Zoekresultaat: 18 artikelen

x
Artikel

Conflicthantering op Vlaamse scholen: kinderen en jongeren (steeds meer) aan zet

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2020
Trefwoorden Vlaams onderwijs, leerlingen, sociaal-emotionele ontwikkeling, conflicthantering, methoden
Auteurs Gie Deboutte
SamenvattingAuteursinformatie

    Schools are tasked with helping children to become socially competent(er), both in the on- and offline world. If conflicts occur, schools find out how they can tackle this behaviour and prevent it in the future. Schools cover various tracks here. More and more schools have understood that they can actively involve children and young people in their preventive and problem-solving approach. They integrate methodologies and programmes that give children and young people the opportunity to take responsibility when a conflict occurs. Some of these methods and programmes are looked at more closely in this article. The article concludes with a future-oriented dream that responds to some current educational needs.


Gie Deboutte
Gie Deboutte is voorzitter van Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten; UCLL-expert pesten en ongewenst grensoverschrijdend gedrag; trainer bij Tenz vzw.
Artikel

Herstelgericht werken op school

Een kans voor maatschappelijk kwetsbare leerlingen?

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 2 2017
Auteurs Nicole Vettenburg en Lode Walgrave
SamenvattingAuteursinformatie

    Restorative justice has evolved from an unknown concept towards a model that is considered world-wide when it comes to changes in the penal and youth justice sector. The restorative model expands towards handling conflicts in other areas, such as neighbourhoods, business, welfare issues, family matters and behavioural problems in schools. This article deals with the latter. Restorative practices are based upon an open and respectful dialogue, which presupposes certain attitudes and capacities. The article looks into possible risks, but especially the chances restorative practices in schools can offer for socially vulnerable youth.


Nicole Vettenburg
Nicole Vettenburg is emeritus professor van de Universiteit Gent.

Lode Walgrave
Lode Walgrave is emeritus professor van de KU Leuven, Leuvens Instituut voor Criminologie.
Artikel

Naar herstelgerichte scholen in Vlaanderen? Een blik op de evolutie in de praktijk

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 2 2017
Trefwoorden Maatschappelijke kwetsbaarheid, Verbondenheid, Hergo, Vlaamse scholen
Auteurs Inge Vanfraechem
SamenvattingAuteursinformatie

    This article describes the context of this thematic issue on restorative practices in schools. In 2016, KU Leuven performed an explorative research named “Field Glasses”. The research dealt with similarities and differences between restorative justice in the penal context on the one hand, and the domains of community building, adult education and schools on the other hand (Deboeck e.a., 2017). Literature has been studied and actors of both practice and policy-making have been interviewed. This article describes some of the main findings with regard to restorative practices and schools.


Inge Vanfraechem
Inge Vanfraechem werkte jaren aan het Leuvens Instituut voor Criminologie (KU Leuven) als senior onderzoeker in de domeinen van herstelrecht en victimologie. Nu is zij actief als consultant (Libra) en nog steeds verbonden aan LINC als affiliated researcher. Ze is redacteur van dit blad.

Bas van Stokkom
Bas van Stokkom is verbonden aan de vaksectie Strafrecht & Criminologie, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Radboud Universiteit Nijmegen. Hij verricht onderzoek op het grensvlak van ethiek, criminologie en de sociale wetenschappen. Tot de thema’s die in zijn onderzoek aan bod komen, behoren politie, burgerschap en lokale veiligheidszorg, sanctietheorieën en herstelrecht. www.basvanstokkom.nl

John Blad
John Blad is universitair hoofddocent Strafrechtswetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Erasmus Law School, en redacteur van dit tijdschrift.
Artikel

Bemiddeling in strafzaken in België

Een blik op een gediversifieerde praktijk

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 1 2014
Trefwoorden Penal mediation, Justice assistants, Direct and indirect mediation, compensation
Auteurs Dieter Burssens, Alexia Jonckheere en Christophe Mincke
SamenvattingAuteursinformatie

    Since 1994, public prosecutors in Belgium can propose ‘penal mediation’ to criminal suspects. The supervision and follow-up of this procedure are provided by ‘justice assistants’ (comparable to probation officers), who systematically record crucial information and register it in the national database SIPAR. An exploration of this database reveals interesting insights regarding the actual practice of penal mediation. On the basis of the available data we also examined whether or not we could find relevant correlations between characteristics of (offenders in) cases and the extent to which cases have resulted in an agreement and proper compliance with that agreement. Finally, for a better comprehension of the actual practice of penal mediation in Belgium twelve interviews with justice assistants have been conducted.


