Zoekresultaat: 23 artikelen

x
Artikel

De raad in de Ondernemingskamer

Deskundigheid ten dienste van recht en onderneming

Tijdschrift Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 7-8 2021
Trefwoorden deskundig lid, Raad, raadsheren, interviews, ondernemingsrecht
Auteurs Mr. drs. M.D. Hendriks, Mr. S.C. Prins en Prof. dr. mr. S. ten Have
SamenvattingAuteursinformatie

    De auteurs hebben de raden en twee raadsheren van de Ondernemingskamer geïnterviewd over de toegevoegde waarde van de raden en hun persoonlijke ervaringen. Hieruit volgt dat de raden van de Ondernemingskamer met hun brede ervaring in de top van het bedrijfsleven een waardevolle bijdrage aan het oordeelvormende vermogen van de Ondernemingskamer leveren.


Mr. drs. M.D. Hendriks
Mr. drs. M.D. Hendriks is organisatieadviseur bij TEN HAVE Change Management.

Mr. S.C. Prins
Mr. S.C. Prins is secretaris van de Ondernemingskamer.

Prof. dr. mr. S. ten Have
Prof. dr. mr. S. ten Have is raad van de Ondernemingskamer, hoogleraar Strategie en Verandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam en organisatieadviseur en partner bij TEN HAVE Change Management.
Artikel

Onrust in de superdiverse mbo-klas

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 1 2017
Trefwoorden ethnography, classroom dynamics, vocational schools, Superdiversity
Auteurs Fatima el Bouk MSc, Vita van der Staaij-Los MSc, Tjitske Lovert-Reindersma MSc e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article we report on an ethnographic research project conducted in 2014-2015 at a school for ‘Assistant in Care and Wellbeing’, a school for secondary vocational training that is part of a large regional education center in the metropolitan area of the Randstad. The main incentive for our research was that some researchers assumed that in this ‘super-diverse’ environment, where students with an immigrant background were a vast majority, many tensions and conflicts were caused by ethnic and religious differences between students. However, after about 100 hours of observations in the classes of fourteen teachers, 36 interviews with teachers and other staff, and focus group discussions with teachers and students, we found that for most students diversity wasn’t a big issue at all. Rather than ethnic or religious differences many irritations and conflicts were triggered by the constantly changing organisational setting and institutional context of the school. In this article, we will corroborate this finding with a detailed analysis of some cases of classroom interaction, and draw conclusions about the usefulness and limits of superdiversity as a heuristic tool.


Fatima el Bouk MSc
Fatima el Bouk, MSc, is hogeschooldocent bij de opleiding Sociaal Werk en onderzoeker aan het lectoraat burgerschap en Diversiteit aan de Haagse Hogeschool. Vanuit het lectoraat verricht ze etnografisch onderzoek naar omgangsvormen op een mbo-instelling in de Randstad. Zij heeft eerder onderzoek verricht naar leerstrategieën en netwerkgedrag bij Nederlandse ondernemers met een migratieachtergrond en naar de positie die ondernemerschap inneemt in de toekomst oriëntatie van Turks- en Marokkaans-Nederlandse studenten op het mbo en het hbo.

Vita van der Staaij-Los MSc
Vita van der Staaij-Los, MSc, is onderzoeker bij het lectoraat Burgerschap en Diversiteit aan de Haagse Hogeschool. Zij verricht hier etnografisch onderzoek naar omgangsvormen tussen docenten en studenten op een mbo-instelling in de Randstad. Voorheen was zij werkzaam als onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut. In de onderzoeken die zij uitvoert, houdt zij zich vooral bezig met de vraag op welke manier kwetsbare doelgroepen zo optimaal mogelijk in onze samenleving kunnen participeren. Mede vanwege haar eerdere werkervaring in de jeugdpsychiatrie en het jongerenwerk ligt haar expertise vooral bij de doelgroep jeugd.

