Verfijn uw zoekresultaat

Zoekresultaat: 220 artikelen

x
Artikel

Levensbeschouwelijke vorming in het openbaar voortgezet onderwijs

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2022
Trefwoorden levensbeschouwelijke vorming, burgerschapsvorming, openbaar onderwijs, Schoolidentiteit
Auteurs Angelique Heijstek-Hofman, Marije van Amelsvoort en Monique van Dijk-Groeneboer
SamenvattingAuteursinformatie

    Both in the new citizenship education law and the law on secondary education, it is stated that all schools must engage in worldview education. Also, the call for the broad development of young people is becoming louder. However, public secondary education does not give structural attention to worldview education. The goal of this article is to give an overview of the situation of worldview education in public secondary education based on content analysis research of school guides. An inventory is made of whether there are elements of worldview education present at public secondary schools.


Angelique Heijstek-Hofman
A. Heijstek-Hofman doet promotieonderzoek aan de Tilburg School of Catholic Theology van de Tilburg University op het gebied van levensbeschouwelijke vorming in het openbaar voortgezet onderwijs

Marije van Amelsvoort
Dr. M.A.A. van Amelsvoort is universitair docent aan de Tilburg School of Humanities and Digital Sciences en opleidingsdirecteur van de Universitaire Lerarenopleiding Tilburg.

Monique van Dijk-Groeneboer
Prof. dr. M.C.H. van Dijk-Groeneboer is hoogleraar Religieuze Educatie aan de Tilburg School of Catholic Theology.
Artikel

Tussen stroomversnellingen en stagnatie

Politieke onderhandelingen over subsidies voor de bouw van kerken en moskeeën, 1954-1994

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2022
Trefwoorden financiële betrekkingen tussen overheid, kerk en religieuze organisaties, bouw van gebedshuizen, beleidsonderhandelingen, verhouding kerk en staat, kerken
Auteurs Leonard van ’t Hul
SamenvattingAuteursinformatie

    Between 1964 and 1976, roughly the heydays of dechurching in the Netherlands, the Dutch government contributed to the construction of 788 church buildings and one mosque through the Church Building Premium Act. After 1976, however, there was no longer any political basis for similar support of religious newcomers – apart from a few temporary subsidies to specific Muslim communities. In this article I argue that to understand developments in Dutch church-state relations it is not enough to study cultural-ideological shifts as visible in in media-outlets and parliamentary deliberations. The case of direct funding for houses of worship illustrates that dynamics of church and state relations can only fully assessed by delving into the politico-institutional context in which policy deliberations took place. This shows that political decisions about policies on religious accommodation were highly influenced by the way the trajectory of decision making was organized. Both the amount of access of faith-based organisations to the negotiation tables and the extent to which policy-debates were linked to or decoupled from concurrent policy issues mattered greatly for the outcome of policy deliberations.


Leonard van ’t Hul
Dr. W.L. van ’t Hul is socioloog en historicus. Hij werkt als onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau en doet daar onderzoek naar representatie en vertrouwen. Eind 2020 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift Besloten. Politieke onderhandelingen tussen de Nederlandse overheid en religieuze organisaties, 1946-1996.
Redactioneel

Normoverdragend

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 2 2022
Auteurs Kees Pijnappels

Kees Pijnappels
Actualia

Actualia

Tijdschrift Afwikkeling Personenschade, Aflevering 1 2022
Trefwoorden Letselschade, Personenschade
Artikel

Access_open De erkenning van het boeddhisme en andere levensbeschouwingen in België

Op naar het Nederlandse model?

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2021
Trefwoorden boeddhisme, financiering religies/levensbeschouwingen, geestelijke verzorgers, godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs, België – Nederland
Auteurs Leni Franken
SamenvattingAuteursinformatie

    In 2020, the Belgian federal Government announced that it will recognize Buddhism as a non-confessional worldview. This recognition will give the Buddhists several privileges: the salaries and pensions of lama’s as well as of Buddhist consultants in prisons, hospitals and the army will be paid for by the state. In addition, state schools will be required to organize Buddhist education at parental request. From the perspective of equal treatment and within the current constitutional framework, the recognition of Buddhism can only be welcomed. But is this constitutional framework, which is amongst others indebted to the concordat between Napoleon and the Holy See (1801), still up to date? In 1983, the Dutch Government abolished this Napoleonic model of state financing and opted for a profound reform of the system. In this article, I will show why such a reform could also be useful and inspiring in the Belgian context.


