Constructing mosques. The governance of Islam in France and the Netherlands (dissertatie), Amsterdam: , 2009
Mair
The correlates of consensus democracy and the puzzle of Dutch politics
West European Politics , 1994
Becker, Praag, van
Politicologie: basisthema’s en Nederlandse politiek , 2006
Hoogenboom, Scholten
Migranten en de erfenis van de verzuiling in Nederland
Beleid en Maatschappij , 2008
Bader
The governance of Islam in Europe: The perils of modeling
Journal of Ethnic and Migration Studies , 2007
Rath
Nederland en zijn islam: een ontzuilende samenleving reageert op het ontstaan van een geloofsgemeenschap , 1996
Verplanke
Subsidiëring van de kerkenbouw (dissertatie) , 1963
Sassen
Rapport Regeling bijdragen Kerkenbouw , 1957
Heerikhuizen
Pioniers van een verenigd Europa. bovennationaal denken in het Nederlandse parlement (1946-1951) (dissertatie) , 1998
Hirsch Ballin
Rapport Overheid, godsdienst en levensovertuiging. Eindrapport criteria voor steunverlening aan kerkgenootschappen en andere genootschappen op geestelijke grondslag , 1988
Fermin
Nederlandse politieke partijen over minderhedenbeleid, 1977-1995 (dissertatie), Utrecht: Universiteit Utrecht 1997; M. van Meeteren, Discoursen van integratie. De omslag in het politieke debat over integratie in Nederland (dissertatie), Rotterdam , 2005
Verkaaik
Gods huis in de steigers, Amsterdam 2017. Dat geldt ook voor hindoestaanse gemeenschappen: F. Bakker, ‘Nieuwe hindoetempels in Nederland: een schets van lokale initiatieven en gemeentelijke reacties’
Between 1964 and 1976, roughly the heydays of dechurching in the Netherlands, the Dutch government contributed to the construction of 788 church buildings and one mosque through the Church Building Premium Act. After 1976, however, there was no longer any political basis for similar support of religious newcomers – apart from a few temporary subsidies to specific Muslim communities. In this article I argue that to understand developments in Dutch church-state relations it is not enough to study cultural-ideological shifts as visible in in media-outlets and parliamentary deliberations. The case of direct funding for houses of worship illustrates that dynamics of church and state relations can only fully assessed by delving into the politico-institutional context in which policy deliberations took place. This shows that political decisions about policies on religious accommodation were highly influenced by the way the trajectory of decision making was organized. Both the amount of access of faith-based organisations to the negotiation tables and the extent to which policy-debates were linked to or decoupled from concurrent policy issues mattered greatly for the outcome of policy deliberations.
U heeft geen toegang tot deze publicatie Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.