Zoekresultaat: 20 artikelen

x

Jaap van den Herik
Jaap van den Herik was een van de grondleggers van de Kunstmatige Intelligentie in Nederland (1981) en is erelid van de NVKI. Als voltijds hoogleraar Informaticawas hij verbonden aan de Universiteit Maastricht (1987- 2008) en aan Tilburg University (2008-2016), en als parttime hoogleraar Informatica en Recht aan de Universiteit Leiden (1988-2019). Op dit moment is hij samen met Professor Jan Scholtes initiatiefnemer van de LCDS-CPL opleiding Leiden Legal Technologies Programma (LLTP) in Den Haag.
Artikel

Een integrale veiligheidsmonitor als hulpmiddel bij het sturen op beleidsdoelen: theorie, praktijk en geleerde lessen

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2 2021
Trefwoorden monitoring, safety goals, cooperation, lessons learned, governance
Auteurs Ike Kroesbergen en Arthur Rijkers
SamenvattingAuteursinformatie

    Dit artikel beschrijft een casus: de ontwikkeling van een Monitor Integrale Veiligheid voor het sturen op beleidsdoelen op strategisch-tactisch niveau. Dataverwerking, duiding en dialoog gebeurden cyclisch. Werkproces en geleerde lessen zijn beschreven vanuit een theorie over samen sturen op beleidsdoelen. Vanuit vier beleidsdoelen is een gelaagde set indicatoren voor integrale veiligheid ontwikkeld, ingedeeld naar stappen in de veiligheidsketen. Data uit registraties van veiligheidspartners en informatie over de beleving van veiligheid door inwoners zijn benut. De monitor heeft bijgedragen aan een gezamenlijke probleemdefinitie door alle partners, geeft onderlinge verbinding op beleidsdoelen en wordt benut bij het opstellen van gemeentelijke jaarplannen veiligheid.


Ike Kroesbergen
Ir. Ike Kroesbergen is als senior onderzoeker veiligheid & gezondheid werkzaam bij de GGD West-Brabant. i.kroesbergen@ggdwestbrabant.nl

Arthur Rijkers
Arthur Rijkers is als coördinator COVID19-vaccinatie werkzaam bij de GGD West-Brabant. a.rijkers@ggdwestbrabant.nl
Uit de wetgevingspraktijk

De overheidsjurist: bondgenoot en bewaker

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 4 2020
Trefwoorden rijksoverheid, juridische functie, Raad van State, rechtsstaat, wetgeving
Auteurs Mr. Th.C. de Graaf
SamenvattingAuteursinformatie

    Deze bijdrage is een lichte bewerking van een voordracht, gehouden op het lustrumsymposium van de Academie voor Overheidsjuristen op 10 september 2019, met als titel: ‘Fake lawyers? Over de rol en positie van overheidsjuristen bij het Rijk’.


Mr. Th.C. de Graaf
Mr. Th.C. (Thom) de Graaf is vicepresident van de Raad van State.
Essay

Toezicht op het gebruik van algoritmen door de overheid

Tijd voor een zorgplicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2020
Trefwoorden zorgplicht, algoritmen, toezicht op algoritmen, AI, geautomatiseerde besluiten
Auteurs Thijs Drouen en Marlies van Eck
SamenvattingAuteursinformatie

    De overheid maakt in toenemende mate gebruik van systemen die taken verrichten die eerst door ambtenaren werden uitgevoerd. Denk aan het verlenen en uitbetalen van uitkeringen, het opleggen van boetes, bedienen van ophaalbruggen enzovoort. Bij de inzet van deze systemen wordt niet altijd onderkend dat hierbij voldaan moet worden aan de regels die voor de overheid gelden. Bovendien brengt de inzet van deze systemen – algoritmen – nieuwe, deels voorzienbare en deels onvoorzienbare risico’s met zich mee. Daarom wordt steeds vaker gevraagd om meer toezicht op algoritmen. Om dit toezicht effectief te laten zijn zou er een zorgplicht moeten worden ingevoerd.


Thijs Drouen
Mr. T.L.J. Drouen is principal consultant bij Hooghiemstra & Partners.

