Criminologists have by and large sought to explain crime by the deficiencies people may have. It took till the 1970s until the idea that crime can also be caused by structural power inequalities got an actual name in criminology: crimes of the powerful. Starting with the works of Willem Bonger and Edward Ross in the early 20th century, the author analyses how critical criminologists like Frank Pearce introduced the term ‘crimes of the powerful’ in the 1970s and how this concept was subsequently applied to gender- and racial inequalities, state crime, corruption et cetera, whilst pointing at the topical relevance of using a lens of ‘crimes of the powerful’ as a sensitising concept to analyse present-day problems, ranging from sexual abuse in the Roman Catholic church to the banking sector or indeed the expropriation of indigenous lands in the Amazon by soy-farmers and timber traders. |
Zoekresultaat: 5 artikelen
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | crimes of the powerful, white collar crime, hate crime, eco crime, ‘lawful but awful’ |
Auteurs | Prof. dr. René van Swaaningen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Hier zit een luchtje aan. Over het wegwerken van afvalstoffen door co-vergisting |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | Environmental crime, Crime script analysis, Green criminology, Waste |
Auteurs | Shanna Mehlbaum MSc. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Fermentation production processes for biofuel lead to sustainable energy, but the fermenters can also be used to dispose illegal wastes. Although it’s known that the fermentation business is susceptible for illegal behavior, so far little empirical research is carried out about the modus operandi and criminogenic factors. In this study a crime script analysis (CSA) is conducted to map the criminal process. This analysis shows that the true nature of the illegal waste is concealed by trading without or with falsified (transport) documents and illegal blending. Legal traders operate illegal and form the crucial connection between disposers and end receivers. Criminogenic factors, such as complexity of regulation and inspection, European policy differences and the lack of profitability of the fermenters, make the branch vulnerable for criminal behavior. Intervention options are formulated per phase of the criminal process and aim at prevention or increasing the chance being caught. |
Artikel |
Naar een duurzame warmtevoorzieningRecente ontwikkelingen en knelpunten |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7-8 2016 |
Trefwoorden | energietransitie, duurzame warmte, Warmtewet, geothermie, netbeheer |
Auteurs | Mr. S. Simonetti |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het artikel beschrijft recente ontwikkelingen en stimuleringsmaatregelen met betrekking tot warmtenetten en duurzame warmteprojecten, waaronder geothermie. Hierbij komen juridische knelpunten aan de orde die van belang zijn voor projectontwikkelaars, financiers, netbeheerders, leveranciers en afnemers. De auteur gaat ook in op wetsvoorstellen voor herziening van de Warmtewet en Wet Voortgang Energietransitie. |
Artikel |
Handhaving van internationaal en Europees milieurecht: de rol van overheden in de Deep Water Horizon- en Probo Koala-zaken |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2011 |
Trefwoorden | publiekrechtelijke verantwoordelijkheid overheden, internationaal en Europees recht, olierampen, illegale afvaluitvoer |
Auteurs | Prof. dr. F.A. Nelissen en Dr. W.Th. Douma |
SamenvattingAuteursinformatie |
Milieurampen in de oliesector worden vooral vanuit de verantwoordelijkheid van betrokken bedrijven bezien. Of overheden méér hadden kunnen en moeten doen blijft vaak onderbelicht. Dat geldt voor de BP olieramp in de Golf van Mexico en voor de illegale stort van Trafigura afval in Ivoorkust. De rol van de Amerikaanse federale overheid respectievelijk van de Nederlandse en Estse overheden (die toestonden dat de Probo Koala naar Afrika kon vertrekken), kreeg minder aandacht. Ingegaan wordt op de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid van de respectievelijke overheden. In het licht van de toepasselijke regels van internationaal en Europees milieurecht wordt geconcludeerd dat de Verenigde Staten en Europese overheden onvoldoende optraden als goede toezichthouders. |
Jurisprudentie |
ABRvS 27 augustus 2008, nr. 200707487/1 (GS Limburg) |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 04 2008 |
Trefwoorden | Stikstofoxide, Vergunning, Vergunningverlening, Algemene maatregel van bestuur, Deskundigenbericht, Bio-olie, Stookolie, Aardgas, Afdeling bestuursrechtspraak van de raad van state, Gedeputeerde staten |
Auteurs | Nijhoff, H. P. |