Tijdschrift voor Veiligheid

Artikel

Duale identiteit in een multiculturele samenleving: een longitudinale kwalitatieve effectmeting van de weerbaarheidstraining Diamant

Auteurs Allard R. Feddes, Liesbeth Mann, Nathalie de Zwart en Bertjan Doosje
Auteursinformatie

Allard R. Feddes
Dr. Allard Feddes is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam. E-mail: A.R.Feddes@uva.nl.

Liesbeth Mann
Drs. Liesbeth Mann is als promovenda verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam. E-mail: L.Mann@uva.nl.

Nathalie de Zwart
Nathalie de Zwart, BSc, was ten tijde van het onderzoek als onderzoeksassistente verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam. E-mail: dezwart.n@gmail.com.

Bertjan Doosje
Prof. dr. Bertjan Doosje is verbonden aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Sociale Psychologie, en het Amsterdam Institute for Social Sciences (AISS) ‘Challenges to Democratic Representation’. Hij is als bijzonder hoogleraar bekleder van de FORUM Frank Buijs-leerstoel voor Radicaliseringsstudies. E-mail: E.J.Doosje@uva.nl.
  • Samenvatting

      In this article a longitudinal effect study is described of resilience training Diamant. The training focuses in particular on adolescents with a dual identity who do not have work, are not enrolled in an education, feel unfairly treated (relatively deprived), have low self-esteem, and are at risk of social isolation. The training can be considered as a method to prevent development of criminal behaviour and possibly radicalisation. Certified trainers work with small groups of 10 to 15 adolescents to increase their resilience and help them finding their place in society. The present research focused on the following questions: (1) Does this training have a positive effect on self-esteem among the participants? (2) Does social isolation decrease as a consequence of the training? (3) Does the training reduce feelings of relative deprivation and help participants better deal with conflicts? Participants were interviewed before and halfway the training and directly after completing the training. A follow-up measurement three months after the end of the training examined effects on the longer term. In total 44 semi-structured interviews were held. Interviews were written out and coded using a two-step procedure: In the first step two researchers independently coded each interview. Second, when necessary, changes in the coding scheme were made. Then each interview was coded separately by the two researchers and disagreements were discussed until full agreement was reached. The results show that Diamant has a positive effect on self-esteem of participants. Also, participants overall showed an increase in connectedness to society. Third, Diamant reduced feelings of relative deprivation and participants indicated they could better deal with conflicts. Based on these results it is concluded that Diamant is effective in regard to its goals which were evaluated in this study. Limitations of the research and possibilities for future studies are discussed.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.