Arbeidsmigratie is in de EU een belangrijk en actueel onderwerp. Enerzijds, omdat steeds meer landen in de EU te kennen geven dat ze voor het op peil houden van het arbeidspotentieel hun toevlucht moeten nemen tot het aantrekken van arbeidsmigranten van buiten de EU. Anderzijds blijkt dat er regelmatig sprake is van uitbuiting van deze arbeidsmigranten. In EU-wetgeving in het algemeen en de regulering van migratie van onderdanen van derde landen (derdelanders) naar de EU in het bijzonder wordt aandacht besteed aan de kwetsbare positie van derdelanders en een eerlijke behandeling. Het doel van migratiewetgeving is echter met name ook het beheersen van migratie, het bestrijden van illegale migratie en het stimuleren van economische ontwikkeling. Deze verschillende doelen kunnen met elkaar botsen. In dit artikel wordt onderzocht wat de invloed is van de EU-migratiewetgeving op de uitbuiting van arbeidsmigranten. |
Zoekresultaat: 14 artikelen
Artikel |
|
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | Migratie, Derdelanders, Arbeidsuitbuiting |
Auteurs | Mr. drs. Gerrie Lodder |
SamenvattingAuteursinformatie |
Wetenschap en praktijk |
Leveranciers van elektriciteit en warmte in financiële moeilijkheden: een verkenning van de wettelijke regelingen |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | energie, warmtewet, banken, noodsituatie, faillissement |
Auteurs | Mr. drs. P. van Asperen en Prof. mr. H. Koster |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel onderzoeken de auteurs de regelingen uit de Elektriciteitswet 1998 en de Warmtewet die gericht zijn op het voorkomen van financiële problemen dan wel de toezichthouder de mogelijkheid geven in te grijpen als dat nodig is. Deze regelingen zijn bedoeld ter bescherming van afnemers tegen die situaties waarbij een leverancier van elektriciteit of warmte in de financiële problemen komt. Zij vergelijken deze regelingen met de regelingen uit de Wet op het financieel toezicht of Europese regelgeving gericht op het voorkomen van financiële problemen bij banken. De auteurs kiezen voor deze vergelijking met banken omdat deze ondernemingen, net als bij elektriciteit en warmte, een maatschappelijke functie kunnen vervullen. De vraag die zij stellen, is of de regelingen voor banken een inspiratiebron kunnen zijn voor het waarborgen van de belangen van de afnemers van elektriciteit en warmte. |
Artikel |
Vergunning PostNL/Sandd: hoort de ministeriële heroverweging wel in de Mededingingswet thuis? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2020 |
Auteurs | Edith Loozen |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
Artikel |
De overname van Sandd door PostNL |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2019 |
Auteurs | Eric van Damme |
Auteursinformatie |
Artikel |
De geschatte waarde van het preventieprogramma Brandveilig Leven op basis van de contingente waarderingsmethode (CV – Contingent Valuation) |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | willingness-to-pay, contingent valuation, impact assessment, community fire safety |
Auteurs | David Bornebroek, Ron de Wit, Marc van Buiten e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Dutch Regional Fire Services collectively aim at preventing fire, casualties and damage. The main activity is informing citizens about fire risks and the appropriate measures they can take. From both a political and social perspective, it is valuable to know what the return of the Community Fire Safety program is. One way to chart the return of the program is a comparison of the cost of, and society’s willingness-to-pay for, the program. To estimate this willingness-to-pay, this article applies the contingent valuation method to a national representative sample of 806 Dutch citizens. The results show that willingness-to-pay of an average Dutch household is estimated to be between € 25.00 and € 35.67 per year provided the Community Fire Safety program improves the fire safety by 10%. At the national level, this amounts to 200 – 270 million euro annually. This value is seven to ten times more than the approximate costs of the current Community Fire Safety program. |
Redactioneel |
Lustrum! |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2015 |
Auteurs | Mr. Elisabeth Pietermaat |
Auteursinformatie |
Praktijk |
Regulering van netwerksectoren als marktproces |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2015 |
Trefwoorden | tariefregulering, atuurlijk monopolie, marktproces |
Auteurs | Prof. dr. Machiel Mulder en Drs. Robert Stil |
Auteursinformatie |
Artikel |
Naar marktgerichte regulering van netwerksectoren |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2015 |
Trefwoorden | tariefregulering, natuurlijk monopolie, marktproces, deregulering, onderhandelingsmodel |
Auteurs | Dr. Bert Tieben |
SamenvattingAuteursinformatie |