Tjitske Lovert-Reindersma MSc
Tjitske Lovert-Reindersma, MSc, is cultureel antropoloog en acht jaar lang in het mbo werkzaam geweest als beleidsmedewerker en onderzoeker. Zij verricht voornamelijk kwalitatief onderzoek op het gebied van diversiteit en het beroepsonderwijs, in het bijzonder de doorstroom naar hogere niveaus. Op dit moment is zij werkzaam als accountmanager op het gebied van doorstroom van mbo naar hbo bij Hogeschool Inholland Den Haag.

Dr. Baukje Prins
Dr. Baukje Prins is sinds 2009 lector Burgerschap en Diversiteit aan De Haagse Hogeschool. De onderzoeksgroep verricht etnografisch onderzoek naar alledaagse omgangsvormen in verschillende domeinen van de grootstedelijke samenleving, zoals gemengde wijken, het beroepsonderwijs en de gezondheidszorg.
Artikel

De burgemeester als crisismanager

Implicaties van de decentralisatie van jeugdzorg voor leiderschapsstijlen tijdens crises

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2016
Trefwoorden burgemeester, crisis management, jeugdzorg, decentralisatie
Auteurs Patricia Schat en Ruth Prins
SamenvattingAuteursinformatie

    Dutch mayors are confronted with various crises differing from a deadly incident with a monster truck to societal unrest due to convicted sex offenders returning to local society. This article presents the results of a research about the role of the mayor in so-called ‘youth crises’. The ‘big decentralization operation’ of January 1, 2015 resulted in new tasks and responsibilities for local governments regarding youth care. This research focuses on the implications of this decentralization for the leadership style of the mayor when a youth related crisis causes societal unrest. The way in which mayors deal with such a crisis was studied by means of in-depth interviews and a vignette study before and after the decentralization. This research concludes that the leadership style of the mayor did not change after the decentralization. Mayors consistently show two dominant leadership styles when managing a youth crisis: ‘First Civilian’ and ‘Peer Governor.’ As a ‘First Civilian’ the mayor’s crisis management actions focuses primarily on the community and the affected family. The style ‘Peer Governor’ is all about gathering relevant information and consultation with various partners, such as youth care organizations and aldermen. More interestingly, the results show that decentralization of youth care redefines the relationship between the local alderman responsible for youth care and the mayor as a crisis manager safeguarding local order and public safety. This relationship is currently under construction and could grow either competitive or fruitful.


Patricia Schat
Patricia Schat is Consultant COT, Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, an Aon Company, and alumnus Master Crisis and Security Management, Universiteit Leiden. p.r.schat@gmail.com

Ruth Prins
Ruth Prins is universitair docent aan de Universiteit Leiden, Institute of Security and Global Affairs. r.s.prins@fgga.leidenuniv.nl
Artikel

Bewijs van goed Nederlanderschap

Het inburgeringsexamen nader onderzocht

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2012
Trefwoorden citizenship, immigrant integration, Dutchness, identity
Auteurs Baukje Prins
SamenvattingAuteursinformatie

    This article discusses some examples of the Dutch integration exam that illustrate how immigrants are expected not just to know about, but to internalize Dutch norms and values. Some of these norms and values involve freedom of speech and sexual equality. But the message conveyed by the test is that native Dutch are allowed to make use of their right to free speech and sexual self expression, while immigrants would do better not to complain, even if they feel annoyed or hurt by native Dutchmen exercising these rights. This does not so much imply that Dutch natives and immigrants are measured by a different yard-stick, but rather that the first are never measured while the latter remain subjected to measurement all the time. Even if they show deviant, inappropriate or immoral behaviour, native citizens self evidently belong to the Dutch nation, while immigrants, however assimilated and appropriate their behaviour, will never be released from the burden to prove that they are indeed full Dutch citizens.


