Tijdschrift voor Veiligheid

Article

Weerbaar tegen phishing: een verkenning van de onderliggende factoren bij zelfbescherming tegen phishing onder jongeren, ouderen en mkb’ers

Trefwoorden phishing, slachtofferschap van cybercriminaliteit, cyberweerbaarheid, protection motivation theory, PMT
Auteurs Susanne van ’t Hoff-de Goede, Luuk Bekkers, Ellen Misana-ter Huurne, Ynze van Houten, Rutger Leukfeldt en Remco Spithoven
DOI
Auteursinformatie

Susanne van ’t Hoff-de Goede
Susanne van ’t Hoff-de Goede is senior onderzoeker bij het Centre of Expertise Cyber Security van de Haagse Hogeschool. M.S.vantHoff-deGoede@hhs.nl

Luuk Bekkers
Luuk Bekkers is PhD kandidaat bij het Centre of Expertise Cyber Security van de Haagse Hogeschool en het lectoraat Maatschappelijke Veiligheid van Hogeschool Saxion. L.M.J.Bekkers@hhs.nl

Ellen Misana-ter Huurne
Ellen Misana-ter Huurne is senior docent/onderzoeker bij het lectoraat Maatschappelijke Veiligheid van Hogeschool Saxion. e.f.j.misana@saxion.nl

Ynze van Houten
Ynze van Houten is senior docent/onderzoeker bij het lectoraat Maatschappelijke Veiligheid van Hogeschool Saxion. y.a.vanhouten@saxion.nl

Rutger Leukfeldt
Rutger Leukfeldt is lector Cybercrime & Cybersecurity en directeur van het Kenniscentrum Cyber Security aan de Haagse Hogeschool en senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR). RLeukfeldt@nscr.nl

Remco Spithoven
Remco Spithoven is lector Maatschappelijke Veiligheid bij Hogeschool Saxion en hoofdredacteur van Tijdschrift voor Veiligheid. r.spithoven@saxion.nl
  • Samenvatting

      A large group of Dutch people fall victim to phishing every year. However, citizens and companies take self-protective measures to a limited extent. This study maps out which factors contribute to the intention to take self-protective measures against phishing by three high-risk groups, namely young people, the elderly and SMEs (Small and Medium Enterprises). We apply the Protection Motivation Theory and justify an extension of this model with two factors: affective response and subjective norms. Data was collected through questionnaire research at a panel agency among young people (N=1179), the elderly (N=1191) and SME owners (N=1020). The strongest predictor for the intention to take self-protective measures against phishing appeared to be affective response (worrying about phishing), followed by a negative effect of self-efficacy and positive effects of perceived seriousness (young people and SMEs) and subjective norm (SMEs). Implications of the findings for policy makers and interventions are discussed.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.