Het initiatiefrecht biedt de mogelijkheid om ook buiten de meerderheid van een coalitie veranderingen in onze rechtsorde tot stand te brengen. Als Kamerleden het initiatief voor een wetsvoorstel nemen, staat de politieke rationaliteit voorop. De ‘Handreiking ambtelijke bijstand bij initiatiefwetgeving’ legt echter de nadruk op andere rationaliteiten, in het bijzonder de financiële. Zij kan leiden tot minder vertrouwen tussen Kamerleden en bijstandsverleners vanuit de ministeries. De controledrift die uit de Handreiking blijkt, manifesteert zich ook waar in het kader van het huidige regeerakkoord is afgesproken welke initiatiefwetsvoorstellen niet verder worden behandeld of niet aanhangig mogen worden gemaakt. |
Zoekresultaat: 20 artikelen
Register |
Register 2019 |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2019 |
Redactioneel |
Het recht van initiatief en het spanningsveld tussen de Tweede Kamer en de regering |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2019 |
Auteurs | Mr. dr. G.J.M. Evers |
Auteursinformatie |
Artikel |
Initiatiefwetgeving: een lange hordeloop (met kans op eeuwige roem) |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2019 |
Trefwoorden | initiatiefwetten, Handreiking, ambtelijke bijstand, politiek, regeerakkoord |
Auteurs | Mr. H.M. Linthorst |
SamenvattingAuteursinformatie |
Objets trouvés |
Het voortbestaan van de landsadvocaat; overwegingen bij een 50-jarig bestaan |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | Landsadvocaat, Overheidsjuristen, Rechtsstaat, Expertise, Attorney General |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het historische argument voor inschakeling van de landsadvocaat ligt in het gebrek aan juristen binnen de overheid. Inmiddels is een groot aantal juristen binnen de overheid werkzaam, maar de landsadvocaat is gebleven. De drie later opgekomen argumenten – het rechtstatelijke, het expertise- en het eenheidsargument – kunnen het voortbestaan van de landsadvocaat met de huidige omvangrijke inschakeling nauwelijks verklaren. Voorstellen om de rol van de landsadvocaat terug te dringen, meest uitdrukkelijk gedaan door de Visitatiecommissie Juridische functie en Wetgeving, heeft het kabinet niet gehonoreerd. Zijn deskundigheidsprestige en de steun van overheidsjuristen schragen de functie van de landsadvocaat. Niettemin lijkt plaats te zijn voor een Nederlandse variant van de attorney general. |
Het ambacht |
De aanduiding van wetsvoorstellen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | wetsvoorstellen, wetsontwerpen, voorontwerpen van wet, terugkoppeling, conceptwetsvoorstellen |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage gaat in op de terminologische betekenis van de begrippen ‘voorstel van wet’, ‘ontwerp van wet’, ‘wetsvoorstel’, ‘wetsontwerp’, ‘voorontwerp van wet’ en ‘conceptwetsvoorstel’. In de praktijk lopen deze begrippen sterk door elkaar, maar uit de geschiedenis van de grondwetsherziening en de Aanwijzingen voor de regelgeving blijkt dat voor verschillende fases van het wetgevingsproces en in verschillende soorten documenten specifieke termen behoren te worden gebruikt. Van een ‘voorstel van wet’ kan worden gesproken vanaf de ministerraadsfase. Voor de daaraan voorafgaande fases (met name de consultatiefase) verdient het aanbeveling de term ‘voorontwerp van wet’ of ‘conceptwetsvoorstel’ te hanteren. Op het toezenden van voorontwerpen van wet aan het parlement, dus in een fase vóór de grondwettelijke indiening, wat overigens zelden voorkomt, is in het verleden door de Raad van State kritiek geuit. Naar aanleiding daarvan is destijds door de ministerraad besloten dat dit alleen ‘ter kennisgeving’ behoort te gebeuren, met de aanduiding ‘voorontwerp’. |
Objets trouvés |