Toezichthouders concluderen te snel dat netwerkgebonden markten een natuurlijk monopolie zijn waarvoor regulering nodig is. Marktprocestheorieën leggen de nadruk op de betwistbaarheid van ieder monopolie, ook in infrastructurele markten. Het gevolg is dat regulering en toezicht meer op afstand geplaatst kunnen worden. De marktprocesbenadering is ook toepasbaar in Nederlandse markten, zoals de energie, de telecommunicatie, luchthavens en de loodsen. |
Diversen |
Naschrift bij: Beoordeling van duurzaamheidsinitiatieven onder het kartelverbod |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2014 |
Auteurs | Nicole Rosenboom MSc |
Auteursinformatie |
Artikel |
Openbaar brandmeldsysteem: historie, kosten en opbrengstOnderzoek naar historie, kosten en opbrengst van het openbaar brandmeldsysteem in de veiligheidsregio Twente |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | Brandmelding, Kosten-baten analyse, Veiligheidsopbrengst, Openbaar meldsysteem, Incidentrapporten |
Auteurs | Ron de Wit en Ira Helsloot |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Netherlands fire safety regulations require certain types of buildings to have a direct connection between the building fire alarm system and the dispatch centre of the fire brigade. These automatic fire alarm systems are mandatory for example in premises where inhabitants such as small children or elderly people have limited self-evacuation capabilites in case of fire. These automatic fire alarms aim at saving lives by a faster response of the fire brigade. However, the fast majority of these automatic alarms are false. As a result these calls constitute a considerable and undesirable drain on the fire brigade resources. These calls cause unwanted direct costs (salaries) and indirect costs (road accidents due to fire brigade mobilisation) apart from the regular maintenance costs. Up to now no data is available for the costs and benefits of the system of automatic fire alarms. This article describes the results of a study of the automatic fire alarm system in the region Twente. The yearly social costs are calculated at about € 3 million. In order to calculate the benefits all incident reports from automatic fire alarms during a period of 29 months have been investigated. In this period no call form an automatic fire alarm system has occured in which the fire brigade had to deploy its resources for a live saving or evacuation action. |
Redactioneel |
Causaal of contextueel redeneren |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2010 |
Auteurs | Prof. mr. dr. J.A. de Bruijn |
Auteursinformatie |
Artikel |
Van maatstaf naar maatwerkEen korte geschiedenis van economische regulering |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | rendementsregulering, prijsregulering, maatstafconcurrentie, kwaliteitsregulering |
Auteurs | Drs. J.P. Poort en Dr. L.A.W. Tieben |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel geeft een gestileerd overzicht van verschillende methoden voor economische regulering en bespreekt per methode de sterke en zwakke kanten. Het accent ligt daarbij op de energienetten. Het beoogt op toegankelijke wijze de algemene trends en de lessen uit de reguleringsgeschiedenis van de afgelopen decennia weer te geven en snijdt een aantal thema’s aan die momenteel spelen in de reguleringspraktijk. De auteurs betogen dat de regulering periodieke aanpassing behoeft in het licht van nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en de marktontwikkelingen in de gereguleerde sector. Vaak is hierbij de uitdaging meer ruimte te bieden aan maatwerk zonder de voordelen van moderne reguleringsvormen zoals maatstafconcurrentie prijs te geven. |
Artikel |
Markt en Overheid: oplossing zoekt probleem |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | wetsvoorstel Markt en Overheid, Effect toetreding op innovatie en marktstructuur, Effect toetreding op prijs |
Auteurs | Prof. dr. B.E. Baarsma en Dr. L.A.W. Tieben |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het wetsvoorstel Markt en Overheid is een ‘drama in veel bedrijven’, waarin de wereld op een klassieke manier op zijn kop is gezet. Jarenlang hebben de regels centraal gestaan, maar is men vergeten waarvoor de regels een oplossing moeten bieden. Dit artikel betoogt dat het wetsvoorstel is geëvolueerd van een wetsvoorstel gericht op de bescherming van concurrenten naar een wetsvoorstel dat eigenlijk niks meer beschermt. En dat terwijl er wel degelijk een economische ratio achter de wetgeving voor Markt en Overheid steekt. De conclusie is dat het huidige wetsvoorstel hier door de wispelturigheid van de politiek uiteindelijk geen adequate oplossing voor biedt. |
Artikel |
Enkele tendensen in het staatssteunrecht |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 8 2004 |
Trefwoorden | voorwaarde, lidstaat, beschikking, heffing, financiering, staatssteun, terugvordering, betaling, mededinging, procedureverordening |
Auteurs | B.J. Drijber |