Tijdschrift voor Toezicht

Article

Bronnen van gezag

Een empirisch onderzoek naar de totstandkoming van reputaties van toezichthouders

Trefwoorden reputatie, gezag, autoriteit, media en communicatie, stakeholders
Auteurs Lauren Fahy, Erik Hans Klijn en Judith van Erp
DOI
Auteursinformatie

Lauren Fahy
Dr. L.A. Fahy is postdoctoraal onderzoeker aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht.

Erik Hans Klijn
Prof. dr. E.-H. Klijn is Hoogleraar bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit (Department of Public Administration and Sociology, Erasmus School of Social and Behavioral Sciences). Zijn onderzoek richt zich op complexe besluitvorming in netwerken, netwerken, netwerk management, branding en de invloed van media op besluitvorming

Judith van Erp
Prof. dr. J. van Erp is hoogleraar Regulatory Governance aan de Universiteit Utrecht. Zij is programmaleider van het NWA onderzoeksprogramma Vernieuwing van Toezicht en projectleider van het onderzoeksproject Toezicht met Gezag.
  • Samenvatting

      De reputatie van toezichthouders wordt van groot belang geacht voor hun effectiviteit en maatschappelijk gezag. Er is echter nog weinig kennis over de vraag hoe reputaties van toezichthouders tot stand komen en waarop die zijn gebaseerd. Een beter begrip van de totstandkoming van reputaties kan bijdragen aan het publieke gezag van toezichthouders. Dit onderzoek beantwoordt de vraag welke factoren de reputatie van toezichthouders bepalen in de ogen van hun eigen medewerkers en in de ogen van onder toezicht gestelde organisaties, en hoe deze opvattingen zich tot elkaar verhouden. Uit het onderzoek is gebleken dat reputatie in de ogen van onder toezicht gestelde organisaties, en in de ogen van medewerkers van toezichthouders, in belangrijke mate stoelt op de prestaties en activiteiten van de toezichthouder; op de kwaliteit van de interacties met ondertoezichtstaanden en burgers; en op mediaberichtgeving. Institutionele factoren, zoals onafhankelijkheid, lijken minder relevant voor reputatie.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 19,75 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 19,75 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.