Bierman en Kerckhaert onderzoeken de Conservatrix-casus en gaan in op de vraag of er, na de introductie van de Wet herstel en afwikkeling verzekeraars, lessen uit deze zaak zijn te trekken. Uiterst actueel, nu een aantal verzekeraars de afgelopen jaren (bijna) in de problemen is gekomen, meest recent Yarden in oktober 2019. |
Zoekresultaat: 26 artikelen
Artikel |
|
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 12 2019 |
Trefwoorden | verzekeraar, noodregeling, DNB, afwikkeling, bail-in |
Auteurs | Mr. B. Bierman en Mr. P. Kerckhaert |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Verslag WONO-symposium 25 januari 2019 |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 3-4 2019 |
Trefwoorden | loyaliteitsaandelen, waarderingsvragen, dual class-aandelen, DAO, blockchain |
Auteurs | Mr. K.J. Bakker en Mr. N. Kreileman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Verslag van het symposium van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek (Notarieel) Ondernemingsrecht (WONO) van 25 januari 2019 met lezingen over loyaliteitsaandelen, waarderingsvragen in het ondernemingsrecht, dual class-aandelen bij beursvennootschappen en ‘Coding for Lawyers’. |
Artikel |
Kroniek Vennootschapsrecht |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 3 2017 |
Auteurs | Bas Visée en Rik Analbers |
Artikel |
Verwerking van het enquêterecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 10-11 2016 |
Trefwoorden | rechtsverwerking, enquêterecht, Cordial, artikel 2:350 BW, artikel 2:349 BW |
Auteurs | Mr. D.L. Barbiers |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel worden enkele kanttekeningen geplaatst bij de Cordial-beschikking waarin de Hoge Raad voor de eerste keer besliste dat rechtsverwerking in het enquêterecht toepassing vindt. Verder wordt ingegaan op hoe rechtsverwerking zich verhoudt tot de ontvankelijkheidstermijn van artikel 2:349 lid 1 BW en de belangenafweging van artikel 2:350 BW. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Preadviezen Vereniging voor de vergelijkende studie van het recht, Aflevering 1 2016 |
Auteurs | Jan-Peter Loof |
Auteursinformatie |
Artikel |
Verzekering verzekerd?Proefschrift van mr. N. Lavrijssen |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 1 2016 |
Trefwoorden | Interventiewet, noodregeling, afwikkeling, verzekeraars, saneringsmaatregel |
Auteurs | Mr. A.J.A.D. van den Hurk |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het proefschrift van mr. N. Lavrijssen worden sanerings- en liquidatiemaatregelen voor verzekeraars behandeld. De gevolgen van de vier beschikbare saneringsmaatregelen voor verzekeraars en het faillissement worden met elkaar vergeleken. Mr. Lavrijssen doet in haar proefschrift een aantal aanbevelingen. In deze bijdrage wordt een aantal van deze aanbevelingen nader besproken. |
Artikel |
De SNS-beschikking van 8 juli 2015: een pragmatische keuze |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 1 2015 |
Trefwoorden | ontvankelijkheid, enquêteverzoek, Ondernemingskamer, SNS, enquêtegerechtigd |
Auteurs | Mr. I. Tax |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteur geeft haar commentaar op de SNS-beschikking waarin de Ondernemingskamer heeft geoordeeld dat onteigende aandeelhouders, die vanwege de onteigening niet voldoen aan de kapitaaleis van artikel 2:346 BW, toch ontvankelijk kunnen zijn in hun verzoek tot enquête. De ondernemingskamer aanvaardt hiermee een verdere uitbreiding van de kring van enquêtegerechtigden. |
Casus |
Governance en bescherming van banken |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 3 2014 |
Trefwoorden | banken, publiek belang, publiek aandeelhouderschap, privatisering, Interventiewet, overheidsinvloed, vijandige overnames, beschermingsconstructies, certificering |
Auteurs | Prof. mr. D.F.M.M. Zaman, Mr. G.M. Portier en Mr. dr. J. Nijland |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage bespreken de auteurs de vraag welke publiek- en privaatrechtelijke mogelijkheden er bestaan om op permanente wijze een bank (of andere financiële instelling) te beschermen tegen beleid dat niet gericht is op het publieke belang. Daarbij worden mogelijke publiek- en privaatrechtelijke instrumenten vergeleken en geplaatst in een nationaal- en Europeesrechtelijk kader. Aangezien publiekrechtelijke instrumenten uit hoofde van de Interventiewet slechts onder bepaalde voorwaarden inzetbaar zijn (dreigende insolventie van de onderneming of instabiliteit van het financieel stelsel) en traditionele beschermingsconstructies slechts kunnen worden ingezet ter voorkoming van vijandige overnames, zien de auteurs mogelijkheden voor het gebruik van aanvullende privaatrechtelijke instrumenten ter stimulering van beleid van banken gericht op het publieke belang. |
