Tijdschrift voor Veiligheid

Article

De rol van sociale media bij rampen en (mini)crises

Trefwoorden Sociale media, Crises, Crisiscommunicatie, geruchten
Auteurs Menno van Duin, Vina Wijkhuijs en Jan Eberg
DOI
Auteursinformatie

Menno van Duin
Menno van Duin is lector crisisbeheersing (IFV).

Vina Wijkhuijs
Vina Wijkhuijs is senior onderzoeker Lectoraat Crisisbeheersing (IFV).

Jan Eberg
Jan Eberg is hoofddocent en onderzoeker integrale veiligheid (HU).
  • Samenvatting

      Professionals dealing with crises are more or less forced to a next level of crisis communication and crisis management. This is because of the influence of social media. Messages on Twitter, Facebook and other social media can have a significant impact on the course of developments during a crisis. Sometimes in a positive way, when help is mobilized quickly and people can be informed almost instantly. On other occasions the impact is more negative, when for instance rumors lead to false accusations or threats. In the past several years, crisis management authorities have built up more experience with the use and application of social media and monitoring tools. There are still cases where officials and professionals are taken by surprise because of the shift stream of messages and their impact on public opinion and crisis control. But also lessons have been learned, e.g. in terms of online and offline reactions, cooperation with the public, and rumor control.
      This article gives an overview of research results in literature and summarizes the outcomes of a case study research project.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.