Verfijn uw zoekresultaat

Zoekresultaat: 454 artikelen

x
Annotatie

Onderzoeksplicht of zorgvuldigheidsplicht bij de Wet Markt en Overheid? Het CBb verleent park-assist aan gemeenten

Rb. Rotterdam 21 september 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:7170; Rb. Rotterdam 22 maart 2018, ECLI:NL:RBROT:2018:2123; Rb. Rotterdam 22 maart 2018, ECLI:NL:RBROT:2018:2119; CBb 18 december 2018, ECLI:NL:CBB:2018:660

Tijdschrift Markt & Mededinging, Aflevering 2 2019
Auteurs Jasper Sluijs
Auteursinformatie

Jasper Sluijs
Dr. J.P. Sluijs is universitair docent aan de vakgroep economisch publiekrecht van de Universiteit Utrecht. De auteur dankt Willem Janssen voor behulpzaam commentaar op een eerdere versie van deze annotatie, en Gijs van Midden voor waardevolle discussies over Wet M&O-jurisprudentie.

Cees Dekker
Mr. C.T. Dekker is advocaat bij Nysingh advocaten-notarissen N.V. en redacteur van dit tijdschrift.

Ekram Belhadj
Mr. E. Belhadj is advocaat bij Nysingh advocaten-notarissen N.V.
Artikel

Access_open De immuniteit van de feitelijk leidinggever na NJ 2018/134 (Stichtse Vecht)

Een analyse in het licht van de uit artikel 2 EVRM voortvloeiende positieve verplichtingen

Tijdschrift Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2019
Trefwoorden Feitelijk leidinggeven, Exclusieve bestuurstaak, Stichtse Vecht, Pikmeer, Immuniteit
Auteurs Mr. dr. M.J. Hornman
SamenvattingAuteursinformatie

    Op grond van de Pikmeerjurisprudentie deelt de feitelijk leidinggever in de immuniteit van het openbare lichaam waaraan deze is verbonden. In de literatuur wordt ten onrechte aangenomen dat die immuniteit onverenigbaar is met de Straatsburgse positieve verplichtingen-rechtspraak. Deze rechtspraak verplicht enkel tot vervolging indien de betrokken overheidsfunctionaris een wezenlijk persoonlijk verwijt wegens dood door schuld kan worden gemaakt. In alle gevallen waarin deze aansprakelijkheidsdrempel is gehaald, kan de immuniteit eenvoudig worden omzeild door de betrokkene uit hoofde van ‘eigen daderschap’ te vervolgen. Alleen voor minder ernstige gevallen blijft de immuniteit overeind, maar in die situaties bestaat geen verplichting tot vervolging.


Mr. dr. M.J. Hornman
Mr. dr. M.J. Hornman is werkzaam bij de afdeling Juridische Zaken van de Autoriteit Financiële Markten.
Artikel

Access_open De historie van de operationeel leider

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2018
Trefwoorden Historie, Operationeel leider, Bureaupolitiek, Beethovenfout voor samenwerking
Auteurs Bernard Groot en Ira Helsloot
SamenvattingAuteursinformatie

    The operational leader, the ‘gold commander’, fulfils a crucial function in crisis- and disaster management in the Netherlands. He is held responsible for the total coordination of all collaborating emergency services and supports/advises the Mayor, the Commander in Chief. Unfortunately, this function has never been very effective in practise, as shown by many evaluations. From a scientific point of view, it is easy to understand why the operational leader cannot be effective in the Dutch crisis management organisation. The operational leader has no authorities and has been seated in an emergency operation centre far from the Mayor. This article examines why this issue has not been solved, despite 30 years of studying and adjusting the Dutch crisis management organisation.


Bernard Groot
Bernard Groot is directeur van Crisiscontrol BV te Hardinxveld-Giessendam. Het bedrijf legt zich toe op crisisbeheersing, rampenbestrijding, advies/opleiding/training en interim-management.

