|
Zoekresultaat: 21 artikelen
Redactioneel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 1 2021 |
Trefwoorden | Gezondheidsrecht |
Auteurs | Prof. mr. J. Legemaate |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Als ik nu sorry zeg, beken ik dan schuld?Bespreking van het proefschrift van mr. L.A.B.M. Wijntjens |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 1 2021 |
Trefwoorden | excuses, aansprakelijkheid, erkennen fout, bewijswaarde, uitlegregel |
Auteurs | Mr. dr. R.P. Wijne |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage bespreekt de auteur het proefschrift van mr. L.A.B.M. Wijntjens dat ziet op welke wijze civiele procedures en tuchtprocedures de positieve rol die excuses op zichzelf kunnen spelen, belemmeren of stimuleren. Wijntjens concludeert dat er twee juridische belemmeringen zijn: de mogelijkheid dat met het aanbieden van excuses aansprakelijkheid wordt erkend, en de mogelijkheid dat rechters de met excuses gepaard gaande uitingen als vaststaand feit aannemen. Een oplossing zou volgens Wijntjens de introductie van een ‘uitlegregel’ zijn. Deze uitlegregel zou moeten inhouden dat excuses door de ontvanger niet mogen worden opgevat als een erkenning van aansprakelijkheid. |
Artikel |
Geschilleninstanties in de zorg en schadevergoeding |
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 3-4 2020 |
Trefwoorden | geschillencomissie, zorg, schadevergoeding |
Auteurs | Mr. R.H.M. de Leeuw |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
Artikel |
Medisch tucht(proces)recht in vogelvlucht |
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 3-4 2020 |
Trefwoorden | Medisch tucht(proces)recht, Aansprakelijkheidsrecht, Wijziging Wet BIG, Tuchtnormen, Griffierecht en kostenveroordeling |
Auteurs | Mr. O.L. Nunes en Mr. C.I.M. de Haan |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het medisch tuchtrecht, zoals neergelegd in de Wet BIG, beoordeelt het tuchtcollege of een zorgverlener volgens de (medisch) professionele standaard heeft gehandeld. Het wettelijk tuchtrecht is bedoeld om de kwaliteit van de individuele beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken. |
Artikel |
Disfunctionerende zorgverleners. Vergewissen, dus niet te missen? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 6 2020 |
Trefwoorden | vergewisplicht, meldplicht, disfunctioneren, Wkkgz |
Auteurs | Mr. J.M. de Vries en mr. B. van den Boom |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel staan de vergewisplicht en de meldplicht over het beëindigen van een arbeidsrelatie in verband met ernstig tekortschieten van een zorgverlener door een zorgaanbieder centraal. Uiteengezet wordt wat de beide plichten behelzen, hoe daar in de praktijk mee wordt omgegaan en welke juridische en praktische (on)mogelijkheden de beide plichten met zich brengen. |
Artikel |
Een goed begin is het halve werkHoe kunnen we de behandeling en afwikkeling van kindschades samen verder verbeteren |
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Kindschades, Zorgschade, Aansprakelijkheid, Klachtenfunctionaris, Schaderegeling |
Auteurs | Mr. J.G. Vos |
SamenvattingAuteursinformatie |
Als schaderegelaar word je regelmatig geconfronteerd met complexe schades van jonge kinderen. Gedurende een lange looptijd werken veel partijen met, naast maar ook langs elkaar. Met dit artikel hoop ik enkele praktische tips te geven voor een betere aanpak van deze schades, voor alle betrokken partijen. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Kindschades, Medische aansprakelijkheid, Herstelrecht, Mediation, Geschilbeslechting |
Auteurs | Mr. C.E. Jeekel |
Auteursinformatie |
Column |
Per ongeluk verbonden |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Femke Ruitenbeek-Bart |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | herstelrecht, restorative justice, just culture, medische aansprakelijkheid, schade |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt onderzocht wat er vanuit een ‘herstelgericht’ perspectief te zeggen is over de afwikkeling van medische schade. Biedt restorative just culture aanknopingspunten voor een afwikkeling van medische schade die beter aansluit bij de behoeften van betrokkenen? |
Artikel |
Geschilbeslechting onder de Wkkgz: de theorie in de praktijkOver de regels van geschilbeslechting en bindend advies, de mogelijkheden tot vernietiging van het bindend advies en enkele praktijkperikelen in dat verband |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | klachtenprocedure, geschilprocedure, bindend advies, informatieplicht, bewijsregels |
Auteurs | Mr. dr. R.P. Wijne |
SamenvattingAuteursinformatie |
De wettelijke regeling omtrent de klachten- en geschilprocedure vervat in de Wkkgz roept in de praktijk vragen op. In dit artikel wordt ingegaan op een aantal van die vragen. Voorts wordt gepoogd de vragen te beantwoorden waarbij de wettelijke kaders omtrent het bindend advies, de informatieplicht, het bewijsrecht en het personen- en familierecht worden betrokken. |
Artikel |
De informatieplicht van een zorgaanbieder bij de afwikkeling van medische schadeOver finale kwijting, geschilleninstanties en ongeïnformeerde patiënten |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | Wkkgz, medisch, schade, informatieplicht, informed consent |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Schikkingsonderhandelingen in de Wkkgz-voorfase en bindend advies worden vaak afgerond met een vaststellingsovereenkomst. De aard van de vaststellingsovereenkomst geeft veel gewicht aan de wilsvorming vooraf. Dat veronderstelt een informatieplicht. In de Wkkgz-voorfase betekent de informatieplicht dat een vaststellingsovereenkomst bij voorkeur pas wordt gesloten na deskundig advies. Een zorgaanbieder die zich achteraf op de verplichtingen uit het bindend advies van een geschilleninstantie wil beroepen, zal eveneens aan zijn informatieplicht moeten voldoen. De wijze van informatieverstrekking van de geschilleninstanties is dermate gebrekkig, dat aantasting van het bindend advies achteraf goed denkbaar is. Inspiratie wordt gezocht bij het medisch informed consent. |