Marlies van Eck
Mr. dr. B.M.A. van Eck is docent en onderzoeker bij eLaw Instituut Universiteit Leiden en principal consultant bij Hooghiemstra & Partners.
Artikel

Access_open Een einde aan ondermijning

Over de opkomst en werking van een nieuwe veiligheidsstrategie

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 1 2020
Trefwoorden ondermijning, speech act, veiligheidsbeleid, drugs
Auteurs Hans Boutellier, Ronald van Steden, Yarin Eski e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Undermining has become a buzz-word in Dutch politics and security governance. On national and local level there is great concern about the disappearing lines between the legal and illegal world, which affects the democratic order and rule of law in the Netherlands. Hence, everything possible should be done in order to combat the creeping threat of undermining. However, what is undermining actually? And why has the concept become so popular now? In this contribution, the authors will consider those and other relevant key questions about the rise and effect of the undermining concept to provide more conceptual clarity. By critically reflecting on undermining as a speech act, that is ‘underminization’ (cf. securitization), and based on empirical research, the authors suggest that there are two discourses at work that hinder the effectivity of the concept: one is specifically focused on the drugs industry with its illegal activities and one broadens the concept into unlawful and undesired developments that interfere with societal stability. The authors conclude that the concept of undermining may mobilize at policy level, yet seems to paralyze at operational level.


Hans Boutellier
Hans Boutellier is verbonden aan de afdeling Bestuurswetenschappen en politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Ronald van Steden
Ronald van Steden is verbonden aan de afdeling Bestuurswetenschappen en politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Yarin Eski
Yarin Eski is verbonden aan de afdeling Bestuurswetenschappen en politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Mauro Boelens
Mauro Boelens was verbonden aan de afdeling Bestuurswetenschappen en politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam en nu werkzaam bij TwynstraGudde.
Artikel

Veiligheid uit de glazen bol?

Naar verantwoorde toepassingen van big data in het veiligheidscomplex

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3-4 2019
Trefwoorden Big data, Security, good governance
Auteurs Remco Spithoven en Siri Beerends
SamenvattingAuteursinformatie

    The promises of Big Data, predictive policing and artificial intelligence hold a key position in the public debate for quite some time now. Optimists tell that it is possible to predict where criminal events will occur before they take place. This would implicate a major shift towards a crime and insecurity preventive society, feeding on our cultural longing for a secure future. Therefore we give algorithms and deep learning access to more and more aspects of our lives. But how realistic and desirable is the application of Big Data techniques in the area of security?
    In this article we put focus on the research question ‘In which way can Big Data and predictive policing support good governance of security?’, that has led our study. By exploring the central concepts, the processes behind them and their results in the domain of public security, we conclude that there are only rather disappointing results from the application of these techniques: crime and insecurity have not dropped when the police and other organizations turned to Big Data techniques. Instead, many negative side effects occurred. We search for explanations in six central academic critiques on the application of these techniques in the area of security.
    We have found several ways to guaranty principles of good governance in the application of Big Data techniques, but these require a firm paradigm shift on Big Data in general. The heuristics of security professionals should not be overshadowed by technological promises: the professional should always be in the loop, must understand the way predictions come into existence and must be able to correct flaws and bugs of (semi-)automated decisions. We conclude that safeguarding public security must remain human work in which Big Data techniques can assist.


Remco Spithoven
Remco Spithoven is lector Maatschappelijke Veiligheid aan de Hogeschool Saxion en redacteur van dit tijdschrift.

Siri Beerends
Siri Beerends is cultureel socioloog, onderzoeker en schrijver bij SETUP en pro‍movenda aan de Universiteit Twente.
Artikel

Access_open Detentie van asielzoekers: een kwestie van gevoel?

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2019
Trefwoorden street-level bureaucrats, aliens detention, asylum seekers, emotions, intuition
Auteurs Mr. drs. Wouter van der Spek en Dr. Anita Böcker
SamenvattingAuteursinformatie

    This paper analyses how street-level bureaucrats in the Netherlands decide on detaining asylum seekers. The paper is based on interviews with officers of the national police and the military police who take these decisions as part of their job. The relevant Dutch and European legal rules are not clear and unambiguous and the officers are given wide margins of discretion in making these decisions. Many interviewees said that they ultimately rely on their ‘feelings’. The paper therefore pays special attention to whether and how gut feelings and emotions of the officers influence their decision-making. In addition, the paper examines whether and how the increased use of ICTs and the Europeanisation of migration and asylum law have reduced the officers’ discretion and autonomy.


