Zoekresultaat: 22 artikelen

x
Artikel

Leren over radicalisering

Tijdschrift PROCES, Aflevering 5 2018
Trefwoorden Radicalisering, Cursus, Praktijk, Professionals
Auteurs Karin Frissen en Janine Janssen
SamenvattingAuteursinformatie

    In this contribution is explained what the researchers have learned from developing a course for professionals regarding recognizing signs of radicalization among youngsters. Giving this training has given us insight into the knowledge and expertise that professionals possess. The participants in our training were all enthusiastic and competent professionals. The will to support these young people and their families is great. But we have also encountered some bottlenecks: there is not sufficient time to maintain contacts with informal networks and next to that we have noticed that professionals are often insecure, meaning that they don’t know how to handle a case and/or who to contact for further advice or another form of help in dealing with these cases. As a consequence professionals might feel isolated and left behind within the institutions that they are working in. For the future we would like to see that this problem of what in The Netherlands is referred to as ‘professional loneliness’ is addressed.


Karin Frissen
Karin Frissen is als docent verbonden aan de opleiding Social Studies van Avans Hogeschool in Den Bosch en tevens als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Veiligheid in afhankelijkheidsrelaties bij het Expertisecentrum Veiligheid van Avans Hogeschool.

Janine Janssen
Janine Janssen is lector Veiligheid in afhankelijkheidsrelaties aan Avans Hogeschool en hoofd onderzoek van het Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld (LEC EGG) van de Nationale Politie. Tevens is zij voorzitter van de redactie van PROCES.
Artikel

Access_open Democratische weerbaarheid vanuit radicale openheid

Impliciete religie in extremisme én contra-extremisme

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2018
Trefwoorden extremisme, radicalisering, democratie, impliciete religie
Auteurs Drs. Saskia Tempelman
SamenvattingAuteursinformatie

    This article investigates the role of ‘implicit religion’ in extremism, including those forms that do not explicitly call upon formal religion. Extremist quasi-religious narratives expose an exclusionary logic, which is mirrored by radical ways of thinking about counter-extremism. This unfailingly leads to more polarization. Extremism can only be countered by radical openness. Resilient democracy requires that citizens, politicians and professionals are willing and able to maintain open hearts and minds. Implicit religion can support this. Spiritual counselors and scientists of religion need to support the creation of spiritual narratives and rituals that strengthen democratic resilience.


Drs. Saskia Tempelman
Drs. S.G. Tempelman is strategisch adviseur bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, met vijftien jaar ervaring in het contra-extremismebeleid. Voorheen was zij onderzoeker in de politieke theorie op het snijvlak van cultuur, religie, recht en beleid bij de Rijksuniversiteit Leiden. Email: s.g.tempelman@nctv.minjenv.nl.
Artikel

Herstelbemiddeling in twee gevangenissen

Positieve effecten op stoppen met misdaad?

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 4 2017
Trefwoorden Desistance, restorative justice, Mediation, Prison
Auteurs Bart Claes en Joanna Shapland
SamenvattingAuteursinformatie

    Over the last twenty years, research on desistance from crime and on restorative justice has grown rapidly and both have emerged as exciting, vibrant, and dynamic areas of contemporary criminological interest. While the implementation of restorative justice practices in Europe has been essentially victim-oriented, there has always also been an emphasis on including the moral and social rehabilitation of the offender. This more offender-centred approach to restorative justice and its practices is not limited to the evaluation of its ability to reduce crime, but is to be seen within the connection between reparation, resettlement (reintegration into the community after sentence), and desistance from crime. This article examines, from a broad perspective, but including some data from research on victim-offender mediation in prison, the capacity of restorative justice interventions to impact positively on offenders’ likelihood of stopping committing criminal offences.


Bart Claes
Bart Claes was werkzaam aan het Erasmus University College te Brussel en is houder van het lectoraat ‘Balanceren tussen dwang, drang en veiligheid’, Expertisecentrum Veiligheid, Avans Hogeschool te Breda.