Dieter Burssens
Dieter Burssens is onderzoeker aan het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie in Brussel.

Alexia Jonckheere
Alexia Jonckheere is onderzoeker aan het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie.

Christophe Mincke
Christophe Mincke is operationeel directeur van de Operationele Directie van het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie.

    This editorial offers an introduction to the current issue.


Bas van Stokkom
Bas van Stokkom is werkzaam bij de vaksectie strafrecht & criminologie van de faculteit der rechtsgeleerdheid, Radboud Universiteit Nijmegen.

    In 2011 we executed a quantitative and qualitative research on the extent of discrimination, polarisation and radicalisation in a region in the Netherlands. The results are representative for The Netherlands. The research shows that there is breeding ground for radicalization, in particular Muslim youths. The outcome also provides insights in relevant avenues for public policy. Over the past years, several inventories have been made of public policy that aims to counter radicalisation. Most of the interventions listed do not conjure with the interventions we propose on the basis of our research, such as awareness raising for practitioners, prevention of and education about discrimination, focus on neighbourhood grievances and nuisances caused by specific ethnic groups and the negative tone of the public debate regarding Islam and the multicultural society. If measures to counter radicalization are even evaluated, they tend to focus on the process and effectiveness of the intervention, but they do not answer the question if that is actually also the right intervention. We therefore propose not only to focus on doing things right, but also to ask the question if we are doing the right things. We suggest not only measuring effectiveness, but also measuring impact.


Amy-Jane Gielen
Drs. Amy-Jane Gielen is senior onderzoeker en adviseur bij A.G. Advies B.V. E-mail: a.gielen@agadvies.com www.agadvies.com.

Ron van Wonderen
Drs. Ron van Wonderen is senior onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut in Utrecht. E-mail: rvanwonderen@verwey-jonker.nl.
Artikel

Dieren in detentie

Een kritische blik

Tijdschrift PROCES, Aflevering 2 2013
Trefwoorden Detention, Animals, pet assisted activity, pet assisted therapy
Auteurs Dr. Janine Janssen, Jessica Hoeven MSc, Vera Vermeulen MSc e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Animals appear to be increasingly incorporated in pet assisted activities and in pet assisted therapies in detention. But if one reviews the literature on these projects, it becomes clear that not much attention is being paid towards methodological issues. In this contribution, a set of questions is presented in order to help those that are interested in starting such a program to construct a more thoroughly thought through project. In such a project, animal welfare should be one of the key features.


Dr. Janine Janssen
Dr. Janine Janssen is redactielid van PROCES en publiceert al jaren over de positie van dieren in de criminologie. Zij is werkzaam bij de Nederlandse politie en als criminoloog verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Jessica Hoeven MSc
Jessica Hoeven MSc is in 2012 afgestudeerd in de criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Vera Vermeulen MSc
Vera Vermeulen MSc is in 2012 afgestudeerd in de criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Rose Mandungu MSc
Rose Mandungu MSc is docent criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

Herstelrecht en criminaliteitspreventie: valt het te onderzoeken?

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 2 2011
Trefwoorden Criminaliteitspreventie, Onderzoek, empirisch onderzoek, Methodologie
Auteurs Anniek Gielen en Inge Vanfraechem
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article, the authors summarize some important methodological problems that may be encountered when studying the crime preventative effects of restorative justice. Studies mostly focus on tertiary preventative effects, namely the reduction of recidivism. Empirical research is in that regard mainly dealing with the effects of victim-offender mediation and conferencing practices. Some problems include the definitional issue (what can be considered as a restorative justice intervention?), the (quasi-)experimental design, the small size of samples and issues of comparability between different studies due to differences in e.g. follow-period or criteria for measuring recidivism.


Anniek Gielen
Anniek Gielen was verbonden aan het Leuvens Instituut voor Criminologie, K.U. Leuven, als project officer voor het Europese project Restorative Justice and Crime Prevention. Ze werkt thans als begeleider van mensen met autisme.

Inge Vanfraechem
Inge Vanfraechem is verbonden aan het Leuvens Instituut voor Criminologie, K.U. Leuven, als projectcoördinator van het Europese project Victims and Restorative Justice, onder promotorschap van het European Forum for Restorative Justice. Ze was copromotor van het Europese project Restorative Justice and Crime Prevention.

