Tijdschrift voor Veiligheid

Artikel

De Collectieve Winkelontzegging

Trefwoorden winkelontzegging, overlast, (on)veiligheid, voorzorgsprincipe
Auteurs Loes Wesselink, Marc Schuilenburg en Patrick Van Calster
Auteursinformatie

279074 Loes Wesselink
Loes Wesselink is criminologe en werkt als junior onderzoeker bij het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement in Den Haag. E-mail: wesselink.loes@gmail.com.

279077 Marc Schuilenburg
Marc Schuilenburg doceert aan de vakgroep Criminologie van de Vrije Universiteit te Amsterdam. E-mail: m.b.schuilenburg@rechten.vu.nl.

279080 Patrick Van Calster
Patrick Van Calster is universitair hoofddocent aan het departement strafrecht en criminologie van de Universiteit Leiden. E-mail: p.j.v..van.calster@law.leidenuniv.nl.
  • Samenvatting

      Public Private Partnerships (PPS) are becoming one of the most popular answers to problems of crime and disorder. In this contribution, the authors research the Collective Shop Ban, maybe the most successful form of Public Private Partnerships currently operating in the Netherlands. A Collective Shop Ban is a civil measure bestowed upon a person by the shop owner, when s/he displays ‘unwanted behaviour’. As a consequence entry can be denied for every shop assembled in the association of entrepreneurs. In 2007 almost 900 people have been denied access to over 450 shops in the city centre of The Hague. This new form of collaboration between police, public prosecution service and entrepreneurs has already been rewarded with the Regional Crime Control Platform ‘safety award’. However, the authors question the effects of this collaboration. They argue that the Collective Shop Ban creates its own public of ‘unwanted shoppers’, that can be banned from a shopping area by devising new terms of exclusion. This ‘public’ is subjected to new means of power, to be applied by private security guards and shop owners. While entrepreneurs celebrate the possibilities of this civil measure, the authors warn for the juridical and ethical consequences of this measure.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.