Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit

Article

Over schade en schande

Shaming en stigmatisering van ondernemingen

Trefwoorden naming and shaming, organisatiecriminaliteit, stigma, reputatie, Shell
Auteurs Judith van Erp
Auteursinformatie

Judith van Erp
Prof. dr. Judith van Erp bekleedt de leerstoel ‘Regulatory Governance’ aan de Universiteit Utrecht, binnen het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap. j.g.vanerp@uu.nl
  • Samenvatting

      Naming-and-shaming campaigns, in which civil society groups publicly call upon corporations to end harmful behavior via social media, are a powerful mechanism for social control of corporations. This article investigates naming and shaming in modern, global markets through a case study of Shell - one of the most stigmatized corporations of our time. First, the perspective of organizational sociology is used to answer the question why Shell is receiving such significant attention. Next, the article addresses how shaming manifests itself in global markets. The example of Shell illustrates reintegrative shaming, aiming to end harmful activities, as well as stigmatizing shaming that undermines a corporation’s license to operate.
      Finally, this article discusses the potential consequences of naming and shaming for corporate reputations. In the case of Shell, Goffman’s concept of courtesy stigma appears to form the greatest reputational risk, as stigmatization of Shells business partners will create status anxiety and will limit opportunities to develop business.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.