Artikel |
Het tuchtrecht in de gezondheidszorg: wegen de voordelen tegen de nadelen op? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 1 2018 |
Trefwoorden | tuchtrecht, gezondheidszorg |
Auteurs | Prof. dr. ir. R.D. Friele, Dr. R. Bouwman, Mr. B. Laarman e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel doen de auteurs verslag van een onderzoek waarin zij dieper zijn ingegaan op de effecten van het tuchtrecht in de gezondheidszorg op de betrokken zorgverleners en naar het belang dat burgers hechten aan het openbaar maken van de opgelegde maatregel. Dit onderzoek roept de vraag op of de vermeende voordelen van het tuchtrecht wel opwegen tegen de nadelen en hoe die balans gunstig kan worden beïnvloed. |
Artikel |
Begrippenkader Wkkgz en incidentenbenadering frustreren kwaliteit van zorgReactie op TvGR-artikel Laarman: ‘De professionele standaard; wat is een open en eerlijke reactie na een medisch incident?’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2017 |
Trefwoorden | Algemene verordening gegevensbescherming, privacy, bijzondere persoonsgegevens, accountability |
Auteurs | Mr. F.H. de Haan |
SamenvattingAuteursinformatie |
Reactie op artikel B.S. Laarman, ‘De professionele standaard; wat is een open en eerlijke reactie na een medisch incident?’, TvGR 2017, nr. 4-5, p. 351-359. Auteur gaat dieper in op de door de IGZ gehanteerde begrippen incident, de calamiteit en de complicatie en concludeert dat het met deze begrippen geschetste toneel rijk gevulde coulissen heeft. |
Artikel |
De afwikkeling van medische schade onder de WkkgzDe beloften van het klachtrecht voor patiënten, de eerste stappen naar verwezenlijking door de ziekenhuizen en de eerste verrichtingen van de Wkkgz-geschilleninstanties |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 3 2017 |
Trefwoorden | schadeafwikkeling, medisch, klacht, claim, Wkkgz |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman en Prof. mr. A.J. Akkermans |
SamenvattingAuteursinformatie |
Door de Wkkgz vindt de buitengerechtelijke afwikkeling van medische schadeclaims plaats in het klachtrecht in plaats van het aansprakelijkheidsrecht. Zorgaanbieders moeten zelf proactief en oplossingsgericht schadeclaims onderzoeken en beoordelen. De rol van de patiëntencontactpersoon in het ziekenhuis, van de zorgverlener en de samenwerking tussen ziekenhuis en verzekeraar zijn daarmee ingrijpend veranderd. Dit overzichtsartikel bespreekt de eerste stappen naar implementatie van de Wkkgz, de aard van het klachtrecht, de noodzaak van triage, de werkwijzen van zelfregelende ziekenhuizen, de noodzaak van informed consent, BGK , de zeswekentermijn, de eerste resultaten van de Wkkgz-geschilleninstanties, en het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet BIG. |
Column |
De professionele standaard: wat is een open en eerlijke reactie na een medisch incident? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4-5 2017 |
Trefwoorden | Medische incidenten, Professionele standaard, Wkkgz |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt uiteengezet wat ‘openheid van zaken geven’ concreet inhoudt. Na een begrippenkader worden het doel en de achtergrond gegeven van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) als juridisch kader. Uit actuele inzichten uit wetenschap en (tucht)rechtspraak zijn vijf elementen van openheid af te leiden waaraan een open en eerlijke reactie moet voldoen, deze worden toegelicht. |
Artikel |
OPEN en eerlijke omgang met klachten en incidenten in de zorgVerslag van het eerste jaar van leernetwerk OPEN |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | openheid, medisch incident, transparantie, zorg, aansprakelijkheidsrecht |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman, Prof. mr. A.J. Akkermans, Prof. dr. ir. R. Friele e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Als er iets misgaat in de behandeling van een patiënt is het van groot belang dat daar door de zorgaanbieder openheid over wordt gegeven. Hoe dat het beste kan worden georganiseerd, wordt onderzocht in OPEN. OPEN is een leernetwerk waarin door onderzoekers en ziekenhuizen wordt samengewerkt om meer inzicht te verkrijgen in werkwijzen die openheid na medische incidenten kunnen bevorderen. In deze bijdrage wordt kort toegelicht wat OPEN als leernetwerk inhoudt. Vervolgens wordt uiteengezet wat de verplichtingen van het ziekenhuis inhouden als het misgaat en worden enkele begrippen uitgelegd. Daarna komt aan bod in hoeverre aan die verplichtingen wordt tegemoetgekomen en wordt toegelicht wat er op het niveau van patiënten, zorgverleners en leidinggevenden georganiseerd moet worden voor een open en eerlijke omgang met incidenten in het ziekenhuis. |
Discussie |
Neonatale screening |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2006 |
Auteurs | |
Titel |
'Te gast' in de politiecel: naar een nieuwe praktijk en regelgeving |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 02 2007 |
Trefwoorden | Inverzekeringstelling, Toezicht, Huis van bewaring, Strafvordering, Beschikking, Bouw, Noodzakelijkheid, Voorarrest, Justitiële jeugdinrichting, Slachtoffer |
Auteurs | Beijerse, J. uit |