De Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV) houdt toezicht op de politie. In dit artikel kijken we of dat toezicht voldoet aan daaraan te stellen eisen van selectiviteit, responsiviteit en prudentie. Aan de hand van de zaak Hümeyra concluderen we dat de Inspectie JenV kennelijk niet heeft overwogen om de evaluatie over te laten aan interne of (andere) externe toezichthouders en zich ook niet heeft gebaseerd op een voorafgaande risicoanalyse (selectiviteit). Daarnaast heeft de Inspectie JenV haar onderzoek maar zeer beperkt in dialoog en interactie met de politie uitgevoerd en niet (ook) het perspectief vanuit de politie in beeld gebracht (responsiviteit). Bovendien heeft de Inspectie JenV geen rekening gehouden met de bijzondere positie van de politie (prudentie). |
Zoekresultaat: 29 artikelen
Uit het veld |
Kijken naar het toezicht op de politieSelectiviteit, prudentie en responsiviteit bij de Inspectie JenV |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2020 |
Trefwoorden | inspectie, politie, selectiviteit, responsiviteit, prudentie |
Auteurs | Ira Helsloot en Peter van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Redactioneel |
De rol van de wetgevingsjurist |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2020 |
Auteurs | Prof. mr. F.J. van Ommeren |
Auteursinformatie |
Uit de wetgevingspraktijk |
De overheidsjurist: bondgenoot en bewaker |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | rijksoverheid, juridische functie, Raad van State, rechtsstaat, wetgeving |
Auteurs | Mr. Th.C. de Graaf |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage is een lichte bewerking van een voordracht, gehouden op het lustrumsymposium van de Academie voor Overheidsjuristen op 10 september 2019, met als titel: ‘Fake lawyers? Over de rol en positie van overheidsjuristen bij het Rijk’. |
Artikel |
|
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | positiekeuzes, bestuurskundig onderzoek, recht en overheid, overheidsjuristen |
Auteurs | Mr. W. Wierenga |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel staat de omgang van overheidsjuristen met de spanning tussen rechtsstatelijke waarden en politiek-bestuurlijke wensen centraal. Daartoe worden twee vragen beantwoord: Wat verklaart de manier waarop overheidsjuristen met deze spanning omgaan? En op welke manieren kan er worden gestuurd op de manier waarop overheidsjuristen met deze spanning omgaan? Bij het beantwoorden van deze vragen wordt bestuurskundig onderzoek naar positiekeuzes van overheidsjuristen gebruikt. Op basis van dit onderzoek komt de auteur tot drie adviezen voor overheidsjuristen voor het omgaan met de spanning tussen rechtsstatelijke waarden en politiek-bestuurlijke wensen. |
Artikel |
RegelSpraak: een brug tussen wetgeving en ICT |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2020 |
Trefwoorden | wetgeving, regelbeheer, digitale uitvoering, ICT, semantiek |
Auteurs | Drs. A.J.C. Wolferink, Mr. A. Ausems, Ing. D.P.H. Dulfer e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Belastingdienst heeft in de afgelopen jaren gewerkt aan een nieuwe werkwijze om wetgeving te vertalen naar specificaties voor ICT-systemen en -toepassingen. Daarbij is de taal RegelSpraak ontwikkeld, die aansluit bij de taal van de juristen, maar ook geautomatiseerd omgezet kan worden naar softwarecode. |
Artikel |
Manoeuvreren binnen smalle margesOver de rol van wetgevingsjuristen bij de totstandkoming van wet- en regelgeving |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Legislation, Legislative drafting, Professionalism, Legal Ethics, Sociology of Law |
Auteurs | Dr. Nienke Doornbos en Mr. dr. Arnt Mein |
SamenvattingAuteursinformatie |
In the past five years, the Council of State, the National Ombudsman and several academics have criticized the way in which new legislation has been made. In their view, principles of law and the rule of law are insufficiently uphold due to an instrumentalist view on law. This criticism urged the authors to conduct an empirical study into the question how legislative drafters deal with legislative plans which are problematic from a legal or rule of law point of view, and how they justify their role in the legislative process. This study is explorative and qualitative in nature. During the summer of 2018, 24 legislative lawyers from five different Dutch ministries have been interviewed. The results show that the role of legislative lawyers can best be characterized as constructively critical. As their tasks encompass much more than solely the actual drafting of legislation, they more and more resemble their colleagues from the policy department. The authors suggest that legislative lawyers should articulate their distinctive professional ethics in order to strengthen the checks and balances within the ministries. |