Joanna Shapland
Joanna Shapland is a Edward Bramley Professor of Criminal Justice, University of Sheffield (UK).
Artikel

Het besluitvormingsproces van civiele rechters in procedures over de gevolgen van een (echt)scheiding met een beschuldiging van seksueel kindermisbruik

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2017
Trefwoorden Family law, Child sexual abuse, Divorce, Custody and access
Auteurs Anne Smit MSc., Prof. dr. mr. Catrien Bijleveld en Prof. dr. mr. Masha Antokolskaia
SamenvattingAuteursinformatie

    This study aims to provide insight into allegations of child sexual abuse in the context of divorce, and related, proceedings by analyzing the decision-making process of civil judges. To this aim, interviews with 13 judges and 11 lawyers were conducted and a focus group was organized with different specialists. It is concluded that in the eyes of the judges, allegations of child sexual abuse in this context are not rare, and some of the professionals signal an increase of allegations in the last decade. The presence of an allegation poses a dual issue: it points out problems within the family, as well as causes problems for the child. This dual nature makes it even more complex for judges to make decisions, especially concerning contact between father and child. The validity of the allegation becomes less important than its presence when judges consider the children’s best interests. The judges’ aim to create conditions for the family within which the child’s safety is best protected, can as an unwanted consequence delay the process, which in itself can be damaging for the child.


Anne Smit MSc.
Anne Smit is promovenda bij het NSCR waar zij werkt aan haar proefschrift ‘Allegations of Sexual Abuse of Children in Divorce Procedures: Towards Evidence-Based Guidelines’.

Prof. dr. mr. Catrien Bijleveld
Catrien Bijleveld is directeur van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving.

Prof. dr. mr. Masha Antokolskaia
Masha Antokolskaia is hoogleraar privaatrecht, in het bijzonder personen- en familierecht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Artikel

Hoe werkt vroegsignalering door lokale jongerenwerkers in de strijd tegen terrorisme?

Tijdschrift PROCES, Aflevering 4 2017
Trefwoorden Radicalisering, Gewelddadig extremisme, Jongerenwerker, Subjectieve oordeelsvorming
Auteurs Annemarie van de Weert MSc en Mr. dr. Quirine Eijkman
SamenvattingAuteursinformatie

    This article analyses whether the local youth worker can operate on the intersection of social welfare and signalling of extremism. Although it is a rare phenomenon, there is a clear message from the government to watch out for the first signs of deviant behavior and unacceptable behavior. However, shouldn’t we ask ourselves whether youth workers are adequately equipped at local level to signal threat? The qualitative results show that in daily practice there is a lack of clear standards which make terminology for social professionals not easily distinguished. In addition their opinion depends largely on their own intuition regarding the issues. This can create side effects which form a risk that the local terrorism policy does not have the intended effect.


Annemarie van de Weert MSc
Annemarie van de Weert MSc is onderzoeker Toegang tot het recht aan het Kenniscentrum Sociale Innovatie (KSI), Hogeschool Utrecht.

Mr. dr. Quirine Eijkman
Mr. dr. Quirine Eijkman is lector Toegang tot het recht aan het Kenniscentrum Sociale Innovatie (KSI), Hogeschool Utrecht.
Artikel

Levensbeschouwelijk onderwijzen en leren

Recht van elk kind – verantwoordelijkheid van elke opvoeder

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden rechten van het kind, Identiteitsontwikkeling, levensbeschouwelijk onderwijs, plurale samenleving, Burgerschapsvorming
Auteurs Dr. Ina ter Avest
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands changed from a culturally homogenous society into a religiously plural society. This had an impact across public and denominational schools. The pluralisation of the pupil population raised the issue of the so-called pillarized educational system. In this contribution I explore this theme in the context of the freedom of education laid down in article 23 of the Dutch Constitution, and the right of every child to get acquainted with the diversity of its society’s traditions, and to position itself in the plural Dutch society. Moving beyond the pillarized system, all education can then become truly special, preparing children for normative citizenship.