Baukje Prins
Baukje Prins is lector burgerschap en diversiteit aan de Haagse Hogeschool. Zij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit Groningen, promoveerde in 1997 aan de Universiteit Utrecht, en werkte als docent sociale en politieke filosofie aan de universiteiten van Amsterdam, Maastricht en Groningen. Enkele centrale publicaties van haar hand: Voorbij de onschuld. Het debat over integratie in Nederland (Amsterdam 2004, 2e herz. druk) en Vreemdelingenverkeer. Samen leven en laten leven (Den Haag 2010, intreerede).

    This article describes the main security threats in cyberspace as well as the various types of actors behind these threats. The author discusses the reaction of existing and new state security agencies towards the new cyber threats. After analyzing the main obstacles in tracing cybercriminals he gives some recommendations for a more effective strategy against cybercrime.


R. Prins
ir. Ronald Prins is cybersecurity-specialist en directeur en medeoprichter van Fox-IT. Hij studeerde Technische Wiskunde aan de TU Delft en heeft zich daarna gespecialiseerd als cryptograaf. Bij het Nederlands Forensisch Instituut was hij werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker.
Artikel

Corporate governance op de grens van een nieuw decennium

Verhoudingen tussen bestuur, commissarissen en aandeelhouders van de beursvennootschap

Tijdschrift Onderneming en Financiering, Aflevering 1 2011
Trefwoorden corporate governance, wetsvoorstel corporate governance, rapport commissie-De Wit, ASMI-beschikking, Corporate Governance Code, Code 2009, Code Banken
Auteurs Mr. J.J. Prinsen
SamenvattingAuteursinformatie

    Corporate governance gaat over het functioneren van de raad van bestuur, de raad van commissarissen en de algemene vergadering van aandeelhouders. Het functioneren (of disfunctioneren) van die organen bij beursvennootschappen staat volop in de belangstelling, mede door de financiële crisis. Na een inleiding over de stand van zaken doet deze bijdrage verslag van: het wetsvoorstel corporate governance, het rapport van de commissie-De Wit, de enquêtebeschikking van de Hoge Raad inzake ASMI, de Corporate Governance Code 2009 en het rapport van de Monitoring Commissie over de naleving ervan, en de Code Banken en de Voorrapportage van de Monitoring Commissie Code Banken. De bijdrage wordt afgesloten met enkele slotopmerkingen, waarin een aantal tendensen wordt waargenomen dat in de eerstkomende tijd relevant zal zijn voor de ontwikkeling van corporate governance voor beursvennootschappen.


Mr. J.J. Prinsen
Mr. J.J. Prinsen is advocaat bij NautaDutilh te Amsterdam.
Artikel

Integrale veiligheidszorg en de burgemeester

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 1 2011
Trefwoorden integraal, burgemeester, veiligheidsbeleid, religie
Auteurs Ruth Prins en Lex Cachet
SamenvattingAuteursinformatie

    Changing public safety problems as well as an increasing societal demand for public safety made way for new policy approaches. During the 1990s, the so called ‘integral safety approach’ was introduced in the Netherlands. This approach manifested itself mainly on the municipal level where the mayor is being held responsible for managing public safety and order. The central question raised in this article is: what are the consequences of an integral approach to public safety problems for the mayor when managing local order and public safety? We will demonstrate that ‘integrality’ is no clear cut concept. Careful inspection of the concept learns that it has multiple meanings. Of these various meanings, especially the ambition to address public safety problems by means of ‘new alliances’ characterized the actual implementation of integral policies. However, working together within these new alliances uniting various more or less independent actors from both the public and private sector, seemed to be hampered by a lack of coordination and control. In that sense, the introduction of the integral approach had consequences for steering and control of public safety policies. These consequences have to be addressed, especially by the mayor who is accountable for local order and safety. The mayor had attributed to him – first in practice, soon by law as well – the role of director of public safety policy on the municipal level. However, as we will demonstrate in this article, the mayor lacks an important trait needed for effective directorship: decisive powers. Therefore the mayor is not able to realize effective cooperation between partners within the new alliances of the integral approach to public safety problems. As a potential solution, we will describe the characteristics of a ‘model of anticipation’ granting the mayor a certain level of decisive powers to be used as an ultimum remedium.


