Zoekresultaat: 15 artikelen

x
Article

Access_open Giving Children a Voice in Court?

Age Boundaries for Involvement of Children in Civil Proceedings and the Relevance of Neuropsychological Insights

Tijdschrift Erasmus Law Review, Aflevering 1 2020
Trefwoorden age boundaries, right to be heard, child’s autonomy, civil proceedings, neuropsychology
Auteurs Mariëlle Bruning en Jiska Peper
SamenvattingAuteursinformatie

    In the last decade neuropsychological insights have gained influence with regard to age boundaries in legal procedures, however, in Dutch civil law no such influence can be distinguished. Recently, voices have been raised to improve children’s legal position in civil law: to reflect upon the minimum age limit of twelve years for children to be invited to be heard in court and the need for children to have a stronger procedural position.
    In this article, first the current legal position of children in Dutch law and practice will be analysed. Second, development of psychological constructs relevant for family law will be discussed in relation to underlying brain developmental processes and contextual effects. These constructs encompass cognitive capacity, autonomy, stress responsiveness and (peer) pressure.
    From the first part it becomes clear that in Dutch family law, there is a tortuous jungle of age limits, exceptions and limitations regarding children’s procedural rights. Until recently, the Dutch government has been reluctant to improve the child’s procedural position in family law. Over the last two years, however, there has been an inclination towards further reflecting on improvements to the child’s procedural rights, which, from a children’s rights perspective, is an important step forward. Relevant neuropsychological insights support improvements for a better realisation of the child’s right to be heard, such as hearing children younger than twelve years of age in civil court proceedings.


Mariëlle Bruning
Mariëlle Bruning is Professor of Child Law at Leiden Law Faculty, Leiden University.

Jiska Peper
Jiska Peper is Assistant professor in the Developmental and Educational Psychology unit of the Institute of Psychology at Leiden University.
Redactioneel

Access_open Toezicht, de stad en de regio

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2019
Trefwoorden decentralisatie toezicht, regiovorming, toezicht
Auteurs Martijn Groenleer
Auteursinformatie

Martijn Groenleer
Prof. dr. M.L.P. Groenleer is hoogleraar recht en bestuur aan Tilburg University en directeur van het Tilburg Center for Regional Law and Governance (TiREG) en redactielid van Tijdschrift voor Toezicht.
Artikel

Access_open Jeugdhulpverlening ‘met zachte drang’: duidelijkheid vereist

Tijdschrift Tijdschrift voor Jeugdrecht, Aflevering 1 2019
Trefwoorden drangkader, jeugdhulpverlening, vrijwillig, jeugdbescherming
Auteurs Mr. D.S. Verkroost
SamenvattingAuteursinformatie

    Binnen de jeugdhulpverlening is een kader ontstaan waarbinnen gezinnen bewogen worden om ‘vrijwillig’ mee te werken aan de hulpverlening. Dit ‘drangkader’ is niet wettelijk geregeld, met onduidelijkheden over de rechten, plichten en verantwoordelijkheden van betrokkenen tot gevolg. Dit artikel geeft de huidige stand van zaken weer.


Mr. D.S. Verkroost
Mr. D.S. Verkroost is als onderzoeker en docent verbonden aan de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden. Zij werkt aan een proefschrift waarin de positie van het recht in de Nederlandse jeugdhulpverlening wordt bezien vanuit een rechtshistorisch perspectief, een internationaal kinder- en mensenrechtenperspectief en een uitvoeringsperspectief.
Artikel

Jongerenrechtbanken: oplossingsgerichte lekenrechtspraak voor en door leerlingen

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2018
Trefwoorden youth courts, restorative justice, active citizenship, schools, community
Auteurs Drs. Gert Jan Slump en Prof. dr. Jessica Asscher
SamenvattingAuteursinformatie

    This article describes the backgrounds, the development and first findings on youth courts in the Netherlands. A Dutch version of the USA youth courts was developed and piloted in 4 Amsterdam schools. Cases referred are small (partly illegal) incidents committed in the school environment. The Dutch youth court practice is described against the background of transformational change in society and the development of restorative justice and (peer oriented) development of citizenship. Although the model is still in development and schools are somewhat reluctant to deliver and refer cases, practice is growing.


Drs. Gert Jan Slump
Drs. G.J. Slump is criminoloog en landelijk projectleider voor de Stichting Jongerenrechtbanken Nederland. Hij heeft een eigen adviespraktijk voor projecten op strafrechtelijk gebied en geeft trainingen op het terrein van herstelrecht en herstelgericht werken.