Dr. Ina ter Avest
Dr. K.H. ter Avest is opgeleid als cultuur- en godsdienstpsycholoog en gepromoveerd op de religieuze ontwikkeling van leerlingen in een levensbeschouwelijk plurale onderwijscontext. In onderzoek en publicaties is haar focus beurtelings gericht op identiteitsontwikkeling van leerlingen, leerkrachten en scholen. Ina.terAvest@Inholland.nl

    Nederlandse kinderen lijken minder te weten over kinder- en mensenrechten dan andere kinderen in Europa. Om die reden zien beleidsmakers, wetenschappers en maatschappelijke organisaties een noodzaak om formele educatie op deze onderwerpen te introduceren in alle onderwijsniveaus. Wat denken middelbare leerlingen zelf hier echter over? Dit artikel onderzoekt het rechtsbewustzijn van kinderen in drie Nederlandse middelbare scholen ten aanzien van hun specifieke rechten als kinderen. Het wordt duidelijk dat kinderen ideeën en meningen hebben over hun rechten en daarmee een rechtsbewustzijn hebben, ook als zij geen rechtenjargon gebruiken. Hun rechtsbewustzijn bestaat uit moraliteit, wat verklaart dat zij bepaalde rechten zelf bedenken: sommige thema’s vinden zij zo belangrijk dat zij voelen dat ze deel uitmaken van hun fundamentele rechten als kinderen. Het integreren van mensenrechteneducatie in het schoolcurriculum zou een nodige, maar is een onvoldoende oplossing voor het ‘probleem’ dat voor ons ligt. Het is namelijk niet bewezen of meer kennis op deze onderwerpen ook leidt tot verandering van gedrag. De kinderen maakten namelijk ook bewuste keuzes om níet hun rechten in te roepen, maar om hun problemen anderszins op te lossen. Dit moet worden meegenomen om interventies effectief te laten zijn, zodat niet het tegenovergestelde van wat gewenst is, wordt bereikt. En effectieve interventies dienen daarnaast aan te sluiten bij het dagelijks leven van de kinderen. Volgens de leerlingen zijn kinderrechten vooral ook iets dat we moeten doen en oefenen.
    Dutch children seem to be less informed about children’s and human rights than their peers in other European states. Therefore, policy makers, academics and CSOs recognise a need to introduce formal education on these matters in all levels of schooling. But what do secondary school children themselves think about this? This article explores the legal consciousness of children in three Dutch schools on their specific rights as children. It has been evidenced that children have ideas and opinions about their rights and therefore have a legal consciousness, though without using the language of the law. Their legal consciousness consists of morality, which explains their ‘invention’ of certain rights: some themes are of such importance that they feel these are part of their fundamental rights as children. Integrating human rights education into the school curriculum may be a necessary, but is an insufficient solution to the ‘problem’ at hand. It has not been evidenced whether more knowledge changes their behavior. The children made informed decisions to not invoke their rights, and to solve their problems differently. Effective interventions need to take this into account in order to relate to their everyday lives and avoid having the opposite effect of what is intended. According to the students, children’s rights are mostly something to be done or practiced.


Carrie van der Kroon LL.M.
Carrie van der Kroon works as a programme officer on girls’ rights in the Global South at Defence for Children International – ECPAT the Netherlands. She obtained her masters in Legal Research (Cum Laude) at Utrecht University in the Netherlands, specialising in international children’s rights from a socio-legal perspective.
Article

