Zoekresultaat: 23 artikelen

x
Artikel

Kroniek migratierecht

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 3 2019
Auteurs Marieke van Eik, Wil Eikelboom, Jo-Anne Nijland e.a.

Marieke van Eik

Wil Eikelboom

Jo-Anne Nijland

Hana van Ooijen

Flip Schüller

Marq Wijngaarden

Eva Bezem

Sjoerd Thelosen
Objets trouvés

Proeve van een verbeterde Grondwet

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2018
Trefwoorden Grondwet, Democratie, Rechtsstaat, Eerste Kamer, Bindend referendum
Auteurs Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem
SamenvattingAuteursinformatie

    Met zijn Proeve van een verbeterde Grondwet geeft Huub Linthorst oplossingen voor de risico’s die uit zijn ‘stresstest’ naar voren kwamen. Tot de voorstellen behoren de afschaffing van de Eerste Kamer, de invoering van het toetsingsrecht, versterking van (de formulering van) de grondrechten, een lichtere herzieningsprocedure en de invoering van een bindend referendum. Aan de doelstelling van haalbaarheid heeft Linthorst voldaan door op belangrijke punten tegemoet te komen aan voor- en tegenstanders. Naast verbetering en haalbaarheid, is het doel van deze Proeve het bereiken van meer democratie en van effectievere waarborgen tegen aantasting van onze rechtstaat. Of deze Proeve, na het bereiken van het Staatsblad meer democratie brengt en bovendien een dam kan opwerpen tegen schendingen van de rechtsstaat zoals die in Polen en Hongrijke, is allerminst gegarandeerd. Afgezien van het gebruikelijke cynisme over de normatieve kracht van de Grondwet, beslaat onze geschreven constitutie steeds minder de constitutionele werkelijkheid.


Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem
Mr. dr. P.J.P.M. (Peter) van Lochem is Fellow van het Meijers Instituut (Universiteit Leiden).
Artikel

Crimmigratie en het uitzetten van strafrechtelijk veroordeelde vreemdelingen

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 2 2018
Trefwoorden crimmigration, bordered penality, migration, banishment, bifurcation
Auteurs Jelmer Brouwer MSc E.MA
SamenvattingAuteursinformatie

    This article analyses to what extent current responses to crime committed by immigrants can be seen as a modern version of the classical practice of banishment. To that end it analyses three recent policy developments directed at criminally convicted immigration. The analysis shows that during the last ten years there has been a sharp increase in the number of immigrants losing their residence permit following a criminal conviction. Moreover, punishment aimed at criminally convicted immigrants without a legal right to stay is increasingly aimed at permanent exclusion through the practice of deportation. Drawing on the theoretical notions of crimmigration and bordered penality, it is therefore argued that criminally convicted immigrants increasingly see themselves confronted with punishment practices that are the modern equivalent of the classical practice of banishment. This raises important questions about where we should draw the line between insiders and outsiders.


Jelmer Brouwer MSc E.MA
J. Brouwer MSc E.MA is als promovendus verbonden aan het Instituut voor Strafrecht en Criminologie van de Universiteit Leiden.
Vrij verkeer

De Unierechtelijke evenredigheidstoets bij het verlies van het Nederlanderschap: drie gevallen nader toegelicht

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 3-4 2018
Trefwoorden Unieburgerschap, Unierechtelijke evenredigheidstoets, Nederlanderschap, Brexit, jihadisten
Auteurs Mr. dr. V.M. Bex-Reimert, Mr. G. Karapetian en S.M. de Mik
SamenvattingAuteursinformatie

    Sinds het befaamde arrest Rottmann van het Hof van Justitie dient een Unierechtelijke evenredigheidstoets te worden uitgevoerd indien intrekking van Nederlanderschap gepaard gaat met verlies van het Unieburgerschap.1xHvJ 2 maart 2010, zaak C-315/08, Janko Rottmann/Freistaat Bayern, ECLI:EU:C:2010:104. Deze bijdrage bespreekt de betekenis van deze toets in drie uiteenlopende gevallen, variërend van het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie tot een verondersteld nationaal veiligheidsbelang. De vraag die zich voordoet, is hoe een Unierechtelijke evenredigheidstoets wordt uitgevoerd en wat de invloed is van de Unierechtelijke evenredigheidstoets op deze gevallen.