Proeve van een verbeterde Grondwet |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2018 |
Trefwoorden | Grondwet, Democratie, Rechtsstaat, Eerste Kamer, Bindend referendum |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met zijn Proeve van een verbeterde Grondwet geeft Huub Linthorst oplossingen voor de risico’s die uit zijn ‘stresstest’ naar voren kwamen. Tot de voorstellen behoren de afschaffing van de Eerste Kamer, de invoering van het toetsingsrecht, versterking van (de formulering van) de grondrechten, een lichtere herzieningsprocedure en de invoering van een bindend referendum. Aan de doelstelling van haalbaarheid heeft Linthorst voldaan door op belangrijke punten tegemoet te komen aan voor- en tegenstanders. Naast verbetering en haalbaarheid, is het doel van deze Proeve het bereiken van meer democratie en van effectievere waarborgen tegen aantasting van onze rechtstaat. Of deze Proeve, na het bereiken van het Staatsblad meer democratie brengt en bovendien een dam kan opwerpen tegen schendingen van de rechtsstaat zoals die in Polen en Hongrijke, is allerminst gegarandeerd. Afgezien van het gebruikelijke cynisme over de normatieve kracht van de Grondwet, beslaat onze geschreven constitutie steeds minder de constitutionele werkelijkheid. |
Recent |
Gezien |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 9 2018 |
Auteurs | Kees Pijnappels |
Actualia contractspraktijk |
Detailhandelaren en leveranciers in distributieland treden toe tot het walhalla van de Dienstenrichtlijn |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | Algemene voorwaarden, Informatieplicht, Dienstenrichtlijn, Detailhandel, Distributiehandel |
Auteurs | Mr. drs. J.H.M. Spanjaard |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Dienstenrichtlijn is op 28 december 2009 geïmplementeerd in het BW. De regeling in het BW bevat een eigen, van artikel 6:234 BW afwijkende, lichte wijze van informeren over algemene voorwaarden. Omdat de informatieplicht onder de Dienstenrichtlijn lichter is dan die onder het BW, streven veel partijen naar de status van dienstverrichter. Op 30 januari 2018 oordeelde het HvJ EU dat ook detailhandel en distributiehandel onder het bereik van de Dienstenrichtlijn vallen. De reikwijdte van dit arrest valt niet te onderschatten, De gevolgen van dit arrest voor de algemenevoorwaardenregeling in het BW worden besproken. |
Artikel |
De tweede uitspraak van het Constitutioneel Hof Sint MaartenOver de toetsing van formele gebreken |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 3 2017 |
Trefwoorden | constitutionele toetsing, formele gebreken, Landsverordening Integriteitskamer, toetsingsbevoegdheid, toetsingsvolgorde |
Auteurs | Mr. E.M. Linthorst, Mr. S. Philipsen en Mr. dr. J.C. de Wit |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat de tweede uitspraak van het Constitutioneel Hof Sint Maarten centraal. Daarin vernietigde het Hof de Landsverordening Integriteitskamer. Het Hof heeft er in deze uitspraak voor gekozen om eerst in te gaan op de door de Ombudsman aangevoerde formele bezwaren. In deze bijdrage zullen wij in het bijzonder stilstaan bij de gekozen toetsingsvolgorde. Wij starten met een bespreking van de rechtvaardiging die het Hof voor deze toetsingsvolgorde geeft, om vervolgens de wijze waarop het Hof de formele bezwaren beoordeelt aan een nadere beschouwing te onderwerpen. De afsluitende paragraaf van deze bijdrage bevat een korte reflectie op het oordeel van het Hof om op basis van zijn bevindingen de Landsverordening Integriteitskamer geheel te vernietigen. In deze bijdrage wordt regelmatig teruggegrepen naar de uitgangspunten die het Hof in de algemene overwegingen van de eerste uitspraak heeft uiteenzet. In deze algemene overwegingen heeft het Hof zijn eigen toetsingsbevoegdheid ingekaderd. |