Ruth Prins
Ruth Prins MSc is promovendus Burgemeester en Veiligheid, Erasmus Universiteit Rotterdam. Contactadres: Erasmus Universiteit Rotterdam, Burg. Oudlaan 50 (kamer M7-06), Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam. Tel. 010-4088714, e-mail: prins@fsw.eur.nl

Lex Cachet
Dr. Lex Cachet is Universitair Hoofddocent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Opleiding Bestuurskunde. E-mail: cachet@fsw.eur.nl

    This article focuses on a phenomenon often called ‘function creep’. This is the process whereby new functions are added to systems that are basically intended for other purposes, or when systems or data originally intended for function A are linked to other systems or data having function B. New technical possibilities have definitely paved the way for function creep and a growing number of ICT-applications appear no longer limited to the purpose for which they were originally set up. Function creep is an inherent feature of innovation. But at the same time it poses risks if considered from a privacy perspective. After detailing many examples of function creep, the article elaborates on a potential risk not often discussed: loss of data quality. The analysis concludes in arguing that citizens can act as a crucial countervailing power to limit the expansion of function creep. This however requires that governments are more open and accountable to allow for a transparent and verifiable comparison between the interests at stake.


J.E.J. Prins
Prof.mr. Corien Prins is hoogleraar aan het Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT), Universiteit van Tilburg en Raadslid bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Deze bijdrage is voor een belangrijk deel ontleend aan het rapport iOverheid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (maart 2011, zie: www.wrr.nl), dat onder haar verantwoordelijkheid werd opgesteld.

Dajo De Prins
Dajo De Prins is wetenschappelijk medewerker rechtsfaculteit Universiteit Antwerpen.
Artikel

Lokaal veiligheidsbeleid in Nederland en België: op zoek naar verschil

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Trefwoorden lokaal veiligheidsbeleid, politie, gemeente, Nederland en België
Auteurs Lex Cachet en Ruth Prins
SamenvattingAuteursinformatie

    Public safety has always been a core task for local, municipal authorities. However, until rather recently only the police has been actively involved in addressing local problems of public safety and maintaining order instead. Local public safety policy – as a responsibility for local authorities together with many other partners – is a relatively new phenomenon.This article compares the main developments and trends in local public safety policy in the Netherlands and Belgium. Special attention is paid to the role and position of the local, municipal authorities. What strikes most, are the strong similarities between the two countries. National governments played an important and catalyzing role in the development of public safety policy in the Netherlands as well as in Belgium. After many years and not without a lot of trouble, the monopoly of the police on designing and implementing policy for addressing public safety and order came to an end in both countries. Which, amongst other effects, presented the local authorities with new challenges.


Lex Cachet
Dr. Lex Cachet is universitair hoofddocent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Opleiding Bestuurskunde. E-mail: cachet@fsw.eur.nl.

Ruth Prins
Ruth Prins MSc is promovendus Burgemeester en Veiligheid, Erasmus Universiteit Rotterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Opleiding Bestuurskunde. E-mail: prins@fsw.eur.nl.
Artikel

De lokale voorzorgcultuur

Over de steeds verder naar voren werkende overheid in de aanpak van sociale onveiligheid

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2 2010
Trefwoorden voorzorgcultuur, voorzorgprincipe, veiligheidsbeleid, preventie
Auteurs Ruth Prins en Hans Boutellier
SamenvattingAuteursinformatie

    Public safety governance has been characterised in many ways. Literature mentions traditional sanctions for purposes of repression, policy programs aiming for prevention, as well as cooperation of public, private and hybrid organizations in addressing public safety problems. Very recently, a so called culture of precaution, in which problems of public safety are to be addressed at a very early – premature – stage, would have entered the scene. This potential culture of precaution is topic of this article. The article aims to indicate the empirical manifestations of a culture of precaution, as mentioned in literature, in contemporary public safety governance. The central question is as follows: to what extent and in what way is contemporary public safety governance on municipality level characterised by the precautionary principle? Five municipalities within the police region of Utrecht, varying in size from 40.000 to 300.000 citizens, have been studied; Amersfoort, Bunschoten, Utrecht, Woerden and Zeist. In total 153 measures addressing problems of public safety have been analyzed for characteristics of precaution. In order to do so, a model has been developed which locates precaution next to traditional strategies for addressing public safety. It will be demonstrated that a culture of precaution is not empirically present in public safety governance on municipality level. However, contemporary public safety governance does appear to posses some minor characteristics of the precaution paradigm.