    • Rijkswet van 10 februari, houdende wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap in verband met het intrekken van het Nederlanderschap in het belang van de nationale veiligheid, Stb 2017, 52;

    • ABRvS 19 april 2017, ECLI:NL:RVS:2017:1098;

    • Draft Agreement on the withdrawal of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland from the European Union and the European Atomic Energy Community, 19 maart 2018, TF50 (2018) 35

Noten

  • 1 HvJ 2 maart 2010, zaak C-315/08, Janko Rottmann/Freistaat Bayern, ECLI:EU:C:2010:104.


Mr. dr. V.M. Bex-Reimert
Mr. dr. V.M. (Viola) Bex-Reimert is universitair docent migratierecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Mr. G. Karapetian
Mr. G. (Gohar) Karapetian is promovendus staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.

S.M. de Mik
S.M. (Margje) de Mik is student European Market Law aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Artikel

Access_open Discriminatie van IS en Al-Nusra-strijders bij intrekking Nederlanderschap in Unierechtelijk perspectief

Tijdschrift Crimmigratie & Recht, Aflevering 1 2018
Trefwoorden Rijkswet op het Nederlanderschap, intrekking naturalisatie, terrorisme, openbare orde
Auteurs Mr. Florimond Wassenaar
SamenvattingAuteursinformatie

    In its efforts in making effective counter terrorism legislation the Dutch government has introduced the possibility to deprive its own nationals of their Dutch nationality. The competence to revoke Dutch citizenship may arise in case of conducting behaviour abroad that can be labelled as terrorism or facilitating terrorism. Dutch citizenship can only be rescinded by the immigration authorities when such acts are performed outside the Dutch borders in certain appointed areas for certain appointed organisations. This is currently the case for the area of Syria and the organisations IS and Al-Nusra. However given the obligations within the Convention on the reduction of statelessness only Dutch nationals with dual citizenship fall within the scope of this newly introduced legislation. This article focusses on the question whether in EU-law perspective the distinction made between Dutch with dual citizenship and Dutch without a second foreign nationality is against the principle of equal treatment. By discussing the Council Directive 2000/43/EC, case law of the Court of Justice of the European Union (CJEU) and the preparatory documents of the convention on the reduction of statelessness the argument is developed that the convention serves as a trump card to enhance and justify the newly introduced legislation. Given CJEU case law the question of loyalty towards the member state of origin may lead to deprivation of EU-nationality. The aforementioned distinction made in Dutch nationality law would only be justified if it can be successfully be proven that dual citizenship raises an ipso facto loyalty issue toward member states by dual nationality holders. Since evidence of that nature is non existent it is concluded that the newly introduced counter terrorism provisions on deprivation of Dutch citizenship are discriminatory and advances second class nationality in The Netherlands.


Mr. Florimond Wassenaar
Mr. C.F. Wassenaar is advocaat bij Inigo advocaten te Rotterdam.

Stan Popescu
Stan Popescu is student rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden, afstudeerrichtingen: Encyclopedie en filosofie van het recht & Straf- en Strafprocesrecht.

Mr. M.F. Murray
Mr. M.F. Murray is advocaat en vennoot bij Murray Attorneys at Law te Curaçao en voorzitter van de redactie van het Caribisch Juristenblad.
Diversen

Wetgeving Sint Maarten

Tijdschrift Caribisch Juristenblad, Aflevering 3 2017
Auteurs Mr. J.T.S. Pawirodihardjo-Fer
Auteursinformatie

Mr. J.T.S. Pawirodihardjo-Fer
Mr. J.T.S. Pawirodihardjo-Fer is afdelingshoofd van de afdeling Juridische Zaken & Wetgeving, ministerie van Algemene Zaken van Sint Maarten.

Mr. M.J.C. Beerse
Mr. M.J.C. Beerse is seniorjurist bij de directie Bestuursrechtspraak van de Raad van State en sinds 15 september 2016 gedetacheerd bij het Gemeenschappelijk Hof.
Artikel

De bestuurlijke aanpak van het jihadisme

De intrekking van het Nederlanderschap in het belang van de nationale veiligheid als (preventieve) verbanning

Tijdschrift PROCES, Aflevering 6 2016
Trefwoorden Bestuurlijke aanpak, Jihadisme, Intrekking Nederlanderschap, Dubbele nationaliteit
Auteurs Mr. dr. drs. Benny van der Vorm
SamenvattingAuteursinformatie

    In the fight against terrorism, administrative measures are increasingly applied. This is called the administrative approach on terrorism. A recent bill seeks to the withdrawal of the Dutch citizenship of those who are suspected of certain terrorist activities abroad and when such is needed in the context of national security. Under this bill it is made possible to withdraw the Dutch citizenship of those who voluntarily join a terrorist group abroad. The idea behind this proposed administrative measure is to protect the national security of the Netherlands, by banning those who voluntarily joined a jihadi organization and pose a threat to national security due to their return. The bill has several major drawbacks: the limited legal protection of the persons concerned, the possible criminal nature of this measure and doubts about its effectiveness.