Column |
De professionele standaard: wat is een open en eerlijke reactie na een medisch incident? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4-5 2017 |
Trefwoorden | Medische incidenten, Professionele standaard, Wkkgz |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt uiteengezet wat ‘openheid van zaken geven’ concreet inhoudt. Na een begrippenkader worden het doel en de achtergrond gegeven van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) als juridisch kader. Uit actuele inzichten uit wetenschap en (tucht)rechtspraak zijn vijf elementen van openheid af te leiden waaraan een open en eerlijke reactie moet voldoen, deze worden toegelicht. |
Praktijk |
Niet bekrachtigen of weigeren contraseign? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | Contraseign, bekrachtiging, initiatiefwetgeving |
Auteurs | Tim Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage gaat de auteur in op de staatsrechtelijke finesses van de bekrachtiging van wetsvoorstellen nadat zij door de Eerste Kamer zijn aangenomen, het ministeriële contraseign en het verschil tussen die twee zaken. Letterlijk genomen ziet de term ‘bekrachtigen’ in de tekst van artikel 87 lid 1 Grondwet op een daad van de Koning en is de contrasignering door één of meer bewindspersonen een staatsrechtelijk en procedureel daarvan te onderscheiden handeling. Toch moet de bekrachtiging als geheel, dus inclusief het contraseign, worden gezien als een daad van de regering. Daarnaast gaat de auteur in op de niet-bekrachtiging van initiatiefwetsvoorstellen. De procedure voor niet-bekrachtiging wordt besproken, alsmede enige staatsrechtelijke curiosa die zich in de geschiedenis op dat punt hebben voorgedaan. Het blijkt dat niet-bekrachtiging niet alleen bij initiatiefwetsvoorstellen is voorgekomen, maar dat ook een aantal maal is afgezien van bekrachtiging van regeringsvoorstellen. |
Artikel |
Ruimte krijgen en ruimte nemenDe onwenselijkheid van ruime delegatiebepalingen naar aanleiding van de nieuwe zorgwet |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2015 |
Trefwoorden | delegatie, Zorgverzekeringswet, Meststoffenwet, motie-Jurgens, tijdelijke delegatie, vrijstelling |
Auteurs | D.R.P. de Kok |
SamenvattingAuteursinformatie |
Eind 2014 sneuvelde de nieuwe zorgwet van minister Schippers in de Eerste Kamer. De fractievoorzitters van de coalitiepartijen suggereerden vervolgens dat de regering dan misschien maar een algemene maatregel van bestuur zou moeten opstellen om de beoogde maatregelen alsnog door te voeren. De basis daarvoor zou worden gevormd door een zeer ruim geformuleerde delegatiebepaling in de Zorgverzekeringswet. Deze suggestie leidde tot veel commotie, zowel binnen het parlement als daarbuiten, omdat het parlement blijkbaar zomaar opzij zou kunnen worden gezet door de regering. Dit artikel gaat in op dergelijke algemene delegatiebepalingen aan de hand van twee casus: de delegatiebepaling in de Zorgverzekeringswet en de eveneens zeer algemene vrijstellingsmogelijkheid in de Meststoffenwet. Bij beide casus wordt eerst besproken hoe de desbetreffende bepaling recentelijk dreigde te worden, respectievelijk werd ingezet. Vervolgens wordt bezien hoe deze delegatiebepalingen in de wet terecht zijn gekomen: wat is er in de wetsgeschiedenis over gewisseld. Ten slotte worden conclusies getrokken over de wenselijkheid van dergelijke bepalingen en hoe ermee zou moeten worden omgegaan als ze er eenmaal zijn. |
Praktijk |
Arbitrage en algemene voorwaarden: the twain shall meet? |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 4 2014 |
Trefwoorden | arbitrage, Weens Koopverdrag, algemene voorwaarden, toepasselijkheid, informatieplicht |
Auteurs | Mr. drs. J.H.M. Spanjaard |
