf Sauter
Prof. dr. mr. drs. W. Sauter is in dienst bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en verbonden aan het Tilburg Law and Economics Center (Tilec). Dit artikel is geschreven op persoonlijke titel, en is een bewerkte en gecondenseerde versie van het Social Sciences Research Network (SSRN) Working Paper ‘A duty of care to prevent online exploitation of consumers? Digital dominance and special responsibility in EU competition law’, https://ssrn.com/abstract=3353280
  • Samenvatting

      Online markten vormen een nieuwe uitdaging voor het mededingingsrecht. Alle voordelen van deze vorm van handel in termen van toegankelijkheid en keuzemogelijkheden ten spijt kunnen consumenten hier worden overschaduwd door ondernemingen die in een virtuele omgeving de persoonlijke data van hun tegenpartij kunnen benutten om deze uit te buiten of te discrimineren. Dit artikel behandelt de vraag of, en zo ja wanneer, deze tak van het recht gebruikt kan worden om door middel van het opleggen van een zorgplicht consumenten te beschermen tegen onbillijk ofwel oneerlijk gedrag door partijen die hun digitale machtspositie misbruiken.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.