Jan Terpstra Prof. dr. ir. Jan Terpstra is hoogleraar Criminologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: j.terpstra@jur.ru.nl.
Mirjam Krommendijk Drs. Mirjam Krommendijk is werkzaam als onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: m.krommendijk@jur.ru.nl.
Verwijzingen naar dit artikel
Ruth Prins, Lex Cachet
Integrale veiligheidszorg en de burgemeester
Citaties in dit artikel
Bakker
Van goede wil en samenwerking. Een onderzoek naar samenwerking in de aanpak van meerderjarige veelplegers, 2009
Benson
The interorganizational network as a political economy. Administratieve Science Quarterly, 20(2), 1975
The Local Governance of Crime: Appeals to Community and Partnerships, 1997
Dammen
Quick scan veiligheidshuizen, 2008
Douglas
In the active voice, 1982
EbersAndrews, Knoke
Networks in and around organizations (Research in the sociology of organizations, Vol. 16), 1999
Hood
The art of the state. Culture, rhetoric and public management, 2000
Hulsen, Moors
Over eigen grenzen heen: een onderzoek naar het Veiligheidshuis Midden-Limburg. In: P. Deelman & L. Gunther Moor (red.), Lokale en regionale inbedding van veiligheidshuizen. Dordrecht/Den, 2009
Johnston, Shearing
Governing security. Explorations in policing and justice, 2003
Nikkels, Graaff, de, Schildmeijer
Naar een veiliger gemeente. Stand van zaken Lokaal Integraal Veiligheidsbeleid en de behoefte tot ondersteuning bij gemeenten, 2005
O'Toole, Montjoy
Interorganizational policy implementation: a theoretical perspective
Public Administration Review, 1984
Pierre
Debating Governance. Authority, steering, and democracy, 2000
Rebel
Netwerkmanagement in de veiligheidszorg. Naar een bestuurskundig model, 2008
Smits, Klieverik
Integraal veiligheidsbeleid: de regierol van de gemeente. Een onderzoek naar de inhoud van integraal veiligheidsbeleid. Enschede:, 2002
Straver, Ulrich, Duijneveldt, van
Integratie van Nederlandse politie in wijken, netwerken en lokaal bestuur, 2009
Terpstra
Netwerken en samenwerking bij de uitvoering van beleid
Beleidswetenschap, 2001
Terpstra
Wijkagenten en hun dagelijks werk. Een onderzoek naar de uitvoering van gebiedsgebonden politiewerk, 2008
Terpstra, Kouwenhoven
Samenwerking en netwerken in de lokale veiligheidszorg, 2004
Timmermans
Regie op veiligheid effectief?, 2010
Tops
Regimeverandering in Rotterdam. Hoe een stadsbestuur zich opnieuw uitvond, 2007
Torre, de laEilert-, Bergsma, Duin, van
Lokale politiek over politie, 2010
Vianen, van
Evaluatie Justitie in de Buurt Nieuwe Stijl. Verbindende netwerken in de veiligheidhuizen, 2008
Visser
Sturing en samenwerking in handhavingsprojecten, 2008
Zwanenburg, Smit
Kleine criminaliteit en overheidsbeleid, 1990
Samenvatting
In the local governance of public safety many different organizations are involved. These organizations cooperate in local networks or partnerships to manage problems related to crime and disorder. In the Netherlands the local government should coordinate the cooperation between these organizations and their activities. Research shows that in practice this coordination has many serious shortcomings.Therefore the Dutch government proposed a new Act to promote the local government’s capacities to coordinate these networks and local policies of public safety (<i>Wet op de gemeentelijke regierol lokale integrale veiligheid</i>). At this moment this proposal has not yet been submitted to the Dutch Parliament.This Act will create new obligations and powers for the local government. According to this Act every four years local councils will have to establish a public safety policy plan based on an analysis of local problems of crime and disorder. Local governments should make formal agreements with the local partner agencies about their activities. Additionally the Act will provide local governments with the power to enforce these cooperation and contributions and to sanction it. Research shows that many of the problems that arise in the coordination of these networks and partnerships result from the local governments themselves. Often the governmental support and commitment to local safety issues are insufficient, the local administration is highly fragmented, the coordination is often poorly implemented and local administration often have a bureaucratic culture that is hard to reconcile with the need to react quickly to urgent local problems. Considering these problems the authors argue that this proposed Act is not an adequate solution for the problems that arise in the coordination of local safety policies and partnerships.
U heeft geen toegang tot deze publicatie Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.