Tijdschrift voor Toezicht

Miscellaneous

Waarom reputatie meer is dan beeldvorming

Over het belang van reputatie voor het toezicht van nu

Trefwoorden toezicht, inspecties, reputatie, reputatiemanagement
Auteurs Rick Stegeman, Julia Wesdorp en Emma Ropes
DOI
Auteursinformatie

Rick Stegeman
R.G.H. Stegeman is PhD-kandidaat bij de Universiteit Utrecht.

Julia Wesdorp
J.V. Wesdorp is PhD-kandidaat bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Emma Ropes
E.C. Ropes is PhD-kandidaat bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Samenvatting

      In dit essay bespreken wij het belang van reputatie in het toezicht. Wij stellen dat reputatiemanagement niet slechts gaat om het beïnvloeden van de beeldvorming over de eigen organisatie, maar essentieel is voor de effectiviteit en legitimiteit van toezichthouders. Allereerst bespreken we Daniel Carpenter’s (2010) theorie over de rol van reputatie in het toezicht. Daarna laten we zien dat deze theorie bij uitstek geschikt is om het toezicht van nu te begrijpen. Ten slotte richten we ons op het wetenschappelijk onderzoek naar de rol van reputatie in de toezichtpraktijk, dat laat zien wat een goede reputatie oplevert voor toezichthouders en hoe toezichthouders trachten een goede reputatie te cultiveren.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.