Access_open Religie en cultuur in familierechtelijke beslissingen over kinderen

Tijdschrift Family & Law, september 2015
Auteurs Mr. dr. Merel Jonker, Rozemarijn van Spaendonck en Mr. dr. Jet Tigchelaar
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage worden de resultaten gepresenteerd van een uitgebreid jurisprudentieonderzoek naar de wijze waarop religie en cultuur betrokken worden in de overwegingen van de rechter in familierechtelijke beslissingen over kinderen in Nederland. Naast een kwantitatief overzicht van de gepubliceerde jurisprudentie worden de uitspraken inhoudelijk ontsloten en geanalyseerd aan de hand van thema's zoals bloedtransfusies, cultuurverschillen en identiteitsontwikkeling, rituelen (besnijdenis en doop) en schoolkeuze. Bij de analyse wordt onderscheid gemaakt tussen de rechten van het kind en de rechten van ouders, en wordt ingegaan op de vraag welke criteria de rechter hanteert voor de afweging van de rechten van het kind en diens ouders. Ook wordt besproken in hoeverre internationale normen herkenbaar zijn in de overwegingen van de rechter. Uit de 79 rechtszaken waarin de rechter overwegingen wijdt aan religie en cultuur, blijkt dat deze aspecten zowel positieve als negatieve effecten kunnen hebben op het belang van het kind en met name op de identiteitsontwikkeling van het kind. De rechter hanteert hierbij criteria zoals: schade voor de gezondheid van het kind, sociale aansluiting met anderen van dezelfde religieuze of culturele achtergrond, en praktische overwegingen.
    This contribution presents the results of an extensive Dutch case law study on the way in which religion and culture play a role in the considerations of judges in family law decisions regarding children. In addition to a quantitative overview of the published case law in the Netherlands, the decisions are analysed on the basis of themes such as blood transfusion, culture differences and identity development, rituals (circumcision and baptism), and choosing a school. In the analysis, a distinction is made between the rights of the child and the rights of parents. Furthermore, the criteria which the judge deploys to balance the rights of the child and the rights of its parents are addressed. Finally, the extent to which international legal standards can be identified in the considerations of the judge is discussed. From the 79 cases in which the judge consider to religion and culture, it appears that these aspects can have both positive and negative effects upon the best interests of the child, and in particular upon the identity development of the child. In these cases, the judge uses criteria such as: harm to the health of the child, social connections with others of the same religious and cultural background, and practical day-to-day considerations.


Mr. dr. Merel Jonker
Merel Jonker is als universitair docent verbonden aan de vakgroep Privaatrecht van de Universiteit Utrecht en aan het Utrecht Centre for European research into Family Law (UCERF).

Rozemarijn van Spaendonck
Rozemarijn van Spaendonck is Legal Research Master student en is vanaf 1 november 2015 als aio verbonden aan de vakgroep Strafrecht van de Universiteit Utrecht.

Mr. dr. Jet Tigchelaar
Jet Tigchelaar is als universitair docent verbonden aan de vakgroep Staats- en bestuursrecht en rechtstheorie van de Universiteit Utrecht en aan het Utrecht Centre for European research into Family Law (UCERF).
Discussie

Forensische psychologie, neurobiologie en preventie: kritische reflectie op nieuwe ontwikkelingen

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 1 2015
Trefwoorden preventie, gedragsstoornis, Pro Justitia beoordeling, neurobiologie, Ethiek
Auteurs Dr. Dorothee Horstkötter, Dr. Carla van El, Dr. Thomas Rinne e.a.
Auteursinformatie

Dr. Dorothee Horstkötter
Dr. D. Horstkötter is onderzoeker bij de afdeling Health, Ethics and Society van de Universiteit Maastricht.

Dr. Carla van El
Dr. C.G. van El is onderzoeker bij de Sectie Community Genetics, Afdeling Klinische Genetica en het EMGO Instituut voor onderzoek naar gezondheid en zorg van het VU medisch centrum .

Dr. Thomas Rinne
Dr. T. Rinne is wetenschappelijk directeur van het Nederlands Instituut voor Forensische Psychologie en Psychiatrie (NIFP).

Prof. dr. Guido de Wert
Prof. dr. G.M.W.R. de Wert is hoogleraar Biomedische Ethiek bij de afdeling Health, Ethics and Society van de Universiteit Maastricht.