    The author notes that the growth of restorative justice practices seems to be hampered by the consequences of the effective socialization into the ‘penal equation’ that presents punishment as the necessary consequence of criminal offending. Upbringing in a different conflict-culture may be a fundamental condition for creating more room for restorative justice in the formal sphere of criminal justice. The need for a different socialization is also noted and discussed in the movement for human rights and has resulted in an Action Plan for human rights education of UNESCO in 2005. A satisfactory implementation of this action plan seems to be absent in the Netherlands today and methods of human rights education do not refer at all to the potentials of restorative practices such as peer mediation in schools. On the other hand, authors in restorative justice do not often refer to human rights and how they are promoted. The author claims that it is plausible that making ample room for peer mediation and conferencing in schools can be an effective way, not only to address offending conduct that often implies a breach of basic human rights – the most basic values therein being human dignity and equality – but also to make new generations aware of the meaning of human rights in their daily interactions and the qualities of their own social life.


John Blad
John Blad is als hoofddocent Strafrechtswetenschappen verbonden aan de capaciteitsgroep Strafrecht en Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en hoofdredacteur van dit tijdschrift.
Artikel

Naar een ‘rights based’ jeugdherstelrecht

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 2 2010
Trefwoorden Kinderrechten, Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind, Jeugdherstelrecht
Auteurs Annemieke Wolthuis
SamenvattingAuteursinformatie

    This contribution starts with an introduction of human rights, children’s rights and restorative justice. What are the links and differences between these concepts and how do they interrelate? An overview of human rights for children in international standards relevant to the discussion on juvenile justice, such as the UN Convention on the Rights of the Child and additional instruments, is given. It is examined how restorative justice fits in this framework.
    Human rights are one of the main pillars of our modern society. General juvenile justice principles such as diversion, the use of detention only as a measure of last resort and focusing on re-integration give a clear basis for restorative justice practice. Recent international and European conventions, guidelines and recommendations dealing with juvenile justice explicitly recommend the use of restorative justice. It is actually seen as the main priority focus of the reaction to youth criminality. The Committee on the Rights of the Child declared in General Comment 10 that the best interests of the child imply that the traditional aims of criminal justice – repression and retribution – should make room for rehabilitation and reintegration. Today’s focus on youth delinquency should be a restorative one. But how to implement rather broad notions such as restorative justice in individual cases and to make them fulfil internationally accepted human rights standards. With the model of Mitchell and Moore it is explored how children’s rights (mainly article 40 and the main principles of the CRC) and restorative justice are connected and how they can use each other. The need is stressed and some tools are given to work towards a ‘rights based restorative justice’.


Annemieke Wolthuis
Annemieke Wolthuis is onderzoeker aan de Open Universiteit en schrijft een proefschrift over jeugdherstelrecht en kinderrechten. Zij is tevens verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut, waar zij bijdraagt aan maatschappelijk onderzoek, en redacteur van dit tijdschrift.
Artikel

Herstelgericht groepsoverleg in een pedagogische context

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 02 2008
Trefwoorden Slachtoffer, Delinquent, Herstelplan, Herstel, Fout, Schade, Aansprakelijkheid, Leerling, Ouders, Overeenkomst
Auteurs Vettenburg, N. en Burssens, D.

Vettenburg, N.

Burssens, D.
Boekbespreking

Herstelgericht groepsoverleg in Vlaanderen

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 03 2006
Trefwoorden Schade, Delinquent, Slachtoffer, Auteur, Herstel, Misdrijf, Model, Strafrecht, Bemiddeling, Leerling
Auteurs Wolthuis, A.

Wolthuis, A.
Artikel

Effectiviteit van herstelrecht in Vlaanderen

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 02 2006
Trefwoorden Slachtoffer, Delinquent, Bemiddeling, Recidive, Herstel, Overeenkomst, Ouders, Tussenkomst, Bemiddelaar, Jeugdbeschermingsmaatregel
Auteurs Viaene, S.

Viaene, S.
Boekbespreking

Jeugdcriminaliteit, opvoeding en jeugdcultuur

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 04 2006
Trefwoorden Delinquent, Opvoeding, Hulpverlener, Kind, Auteur, Ouders, Identiteit, Slachtoffer, Bouw, Risico
Auteurs Vettenburg, N.

Vettenburg, N.
Artikel

Access_open Lettres Persanes 6

Het lichaam van de wetenschap

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2005
Trefwoorden overlast, slachtoffer, bescherming persoonlijke levenssfeer, delinquent, misdrijf, noodzakelijkheid, schip, strafrecht, aanbeveling, ambtenaar
Auteurs T. Daems

T. Daems
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.