Leni Franken
Leni Franken studeerde filosofie en godsdienstwetenschappen en promoveerde aan de UAntwerpen op een proefschrift rond overheidsneutraliteit en financiering van levensbeschouwingen. Momenteel is ze als onderwijsbegeleider verbonden aan het Centrum Pieter Gillis (UAntwerpen).
Artikel

Van passend naar inclusief onderwijs?

Ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijs langs de lat van het VN-verdrag Handicap

Tijdschrift Handicap & Recht, Aflevering 2 2021
Trefwoorden Ondersteuningsbehoefte, Integratie, Segregatie, Kinderrechten, VN-comité
Auteurs Mr. R.J.E. Stolk
SamenvattingAuteursinformatie

    Wat is de betekenis van het recht op onderwijs volgens het VN-verdrag Handicap? Dat komt aan bod in dit artikel. Vervolgens worden de ontwikkelingen rondom het inclusief onderwijs in Nederland besproken, met een focus op het primair en voortgezet onderwijs. Ten slotte gaat de auteur in op de vraag hoe deze ontwikkelingen zich verhouden tot het recht op onderwijs in het VN-verdrag Handicap.


Mr. R.J.E. Stolk
Mr. J.R.E. (Anne-Rose) Stolk is beleidsadviseur bij het College voor de Rechten van de Mens. Deze bijdrage geeft de opvattingen van de auteur weer en bindt het College op geen enkele wijze.

Eric Lancksweerdt
Eric Lancksweerdt is hoofddocent aan de Universiteit Hasselt en Universiteit Gent, en redacteur van dit tijdschrift.

Herman Verbist
Herman Verbist is advocaat bij de balie te Gent en te Brussel (Everest Advocaten), erkend bemiddelaar in burgerlijke en handelszaken bij de Federale Bemiddelingscommissie in België, en redacteur van dit tijdschrift.
Artikel

De meeste mensen deugen

Tijdschrift Tijdschrift voor Klachtrecht, Aflevering 3 2021
Auteurs Liesbeth Veltmans

Liesbeth Veltmans

Mr. T. de Vette
Deze rubriek is samengesteld door mr. T. de Vette. De jurisprudentie is gepubliceerd op rechtspraak.nl tussen 13 november 2020 en 21 maart 2021.
Artikel

Access_open Professionele ethiek in het academisch juridisch onderwijs - Enige inhoudelijke en didactische aanknopingspunten

Special issue on Education in (Professional) Legal Ethics, ­Emanuel van Dongen & Jet Tigchelaar (eds.)

Tijdschrift Law and Method, juni 2021
Auteurs Emanuel van Dongen en Jet Tigchelaar
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage bespreken de auteurs inhoudelijke en didactische aanknopingspunten voor de integratie van professionele ethiek in de academische juridische opleiding. Dat gaat wat de auteurs betreft verder dan (enkel) het leren van gedragsregels, maar betreft ook de (kritisch-)ethische reflectie (op de professionele rol) van de jurist en ethische oordeelsvorming. Aanknopingspunten uit rechtstheoretische en onderwijskundige literatuur vragen om een curriculum brede, stapsgewijze, inbedding met passende toetsing. Dit onderwijs dient idealiter een combinatie te zijn van afzonderlijke meta-juridische vakken over recht en ethiek, positiefrechtelijke vakken die ethische elementen bevatten, klinische training en specifieke vakken over beroeps- of professionele ethiek. In dit artikel bespreken de auteurs diverse methoden die kunnen worden gebruikt om het onderwijs vorm te geven en illustreren dit met enkele voorbeelden uit het Utrechts universitair juridisch onderwijs. Actieve participatie, reflectie en – idealiter – eigen ervaringen zijn daarbij van groot belang. Een aantal modellen uit niet-juridische disciplines kan behulpzaam zijn bij het bieden van structuur voor ethische reflectie, voor zover het morele sensitiviteit en morele oordeelsvorming stimuleert. Verscheidene toetsingselementen op het terrein van de ethiek zijn door het curriculum heen nodig. Leeractiviteiten en toetsing kunnen worden opgebouwd in het curriculum van kennis en begrip, naar competenties ten aanzien van ethische dilemma’s en moreel oordelen.