Prof. dr. Jessica Asscher
Prof. dr. J. Asscher is hoogleraar Forensische Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht en hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is lid van de Raad van Advies van de stichting Jongerenrechtbanken.
Peer-reviewed artikel

Access_open Transparantie van kwaliteitsoordelen

Van instrumenteel naar responsief toezicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2018
Trefwoorden transparantie, openbaarmaking, verantwoording, inspectie, responsief toezicht
Auteurs Meike Bokhorst en Judith van Erp
SamenvattingAuteursinformatie

    Veel toezichthouders streven naar ‘transparantie’, maar hoe dit in de praktijk vorm moet krijgen, is niet altijd evident. Bestaand onderzoek naar transparantie heeft zich vooral gericht op de effecten van openbaarmaking van toezichtinformatie op gedrag van ondertoezichtgestelden. Dit artikel presenteert een breder analysekader, waarin we onderscheid maken tussen transparantie (openbaar maken), verantwoording (oordeel mogelijk maken) en responsiviteit (reactie en dialoog). We passen dit kader toe op de openbaarheidsstrategie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie van het Onderwijs ten aanzien van de openbaarmaking van kwaliteitsoordelen over instellingen. Bij beide inspecties zien we een ontwikkeling in de tijd van transparantie naar verantwoording naar responsiviteit. Het analysekader kan ook voor andere toezichthouders behulpzaam zijn bij het maken van afwegingen ten aanzien van het delen van informatie met hun stakeholders.


Meike Bokhorst
Dr. A.M. Bokhorst is senior wetenschappelijk medewerker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht.

Judith van Erp
Prof. dr. J.G. van Erp is hoogleraar Publieke Instituties aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht.
Diversen

Samenwerking Rijk-gemeente bij het toezicht op de Leerplichtwet

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016
Trefwoorden Leerplichtwet, samenwerking tussen toezichthouders, Awb, onafhankelijke deskundigen, definitie van toezicht
Auteurs Dr. Jos Verkroost en Mr. drs. Annemiek Zeeman
SamenvattingAuteursinformatie

    Sinds 2012 werkt de onderwijsinspectie samen met leerplichtambtenaren bij toezicht op en handhaving van de leerplichtwet. Een recente uitspraak van de Rechtbank Rotterdam heeft een streep door deze samenwerking gezet. In dit artikel beschrijven de auteurs allereerst de voorgeschiedenis en de context. Vervolgens gaan zij in op de overwegingen die de rechtbank heeft gehad bij het vonnis. Ten slotte bekijken zij wat de mogelijke gevolgen zijn voor samenwerking tussen toezichthouders, ook buiten het onderwijstoezicht.


Dr. Jos Verkroost
Dr. J.J.H. Verkroost is coördinerend inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs.

Mr. drs. Annemiek Zeeman
Mr. drs. A.M. Zeeman is senior juridisch adviseur bij de Inspectie van het Onderwijs.
Redactioneel

Toezicht in samenwerking

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016
Auteurs Dr. Karin van Wingerde en Prof. mr. Gustaaf Biezeveld
Auteursinformatie

Dr. Karin van Wingerde
Dr. C.G. van Wingerde is universitair docent criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lid van de redactie van Tijdschrift voor Toezicht.

Prof. mr. Gustaaf Biezeveld
Prof. mr. G.A. Biezeveld is emeritus hoogleraar milieurecht, voormalig officier van justitie en lid van de redactie van Tijdschrift voor Toezicht.
Diversen

Samenwerking rijk-gemeente bij het toezicht op de Leerplichtwet

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2014
Trefwoorden leerplichtwet, inspectietoezicht, voortijdig schoolverlaten, samenwerking Inspectie en gemeenten, handhaving
Auteurs Drs. Jos Verkroost, Drs. Els de Ruijter-Mooren en Mr. drs. Annemiek Zeeman
Auteursinformatie

Drs. Jos Verkroost
Drs. J. Verkroost is als coördinerend inspecteur werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs en van daaruit betrokken geweest bij ontwerp en uitvoering van de samenwerking met de gemeenten.

Drs. Els de Ruijter-Mooren
Drs. E. de Ruijter-Mooren is als programmamanager werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs en van daaruit betrokken geweest bij ontwerp en uitvoering van de samenwerking met de gemeenten.

Mr. drs. Annemiek Zeeman
Mr. drs. A. Zeeman is als senior jurist werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs en van daaruit betrokken geweest bij ontwerp en uitvoering van de samenwerking met de gemeenten.
Redactioneel

Toezicht is geen rustig bezit

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2014
Auteurs Prof. mr. Annetje Ottow
Auteursinformatie

Prof. mr. Annetje Ottow
Prof. mr. A.T. Ottow is hoogleraar economisch publiekrecht, Universiteit Utrecht en non-executive director Competition Markets Authority United Kingdom.
Diversen

Repliek vanuit de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013
Trefwoorden WRR-rapport, WRR, repliek, reactie
Auteurs André Knottnerus, Meike Bokhorst, Peter de Goede e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Het feit dat een groot aantal experts de tijd en moeite heeft genomen om te reflecteren op het advies past goed bij wat de WRR beoogt: het entameren van een brede discussie over de toekomst van het overheidstoezicht. In hun reactie op de bijdragen in dit nummer gaan de medewerkers van de WRR kort in op de relevante observaties, opmerkingen en ideeën die naar voren zijn gebracht.


