Wilte Zijlstra Dr. W.G. Zijlstra is toezichthouder bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Nynke van Egmond-de Boer N.M. van Egmond-de Boer, MA, is toezichthouder bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Citaties in dit artikel
Hilbers, Rijsbergen, Raaijmakers, Vries, de
‘Effectmeting in het toezicht op de financiële sector’
TvT , 2012
Stewart, Martin
‘Intended and unintended consequences of warning messages: A review and synthesis of empirical research’
Journal of Public Policy & Marketing , 1994
Argo, Main
‘Meta-Analyses of the Effectiveness of Warning Labels’
Journal of Public Policy & Marketing , 2004
Loewenstein, Sunstein, Golman
‘Disclosure: Psychology changes everything’
Annual Review of Economics , 2014
Mercer, Palmiter, Taha
‘Worthless warnings? Testing the effectiveness of disclaimers in mutual fund advertisements’
Journal of Empirical Legal Studies , 2010
Loewenstein, Sunstein, Golman
‘Disclosure: Psychology changes everything’
Annual Review of Economics , 2014
Zijlstra
‘Beleggen buiten toezicht’
Economisch Statistische Berichten ,4683, 2014
Choi, Laibson, Madrian, MetrickPoterba
Tax policy and the economy, vol. 16 , 2002
Download citeerwijze bij dit artikel
Onderwerpen
Juridisch > Mededingingsrecht
Samenvatting
Voor beleggingsaanbiedingen aan particulieren die buiten toezicht vallen, geldt sinds 2012 een verplichte vrijstellingsvermelding in een vast formaat. In een gerandomiseerd experiment tonen we aan dat afwezigheid van de melding ‘<i>Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunning- en prospectusplicht voor deze activiteit</i>’ leidt tot een hogere investeringsintentie (het effect op het daadwerkelijke gedrag is niet gemeten), vooral bij vermogende respondenten die de melding niet kennen (58 procent van de populatie). Dit lijkt in lijn met een doel van de waarschuwing, namelijk consumenten beschermen door ze te wijzen op hun grotere eigen verantwoordelijkheid bij deze producten. Met dit gerandomiseerde experiment laten we zien dat het nuttig en uitvoerbaar is voor toezichthouders om hun interventies te testen op effectiviteit.
U heeft geen toegang tot deze publicatie Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.