Het Openbaar Ministerie (OM) publiceert geregeld zonder toelichting gewijzigde versies van zijn aanwijzingen. Aanwijzingen van het OM zorgen over het algemeen voor (meer) duidelijkheid over en gelijkheid binnen het vervolgingsbeleid. Het ontbreken van een toelichting op wijzigingen kan echter juist onzekerheid en ongelijkheid opleveren. Een toelichting bij nieuwe aanwijzingen is daarom aan te bevelen. Dit werd bijvoorbeeld duidelijk bij de nieuwe Aanwijzing opsporing en vervolging buitenlandse corruptie (Aanwijzing) van het Openbaar Ministerie, die op 1 oktober 2020 in werking trad.1x Stcrt. 2020, 50178. De Aanwijzing vervangt de vorige aanwijzing over dit onderwerp uit 2012,2x Stcrt. 2012, 26939. en voorziet in enkele ingrijpende wijzigingen ten opzichte van haar voorganger. Zo is de uitzondering voor facilitation payments uit de Aanwijzing verdwenen alsook de visie van het OM op de vraag wanneer een rechtspersoon als Nederlander kwalificeert. Enige uitleg over de achtergrond en ratio van deze wijzigingen was op zijn plaats geweest. Noten
|
Zoekresultaat: 13 artikelen
Trending Topics |
Toelichting gewenst: de nieuwe Aanwijzing opsporing en vervolging buitenlandse corruptie |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 2 2021 |
Trefwoorden | corruptie, aanwijzing, facilitation payments, nationaliteit rechtspersoon, omkoping |
Auteurs | Mr. J.J. Strijder en Mr. S.J. Lopik |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Boom Strafblad, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | Milieustrafrecht, Klimaatverandering, Handhaving klimaatwetgeving, Broeikasgas, Co2 |
Auteurs | Mr. S.J. (Sjoerd) Lopik en Mr. S.H. (Seppe) Stax |
SamenvattingAuteursinformatie |
Klimaatverandering is niet meer weg te denken uit het publieke debat. In het afgelopen jaar stond het onderwerp vaak op de politieke agenda, werd Greta Thunberg uitgeroepen tot Time Person of the Year en was het Urgenda-arrest een van de meest besproken gerechtelijke uitspraken van het jaar. Binnen het strafrecht wordt nog weinig aandacht aan klimaatverandering besteed, maar dat zal op korte termijn veranderen. Dit artikel bevat een verkenning naar de strafrechtelijke aansprakelijkheid van partijen die bijdragen aan klimaatverandering en de strafrechtelijke handhaving van klimaatwetgeving. |
Redactioneel |
Redactioneel |
Tijdschrift | Boom Strafblad, Aflevering 3 2020 |
Auteurs | Mr. J.T.C. (Jan) Leliveld |
Auteursinformatie |
Column |
Geen bancair klantonderzoek op verzoek van het OMAandachtspunten voor een vrijwaring voor het niet-naleven van de wet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Wwft, Klantonderzoek, Vertrouwensbeginsel, Bank, Vrijwaring |
Auteurs | Mr. S.J. Lopik en Mr. J.R. Kramer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het OM verzoekt banken steeds vaker om geen klantonderzoekshandelingen, ook wel know your customer- of KYC-handelingen, ten opzichte van een bepaalde klant te verrichten. Dergelijke handelingen zouden in bepaalde gevallen namelijk schadelijk kunnen zijn voor het strafrechtelijk onderzoek. Als een bank bereid is om aan zo’n verzoek van het OM mee te werken, loopt die bank verschillende risico’s op strafrechtelijke aansprakelijkheid. Het OM kan deze risico’s afdekken door de bank hiervoor strafrechtelijk te vrijwaren. In de praktijk neemt het uitonderhandelen van de vrijwaringstekst nog vaak veel tijd in beslag. Een standaardvrijwaring zou dit probleem oplossen. |
Strafrecht |
|
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 3-4 2019 |
Trefwoorden | Europees Openbaar Ministerie, EOM, Rechtsbescherming, OLAF, Onderneming |
Auteurs | Mr. Y. de Vries en Mr. S.J. Lopik |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 1 augustus 2018 heeft de Europese Commissie (hierna: Commissie) bevestigd dat Nederland gaat deelnemen aan het Europees Openbaar Ministerie (hierna: EOM). Het EOM is een onafhankelijk vervolgingsorgaan dat, in het kort, bevoegd is om strafbare feiten die ten koste gaan van de EU-begroting te onderzoeken, vervolgen en voor de nationale strafrechter te brengen, een taak die tot dusver was voorbehouden aan de nationale vervolgingsautoriteiten (in Nederland het Openbaar Ministerie). Dit past in een trend waarbij de Unie, die historisch gezien indirect handhaaft, steeds vaker aan directe handhaving doet. Ook past het bij een Unie die steeds meer strafrechtelijke taken naar zich toetrekt: waar strafrechtelijke samenwerking tot het Verdrag van Lissabon nog behoorde tot de derde pijler, bestaan inmiddels meerdere Europeesrechtelijke strafrechtelijke agentschappen, waaronder Eurojust, Europol en OLAF. Er wordt ook wel gesproken van een europeanisering van het Nederlands strafrecht. De ambities van de Commissie voor het EOM strekken echter verder dan alleen het bestrijden van fraude. In deze bijdrage gaan wij in op de achtergrond van het EOM, de inrichting en taken van het EOM en de betekenis daarvan voor personen en ondernemingen die verdacht worden van strafbare feiten die binnen de bevoegdheid van het EOM vallen. |
Jurisprudentie |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2019 |
Auteurs | Prof. mr. H.J.B. Sackers (red.), mr. A.A. Feenstra, prof. dr. R.C.P. Haentjens e.a. |
Samenvatting |
|
Artikel |
Advocaat in de lokale politiek |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Sabine Droogleever Fortuyn |
Artikel |
Burgers voor/tegen burgers: buurtwachten in Nederland en hun verbindingen met bewoners, politie en gemeente |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | citizen watches, citizen participation, local public safety, local governance, The Netherlands |
