Het HvJ EU verduidelijkt de Blokkeringsverordening voor sancties van de VS met betrekking tot o.a. Iran. Het HvJ EU oordeelt dat (i) partijen de Blokkeringsverordening kunnen inroepen bij nationale rechters, (ii) dat als uit het bij de rechtbank beschikbare bewijs prima facie volgt dat bij de contractbeëindiging gevolg is gegeven aan geblokkeerde sancties, de opzeggende partij moet bewijzen dat hij niet die bedoeling had, en (iii) dat bij de vraag of een opzegging geldig is, ook de mogelijke impact van VS-sancties voor de opzeggende partij meegewogen moet worden. De precieze betekenis van gevolg geven aan geblokkeerde sancties blijft echter onduidelijk. |
Zoekresultaat: 23 artikelen
Jurisprudentie |
Onduidelijkheid over toepassingsbereik Blokkeringsverordening blijft voortbestaanAnnotatie bij HvJ EU 21 december 2021, C-124/20 (Bank Melli Iran/Telekom Deutschland GmbH), ECLI:EU:C:2021:1035 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2022 |
Trefwoorden | sancties, Blokkeringsverordening, Sanctiewet, Iran, Blocking statute |
Auteurs | Mr. V.J.C. de Bruijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Upperdogs Versus UnderdogsJudicial Review of Administrative Drug-Related Closures in the Netherlands |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2020 |
Trefwoorden | Eviction, War on drugs, Party capability, Empirical legal research, Drug policy |
Auteurs | Mr. Michelle Bruijn en Dr. Michel Vols |
SamenvattingAuteursinformatie |
In the Netherlands, mayors are entitled to close public and non-public premises if drug-related activities are being conducted there. Using data from the case law of Dutch lower courts, published between 2008 and 2016, this article examines the relative success of different types of litigants, and the influence of case characteristics on drug-related closure cases. We build on Galanter’s framework of ‘repeat players’ and ‘one-shotters’, to argue that a mayor is the stronger party and is therefore more likely to win in court. We categorise mayors as ‘upperdogs’, and the opposing litigants as ‘underdogs’. Moreover, we distinguish stronger mayors from weaker ones, based on the population size of their municipality. Similarly, we distinguish the stronger underdogs from the weaker ones. Businesses and organisations are classified as stronger parties, relative to individuals, who are classified as weaker parties. In line with our hypothesis, we find that mayors win in the vast majority of cases. However, contrary to our presumptions, we find that mayors have a significantly lower chance of winning a case if they litigate against weak underdogs. When controlling for particular case characteristics, such as the type of drugs and invoked defences, our findings offer evidence that case characteristics are consequential for the resolution of drug-related closure cases in the Netherlands. |
Artikel |
Mogelijkheden voor het beter waarborgen van het verschoningsrecht door beheerst gebruik van machine learning |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | verschoningsrecht, eDiscovery, inbeslagneming, geheimhoudersofficier |
Auteurs | H.B.J. Sluijsmans MSc en Mr. V.J.C. de Bruijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
Opsporingsdiensten moeten vaak geheimhouderstukken filteren uit grote hoeveelheden data. Auteurs bespreken de uitgangspunten en relevante opsporingsbelangen bij een dergelijke ‘schoning’. Artikel 98 Sv en artikel 126aa Sv vullen die uitgangspunten en belangen verschillend in. Machine learning is in staat om op basis van objectief gekozen startsets de schoning (deels) geautomatiseerd uit te voeren. Deze methode voorkomt dat opsporingsambtenaren onnodig kennisnemen van de inhoud van geheimhouderstukken en zorgt dat het opsporingsonderzoek niet onnodig vertraagt. Auteurs presenteren de eerste resultaten van een dergelijke schoning in Nederland, en bespreken hoe machine learning ook in het huidig wettelijk kader kan worden ingepast. |
Werk in uitvoering |
The alternative war on drugs: drug evictions and the (re)regulation of cannabis |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Drug eviction, Drug policy, Culture of Control, Empirical legal research |
Auteurs | L. Michelle Bruijn LLM Ph.D. |
SamenvattingAuteursinformatie |