Mr. drs. Wouter van der Spek
Wouter van der Spek is junior docent bestuursrecht en promovendus aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Dr. Anita Böcker
Anita Böcker is universitair hoofddocent rechtssociologie aan de Radboud Universiteit.
Artikel

Access_open Werkzame en toekomstbestendige wetgeving

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2019
Trefwoorden effectiviteit, toekomstbestendigheid, evaluatie
Auteurs Prof. mr. E. Niemeijer en Dr. P.W. van Wijck
SamenvattingAuteursinformatie

    Het ontwikkelen van werkzame wetgeving vergt een beleidstheorie. Die theorie omvat een omschrijving van het probleem, een toeschrijving van het probleem aan oorzaken en een beschrijving van hoe wetgeving helpt om het probleem terug te dringen. Het Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK) bevat nuttige vragen, maar er is extra aandacht nodig voor het expliciteren van veronderstelde oorzaken van de problematiek. Werkzame wetgeving is niet automatisch toekomstbestendig. Toekomstbestendigheid is het voorbereid zijn op onzekere toekomstige ontwikkelingen. Het ontwikkelen van toekomstbestendige wetgeving vergt daarom het expliciteren van onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen, het toetsen van hoe wetgeving in verschillende omstandigheden werkt, en het maken van een keuze over hoe met onzekerheid om te gaan.


Prof. mr. E. Niemeijer
Prof. mr. E. (Bert) Niemeijer is rector van de Academie voor Wetgeving en de Academie voor overheidsjuristen en hoogleraar rechtssociologie aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Dr. P.W. van Wijck
Dr. P.W. (Peter) van Wijck is universitair hoofddocent rechtseconomie aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.
Column

Access_open Weapons of math destruction

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 10 2018
Auteurs Harry Veenendaal

Harry Veenendaal
Artikel

De uitdagingen voor gebiedsgebonden politiezorg

Ambigue ontwikkelingen, platgetreden paden en nieuwe wegen

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2017
Auteurs T. Meurs MSc en B.J. Kreulen MSc
SamenvattingAuteursinformatie

    This article focuses on the challenges facing Community Oriented Policing (COP) in an increasingly complex society. The authors describe how the Dutch police adresses this context through a new police organisation on a national basis, specified job protocols, intelligence led policing and higher educated specialists. Seeking for alternatives the authors argue that COP should be based on a problem centered approach which profits from the insights of local policemen and operational specialists. Adressing ambiguous problems will fail when only applying system logic. Instead, moral involvement and sensemaking are indispensable.


T. Meurs MSc
Teun Meurs MSc werkt aan een promotieonderzoek over kennisintensivering en de ontwikkeling van onderzoekende politieprofessionaliteit. Het onderzoek is onderdeel van de Strategische Onderzoeksagenda 2015-2019 en wordt gefaciliteerd door de Hogeschool Arnhem Nijmegen, Universiteit Utrecht, de Politieacademie en de Nationale Politie.

B.J. Kreulen MSc
Bert Jan Kreulen MSc is werkzaam binnen de dienst Politieprofessie in de Eenheid Amsterdam en houdt zich bezig met de ontwikkeling van Gebiedsgebonden Politiezorg, met een focus op de rol van de wijkagent. De auteurs bedanken Wouter Landman voor zijn constructieve commentaar op een eerdere versie van dit artikel.
Casus

Macht aus dem Rechtsstaat keinen Gurkensalat

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2016
Trefwoorden rechtsstaat, rechtsstatelijkheid, empirische data, bronnenonderzoek, rechtswetenschappelijk onderzoek
Auteurs Prof. dr. R.A.J. van Gestel en Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem
SamenvattingAuteursinformatie