Praktijk |
Regulering na Lehman |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 3 2014 |
Trefwoorden | kredietcrisis, toezichtregels, wijzigingen, ontwikkelingen, trends |
Auteurs | Mr. drs. C. Riekerk |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel bevat een overzicht van relevante regelgeving die tot stand is gekomen naar aanleiding van (de lessen uit) het faillissement van Lehman Brothers. Het overzicht kent een onderverdeling in vier categorieën. Te weten ‘toezicht en systeem’, ‘soliditeit’, ‘transparantie’ en ‘integriteit en kwaliteit’. Op basis van het overzicht wordt een aantal trends gesignaleerd met betrekking tot de beschreven regelgeving. |
Artikel |
Splitsing energiebedrijven Europeesrechtelijk belicht |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | Vrij verkeer van kapitaal, privatiseringsverbod, neutraliteitsbeginsel, splitsing energiebedrijven, (zuiver) economische rechtvaardiging |
Auteurs | Mr. R. de Vlam |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het hier te bespreken arrest heeft het Hof van Justitie de bestaande jurisprudentie met betrekking tot het recht van een lidstaat om zijn eigendom in te richten verder aangescherpt. Een algeheel privatiseringsverbod valt binnen de werking van artikel 345 VWEU maar moet desondanks worden getoetst aan de verkeersvrijheden. Een verbod op het uitvoeren van netbeheerstaken binnen een groep waarin ook commerciële energieactiviteiten worden verricht, vormt een inbreuk op de verkeersvrijheden maar kan worden gerechtvaardigd door het niet (zuiver) economische belang van voorkomen van kruissubsidies. Proportionaliteit en functionaliteit van de maatregel moeten door de nationale rechter worden beoordeeld.HvJ EU 22 oktober 2013, gevoegde zaken C-105/12 tot en met C-107/12, Staat der Nederlanden/Essent NV en Essent Nederland BV, Eneco Holding NV en Delta NV, n.n.g. |
Artikel |
Van 403-verklaringen, achterstelling en afhankelijkheid403-perikelen rondom de onteigening van SNS |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 12 2013 |
Trefwoorden | 403-verklaring, achterstelling, afhankelijkheid, SNS REAAL, rangorde |
Auteurs | Mr. S. Timmerman en Mr. R.M. de Winter |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage worden enkele aspecten van de 403-verklaring behandeld, die ook aan de orde zijn gekomen in de schadeloosstellingsprocedure bij de Ondernemingskamer naar aanleiding van de onteigening van SNS. Het betreft de vraag of een vordering uit hoofde van een 403-verklaring als een zelfstandig recht moet worden beschouwd en de vraag welke rang een vordering uit hoofde van een 403-verklaring inneemt. |
Artikel |
De Interventiewet en de grenzen van het algemeen vermogensrecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 11 2013 |
Trefwoorden | Interventiewet, SNS, onteigening, eigendom, overdracht, actio pauliana |
Auteurs | Mr. B. Bierens |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op grond van de Interventiewet kan De Nederlandsche Bank (DNB) een bank of verzekeraar die in problemen verkeert, overdragen aan een andere private financiële instelling en kan de minister van Financiën eventueel overgaan tot nationalisatie. Hoewel het grootste deel van de Interventiewet in de publiekrechtelijke Wet op het financieel toezicht (Wft) is opgenomen, is deze wet ook vermogensrechtelijk van belang. Deze bijdrage verkent enkele vermogensrechtelijke aspecten. |
Artikel |
Bail-in: over de (wettelijke) beperking van rechten van crediteuren |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 10 2013 |
Trefwoorden | crediteuren, bail-in, kredietinstelling, afwikkeling, onteigening |
Auteurs | Mr. drs. A.D.S. Hoeblal en Mr. J.J.A. Wiercx |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het ingrijpen in de positie van crediteuren door het bail-in-instrument vormt aanleiding voor onze bijdrage. Deze bijdrage schetst een beeld van het bail-in-instrument en de gevolgen voor crediteuren van kredietinstellingen. Bail-in vormt – ondanks de genoemde nadelen – een meer dan welkome aanvulling op het bestaande instrumentarium. |
Redactioneel |
Wisselwerking tussen publiek- en privaatrechtelijke normen in het vermogensrecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7 2013 |
Auteurs | Mr. R.D. Lubach en Mr. R.M. de Winter |
Auteursinformatie |
Artikel |