Auteurs | Marco van der Land |
SamenvattingAuteursinformatie |
During the last decade the phenomenon of citizen watches has become a common and meaningful element in citizen participation that aims to improve local public safety. Citizen watches make a great case for examining the tension between the need for the Dutch government to maintain control over local safety issues and the strivings of citizens to contribute to local solutions in a more or less autonomous way. This paper examines the question to what extent citizen watches can contribute to the governance of local safety in a meaningful way. The Dutch government has been appealing strongly for more citizen involvement in public matters for some time, but is unclear about how municipalities and the police should respond to active citizens. The paper describes two different ways in which citizens can realize such an involvement i.e. either in a predominantly top-down fashion, in which the municipality and the police take a strongly directive approach towards citizen watches or in a more bottom-up oriented way, in which citizen watches are well embedded in local systems of informal social control. The paper argues and explains that both approaches have advantages as well as disadvantages regarding the way they support new forms of governance and cooperation between citizens and the state. It suggests that formal authorities can contribute to the self-reliance and collective efficacy of neighbourhood residents with regard to local public safety if they make a better effort of combining the pros of both approaches. |
Artikel |
Juridische verkaveling van publieke taken: een historische vergelijking van dijkonderhoud en re-integratietaken |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2012 |
Trefwoorden | allotment, legal continuity, work reintegration, collective action |
Auteurs | Robert Knegt |
SamenvattingAuteursinformatie |
In the Netherlands the task of reintegrating partially disabled workers into the labour market, that used to be accomplished by collective institutions, has been redistributed by the government to private actors: those who were the last to employ these workers. It is pointed out that this policy choice implies reusing a medieval legal technique and that its use regenerates typical legitimacy problems. Building on Ostrom’s theory of ‘institutions for collective action’, a historical comparison of the organization of dyke maintenance in the Dutch bog peat areas of the 11th-13th centuries and of these recent policies reveals that both are to be analysed in terms of a ‘double allotment’: duties as to collective tasks are allotted to individual participants in a collectivity by linking them up with a preceding allotment of usage rights, legally formalized in terms of ‘private law’. While neoliberal ideology may account for the direction that recent reintegration policies have taken, it is only in the Netherlands that this legal technique has to such an extent been mobilized. This observation raises questions as to long-term continuities in Dutch policies. |
Jurisprudentie |
ABRvS 11 mei 2011, nr. 201004415/1/M2 (Lopik) |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 3 2011 |
Samenvatting |
De Wet geurhinder ziet alleen op geurhinder van dierenverblijven. In het besluit is ten onrechte geen rekening gehouden met andere geurbronnen. |
Jurisprudentie |
ABRvS 20-04-2011, nr. 201009672/1/M2 (Lopik) |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 3 2011 |
Samenvatting |
Weigering verzoek om intrekking milieuvergunning onzorgvuldig omdat niet is onderzocht in hoeverre de vergunde geluidsniveaus, gelet op de Circulaire Schietlawaai, toelaatbaar zijn. |
Praktijk |
Over nut en noodzaak van goede geschillenregelingen voor (familie)bedrijven |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2009 |
Trefwoorden | impasse, geschillenregeling, enquêterecht, deskundigenbericht |
Auteurs | dr. Bart Prinsen en Carmen Verschuur-Buijssen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In companies people work together intensively, especially in family run companies. In such a situation, the interests (income, capital and employment) can be enormous when parties fail to live up to each others expectations.How to deal with situations when parties are in a dead-lock and the continuity of the business is at stake? Depending on the legal form of the company and the type of conflict, there are different legal actions to settle a (legal) conflict. However, there are so many rules and different procedures for each type of legal form, that it may dazzle the reader. Moreover, these procedures may take a long time, while the parties in a family dead-lock desire an expert/arbiter/mediator proceeding expeditiously.In a sense a marriage is also a family run company. The following experiences from the area of family law are described: the processes of a divorce, the break-up announcement (the opposite of the marriage proposal), the experiment in court with the so-called regierechter in family cases, the prenuptial agreement and the plan for parenthood after a divorce. Our conclusion is that in case of a dead-lock, parties need to have a good set of rules on the settlement of disputes, to find a qualified expert/arbiter/mediator having knowledge and experience in financial/tax/pension/legal matters and familiar with dealing with emotions in a deadlock. |
Jurisprudentie |
Kroniek aanbestedingsrecht 2002 |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 7/8 2003 |
Trefwoorden | overheidsaanbesteding |
Auteurs | M.J.J.M. Essers, N. Kolthof en M.E.H.G. Tillij |