    Deze bijdrage is een reactie op het artikel ‘De rechtsstaat: van sluitpost naar “Leitmotiv”’ van Zouridis, Wierenga en Niemeijer in het Nederlands Juristenblad, waarin kritiek wordt geleverd op het eerste hoofdstuk van het jaarverslag van de Raad van State. De Raad waarschuwt daarin voor het zien van rechtsstatelijke overwegingen in de politiek als een soort van sluitpost. Zouridis, Wierenga en Niemeijer vragen zich af op basis van welke empirische feiten de conclusies van de Raad van State zijn gebaseerd en of deze wel de juiste oorzaken voor het afkalven van de rechtsstaat in het vizier heeft. De auteurs van deze reactie vragen zich op hun beurt echter af of het betoog in dat artikel op zijn beurt wel op voldoende empirische onderbouwing steunt. Het gaat de auteurs daarbij met name om de onderbouwing van de stelling dat bestuur en wetgever ‘regelverslaafd’ zijn, de vraag wat het aantal wettelijke regels zegt over het rechtsstatelijke gehalte van de samenleving en welke rol overheidsjuristen vervullen bij het bewaken van rechtsstatelijke normen. Aan het slot van de bijdrage gaan de auteurs in op de vraag of er niet sprake is van een bredere trend, die twijfels oproept over de wijze waarop binnen het rechtswetenschappelijk onderzoek met empirische data en bronnenonderzoek wordt omgegaan.


Prof. dr. R.A.J. van Gestel
Prof. dr. R.A.J. (Rob) van Gestel is hoogleraar Regulering en Juridische methoden en technieken aan de Tilburg Law School.

Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem
Mr. dr. P.J.P.M. (Peter) van Lochem is Fellow van het Meijers Instituut (Universiteit Leiden) en voormalig rector van de Academie voor Wetgeving en de Academie voor Overheidsjuristen.

    In deze bijdrage staat de vraag centraal of Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING) gelegitimeerd is om te adviseren over de mate van gevaar, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet Bibob en zo ja, welke zorgvuldigheidseisen op dit advies van toepassing zijn. Om deze vraag te beantwoorden wordt allereerst de algemene werkwijze van BING besproken. Ten tweede wordt het eigen Bibob-onderzoek van het bestuursorgaan aan een analyse onderworpen. Ten derde wordt een analyse verricht naar de toepasselijkheid van de zorgvuldigheidseisen, die voortvloeien uit artikel 3:9 Awb, op het onderzoek en het advies van BING. Er wordt geëindigd met een conclusie.


mr. drs. B. van der Vorm
Artikel

Acute dreigingen, vage geruchten

Opsporing van terroristische misdrijven en de handelingsruimte van politie- en justitiefunctionarissen

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 4 2014
Trefwoorden criminal investigation, terrorism, discretionary authority, street-level bureaucrats
Auteurs Dr. Barbra van Gestel en Dr. Christianne de Poot
SamenvattingAuteursinformatie

    Since 2007 the police and the public prosecution service in the Netherlands can apply special investigative powers in case of ‘indications’ of a terrorist offense. To investigate signs of terrorism, a suspicion is no longer needed. The underlying assumption behind this extension is that the ‘old’ legislation offers insufficient opportunities to investigate signs of terrorism in an early phase. In this article we examine this assumption about the action space of investigating officers. For the period 2007-2011, we examined how investigating officers responded to signs of terrorism in practice, what investigative powers they used, and how they – as street level bureaucrats – handled their discretionary authority. The research shows that police and judiciary officials are very well able to investigate signs of terrorism with the already existing powers, and that they have made little use of the new ‘indications’ criterion


Dr. Barbra van Gestel
Dr. B. van Gestel is socioloog en is als onderzoeker werkzaam voor het WODC.

Dr. Christianne de Poot
Dr. C.J. de Poot is senior onderzoeker bij het WODC en tevens lector Forensisch Onderzoek bij de Hogeschool van Amsterdam en de Politieacademie.
Artikel

Geen woorden maar daden

De invloed van legitimiteit en vertrouwen op het nalevingsgedrag van verkeersovertreders

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2013
Trefwoorden perceptions of legitimacy, Compliance, procedural justice
Auteurs Marc Hertogh, Bert Schudde en Heinrich Winter
SamenvattingAuteursinformatie

