Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid

Article

Islamitische scholen en indoctrinatie

Trefwoorden islamitische scholen, indoctrinatie, Onderwijsvrijheid
Auteurs prof. dr. Michael S. Merry en dr. Marcel Maussen
Auteursinformatie

336655 prof. dr. Michael S. Merry
Prof. dr. M.S. Merry is hoogleraar Opvoedkunde, in het bijzonder Grondslagen en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

336658 dr. Marcel Maussen
Dr. M.J.M. Maussen is universitair hoofddocent bij de afdeling Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.
  • Samenvatting

      Islamic schools are often criticized for indoctrinating children, which would violate the goals of education in a democratic society. This article explores whether, as a matter of principle, parents could legitimately choose to send their child to a school where he or she will be indoctrinated, for example because they believe that at a religious schools the opportunities for a child to be stigmatized are smaller. Besides, the article investigates whether it is plausible that children in Islamic school in the Netherlands are indeed being indoctrinated.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.