Ruth Prins
Ruth Prins is promovendus Burgemeester en Veiligheid, Erasmus Universiteit Rotterdam. E-mail: prins@fsw.eur.nl.

Hans Boutellier
Hans Boutellier is algemeen directeur van het Verwey-Jonker Instituut en hoogleraar Veiligheid & Burgerschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. E-mail: jcj.boutellier@fsw.vu.nl.
Artikel

Interview met Lex Penders, regierechter in Utrecht

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2010
Trefwoorden interview, Pilot Customized Conflict Resolution, judge-conflictmanager
Auteurs Brigitte Chin-A-Fat en Bart Prinsen
SamenvattingAuteursinformatie

    An interview was held with Lex Penders, judge in the court of Utrecht. Subject of the interview was the role of the judge as regierechter (judge-conflictmanager) in the pilot project Customized Conflict Resolution. He talks about his experiences in the pilot and his ideas for future improvements in court hearings.


Brigitte Chin-A-Fat
Brigitte Chin-A-Fat is redactielid van TMD.

Bart Prinsen
Bart Prinsen is medeauteur van het artikel Over de nut en noodzaak van goede geschillenregelingen voor (familie)bedrijven), dat in TMD 2009, nr. 4 verscheen.
Artikel

Wat doen juridische onderzoekers?

Een empirische blik

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2010
Trefwoorden rolmodellen, methodologie, rechtswetenschap, juridisch onderzoek, intern perspectief
Auteurs Gijs van Dijck, Stéphanie van Gulijk en Merel Prinsen
SamenvattingAuteursinformatie

    There is an ongoing debate about the importance and need for a more scientific and methodological approach of legal research. In this article, we contribute to this discussion by defining several role models and by testing to what extent these role models are used in legal research. After analyzing more than hundred Dutch legal dissertations, the study finds that legal scholars often take the perspective of the legislator who tries to find and define optimal law. The study also finds that classical sources, such as legislation and court decisions, are predominantly used within the perspective of the legislator. The advantages and pitfalls of the role model of the legislator are discussed. The findings are relevant for legal theory, more specifically for the debate on whether legal scholars take an internal or external perspective on the law. Additionally, the article provides information on what legal researchers do and therefore contributes to understanding the characteristics, possibilities, and constraints of legal research.


Gijs van Dijck
Gijs van Dijck is verbonden aan de Research Group for Methodology of Law and Legal Research en aan het Tilburg Institute for the Interdisciplinary Study of Contract Law and Conflict Systems (TISCO) van de Universiteit van Tilburg.

Stéphanie van Gulijk
Stéphanie van Gulijk is verbonden aan het Tilburg Institute for the Interdisciplinary Study of Contract Law and Conflict Systems (TISCO).

Merel Prinsen
Merel Prinsen was ten tijde van dit onderzoek verbonden aan het Tilburg Institute for Law, Technology and Society (TILT) van de Universiteit van Tilburg. Zij is thans verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Erasmus Universiteit Rotterdam en tevens werkzaam bij het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP).
Artikel

lessen uit het buitenland

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 07 2006
Trefwoorden Identiteitsdiefstal, Identiteit, Identiteitsfraude, Fraude, Strafbaar feit, Identificatie, Slachtoffer, Handhaving, Student, Aansprakelijkheid
Auteurs Prins, J.E.J. en Meulen, N.S. van der

Prins, J.E.J.