    For many years, most regulatory research focused on instrumental motivations for compliance, which emphasize the role of rewards and punishments related to (dis)obeying the law. However, more recent studies have also emphasized the potential role of normative motivations. Using survey data collected from a sample of 1,182 traffic offenders in the Netherlands, and building on the ‘procedural justice model’ which was first developed in Why People Obey the Law (Tyler 1990), this paper explores how perceptions of legitimacy shape regulatory compliance. The study makes three contributions to the literature. First, this study is one of the few studies in which the procedural justice model is tested in Continental Europe. Second, following recent critiques in the literature, the paper introduces three modifications to the original model. Third, and unlike most previous studies, this study is not entirely based on self-reporting by drivers, but includes actual evidence about their behavior as well. With regard to the self-reported level of compliance, our study largely confirms Tyler’s (1990) original findings. Yet with regard to the observed level of compliance, there are also important differences between both studies. These findings will be explained by shifting our focus of attention from Tyler’s ‘universalistic’ approach to ‘legitimacy-in-context’ (Beetham 1991).


Marc Hertogh
Marc Hertogh is hoogleraar Rechtssociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Centrale thema’s in zijn onderzoek zijn de maatschappelijke effecten van wetgeving, de maatschappelijke beleving van recht en rechtsstaat, en de legitimiteit van het overheidsoptreden. Recente publicaties: Scheidende machten: de relatiecrisis tussen politiek en rechtspraak (Boom Juridische uitgevers 2012) en (met Heleen Weyers) Recht van onderop: antwoorden uit de rechtssociologie (Ars Aequi Libri 2011).

Bert Schudde
Bert Schudde studeerde sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en is werkzaam als onderzoeker bij Pro Facto. Hij heeft brede onderzoekservaring in toegepast beleids- en evaluatieonderzoek, grootschalig surveyonderzoek en kwantitatieve analyse.

Heinrich Winter
Heinrich Winter is directeur van Pro Facto, bureau voor bestuurskundig en juridisch onderzoek, onderwijs en advies. Daarnaast is hij in Groningen bijzonder hoogleraar Toezicht. Hij is veelvuldig betrokken bij wetsevaluaties, waarover hij ook publiceert. Recente publicaties over toezicht zijn ‘Waar blijft het interbestuurlijk toezicht?’, in: Publicaties van de Staatsrechtkring nr. 16 (Wolf Legal Publishers 2012) en ‘Meten van de effecten van toezicht. Yes we can?’, Tijdschrift voor Toezicht 2012/2, p. 63-80. In 2013 schreef hij met Bert Marseille de handleiding Professioneel behandelen van bezwaarschriften voor BZK/Prettig contact met de overheid.

    Soft law is a necessity in modern public administration. On the verge of public bodies that execute administrative tasks various forms of soft law are applied. This article explores the many shapes of soft law in a continental European context. This results in the identification of a series of variables that are relevant for the legal effects of soft law. The article further focuses on the way policy rules, as a special form of soft law, are treated in the Dutch legislation.


Ph.D. Albertjan Tollenaar
University of Groningen Assistant Professor Department of Administrative Law and Public Administration
Artikel

Access_open Een discipline in transitie

Rechtswetenschappelijk onderzoek na de Commissie Koers

Tijdschrift Law and Method, 2011
Trefwoorden rechtswetenschappelijk onderzoek, peer review, ranking, methodologie, grand challenges
Auteurs Carel Stolker
SamenvattingAuteursinformatie

    In 2010 verscheen het rapport Kwaliteit & diversiteit van de Commissie Koers die het wetenschappelijk onderzoek van negen Nederlandse juridische faculteiten beoordeelde. De conclusie van het rapport is dat het ‘goed’ gaat met het rechtswetenschappelijk onderzoek in Nederland, maar tegelijkertijd ziet de Commissie ‘een discipline in transitie’. De Commissie dringt er bij de decanen van de faculteiten op aan om veel meer te gaan samenwerken. Als uitgesproken ‘zwak’ benoemt ze het gegeven dat er binnen de discipline geen algemeen gedeelde opvatting bestaat over de wetenschappelijke kwaliteit op grond waarvan onderzoeksresultaten beoordeeld kunnen worden. In deze bijdrage blikt de auteur aan de hand van de bevindingen van de Commissie Koers terug en trekt hij lijnen naar de toekomst. Volgens hem verdient vooral de externe oriëntatie aandacht: de wetenschappelijke verantwoording (peer review, ranking, impactmeting), de steeds belangrijker wordende maatschappelijke verantwoording, en de thematisering van het juridische onderzoek (de Europese ‘grand challenges’ en de Nederlandse topsectoren).


