This article looks at how normative questions, i.e. ‘what should the law be?‘, are approached in modern labour law scholarship. A distinction is made between internal and external normative frameworks for analysis, whereby internal frameworks are made up of principles, values or standards that are part of the law and the external frameworks are made up of theories outside of law. As a functional legal field, labour law can also benefit to a great deal from empirical research. However, the article argues that empirical facts by themselves have a limited normative value and that we need a normative framework in order to answer normative and evaluative questions. Therefore, the aim of the article is to review, clarify and evaluate the internal normative framework of labour law. |
Zoekresultaat: 11 artikelen
Artikel |
|
Tijdschrift | Law and Method, september 2019 |
Trefwoorden | labour law, normative framework, inequality, social justice |
Auteurs | Nuna Zekić |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Law and Method, januari 2019 |
Trefwoorden | Participant observation, sociolegal research, methodology, teaching |
Auteurs | Marc A. Simon Thomas |
SamenvattingAuteursinformatie |
The basics of how to conduct participant observation are not taught in law schools. This is striking because this methodology has become a common feature of qualitative research and could be very useful in sociolegal research. For those interested in studying ‘law in practice’ instead of ‘law in the books’, qualitative research methods like participant observation are inevitable. However, participant observation is, at best, secondary in the literature on qualitative research in the sociolegal discipline, while there is no guidance on how to conduct this technique whatsoever.Therefore, this article is written with two audiences in mind: It should serve as a useful reference and guide for those who teach qualitative research methods in legal education and who are looking to enhance their knowledge and skills concerning participant observation; it is also meant to serve as a basic primer for the beginning sociolegal researcher who is about to become a participating observer for the first time. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Law and Method, februari 2018 |
Auteurs | Sanne Taekema |
SamenvattingAuteursinformatie |
Legal doctrinal scholarship engages with the problems of legal practice: it systematizes, comments on, evaluates and debates what goes on in law. These activities do not occur in a vacuum: they are embedded in scholarly traditions and theories. This paper discusses the role of the theoretical frameworks used in legal research and has two related aims. First, it aims to provide some practical conceptualizations and guidelines regarding theoretical and normative frameworks that are useful to understand and conduct legal research. Second, it aims to investigate the relationships between different kinds of normative frameworks and their relationship to empirical work. In the second part, an argument is made for a pragmatist understanding of the interplay between normative theorizing and empirical study. How do these work together in judgments about the state of the law? |
Redactioneel |
Empirische rechtswetenschap: Fad, Feud or Fellowship? |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2017 |
Auteurs | Hilke Grootelaar |
Auteursinformatie |
Editorial |
|
Tijdschrift | Erasmus Law Review, Aflevering 1 2016 |
Auteurs | Jing Hiah en Thomas Riesthuis |
Auteursinformatie |
Artikel |
Regulation & governance-onderzoek in het rechtenonderwijs in NederlandStranger in a strange land? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2015 |
Trefwoorden | onderwijs, wetgeving, regulering, governance, curriculum |
Auteurs | K. Van Aeken |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het onderzoeksdomein regulering en governance groeit gestaag sinds 2007. Toch weerspiegelt dit succes zich niet in de curricula van de rechtenopleidingen in Nederland. De kloof tussen het onderzoek en het onderwijs inspireert tot dit artikel. Eerst wordt dit onderzoeksveld afgebakend ten opzichte van klassiek wetgevingsonderwijs en de zogenaamde leg-reg studies. Kenmerkend voor de regulering-en-governancebenadering is de erkenning van de rol van niet-statelijke actoren en niet-hiërarchische vormen van gezag, terwijl de klassieke rechtsstaat wijkt voor een administratieve, regulerende overheid. Dit perspectief is bij uitstek multidisciplinair en empirisch, en zou een verrijking betekenen voor de opleiding van de toekomstige jurist. Personele, perceptieve en institutionele factoren verklaren waarom de bevindingen uit het regulering-en-governanceonderzoeksveld maar beperkt doorsijpelen naar het rechtenonderwijs. Vooral de perceptie van het veld als niet-juridisch lijkt van groot belang te zijn. Een blijvende ondervertegenwoordiging in het onderwijs zou een gemiste kans zijn, temeer omdat de rechtswetenschappen een unieke bijdrage kunnen leveren aan de reguleringsstudies door de instrumenteel ingestelde sociale wetenschappers vertrouwd te maken met normatieve vraagstukken. |
Diversen |
Sociology of law in search of a distinct identity |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2015 |
Trefwoorden | sociology of law, legal sociology, socio-legal studies, interdisciplinary study of law, law & society |
Auteurs | Koen Van Aeken |
SamenvattingAuteursinformatie |
Rechtssociologie en recht-en-samenlevingstudies hebben behoefte aan de ontwikkeling van een eigen identiteit, die hen onder meer onderscheidt van het groeiende juridisch onderzoek waarbij empirische methoden gehanteerd worden. Deze identiteit kent vijf verbindende elementen: excellente (primaire of secundaire) empirische methodologie, kritisch, nuttig, blijvend geïnformeerd door theorie uit een inclusieve sociologie, en afwijzend tegenover reductionistische benaderingen van de werkelijkheid. Als een van deze eigenschappen ontbreekt, is er geen sprake van volwaardige rechtssociologie. Als alle eigenschappen aanwezig zijn, is de rechtssociologie bijzonder goed uitgerust om de actuele veranderingen in recht en samenleving te bestuderen. In die context kan de ontwikkeling en verspreiding van een eigen identiteit, die de vijf eigenschappen incorporeert, kansen bieden om de rechtssociologie een meer centrale positie toe te kennen in de rechtenfaculteiten. |
Article |
|
Tijdschrift | Erasmus Law Review, Aflevering 2 2015 |
Auteurs | Elaine Mak Ph.D. |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article studies the significance of insights from non-legal disciplines (such as political science, economics, and sociology) for comparative legal research and the methodology connected with such ‘interdisciplinary contextualisation’. Based on a theoretical analysis concerning the nature and methodology of comparative law, the article demonstrates that contextualisation of the analysis of legal rules and case law is required for a meaningful comparison between legal systems. The challenges relating to this contextualisation are illustrated on the basis of a study of the judicial use of comparative legal analysis as a source of inspiration in the judgment of difficult cases. The insights obtained from the theoretical analysis and the example are combined in a final analysis concerning the role and method of interdisciplinary contextualisation in comparative legal analysis conducted by legal scholars and legal practitioners. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 2 2014 |
Trefwoorden | reciprocity, normativity |
Auteurs | Prof. Dr. Hans Lindahl PhD en Bart van Klink |
SamenvattingAuteursinformatie |
This contribution introduces the special issue, which contains a selection of the lectures delivered by key-note speakers during the Summer School organized by the editors in August, 2013, at the behest of the Section of Ethics & Practical Philosophy of the Dutch Research School of Philosophy (OZSW). |
Artikel |
|
Tijdschrift | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 2 2014 |
Trefwoorden | contract law, Fuller, informal law, pragmatism, rules versus standards |
Auteurs | Prof Sanne Taekema PhD |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article puts forward the claim that private law, and especially contract and tort, is the area of law that most clearly shows how law depends on social interactions. Taking its cue from Lon Fuller, interactional law is presented as a form of law that depends on informal social practices. Using tort and contract cases, it is argued that this implies that law is in open connection to moral norms and values, and that law cannot be understood without taking into account people’s everyday reciprocal expectancies. |
Boekbespreking |
|
Tijdschrift | Law and Method, 2012 |
Auteurs | Rob van Gestel |
Auteursinformatie |