Jean-Marc Piret Dr. J.V.A.G. (Jean-Marc) Piret is universitair hoofddocent rechtsfilosofie aan de juridische faculteiten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Vrije Universiteit Brussel.
Citaties in dit artikel
Arendt
The Life of the Mind , 1978
Augustinus
Confessions, I-II (Budé uitgave) , 1989
Augustinus
Over de vrije wilskeuze , 1994
Denzinger
Enchiridion Symbolorum et Definitionum. Wurzburg: Sumptibus Stahelianis , 1854
Goossens
‘Psychopaten zijn toerekeningsvatbaar.’ Een strafrechtelijk dogma onder de loep
Jura Falconis ,1, 2010
GrayWaller
Serial Killers. Being and Killing , 2010
HowardWaller
Serial Killers. Being and Killing , 2010
Jong, de
Wilsvrijheid en strafrechtelijke verantwoordelijkheid. Een rondgang langs fysicalisme, connectionisme en belichaamde cognitie
Justitiële verkenningen ,1, 2013
Kane
The Oxford Handbook of Free Will , 2011
Metivier
Hypnotist , Philosopher, Serial Killer , 2008
Nietzsche
Werke in drei Bänden. München: Carl Hanser Verlag , 1977
Ost
Sade et la Loi , 2005
Piret
De geschiedenis als slachtbank , 2009
Roef
Welke vrije wil heeft het strafrecht nodig? Over bewustzijn, brein en capaciteitsverantwoordelijkheid
Justitiële verkenningen ,1, 2013
SchmidWaller
Serial Killers. Being and Killing , 2010
Slors
Dat had je gedacht! Brein, bewustzijn en vrije wil , 2012
Stokkom, van
Actieve verantwoordelijkheid in het strafrecht. Naar een brede opvatting van ‘recht doen’
M.C. Foblets e.a. (eds.), Liber Amicorum René Foqué , 2012
Waller
Serial Killers. Being and Killing , 2010
Download citeerwijze bij dit artikel
Onderwerpen
Criminologie > Criminologie algemeen
Juridisch
Samenvatting
This article is about the ability of human beings to make a deliberate choice to do evil. Punishing evildoers according to penal law presupposes that they are responsible for their acts, i.e. that they acted out of free will. In the first part I recall the origins of the classical nexus between free will, responsibility and punishment in Christian theology and scholastic philosophy. Then I analyze the philosophies of Sade and Nietzsche in order to demonstrate how the traditional conception of good and evil can be inverted. Sades extreme moral relativism and Nietzsches radical perspectivism open the gates for a justification of moral evil. In the final part I look at the serial killer as an actor who deliberately chooses to do evil. The personality disorder (psychopathy) of most serial killers probably affects their inhibition to harm others. But although their lack of empathy can lower the threshold for harming others, this (mostly) does not annihilate their moral responsibility. Such can be exemplified by the fact that many serial killers are acting in an extremely strategic, opportunistic and deceitful way in order to ensure the persistence of their deliberate choice to do evil. Moreover, some serial killers, when justifying their behavior, engage in arguments putting into perspective ‘good’ and ‘evil’ in a way that is reminiscent of Sade and Nietzsche.
U heeft geen toegang tot deze publicatie Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.