Emanuel van Dongen
Dr. Emanuel van Dongen is Assistant Professor Private Law at the Molengraaff Institute for Private Law, researcher at the Utrecht Centre for Accountability and Liability Law and the Montaigne Centre for Rule of Law and Administration of Justice, Utrecht School of Law.

Jet Tigchelaar
Dr. Jet Tigchelaar is Assistent Professor Legal Theory at the Institute for Jurisprudence, Constitutional and Administrative Law, researcher at the Utrecht Centre for European Research into Family Law, Utrecht School of Law.
Artikel

Zo moeiteloos als voor het ongeluk gaat het niet meer

Tijdschrift Afwikkeling Personenschade, Aflevering 1 2021
Trefwoorden Letselschade, Niet aangeboren hersenletsel (NAH), Personenschade
Auteurs Drs. S. de Roos
SamenvattingAuteursinformatie

    Per jaar krijgen van zo’n 20.000 kinderen (of hun ouders) tot 24 jaar te horen dat zij een Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) hebben opgelopen, bijvoorbeeld door een val, ongeluk, vechtpartij, neurologische aandoening of ziekte.


Drs. S. de Roos
Suzanne de Roos studeerde in 2004 af als orthopedagoog en onderwijskundige (richting leerproblemen).

Mr. T. de Vette
Deze rubriek is samengesteld door mr. T. de Vette. De jurisprudentie is gepubliceerd op rechtspraak.nl tussen 13 november 2020 en 21 maart 2021.
Artikel

Steekwapens binnen de Wet wapens en munitie

Het voornemen tot een algeheel draagverbod van messen voor minderjarigen bezien na een analyse van de huidige wet.

Tijdschrift Nederlands Tijdschrift voor Strafrecht, Aflevering 2 2021
Trefwoorden steekwapens, WWM, draagverbod, minderjarigen, messen
Auteurs Mr. J. (Jeroen) Geurts
SamenvattingAuteursinformatie

    Via een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer lieten ministers Grapperhaus en Dekker weten met een actieplan te komen om het (steek)wapenbezit en -gebruik onder jongeren aan banden te leggen. Als onderdeel van dit plan wordt een algeheel draagverbod van alle messen genoemd. In deze bijdrage wordt beschreven welke voorwerpen onder welke omstandigheden als strafbaar steekwapen onder de WWM vallen. Vervolgens wordt, bezien vanuit de huidige WWM, beschreven waarmee de wetgever rekening moet houden als deze over wil gaan tot een algeheel draagverbod van messen voor minderjarigen.


Mr. J. (Jeroen) Geurts
Mr. J. Geurts is advocaat bij Ausma De Jong Advocaten in Utrecht
Artikel

Access_open Notariële ambtsethiek als constante in de ­opleiding van de notaris: de deugd in het midden

Special issue on Education in (Professional) Legal Ethics, ­Emanuel van Dongen & Jet Tigchelaar (eds.)

Tijdschrift Law and Method, maart 2021
Trefwoorden education, notaries, legal ethics
Auteurs Boudewijn Waaijer
SamenvattingAuteursinformatie

    Behandeld wordt de vraag of en hoe door educatie een bijdrage kan worden geleverd aan beroepsethisch handelen in het notariaat. Ik doe dat door de opleidingseisen te differentiëren al naar gelang de verschillende gedaanten die de notarieel jurist aanneemt: die van student, beginnend notarieel jurist en notarieel jurist met een afgeronde beroepsopleiding.