Meulen, N.S. van der
Artikel

Aansprakelijkheid voor letselschades: de rol van de medicus als deskundige

Tijdschrift Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 01 2004
Trefwoorden Arts, Gelaedeerde, Aansprakelijkheid, Benoeming deskundige, Deskundigenbericht, Deskundigenonderzoek, Personenschade, Aanwijzing, Vergoeding, Causaliteit
Auteurs Prins, D. en Spruit, M.D.

Prins, D.

Spruit, M.D.
Titel

De effectiviteit van multisysteemtherapie (MST): Knelpunten en kansen bij de implementatie van een randomized controlled trial

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 01 2007
Trefwoorden Tussenkomst, Kinderrechter, Risico, Raad voor de kinderbescherming, Bedreiging, Ouders, Gerechtelijke procedure, Schorsing, Verzet, Bijzondere voorwaarde
Auteurs Asscher, J., Dekovic, M., Laan, P. van der e.a.

Asscher, J.

Dekovic, M.

Laan, P. van der

Prins, P.

Arum, S. van
Praktijk

Over nut en noodzaak van goede geschillenregelingen voor (familie)bedrijven

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2009
Trefwoorden impasse, geschillenregeling, enquêterecht, deskundigenbericht
Auteurs dr. Bart Prinsen en Carmen Verschuur-Buijssen
SamenvattingAuteursinformatie

    In companies people work together intensively, especially in family run companies. In such a situation, the interests (income, capital and employment) can be enormous when parties fail to live up to each others expectations.How to deal with situations when parties are in a dead-lock and the continuity of the business is at stake? Depending on the legal form of the company and the type of conflict, there are different legal actions to settle a (legal) conflict. However, there are so many rules and different procedures for each type of legal form, that it may dazzle the reader. Moreover, these procedures may take a long time, while the parties in a family dead-lock desire an expert/arbiter/mediator proceeding expeditiously.In a sense a marriage is also a family run company. The following experiences from the area of family law are described: the processes of a divorce, the break-up announcement (the opposite of the marriage proposal), the experiment in court with the so-called regierechter in family cases, the prenuptial agreement and the plan for parenthood after a divorce. Our conclusion is that in case of a dead-lock, parties need to have a good set of rules on the settlement of disputes, to find a qualified expert/arbiter/mediator having knowledge and experience in financial/tax/pension/legal matters and familiar with dealing with emotions in a deadlock.


dr. Bart Prinsen
Bart Prinsen is advocaat ondernemingsrecht bij MannaertsAppels AdvocatenNotarissen te Breda, lid van Teamwork = Maetwerk, expertisegroep bij conflicten en conflictbeheersing rondom vennootschap en rechtspersoon, en docent ondernemingsrecht aan het Departement Business Law van de Universiteit van Tilburg.

Carmen Verschuur-Buijssen
Carmen Verschuur-Buijssen is advocaat personen- en familierecht bij Asselbergs & Klinkhamer advocaten te Etten-Leur (voorheen rechterlijk ambtenaar in opleiding bij de rechtbank te Breda en docente contract- en aansprakelijkheidsrecht aan het Departement Privaatrecht van de Universiteit van Tilburg).
Artikel

Next Generation Networks: Elektronische communicatieregelgeving uitgedaagd

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 7 2009
Trefwoorden next generation access, elektronische communicatie, BEREC, Universele dienstverlening, roaming
Auteurs Mr. G.P. van Duijvenvoorde en Mr. M.A. Prinsen Geerligs
SamenvattingAuteursinformatie

