Markt & Mededinging

Article

Ex-postonderzoek in fusiezaken

Trefwoorden ex-postonderzoek, fusiezaken, concentraties, concentratietoezicht, mededingingsautoriteit
Auteurs Annemieke Tuinstra en Ron Kemp
Auteursinformatie

Annemieke Tuinstra
Drs. A.A.M. Tuinstra is werkzaam bij het Economisch Bureau van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarnaast is zij verbonden aan Tilburg University.

Ron Kemp
Dr. R.G.M. Kemp is werkzaam bij het Economisch Bureau van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarnaast is hij verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Samenvatting

      Door achteraf de effecten van fusies op bijvoorbeeld prijs of kwaliteit te meten met zogenoemde ex-postonderzoeken, kunnen mededingingsautoriteiten waardevolle inzichten verkrijgen in de impact van eerdere fusies, ten behoeve van het verbeteren van het concentratietoezicht in algemene zin. Een relatief nieuwe ontwikkeling is dat de effecten van eerdere concentraties in dezelfde markt en/of van dezelfde partijen rechtstreeks worden gebruikt in de inhoudelijke beoordeling van voorgenomen concentraties, bijvoorbeeld als aanwijzing voor het bestaan van een machtspositie of het strategische gedrag van de betreffende partijen. Dit artikel schetst de voordelen en uitdagingen die hiermee gepaard gaan, aan de hand van voorbeelden uit de (inter)nationale mededingingspraktijk.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.