Prof. dr. Toine Pieters
Prof. dr. A.H.L.M. Pieters is directeur van het Freudenthal Institute van de Universiteit Utrecht.
Artikel

Concurreren voor de waarheid: neoliberalisme en wetenschapsfraude

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 1 2015
Trefwoorden neoliberalism, science, fraud
Auteurs prof. dr. Paul Verhaeghe en Jochem Willemsen Ph.D.
SamenvattingAuteursinformatie

    The phenomenon of scientific fraud has to be studied within the context of neoliberal meritocracy. In this organisational system, the position of the individual within a group (society, university, etc.) is determined by his or her merits in terms of (economic) productivity. Although this sounds fair, neoliberal meritocracy leads to social inequality, unlimited competition between individuals, egoism, priority of quantity over quality, and the irrelevance of ethics. Within the world of scientific research, neoliberal meritocracy leads to sloppy or even fraudulent science, because it incites researchers to prioritize publication criteria before qualitative research.


prof. dr. Paul Verhaeghe
Prof. dr. Paul Verhaeghe is klinisch psycholoog en psychoanalyticus. Hij is hoogleraar aan de Universiteit Gent. Sedert 2000 gaat zijn onderzoek over de effecten van maatschappelijke veranderingen op het individu. In 2012 publiceerde hij Identiteit.

Jochem Willemsen Ph.D.
Jochem Willemsen is doctor in de klinische psychologie en psychoanalytisch psychotherapeut. Zijn onderzoek is gericht op psychopathie en forensische psychotherapie. Hij is docent aan de University of Essex.

    On the one hand, the religiously motivated circumcision of male minors is a manifestation of the right to freedom of religion. On the other hand, circumcision is an interference with the right to physical integrity. This article makes an effort to explain the fundamental rights’ position of male minor circumcision, dealing as well with the right to freedom of religion of the male minor, with some medical aspects, and with the difference between the circumcision of boys and girls. The article results in a discussion of the question, if specific regulation is required, in view of the recent discussion about the legitimacy of circumcision of male minors.


Aernout Nieuwenhuis
Mr. dr. A.J. Nieuwenhuis is universitair hoofddocent Staatsrecht aan de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam. A.J.Nieuwenhuis@uva.nl.
Artikel

Het wettelijke einde van pesten op school?

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 1 2014
Trefwoorden pestaanpak, antipestprogramma, pesten, pro-sociaal gedrag, sociale vorming, wettelijke regulering scholen, (symbool) wetgeving
Auteurs Dr. E. Roede en Drs. C. Felix
SamenvattingAuteursinformatie

    Kan een wettelijke verplichting voor Nederlandse scholen tot het hebben van een op effectiviteit getoetst antipestprogramma bijdragen aan een effectievere aanpak van pesten op scholen? Op grond van wetenschappelijk onderzoek is de conclusie dat dat niet aannemelijk is. Scholen passen programma’s aan de eigen inzichten en opvattingen aan, zonder dat duidelijk is of deze aanpassingen de effectiviteit positief of negatief beïnvloeden. Het accent wordt in het plan van aanpak ten onrechte gelegd op het hebben van een effectief programma, in plaats van op de effectieve aanpak van alle, uiteenlopende soorten van pesten in een prosociale cultuur op scholen.


Dr. E. Roede
Dr. E. Roede is voormalig senior onderzoeker aan het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam.

Drs. C. Felix
Drs. C. Felix is onderzoeker aan het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

Training Diamant

Een persoonlijke impressie

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2013
Auteurs Frank Bovenkerk
SamenvattingAuteursinformatie

    This is an ethnographic evaluation study on a train the trainer programme (Diamant) for the prevention of political radicalisation among young Muslims in the Netherlands. Especially the training of independent judgement on moral issues looks promising to overcome cultural disorientation. Its preventive power for radicalisation is unclear since there were no radicals among the participants of the training.


Frank Bovenkerk
Prof. dr. Frank Bovenkerk is criminoloog en gepensioneerd hoogleraar Radicaliseringsstudies aan de Universiteit van Amsterdam. E-mail: f.bovenkerk@uva.nl.

    Halt is a Dutch organization for enforcement of alternative punishment given tot juveniles and prevention activities, like for example advisory services and educational programmes. In the context of the Government action programme Polarization and Radicalization – a programme to reduce the chances of people to become a radical or even a terrorist − the Halt offices in Limburg in cooperation with the KPC Group developed an education kit of six lessons meant for juveniles (primary school and secondary education). The lessons are given by Halt fellow workers and the teacher of the class is there for give them support and to observe the lessons. This project is qualitatively evaluated and the conclusion is as follows. The reason for the project is not located in a problem of radicalization, the final target group is more restricted than intended and in the implementation the words radicalization and polarization may not be used. Is it then a good educational package? Yes, say different Halt employees, but not for the problem raised, because that problem is not identified by them.