As a reaction to the perceived enforcement deficit of criminal law in the field of drug control, several countries implemented alternative regulatory strategies. One such strategy is the reregulating drugs, especially cannabis. Another strategy is the use of civil or administrative law to address drug-related crime. Especially the use of eviction to combat drug activities has become increasingly popular. |
Artikel |
De ontwikkeling van de Wet Damocles: burgemeesters trekken zwaard in de strijd tegen drugs |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | 13b Opiumwet, Drugscriminaliteit, Empirical legal research, Hennepteelt, Drugshandel |
Auteurs | Mr. L.M. Bruijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op grond van artikel 13b Opiumwet sluiten burgemeesters elk jaar honderden panden vanwege drugshandel en hennepteelt. Dit artikel geeft een zo volledig mogelijk overzicht van de ontwikkeling, uitleg en toepassing van deze sluitingsbevoegdheid. Allereerst wordt onderzocht hoe vaak de bevoegdheid wordt toegepast. Daarna vindt een kwantitatieve jurisprudentieanalyse plaats, waarbij o.a. wordt gekeken naar de winkans van belanghebbenden. Deze resultaten worden vervolgens verklaard aan de hand van een meer kwalitatieve jurisprudentieanalyse. Door gebruik van verschillende onderzoeksmethoden en de uitvoerige jurisprudentiebespreking levert dit onderzoek een wetenschappelijke bijdrage aan de discussie over de toepassing en uitbreiding van artikel 13b Opiumwet. |
Article |
|
Tijdschrift | Family & Law, juni 2016 |
Auteurs | Simon de Bruijn Msc, dr. Anne-Rigt Poortman en Prof. dr. ir Tanja van der Lippe |
SamenvattingAuteursinformatie |
When the Promotion of Continued Parenting and Proper Divorce Act came into force on March 2009 both married and cohabiting Dutch parents of minor children were obliged to draw up a parenting plan when they separate. Parenting plans are not enforceable for cohabiters, however. Using data from the New Families in the Netherlands survey, we examine how many former cohabiters create a parenting plan and how this compares to the number of verbal or no arrangements. We expect that child, parents and relationship characteristics are important for the likelihood that a parenting plan is constructed. Results show that more than half of former cohabiters create a parenting plan. Furthermore, former cohabiters are more likely to draw up a parenting plan if they consult a legal practitioner during their separation process. In addition, the younger the youngest child is, the more likely that former cohabiters will create a parenting plan or make verbal arrangements rather than no arrangements. That is also true for higher educated households and if they opt for residential co-parenting after divorce. Former cohabiters in a high-conflict situation are less likely to develop a parenting plan than make no arrangements. |
Jurisprudentie |
ABRvS 16 maart 2016, nr. 201504206/1/A4 (Dronten/omgevingsvergunning) (ECLI:NL:RVS:2016:737) |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 2 2016 |
Auteurs | Valérie van ’t Lam en R. Bruijnsteen, advocaat bij Stibbe Amsterdam |
Samenvatting |
Om als belanghebbende te kunnen worden aangemerkt, moeten gevolgen van enige betekenis worden ondervonden. |
Artikel |
Een eerste statistische analyse van de toepassing van artikel 13b Opiumwet |
Tijdschrift | Netherlands Administrative Law Library, oktober 2015 |
Auteurs | Mr. dr. Michel Vols en Michelle Bruijn LLB |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dutch local authorities are entitled to close down a building because of drug-related crime. After closure, occupiers are not allowed to live there for a while. The number of closures because of drug-related crime increases. Although the closure of a home is a most serious interference with the right to respect for one’s private life and home, the procedure has not been analyzed systematically. This paper provides the first statistic empirical analysis of litigation concerning drug-related closures of homes in the Netherlands. The paper contains some first conclusions about the characteristic features of cases about drug-related closures, based on the statistical analysis. The results show, inter alia, the relation between the type of drugs and the judicial decision. Moreover, the results provide insight in the line of reasoning of the mayor, occupiers and judge with regard to the closure of a home. |