Ira Helsloot
Ira Helsloot is hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit.
Column

Mr. X noemt iets belachelijk

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 10 2018
Auteurs Trudeke Sillevis Smitt

Trudeke Sillevis Smitt
Artikel

Gevallen helden van bedrijfsleven en openbaar bestuur

De ‘fall from grace’ van witteboordencriminaliteit

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2018
Trefwoorden white-collar crime, status degradation, sanctioning, executives, punishment
Auteurs Prof. dr. Wim Huisman en Drs. Dennis Lesmeister
SamenvattingAuteursinformatie

    In criminology, it is generally assumed that the high social status of white-collar offenders prevents them of being targeted by criminal law enforcement. But when they do, they suffer greater social and economic damage because of this high social status. Empirical research on the consequences of criminal law enforcement and conviction for white-collar offenders is scarce, and limited to the US and the UK. This paper used biographies of convicted former executives in business and public office in the Netherlands, to analyse these consequences and the process of the ‘fall from grace’ of white-collar offenders. The consequences are described in four life-domains: health, the private sphere, the occupational sphere and the social sphere. The results show that Dutch executives, in line with findings for the Anglo-American white-collar offenders, experience status degradation and suffer much collateral damage of criminal law enforcement. After the initial horror of imprisonment, they endure prison life fairly well. Individual competences and remaining social and economic capital enable them to return to normal life, although they cannot return to pre-conviction levels of social status.


Prof. dr. Wim Huisman
Prof. dr. Wim Huisman is hoogleraar criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Drs. Dennis Lesmeister
Drs. Dennis Lesmeister is veroordeeld in de Klimop-zaak en is geassocieerd onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

De katholieke sociale leer over de relatie gelovige/burger, samenleving en seculiere staat

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden kerk-staatverhoudingen, canoniek recht, katholieke sociale leer, Geschiedenis, Staatsleer; Rooms-Katholieke Kerk
Auteurs Mr. dr. Maurice van Stiphout
SamenvattingAuteursinformatie

    In the 19th century in many Western states, the close relationship between Church and State came to an end and the Roman Catholic Church developed into a major and active player on social and educational level in society separate from the State.
    This was due, on the one hand, to the constitutional changes in the Western states from the end of the 18th century, which led to the gradual introduction of the formal principle of separation of Church and State. On the other hand, it was a result of the search for a new position of the Roman Catholic Church in society that also influenced the theological reflection of the Church on society.
    The ecclesiastical reflection on the ideal relationship between Church and State took shape in the course of this process in the Ius Publicum Ecclesiasticum. The ecclesiastical view on the relationship between believers/citizens, society and State simultaneously took shape in Catholic social doctrine, which today still offers a model for modern society. In Catholic social doctrine, the believer/citizen is the connecting element between Church and State in a secular society. The ‘state doctrine’ of the Catholic Church is presented in Catholic social doctrine as an ideal image of the democratic constitutional state in which man is central and forms the central link between Church, society and secular State.


Mr. dr. Maurice van Stiphout
Mr. dr. M. van Stiphout studeerde rechten in Leiden en canoniek recht en theologie in Leuven. Hij promoveerde in de rechtsgeleerdheid in Groningen. Hij is werkzaam bij de Belgische rooms-katholieke kerkprovincie in Brussel (Juridische dienst & Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst). Daarnaast is hij vrijwillig wetenschappelijk medewerker van de faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven (afdeling Geschiedenis van Kerk en Theologie).
Artikel

Access_open Het belemmeren van buitenlandse financiering van geloofsgemeenschappen

Een grondrechtengevoelige kwestie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden godsdienstvrijheid, EVRM, Islam, financiering geloofsgemeenschappen
Auteurs Dr. Adriaan Overbeeke
SamenvattingAuteursinformatie

    According to the Coalition Agreement 2017-2021, the Dutch government intends to develop policy to prevent religious communities from receiving support from abroad if this support comes from so-called ‘unfree countries’. In the article, the author argues that restrictive measures in this area touch upon the collective freedom of religion, which is protected by the ECHR, measures that can only be justified under strict conditions in the light of religious freedom as guaranteed in article 9 ECHR.