Hani Quint
Drs. Hani Quint is als onderzoeker/docent verbonden aan het lectoraat Politieleiderschap en Diversiteit van de Politieacademie. E-mail: Hani.Quint@politieacademie.nl.
Redactioneel

Werkt het Nederlands deradicaliseringsbeleid?

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2013
Auteurs Frank Bovenkerk, Dianne van Hemert en Hani Quint
Auteursinformatie

Frank Bovenkerk
Prof. dr. Frank Bovenkerk is criminoloog en gepensioneerd hoogleraar Radicaliseringsstudies aan de Universiteit van Amsterdam. E-mail: f.bovenkerk@uva.nl.

Dianne van Hemert
Dr. Dianne van Hemert is senior onderzoeker bij TNO. E-mail: dianne.vanhemert@tno.nl.

Hani Quint
Drs. Hani Quint is als onderzoeker/docent verbonden aan het lectoraat Politieleiderschap en Diversiteit van de Politieacademie. E-mail: Hani.Quint@politieacademie.nl.
Artikel

Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting: van geslotenheid naar openheid

Tijdschrift Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2013
Trefwoorden donorgegevens, kunstmatige bevruchting, biologische afstamming
Auteurs Mr. dr. M.C. Ploem en dr. W.J. Dondorp
SamenvattingAuteursinformatie

    Op grond van de op 1 juni 2004 integraal in werking getreden Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting kan een kind dat door medewerking van een donor is verwekt vanaf zestienjarige leeftijd vragen om kennisname van de identiteit van de donor. In deze bijdrage worden achtergrond en inhoud van de wet besproken en wordt ingegaan op de discussie rond opheffing van anonieme gameetdonatie en de mogelijkheid van aanvullende bescherming van donorkinderen.


Mr. dr. M.C. Ploem
Corrette Ploem is onderzoeker/docent gezondheidsrecht bij het Academisch Medisch Centrum, Afdeling Sociale Geneeskunde.

dr. W.J. Dondorp
Wybo Dondorp is onderzoeker/docent gezondheidsethiek bij de Universiteit Maastricht, Afdeling Metamedica en onderzoeksscholen CAPHRI en GROW.
Artikel

Een puzzel van zeven weken; observeren, rapporteren en adviseren

De jeugdige in het observatieonderzoek

Tijdschrift PROCES, Aflevering 4 2013
Trefwoorden klinische observatieafdeling, jeugdstrafrecht, ForCA, PIJ
Auteurs Mr. Caroline Schalk en Drs. Medy Hulshof
SamenvattingAuteursinformatie

    In Forensic Juvenile Center ‘Teylingereind’ a psychiatric and psychological assessment takes place in a residential setting. Following a court order, a juvenile suspect of a criminal offense is observed for seven weeks by a multidisciplinary team. Each discipline has its own expertise. The team generates an observation report, which will advise the Court on the defendant’s pathology, the risk of re-offending and any recommendations regarding treatment or appropriate security measures. For this article we have analyzed the observation reports generated in Teylingereind between May 2009 and May 2012. This analysis shows the variations in participation by the suspects in the assessment and the recommendations in a legal context.Although with juvenile suspects participating in the observation the conditions attached to a suspended sentence can easier be examined, the observation reports of those difficult to examine have also lead to useful recommendations.


Mr. Caroline Schalk
Mr. Caroline Schalk is als jurist verbonden aan de observatieafdeling van Teylingereind.

Drs. Medy Hulshof
Drs. Medy Hulshof is als GZ-psycholoog verbonden aan de observatieafdeling van Teylingereind.
Column

Postmortale eiceldonatie: wat is er tegen?