Diversen |
Het politieke perspectiefDe kritiek van de WRR op politici en bestuurders |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, politiek, onafhankelijkheid, kosten |
Auteurs | Hans de Bruijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het rapport deelt de WRR op z’n minst twee tikken uit aan de politiek: politici respecteren onvoldoende de onafhankelijkheid van de toezichthouder en zijn te vaak gefixeerd op de kosten en lasten van toezicht. De auteur vertaalt de twee tikken in drie kanttekeningen bij het rapport. |
Redactioneel |
Toezicht en media: een inleiding |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Dr. Judith van Erp en Prof. Mr. Dr. Hans de Bruijn |
Auteursinformatie |
Discussie |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Prof. mr. dr. Hans de Bruijn en Drs. Dirk Janssen |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Inleiding: doet toezicht wat het moet doen? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2012 |
Auteurs | Prof. mr. dr. J.A. de Bruijn en Prof. mr. dr. M. de Cock Buning |
Auteursinformatie |
Artikel |
De veranderende rol van nationale parlementen in de Europese Unie |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2011 |
Trefwoorden | nationale parlementen, Europese verdragen, gescheiden bestuurslagen, Economische en Monetaire Unie |
Auteurs | Drs. Th.J.A.M. de Bruijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt een historische schets gegeven van de positie die nationale parlementen hebben ingenomen in de opeenvolgende Europese verdragen, van het Verdrag van Rome (1957) tot en met dat van Lissabon (2009). Daarbij wordt duidelijk hoe groot de weerstand was en is tegen een rechtstreekse invloed van de nationale parlementen op het Europese besluitvormingsproces en welke institutionele principes aan dat verzet ten grondslag liggen. Recent hebben de pogingen van de Europese Unie (en in het bijzonder die van de landen van de eurozone) om grip te krijgen op de schuldencrisis geleid tot een discussie over de vraag of de steeds grotere bemoeienis vanuit Brussel met het begrotingsbeleid van de lidstaten de fundamentele bevoegdheden van de nationale parlementen niet uitholt. Mede in dat verband oppert de auteur ten slotte enkele ideeën voor een versterkte rol van de nationale parlementen bij de verdere vormgeving van de Economische en Monetaire Unie. |
Redactioneel |
Onafhankelijkheid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2011 |
Auteurs | Prof. mr. dr. J.A. de Bruijn |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Causaal of contextueel redeneren |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2010 |
Auteurs | Prof. mr. dr. J.A. de Bruijn |
Auteursinformatie |
Artikel |
Maakbaarheid |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 6 2010 |
Auteurs | J.A. de Bruijn |
Auteursinformatie |
Diversen |
Reactie op artikel Cor van Montfort over ontwikkelingen rond toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2010 |
Auteurs | Prof. mr. dr . J.A. de Bruijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt een reactie gegeven op het artikel van Cor van Montfort (Ontwikkelingen in toezicht en verantwoording bij instellingen op afstand. Een terugblik en een blik op de toekomst) wat in Tijdschrift voor Toezicht 1/2010 is gepubliceerd. |
Artikel |
Medisch handelen en kinderbescherming |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2004 |
Auteurs | M.L.C.D. de Bruijn-Luckers |
Artikel |
Prestatiemeting en ketensamenwerking |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 1 2007 |
Trefwoorden | levering, kwaliteit, prestatie, politie, risico, aanbeveling, verlies, openbaar ministerie, eindvonnis, gedetineerde |
Auteurs | H. de Bruijn |
Praktijk |
Opinie: De familierechter-mediator |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 02 2003 |
Trefwoorden | De rechtspraak is een van de oudste wijzen van geschillen oplossen. Als partijen een geschil hebben en er niet uitkomen, wendden zij zich in het verleden meestal tot de rechter. Langzamerhand kwamen er andere opties in beeld, waarvan mediation er een is |
Auteurs | Bruijn-Lückers, M.L.C.C. de |