Dr. Adriaan Overbeeke
Dr. A.J. Overbeeke is als universitair docent verbonden aan de afdeling Staats- en bestuursrecht van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de VU Amsterdam en is onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen. Hij studeerde politicologie aan de KU Leuven en rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Antwerpen.
Artikel

Worstelen met de wet, wie is aan zet? Op weg naar HOPE

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2018
Trefwoorden rechter en wet, hanteerbaarheid van de wet, Aanwijzingen voor de regelgeving, rechterlijke terugkoppeling, doelmatigheid van de wet
Auteurs Mr. J.H. van Kreveld
SamenvattingAuteursinformatie

    Centraal staat de vraag: wat is voor de bestuursrechter een goed hanteerbare wet? Dat is een wet waarmee hij zonder veel problemen steeds tot redelijke, juridisch aanvaardbare oplossingen kan komen. Uit zijn ervaringen als bestuursrechter concludeert de auteur dat daarvoor nodig is dat de wet (1) helder is qua tekst, opbouw en toelichting, (2) juridisch deugt en deugdelijk onderbouwd is, en (3) in concrete gevallen niet te veel knelt. De wet moet HOPE zijn: Helder, Overtuigend en Proportioneel jegens Eenieder. De toelichting van de wet is in het bijzonder belangrijk voor de beoordeling van de juridische deugdelijkheid van de wet. Het is tenslotte nuttig als er goed lopende systemen van terugkoppeling door rechters naar wetgevers ontstaan, om de hanteerbaarheid van bestaande wetten te vergroten en als leerervaring bij nieuwe wetten. Dit leidt tot de slotsom: wetgever én rechter zijn aan zet.


Mr. J.H. van Kreveld
Mr. J.H. (Jan) van Kreveld was hoofd wetgevingskwaliteitsbeleid bij het ministerie van Justitie en hoogleraar wetgevingsleer aan Tilburg University en daarna lid van de Centrale Raad van Beroep en de Afdeling bestuursrechtspraak. Nu is hij voorzitter van de bezwarencommissie van de provincie Zuid-Holland. In 1991-2001 maakte hij deel uit van de redactie van RegelMaat.
Artikel

Access_open Het monstertruckdrama in Haaksbergen en het vertrek van burgemeester Gerritsen

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden blame games, crisis, resignation, local authority, mayor
Auteurs Sandra L. Resodihardjo, Marloes Meijer en Brendan J. Carroll
SamenvattingAuteursinformatie

    Following a crisis, questions are often raised about how this crisis could have happened and whether someone is to be blamed for the crisis or its bad management. The blame game can become fierce as actors try to avoid, shift or mitigate blame in order to stay in office. In 2014, a festival took place in Haaksbergen where a monster truck drove into the audience, killing three people and injuring many others. Not enough safety measures had been taken to prevent the tragedy. Many actors were to blame for that, including the local authority which had granted the permit. Other actors blamed for the events were the mayor, the monster truck driver, and the organization organizing the festival. In the end, the mayor of Haaksbergen resigned. Instead of becoming more accommodative in his response as his blame levels increased, the mayor continued to be quite defensive, stating that the permit would be granted again – even with today’s knowledge. As one council member stated it, one cannot defend something which cannot be defended.


Sandra L. Resodihardjo
Sandra L. Resodihardjo is werkzaam aan de Radboud Universiteit, Institute for Management Research.

Marloes Meijer
Marloes Meijer is werkzaam aan de Radboud Universiteit, Institute for Management Research.

Brendan J. Carroll
Brendan J. Caroll is werkzaam aan de Radboud Universiteit, Institute for Management Research.
Artikel

Wraken moeilijker?

Hoge Raad stelt nieuwe grenzen aan wraken

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 9 2018
Auteurs Francisca Mebius en Inge van Mil
Auteursinformatie

Francisca Mebius

Inge van Mil
Beeld
Artikel

Evenementenvergunning: is bij concurrerende aanvragen sprake van een schaarse vergunning?

Tijdschrift Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2018
Trefwoorden schaarse rechten, verdelingsrecht, ruimtelijk bestuursrecht, evenementen, APV
Auteurs Mr. dr. A. (Annemarie) Drahmann
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage staat de vraag centraal of, en zo ja wanneer, een evenementenvergunning kan worden aangemerkt als een schaarse vergunning, en – bij een bevestigend antwoord op die vraag – hoe die schaarse evenementenvergunning dan moet worden verleend met inachtneming van het gelijkheidsbeginsel.