Boudewijn Waaijer
Mr. dr. Boudewijn Waaijer is Of counsel bij Dentons Europe LLP, Amsterdam.
Artikel

De Grondwet als basis voor het goede samenleven?

Waarom de Grondwet onvoldoende houvast biedt voor de burgerschapsopdracht in het onderwijs

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2021
Trefwoorden Grondwet, burgerschapsopdracht, Burgerschap, burgerschapsonderwijs
Auteurs Niek van Steensel
SamenvattingAuteursinformatie

    The bill to clarify the order of citizenship education explicitly refers to the Constitution as the bearer of the basic values of the democratic constitutional state. However, the Constitution only concerns citizens in a vertical sense, in relation to the government. The Dutch Constitution says nothing about the relationship between citizens and is therefore unsuitable as a basis for citizenship in the broad sense of the word. Because the Constitution does not make these basic values explicit, the government would do well to remove the reference to the Constitution from the bill in line with the advice of the Onderwijsraad.


Niek van Steensel
Niek van Steensel volgt de masteropleiding Religie en Beleid aan de Radboud Universiteit en is werkzaam in het voortgezet onderwijs als leidinggevende en docent.
Kroniek rechtspraak

Kroniek rechtspraak rechten van de mens

Tijdschrift Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 6 2020
Trefwoorden EVRM, EHRM, rechten van de mens, schending, schadevergoeding
Auteurs Prof. mr. A.C. Hendriks
SamenvattingAuteursinformatie

    Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM of Hof) heeft in de periode van september 2019 tot en met augustus 2020 weer diverse uitspraken gedaan over gezondheidsrechtelijke onderwerpen. Veel uitspraken borduren voort op of geven een nadere uitleg aan zaken waarover het Hof zich eerder heeft gebogen. Tegelijkertijd komt uit de uitspraken van afgelopen jaar het beeld naar voren dat het Hof in toenemende mate belang hecht aan de beschermingsplicht van de overheid, in het bijzonder bij gedetineerden, psychiatrische en verstandelijk beperkte patiënten en personen die anderszins kwetsbaar zijn.


Prof. mr. A.C. Hendriks
Aart Hendriks is hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit Leiden.
Artikel

Robots en dieren in de (veiligheids)zorg

Vragen over dierenwelzijn naar aanleiding van ervaringen met robotisering

Tijdschrift PROCES, Aflevering 6 2020
Trefwoorden Veiligheidszorg, animal assisted interventions, Robots, Zorg
Auteurs Dr. Louis Neven en Prof. dr. Janine Janssen
SamenvattingAuteursinformatie

    In law enforcement animal assisted interventions have become popular. Unfortunately in evaluation studies often animal welfare is not included. The question rises to what extent this work might be harmful for participating animals and what alternatives we may offer. In this contribution we describe how robots have been introduced and are being used in the world of care. Might robots be a good alternative for animal participation in risky situations in law enforcement? We conclude by raising a number of pertinent questions for further research.


Dr. Louis Neven
Dr. Louis Neven is lector Active Ageing aan Avans Hogeschool.

Prof. dr. Janine Janssen
Prof. dr. Janine Janssen is hoofd onderzoek van het Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld van de Nationale Politie, lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties aan Avans Hogeschool, bijzonder hoogleraar Rechtsantropologie aan de Open Universiteit en tevens voorzitter van de redactie van PROCES.
Boekbespreking

De kampioen van Colombia door Gabriel García Márquez

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2020
Trefwoorden sport, wielrennen, literatuur
Auteurs Professor Dr. Janine Janssen
Auteursinformatie

Professor Dr. Janine Janssen
Professor Dr. Janine Janssen is hoofd onderzoek van het Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld van de nationale politie, lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties aan Avans Hogeschool, bijzonder hoogleraar Rechtsantropologie aan de Open Universiteit en redacteur van Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit.
Toont 1 - 20 van 220 gevonden teksten
« 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.