Mr. dr. drs. Benny van der Vorm
Mr. dr. drs. Benny van der Vorm is universitair docent Straf(proces)recht aan de Universiteit Utrecht.

Mr. M.E.B. de Haseth
Mr. M.E.B. de Haseth is werkzaam bij de Raad van State en sinds 1 februari 2015 gedetacheerd bij het Gemeenschappelijk Hof.
Artikel

Access_open Bekering als asielmotief

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2016
Trefwoorden Bekering, Asielzoeker, Vluchteling, Bekeerde christen
Auteurs Mr. Kezia Haar en Mr. Gieneke Douma
SamenvattingAuteursinformatie

    A foreign national can be granted asylum if he has made it plausible that he is persecuted in his country for reasons related to religion. In order to make his asylum motives plausible, an applicant must declare consistently and coherently. There cannot be any doubt as to his identity or his asylum motives. A claimed convert has to declare convincingly about his conversion and has to demonstrate a broad knowledge of his Faith. Often, pastors and churches write testimonies stating the conversion is genuine. These letters are important, but never a decisive factor.


Mr. Kezia Haar
Mr. K. Haar is in 2014 cum laude afgestudeerd in het Nederlands recht aan de Rijksuniversiteit Groningen en is thans werkzaam als procesvertegenwoordiger bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Dit artikel is geschreven op persoonlijke titel.

Mr. Gieneke Douma
Mr. G.J. Douma is in 1985 afgestudeerd in het Nederlands recht aan de Rijksuniversiteit Groningen en is thans werkzaam als senior procesvertegenwoordiger bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst.

Mr. J. de Boer
Mr. J. de Boer is lid van het Gemeenschappelijk Hof.
Recent

Intussen op het Binnenhof

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 1 2016
Auteurs Marian Verburgh

Marian Verburgh

Gerard-René de Groot
Gerard-René de Groot is hoogleraar Rechtsvergelijking en internationaal privaatrecht te Maastricht, Aruba en Hasselt.

Olivier Vonk
Olivier Vonk is Marie Curie Fellow aan de Universiteit Maastricht.

Maartje van der Woude Mr. dr. MSc
Mr. dr. M.A.H. van der Woude, MSc is strafjurist en criminoloog en als universitair hoofddocent Straf(proces)recht werkzaam bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden. Zij is tevens werkzaam als rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Noord-Holland.
Artikel

Moordamendementen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 6 2013
Trefwoorden amendement, wetgevingsprocedure, killer amendment, moordamendement, stemgedrag, geamendeerd wetsvoorstel, volksvertegenwoordiger
Auteurs Mr. N.C. Engel en Mr. H.R. Schouten
SamenvattingAuteursinformatie

    Een moordamendement is een paradox: als in een parlement een meerderheid is voor een wetsvoorstel, terwijl een geamendeerd wetsvoorstel het Staatsblad nooit zal bereiken, waarom zou een meerderheid dan voor het amendement stemmen? Strategisch stemgedrag kan een moordamendement altijd voorkomen. Onjuiste verwachtingen over de haalbaarheid van een geamendeerd wetsvoorstel kunnen er echter toe leiden dat er niet strategisch wordt gestemd. Ook kan het gebeuren dat een politicus denkt dat hij een strategische stem tegenover zijn achterban niet zal kunnen uitleggen. In dit artikel komen onder andere voorbeelden aan de orde over abortus en over de gewetensbezwaarde trouwambtenaar, onderwerpen die heel gevoelig liggen bij de kiezer en waarover strategisch stemmen dus geen optie is voor een volksvertegenwoordiger.


Mr. N.C. Engel
Mr. N.C. Engel is werkzaam als wetgevingsjurist bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal respectievelijk het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Mr. H.R. Schouten
Mr. H.R. Schouten is werkzaam als wetgevingsjurist bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal respectievelijk het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Toont 1 - 20 van 23 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.