Mr. dr. A. (Annemarie) Drahmann
Mr. dr. A. Drahmann is universitair (hoofd)docent aan de afdeling staats- en bestuursrecht van de Universiteit Leiden.
Artikel

Kroniek Bestuursprocesrecht

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 8 2018
Auteurs Jan Coen Binnerts, Marieke Dankbaar en Rachel Hoeneveld

Jan Coen Binnerts

Marieke Dankbaar

Rachel Hoeneveld

    In het arrest Amersfoort en Visser spreekt het Hof van Justitie zich uit over vier kwesties: de verhouding tussen de Dienstenrichtlijn en het kader van de telecomrichtlijnen, de toepasselijkheid van de Dienstenrichtlijn in zuiver interne situaties, de kwalificatie van detailhandel in goederen als ‘dienst’ in de zin van de Dienstenrichtlijn, en de status van (in elk geval één) bestemmingsplan binnen het kader van de Dienstenrichtlijn. Het Hof van Justitie schept in drie van de vier gevallen duidelijkheid over de afbakening van de werkingssfeer van de richtlijn. In het vierde geval, namelijk de kwalificatie van detailhandel in goederen, levert de uitspraak geen echte verduidelijking op, maar voorziet zij wel in een aantal complicaties.
    HvJ 30 januari 2018, gevoegde zaken C-360/15 en C-321/15, College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amersfoort/X BV en Visser Vastgoed Beleggingen BV/Raad van de gemeente Appingedam, ECLI:EU:C:2018:44.


Prof. mr. E. Steyger
Prof. mr. E. (Elies) Steyger is hoogleraar Europees bestuursrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam en advocaat te ’s-Hertogenbosch.
Artikel

Politie, krijgsmacht en ordehandhaving

Een historisch perspectief (1850-2000)

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2018
Trefwoorden Dutch police, Dutch army, militarization, expertise
Auteurs Dr. Jos Smeets
SamenvattingAuteursinformatie

    For a century and a half, the Dutch police and the army cooperated in combating civil disturbances. It was common practice that soldiers were called from their barracks to assist in maintaining public order. However, to deploy the army against civilians raised fundamental questions about its legitimacy. As a result some Dutch police forces began implementing military tactics and using military equipment to do the job themselves. The high watermark of this development lies in the years between the two world wars, when revolution and civic unrest always seemed imminent. The post-war years were marked by the Cold War and fear of communist insurrection. Militarized units were always kept in reserve. Nowadays, the army still renders assistance, usually not ‘manu militari’, but on matters that require special expertise.


Dr. Jos Smeets
Dr. J.P.E.G. Smeets is historicus en als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Politiegeschiedenis van de Nederlandse Politieacademie.
Artikel

Strategische sturing van de KMar bij dreigingen en crisissituaties

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2018
Trefwoorden crisis management, threat management, Royal Marechaussee, hybrid organization, ‘Good Governance’
Auteurs Drs. Etienne van Veenendaal en Dr. Jörg Noll
SamenvattingAuteursinformatie

    The Royal Military Police (Royal Marechaussee) is an organization of hybrid character, i.e. it is a police force and military force. Due to recent (inter)national developments the Royal Marechaussee has faced some challenges, especially in the event of a threat or near crisis. Those can be analyzed with the model of good governance and its four dimensions: legislation and regulations, implementation, a shared problem orientation and democracy. The Royal Marechaussee seems to focus primarily on the first two dimensions, while neglecting the need for a shared definition of the problem and awareness of the democratic context in crisis situations. This article uses two cases concerning Schiphol Airport to show how the model contributes on the one hand to the analysis of recent threat and crisis management and on the other hand to its improvement.


Drs. Etienne van Veenendaal
Drs. E. van Veenendaal is luitenant-kolonel bij de Koninklijke Marechaussee en werkzaam als universitair docent politieoptreden bij de vakgroep Militair Operationele Wetenschappen aan de Faculteit Militaire Wetenschappen.