Carel Stolker
Prof. mr. Carel Stolker was decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Daarvoor was hij vice-decaan voor het onderzoek en directeur van het facultaire E.M. Meijers Instituut. In het academisch jaar 2011-2012 werkt hij aan een boek over rechtenfaculteiten.
Boekbespreking

Op zoek naar een bruikbaar strategisch perspectief voor het recht én de overheid

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2011
Trefwoorden review, Stavros Zouridis, management
Auteurs Mirjan Oude Vrielink
SamenvattingAuteursinformatie

    In this feature authors review recently published books on subjects of interest to readers of Beleid en Maatschappij.


Mirjan Oude Vrielink
Mirjan Oude Vrielink is bestuurskundige en promoveerde op een rechtssociologisch proefschrift. Zij werkt als senior onderzoeker aan de Universiteit Twente. Belangrijke thema’s in haar wetenschappelijk onderzoek zijn burgerparticipatie, zelfregulering en coregulering, horizontale verantwoording, goed bestuur en de rol van professionals. Met B.R. Dorbeck-Jung e.a. publiceerde zij recent het artikel ‘Contested hybridization of regulation: Failures of the Dutch regulatory system to protect minors from harmful media’ (Regulation and Governance 2010-4(2), p. 113-260).
Artikel

De innoverende functie van het consumentenrecht

Tijdschrift Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7/8 2011
Trefwoorden Burgerlijk Wetboek, consumentenrecht, gemeenschappelijke markt, innovatie, paradigma
Auteurs Prof. mr. E.H. Hondius
SamenvattingAuteursinformatie

    In 2012 zal het consumentenrecht vijftig jaar bestaan. In die halve eeuw heeft het consumentenrecht innoverend gewerkt: bij de verwezenlijking van de gemeenschappelijke Europese markt, bij de ontwikkeling van een nieuw paradigma in het contractenrecht, bij de uitholling van de nulla poena-regel, als bruggenhoofd naar samenwerking met andere disciplines en als bron van nieuwe technieken zoals bedenktijd, informatieverplichting, small claims courts en collectieve actie.


Prof. mr. E.H. Hondius
Prof. mr. E.H. Hondius is hoogleraar Europees privaatrecht aan de Universiteit Utrecht.

Stavros Zouridis
Stavros Zouridis is hoogleraar Bestuurskunde aan de Universiteit van Tilburg. Zijn leerstoel richt zich op de wisselwerking tussen het recht en de dagelijkse bestuurs- en uitvoeringspraktijk van de overheid.
Artikel

Klopt de beleidstheorie achter de integrale wetsvoorbereiding?

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2009
Trefwoorden beleidstheorie, wetsevaluatie, clearing house, evidence-based beleid, realistische benadering
Auteurs Dr. M. Herweijer
SamenvattingAuteursinformatie

    Volgens Michiel Herweijer zijn er in de notitie Vertrouwen in wetgeving vijf hoofdlijnen terug te vinden:

    1. terughoudend zijn met nieuwe wetten;

    2. meer ruimte geven aan burgers, bedrijven en uitvoerders;

    3. meer aandacht voor uitvoering en toepassing van wetten;

    4. vaker gebruikmaken van ICT-toepassingen bij ontwerp en redactie van wetteksten;

    5. meer aandacht voor Europese rechtsvorming.

    In de bijdrage wordt vanuit een beleidswetenschappelijk perspectief bekeken of de beleidstheorie achter het integrale wetgevingsbeleid gebaseerd is op houdbare veronderstellingen. Vorenstaande hoofdlijnen worden een voor een kritisch bekeken.


Dr. M. Herweijer
Dr. M. Herweijer is sinds 1 januari 2008 universitair docent bestuursrecht en bestuurskunde te Groningen. m.herweijer@rug.nl
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.