André Knottnerus
Prof. dr. J.A. Knottnerus is voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

Meike Bokhorst
Drs. A.M. Bokhorst maakte als stafmedewerker deel uit van de projectgroep die het rapport Toezien op publieke belangen heeft voorbereid.

Peter de Goede
Dr. P.J.M. de Goede maakte als stafmedewerker deel uit van de projectgroep die het rapport Toezien op publieke belangen heeft voorbereid.

Pieter Welp
Drs. P. Welp maakte als stafmedewerker deel uit van de projectgroep die het rapport Toezien op publieke belangen heeft voorbereid.
Diversen

Toezicht op publieke belangen, een reactie

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013
Trefwoorden WRR-rapport, toezichthouder, Inspectie voor het Onderwijs
Auteurs Annette Roeters en Jos Verkroost
SamenvattingAuteursinformatie

    De auteurs bekijken het rapport vanuit het perspectief van de toezichthouder. Zij geven aan dat het rapport nog aanvulling verdient in het leggen van een verbinding met de medewerkers van de inspecties die het werk op straat, in de bedrijven en in de instellingen uitvoeren en die aan de reflecties gestalte moeten geven.


Annette Roeters
Drs. A.S. Roeters is inspecteur-generaal van het Onderwijs.

Jos Verkroost
Drs. J. Verkroost is coördinerend inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs.
Diversen

Meten van de effecten van toezicht

‘Yes we can!’?

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2012
Trefwoorden toezicht, effecten, effectmeting
Auteurs Prof. dr. H.B. Winter
SamenvattingAuteursinformatie

    In de tweede Kaderstellende visie op toezicht uit 2005 is het uitgangspunt ‘minder last, meer effect’, zoals de titel van dat kabinetsstuk luidt. Toezichtslasten moeten worden teruggedrongen en de meerwaarde van toezicht, het effect, moet toenemen. Maar, wat zijn effecten van toezicht? Hoe kunnen toezichtseffecten worden vastgesteld? Waarom is het belangrijk aandacht te schenken aan effecten van toezicht? De Inspectieraad besteedt veel aandacht aan dit onderwerp, hoe kan het dat inspecties en autoriteiten op dat vlak maar langzaam in beweging komen? Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden van effectmetingen, ook in de Nederlandse inspectiepraktijk. Dit artikel belicht een aantal van die ‘best practices’ en geeft enkele adviezen en handreikingen.


Prof. dr. H.B. Winter
Prof. dr. H.B. Winter is bijzonder hoogleraar Toezicht aan de faculteit rechtsgeleerdheid, Rijksuniversiteit Groningen en directeur van onderzoeks- en adviesbureau Pro Facto te Groningen.
Redactioneel

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2011
Auteurs Prof. mr. dr. M. de Cock Buning
SamenvattingAuteursinformatie


Prof. mr. dr. M. de Cock Buning
Prof. mr. dr. M. de Cock Buning is commissaris bij het Commissariaat voor de Media en hoogleraar Media- Communicatie- en Auteursrecht bij het Molengraaff Instituut (CIER) van de Universiteit Utrecht. Tevens is zij redactielid van Tijdschrift voor Toezicht.
Artikel

Evaluatie van de theorie en praktijk van het nieuwe onderwijstoezicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2011
Trefwoorden Evaluatie, toezichtmodel, risicoanalyse, Governance, onderwijs
Auteurs Dr. I.F. de Wolf en Drs. J.J.H. Verkroost
SamenvattingAuteursinformatie

    Dit artikel evalueert de theorie en praktijk van het Nederlandse onderwijstoezicht. We focussen hierbij op drie belangrijke wijzigingen, namelijk (a) het risicogerichte toezicht, (b) de bestuursaanpak en (c) de uitbreiding van het interventierepertoire. Het artikel laat zien dat zeer zwakke scholen zich over het algemeen verbeteren en dat er eerste indicaties zijn van een daling van het totaal aantal zeer zwakke scholen. Het toezicht is daarnaast vooral efficiënter geworden: er is minder toezichtlast voor scholen en het toezicht wordt gedaan met minder inspecteurs. Verder blijkt de risicoanalyse betrouwbaar en valide, maar gevoelig voor strategisch gedrag. De detectiesnelheid is met de risicoanalyse verbeterd, maar de risicoanalyse kent wel veel valse positieven. De rol van de besturen rond kwaliteitsverbetering is versterkt en verbeterafspraken met besturen worden als effectief ervaren. Bij een deel van de besturen ontbreekt wel een bruikbare verantwoording. Verder kan betere positionering van leerlingen en ouders in theorie tot meer kwaliteitsverbetering op scholen leiden, maar is hiervan in de praktijk nauwelijks sprake.


Dr. I.F. de Wolf
Dr. I.F. de Wolf is werkzaam aan Stanford University (USA) / Universiteit van Amsterdam en is programmamanager R&D bij de Inspectie van het Onderwijs.

Drs. J.J.H. Verkroost
Drs. J.J.H. Verkroost is coördinerend inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.