Tijdschrift Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 7 2012
Trefwoorden bewaarovereenkomst, cryopreservatie van eicellen, eiceldonatie, postmortale voortplanting, spermadonatie
Auteurs Dr. W.J. Dondorp en prof. dr. G.M.W.R. de Wert
SamenvattingAuteursinformatie

    Hoewel de Embryowet postmortale donatie van geslachtscellen onder voorwaarden toestaat, is er discussie over de vraag of het gewenst is die mogelijke bestemming op te nemen in de bewaarovereenkomst voor gecryopreserveerde eicellen. Gelet op de grote schaarste aan donoreicellen denken wij dat er geen goede reden is om al bij voorbaat aan deze mogelijke bron voorbij te zien. We vermoeden dat de bezwaren tegen postmortale eiceldonatie samenhangen met een aanvechtbare visie op het belang van de persoon van de donor voor het welzijn van het toekomstige kind.


Dr. W.J. Dondorp
Wybo Dondorp is als senior onderzoeker en hoogleraar biomedische ethiek verbonden aan de afdeling Health, Ethics & Society en aan de onderzoeksscholen CAPHRI en GROW van Maastricht University, Maastricht. Correspondentie: w.dondorp@maastrichtuniversity.nl.

prof. dr. G.M.W.R. de Wert
Guido de Wert is als senior onderzoeker en hoogleraar biomedische ethiek verbonden aan de afdeling Health, Ethics & Society en aan de onderzoeksscholen CAPHRI en GROW van Maastricht University, Maastricht.
Artikel

De relevantie van het Kinderrechtenverdrag voor minderjarige vreemdelingen

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 6 2012
Trefwoorden Convention on the Rights of the Child, immigration, Dutch immigration law, family reunification, asylum
Auteurs C. van Os
SamenvattingAuteursinformatie

    All rights in the Convention on the Rights of the Child (CRC) apply to all children, therefore they also apply to minor foreigners in the Netherlands. Nevertheless precisely for this group a continuous fight needs to be battled to make sure they receive the protection provided by the CRC. This article provides an overview of the most important articles of the CRC where minor asylum seekers and migrants can appeal to. The article also stresses the fact that children who reside unlawfully in the country may not be discriminated against their access to socio-economic rights. Furthermore, the question whether fully integrated children should have the right to a residency permit is dealt with. Subsequently the Dutch policy with regard to family reunification is assessed alongside the CRC. At last the article elaborates on the tension between the ‘ultimum remedium’ principle (article 37 CRC) on the one hand and the policy concerning children in alien detention on the other.


C. van Os
Mr. Carla van Os is jurist kinderrechten & migratie bij Defence for Children in Leiden.
Artikel

Crimineel gedrag in de jongvolwassenheid

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 2 2012
Trefwoorden developmental and life course criminology, emerging adulthood, criminal careers
Auteurs Prof. dr. mr. Arjan Blokland, Dr. Hanneke Palmen en Dr. Marion van San
SamenvattingAuteursinformatie

    Much of developmental and life course criminological research addresses either the onset and escalation of antisocial behavior in childhood and adolescence, or the desistance from crime during the adult years. Far less attention has been paid to the years in which adolescents first make the transition to adulthood. Over the last 50 years due to increased educational demands this transition period has become prolonged and increasingly deinstitutionalized, resulting in a new life stage denoted as the emerging adult period. This introductory paper describes the ways in which this newly formed life stage between ages 18 and 28 is relevant for criminology, questions our knowledge on criminal career development during this period and explores new research avenues that may contribute to a full-fledged criminology of the emerging adulthood.


Prof. dr. mr. Arjan Blokland
Prof. dr. mr. A.A.J. Blokland is senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) en hoogleraar Criminology and Criminal Justice aan de Universiteit Leiden.

Dr. Hanneke Palmen
Dr. H. Palmen is postdoc bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR).

Dr. Marion van San
Dr. M. van San is senior onderzoeker bij RISBO (Erasmus Universiteit) en wetenschappelijk docent aan de faculteit der sociale wetenschappen van de Erasmus Universiteit.
Toont 1 - 20 van 22 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.