SamenvattingAuteursinformatie |
In april 2013 gaf het CISG Advisory Committee een rechtsgeleerde opinie over de toepasselijkheid van algemene voorwaarden onder het Weens Koopverdrag (‘WKV’). In die opinie worden aanwijzingen gegeven over de vraag, hoe algemene voorwaarden ter beschikking kunnen worden gesteld om gelding te hebben onder het WKV. In deze bijdrage staat een arrest van het hof Den Haag centraal, waarin de opinie wordt toegepast. Tevens komt de invloed van de toepasselijkheid van algemene voorwaarden op het bestaan van een arbitrageovereenkomst aan de orde. |
Praktijk |
Van ‘Wij Beatrix’ naar ‘Wij Willem-Alexander’: enkele beschouwingen bij het afkondigingsformulier |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | afkondigingsformulier, aanhef van wetten en AMvB’s, troonswisseling, koningschap, ‘bij de gratie Gods’ |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Voor de tekst van het afkondigingsformulier van wetten geldt ingevolge additioneel artikel XIX Grondwet nog steeds het formulier uit de oude Grondwet: ‘Wij’ enz. ‘Koning der Nederlanden’ enz. Al sinds de vorming van ons Koninkrijk tweehonderd jaar geleden is de praktijk dat ter invulling van het eerste ‘enz.’ de formule ‘bij de gratie Gods’ wordt gebezigd. In deze bijdrage wordt stilgestaan bij enkele achtergronden van dit gedeelte van het afkondigingsformulier. Ingegaan wordt op de historie, met uitgebreide verwijzingen naar wetsgeschiedenis en literatuur. De bijdrage spitst zich toe op het uitblijven van de grondwettelijke opdracht om een regeling van het afkondigingsformulier te treffen en op de formule ‘bij de gratie Gods’. Bepleit wordt om na de troonswisseling tot een wettelijke regeling van het afkondigingsformulier te komen, zowel voor wetten als voor AMvB’s. Met de kwestie van het al dan niet opnemen van de formule ‘bij de gratie Gods’ zou dan pragmatisch te werk moeten worden gegaan. Het gebruik van de formule behoeft niet wettelijk te worden geregeld en kan net als nu aan de praktijk worden overgelaten. Wettelijke regeling van het afkondigingsformulier lost ook enkele kwesties op rond de vermelding van de advisering door de Raad van State in het afkondigingsformulier. |
Praktijk |
De grenzen van het recht van vernietiging van algemene voorwaarden verkend |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 3 2012 |
Auteurs | Mr. drs. J.H.M. Spanjaard |
Auteursinformatie |
Praktijk |
Twaalf jaar na de moord op je kind in gesprek met de daderAba Gayle op bezoek in Nederland |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 4 2011 |
Auteurs | Annemieke Wolthuis |
Auteursinformatie |
Recent en Casus |
Studiedag Herstelbemiddeling: Hoe NU verder? 30 november 2007, Amsterdam |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 01 2008 |
Trefwoorden | Slachtoffer, Delinquent, Film, Aanmelding, Aansprakelijkheid, Bemiddeling, Betaling, Herstel, Herstelplan, Politie |
Auteurs | Wolthuis, A. |
Artikel |
Herstelrecht in de Nederlandse school: een democratische oefenplaats? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 02 2008 |
Trefwoorden | Leerling, Onderwijs, Kind, Ouders, Delinquent, Slachtoffer, Herstel, Mes, Registratie, Voortgezet onderwijs |
Auteurs | Lieshout, J. van |
Column |
Bij het vijfjarig bestaan van het Forum voor Herstelrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 01 2006 |
Trefwoorden | Rechtscollege, Mediation, Algemene maatregel van bestuur, Minister van justitie, Aanvaarding, Bemiddeling, Jeugdstrafrecht, Levering, Mediator, Ministerie van justitie |
Auteurs | Linthorst, R. |
Diversen |
Oproep |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 01 2006 |
Trefwoorden | Rechtscollege, Aanbeveling, Voorwaarde, Website |
Auteurs | Pagee, R. van en Linthorst, R. |