    Een volgende generatie netwerken, zoals de glasvezelnetwerken, dient zich aan om de traditionele koperen telefoonnetwerken te vervangen. Het regelgevend kader zal enerzijds de vereiste investeringen moeten aanmoedigen en anderzijds het niveau van concurrentie moeten vasthouden of verhogen.Naar verwachting wordt dit jaar een herzien Europees regelgevingskader voor elektronische communicatie aangenomen. Tevens is op 1 juli 2009 de Europese Verordening voor roaming op mobiele netwerken binnen de Europese Unie gewijzigd. Ondertussen wordt in Nederland werk gemaakt van de implementatie van een nieuwe ronde marktanalysebesluiten van de toezichthouder OPTA, gebaseerd op een herziene Aanbeveling Relevante Markten van de Europese Commissie.Reden genoeg voor een overzicht van deze recente ontwikkelingen. We hanteren zoveel mogelijk een chronologische volgorde. Dat betekent dat eerst de herziene Aanbeveling Relevante Markten en de nieuwe marktanalysebesluiten van OPTA aan bod komen. Vervolgens bespreken we de herziene Roaming Verordening. Daarna volgt een beschrijving van het nieuwe Europese kader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten, waarbij de belangrijkste onderwerpen kort inhoudelijk worden besproken.


Mr. G.P. van Duijvenvoorde
Mr. G.P. van Duijvenvoorde is werkzaam bij KPN en is tevens gastdocent bij elaw@leiden, Universiteit Leiden.

Mr. M.A. Prinsen Geerligs
Mr. M.A. Prinsen Geerligs is werkzaam bij KPN.
Artikel

De overheidscommissaris revisited

Tijdschrift Onderneming en Financiering, Aflevering 2 2009
Trefwoorden overheidscommissarissen, taak, norminstructie en zelfstandigheid, tipverbod, beheer staatsdeelnemingen door agentschap
Auteurs Prof. mr. G.T.M.J. Raaijmakers en Mr. J.J. Prinsen
SamenvattingAuteursinformatie

    Volgend op kapitaalinjecties door de Nederlandse Staat in het najaar van 2008, werden op voordracht van de minister van Financiën commissarissen benoemd bij enkele financiële instellingen. Hoewel de publieke perceptie anders is, handelen ‘overheidscommissarissen’ zonder last en ruggespraak en is hun richtsnoer het belang van de vennootschap en de met haar verbonden onderneming. Zij mogen zich niet laten leiden door politieke of beleidsmatige doelstellingen van de minister. Tevens mogen zij geen koersgevoelige informatie delen met de minister, tenzij dat ‘strikt noodzakelijk’ is. Tegen deze achtergrond onderzoeken Raaijmakers en Prinsen in hun bijdrage of het beheer van staatsdeelnemingen (naar Engels voorbeeld) kan worden ondergebracht bij een ‘Agentschap Staatsdeelnemingen Financiële Instellingen’.


Prof. mr. G.T.M.J. Raaijmakers
Prof. mr. G.T.M.J. Raaijmakers is advocaat bij NautaDutilh te Amsterdam.

Mr. J.J. Prinsen
Mr. J.J. Prinsen is advocaat bij NautaDutilh te Amsterdam.
Artikel

De veiligheid van privacy

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2009
Trefwoorden informatisering, privacy, Commissie-Brouwer, identiteitsdiefstal, biometrie
Auteurs Prof. mr. J.E.J. Prins
SamenvattingAuteursinformatie

    Wie kijkt naar de opmars van technologie, ziet dat onze samenleving onder invloed daarvan drastisch is veranderd. De vraag die daarmee naar voren treedt, is of de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de huidige wet- en regelgeving voor de bescherming van persoonsgegevens wel voldoende hebben kunnen meebewegen in deze verandering. Vanuit deze vraag schetst deze bijdrage de belangrijkste technologische en maatschappelijke tendensen die de privacy raken, om daarnaast bij ieder van deze tendensen kort aan te geven wat de implicaties voor de Wet bescherming persoonsgegevens zijn. De conclusie is dat een aantal ontwikkelingen zich moeizaam verhoudt tot het huidige wettelijk regime.


Prof. mr. J.E.J. Prins
Prof. mr. J.E.J. Prins is raadslid bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en hoogleraar aan het Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT), Universiteit van Tilburg.
Toont 1 - 20 van 23 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.