Dr. Jörg Noll
Dr. J.E. Noll is als universitair hoofddocent Internationale Conflictstudies verbonden aan de Faculteit Militaire Wetenschappen.
Artikel

Islam, politiek en burgerschap: hoe verhouden die zich tot elkaar?

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2018
Trefwoorden politiek, politieke ideologie; politieke islam, religie, salafisme, modernisme
Auteurs Dr. Roel Meijer
SamenvattingAuteursinformatie

    This article analyses the relation between Islam, politics and citizenship. It analyses three currents within Islam: Salafism, Islamism, and modernism. The central argument is that most modern Islamic currents do not have a concept of politics as an independent ‘field’ where compromises can be made concerning societal problems. The only current that provide the space for a pluriform, open political debate is Islamic modernism. Through its humanism and the centrality of the common good and not the text, modernism embraces not only the concept of politics as free space but also the concept of active citizenship.


Dr. Roel Meijer
Dr. R. Meijer is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en geeft moderne geschiedenis van het moderne Midden-Oosten bij de afdeling Islamstudies. Email: r.meijer@ftr.ru.nl.
Artikel

Een atypische liberaal

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 6 2018
Auteurs Robert Sanders

Robert Sanders
Artikel

De Omgevingswet als aanjager voor een nieuwe coördinatieregeling in de Awb

Tijdschrift Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2018
Trefwoorden rijkscoördinatieregeling, stelselherziening
Auteurs L.R.M.A. (Nard) Beurskens LLB, J.H.N. (Jelmer) Ypinga LLB en Prof. mr. K.J. (Kars) de Graaf
SamenvattingAuteursinformatie

    Auteurs bespreken het voorstel voor een algemene coördinatieregeling in de Algemene wet bestuursrecht aan de hand van het wetsvoorstel dat op 17 januari 2018 door de regering ter consultatie is aangeboden.


L.R.M.A. (Nard) Beurskens LLB
L.R.M.A. Beurskens LLB is als wetenschappelijk student-assistent verbonden aan de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

J.H.N. (Jelmer) Ypinga LLB
J.H.N. Ypinga LLB is als wetenschappelijk student-assistent verbonden aan de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

Prof. mr. K.J. (Kars) de Graaf
Prof. mr. K.J. de Graaf is als adjunct-hoogleraar Bestuursrecht en duurzaamheid verbonden aan de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.
Peer-reviewed artikel

Nieuwe bevoegdheden van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in oprichting

Adequate rechtsbescherming voor zorgaanbieders gewaarborgd?

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2018
Trefwoorden Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o., toezicht, actieve openbaarmaking van inspectiegegevens, aanwijzingsbevoegdheid, rechtsbescherming
Auteurs Ton Duijkersloot, Alina Koelewijn en Karen Top
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage wordt ingegaan op de nieuwe aanwijzingsbevoegdheid van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o. ten aanzien van de organisatiestructuur van zorgaanbieders op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg en op de wettelijke grondslag die is gecreëerd in de Gezondheidswet voor het actief openbaar maken van bepaalde toezichtgegevens door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o. Is bij deze nieuwe bevoegdheden de rechtsbescherming van zorgaanbieders door de bestuursrechter op adequate wijze gewaarborgd? Zijn in het bijzonder de waarborgen van de artikelen 6 en 8 EVRM gerespecteerd? Naar het oordeel van de auteurs kan dit worden betwijfeld en ligt hier een taak voor de wetgever.


Ton Duijkersloot
Mr. dr. A.P.W. Duijkersloot is universitair docent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Utrecht en daar als onderzoeker verbonden aan The Utrecht Centre for Regulation and Enforcement in Europe (Renforce).

Alina Koelewijn
Mr. A. Koelewijn is werkzaam als jurist bij de Raad van State.

Karen Top
Mr. C.G. Top is afgestudeerd voor de master Staats- en Bestuursrecht aan de Universiteit Utrecht en volgt thans de master Strafrecht aan de VU.
Toont 1 - 20 van 454 gevonden teksten
« 1 3 4 5 6 7 8 9 22 23
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.