De Interventiewet en de SNS-onteigening |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | Interventiewet, onteigening, SNS, Wft, eliminatiebeginsel |
Auteurs | Prof. mr. J.A.M.A. Sluysmans en Mr. M.J.W. Timmer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met de onteigening van SNS is de Interventiewet voor het eerst toegepast. Een goed moment om de werking en de toepassing van de Interventiewet door de ABRvS te analyseren. Het onteigeningsbesluit heeft grotendeels de (rechterlijke) kritiek doorstaan, maar de vaststelling van de schadeloosstelling moet nog plaatsvinden. De minister lijkt daarbij af te willen wijken van het zogenoemde eliminatiebeginsel, toch een beginsel van het onteigeningsrecht. De vraag is of de rechter uiteindelijk die benadering zal billijken. |
Artikel |
Betalen versus bepalenDe hernieuwde verhouding tussen de minister en de AFM en DNB vanuit het perspectief van de financiering van toezicht en de politieke onafhankelijkheid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | financieel toezicht, bekostiging van toezicht, onafhankelijkheid van toezichthouders, ministeriële verantwoordelijkheid voor financieel toezicht |
Auteurs | mr. drs. K. Raaijmakers |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel gaat in op de vraag hoe de onttrekkende beweging van de overheid bij de financiering van financieel toezicht zich verhoudt tot de versteviging van de bevoegdheden van de minister van Financiën ten aanzien van de financieeltoezichthouders. Deze vraag raakt de ministeriële verantwoordelijkheid enerzijds en de politieke onafhankelijkheid van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) anderzijds. Daarnaast past deze vraag in een bredere discussie rondom de financiering van toezicht en het uitoefenen van controle op de toezichthouder door de overheid. |
Artikel |
De eerste interventie van Nederland |
Tijdschrift | Vennootschap & Onderneming, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | nationalisatie, SNS, Interventiewet, onteigening, DNB |
Auteurs | Mr. H. Hendriks |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage bespreekt de auteur het besluit dat minister Dijsselbloem op 1 februari jl. nam tot nationalisatie van SNS Reaal en SNS Bank. |
Artikel |
De Wet bijzondere maatregelen financiële ondernemingen: wijzigingen in de Faillissementswet met betrekking tot het faillissement van een in Nederland gevestigde bank |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 9 2012 |
Trefwoorden | Interventiewet, overdrachtsplan, bank, faillissement, De Nederlandsche Bank |
Auteurs | Mr. J. Baukema |
SamenvattingAuteursinformatie |
Via de Interventiewet worden ten aanzien van het faillissement van een bank nieuwe bepalingen in de Faillissementswet geïntroduceerd. De wet bevat onder andere een afzonderlijk faillissementscriterium voor banken en een mogelijkheid een bank in faillissement op bijzondere wijze op een derde te doen overgaan. |
Artikel |
Systeem in het financiële toezicht |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2011 |
Trefwoorden | bankentoezicht, systeemtoezicht, risicogebaseerd toezicht, systeemrisico, stelselbreed toezicht, zelfregulering |
Auteurs | Prof. mr. dr. A.J.C. de Moor-van Vugt en Mr. drs. M.W. Wessel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Een van de lessen die algemeen getrokken wordt uit de huidige financiële crisis is dat wereldwijd te weinig aandacht besteed is aan risico-opbouw in het financiële stelsel als geheel. In dit artikel wordt verkend op welke wijze de Nederlandse wetgever en toezichthouders geconstateerde lacunes in regelgeving en praktijk aanvullen. Gekeken wordt met name hoe De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht houden op de bedrijfsvoering van financiële instellingen (systeemtoezicht), welke accenten daarin zijn aangebracht als gevolg van de crisis, en hoe dit toezicht kan bijdragen aan het bewaken van het financiële stelsel als geheel (stelselbreed toezicht). De conclusie luidt dat voor herstel van vertrouwen in de financiële sector – fundament van systeemtoezicht – een eenvoudiger structuur van financiële instellingen, markten en producten noodzakelijk is. |
Artikel |
De Interventiewet: een uitgebreider toezichtinstrumentarium |
Tijdschrift | Vennootschap & Onderneming, Aflevering 6 2011 |
Trefwoorden | Interventiewet, toezichtmaatregelen, onteigening, gedwongen overdacht |
Auteurs | Mr. R.P. Vrolijk |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage bespreekt de auteur het (concept)wetsvoorstel voor de Wet bijzondere maatregelen financiële ondernemingen (Interventiewet). |