Markt & Mededinging

Article

De rol van interventiedrempels en effectenanalyse in de Digital Markets Act

Trefwoorden poortwachters, interventiedrempel, effectenanalyse, schadetheorieën, theorieën van waardecreatie
Auteurs Lirio Barros en Timo Klein
Auteursinformatie

Lirio Barros
L. Barros MSc (lirio.barros@oxera.com) is analist bij Oxera Consulting LLP in Brussel.

Timo Klein
T. Klein PhD (timo.klein@oxera.com) is consultant bij Oxera Consulting LLP in Amsterdam en docent Mededingingseconomie aan de Universiteit Utrecht.
  • Samenvatting

      Deze bijdrage beschouwt de DMA op twee economische aspecten: het gebruik van interventiedrempels en het ex ante reguleren van aangewezen gedragingen. Vanuit economisch perspectief zijn er twee zorgen in de vormgeving van de DMA: het voornaamste interventiecriterium (bedrijfsomvang) is een slechte voorspeller van mededingingsproblematiek en het is bij de aangewezen gedragingen vaak zonder effectenanalyse niet mogelijk om vast te stellen dat de gedragingen daadwerkelijk schadelijk zijn voor de mededinging en de gebruikers. Ter uitweiding beschrijven we in deze context, naast de schadetheorieën, ook de theorieën van waardecreatie van drie prominente verboden gedragingen: het combineren van persoonsgegevens, zelfbevoordeling en koppelverkoop.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.