Artikel |
De provinciale verordeningHeeft de centrale wetgever voldoende oog voor de decentrale wetgever? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2019 |
Trefwoorden | provinciale verordening, wettelijke grondslag, Aanwijzingen voor de regelgeving, digitalisering, regelgevingsjurist |
Auteurs | Mr. A.J. van Helden |
SamenvattingAuteursinformatie |
Vanuit het gezichtspunt van de wetgevingsjurist wordt gekeken naar de provinciale verordeningen en de wettelijke grondslagen voor die decentrale verordeningen. Bij de formulering van die grondslagen worden enkele kritische kanttekeningen geplaatst. Vervolgens worden suggesties gedaan voor de Aanwijzingen voor de regelgeving om deze wettelijke grondslagen te verduidelijken. Een belangrijke conclusie is dat de nationale wetgever via die Aanwijzingen voor de regelgeving te weinig aandacht heeft voor de digitale aspecten van de provinciale planologische verordening en de aanstaande omgevingsverordening. |
Artikel |
‘Versterk stelsel, gooi het niet weg’Plannen gefinancierde rechtsbijstand Advocatuur |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 7 2019 |
Auteurs | Sabine Droogleever Fortuyn en Francisca Mebius |
Artikel |
Netwerken brengen wereld binnen handbereik |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 6 2019 |
Auteurs | Michel Knapen |
Objets trouvés |
Het voortbestaan van de landsadvocaat; overwegingen bij een 50-jarig bestaan |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | Landsadvocaat, Overheidsjuristen, Rechtsstaat, Expertise, Attorney General |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het historische argument voor inschakeling van de landsadvocaat ligt in het gebrek aan juristen binnen de overheid. Inmiddels is een groot aantal juristen binnen de overheid werkzaam, maar de landsadvocaat is gebleven. De drie later opgekomen argumenten – het rechtstatelijke, het expertise- en het eenheidsargument – kunnen het voortbestaan van de landsadvocaat met de huidige omvangrijke inschakeling nauwelijks verklaren. Voorstellen om de rol van de landsadvocaat terug te dringen, meest uitdrukkelijk gedaan door de Visitatiecommissie Juridische functie en Wetgeving, heeft het kabinet niet gehonoreerd. Zijn deskundigheidsprestige en de steun van overheidsjuristen schragen de functie van de landsadvocaat. Niettemin lijkt plaats te zijn voor een Nederlandse variant van de attorney general. |
Signalering |
Wetgeving met een haakje … haken en ogen aan het wetgevingsproces. Over kwaliteit en kwantiteit |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 1 2018 |
Trefwoorden | wetgeving, wetgevingsproces, kwalieteit, capaciteitsproblemen, Curaçao |
Auteurs | Mr. P. Klik |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat de auteur stil bij de capaciteitsproblemen bij het produceren van wetgeving te Curaçao. Daarbij zal de auteur tevens ingaan op de vraag in hoeverre Nederlandse wetgeving integraal dient te worden overgenomen op Curaçao. |
Praktijk |
Boeksignalering |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 4 2017 |
Casus |
Verder met rechtsstatelijke toetsing van verkiezingsprogramma’s |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2017 |
Trefwoorden | Rechtsstatelijkheid, Rechtsstaat, Rule of law |
Auteurs | mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Politici spelen een belangrijke rol bij de bescherming van de rechtsstaat, maar er wordt soms betwijfeld of zij die rol waarmaken dan wel voldoende serieus nemen. Het toetsen van verkiezingsprogramma’s van politieke partijen kan een goed middel zijn om in beeld te brengen hoeveel aandacht er daadwerkelijk is voor de rechtsstaat. Dat is echter geen sinecure; zoals uit deze bijdrage blijkt is het al lastig om tot een gedeelde opvatting te komen van wat de rechtsstaat inhoudt. Immers, als de onderzochte partijen zich niet herkennen in het gehanteerde concept zullen zij zich daar ook niet door aangesproken voelen. Internationaal, bijvoorbeeld binnen de VN en Europese Unie is er al enige ervaring opgedaan met het meten van rechtsstatelijkheid binnen staten. Welke indicatoren daarbij worden gebruikt zijn van groot belang voor de uitkomsten van de toetsing, waarbij het risico op versimpeling van de werkelijkheid op de loer ligt. De ervaringen van internationale organisaties hiermee kunnen als bron van inspiratie dienen voor toetsing van verkiezingsprogramma’s op rechtsstatelijkheid en tevens kunnen daar lessen uit worden getrokken. Deze vraag staat in deze bijdrage centraal. |
Artikel |
Naar een succesformule voor empirisch-juridisch onderzoek |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 6 2016 |
Trefwoorden | empirical legal research, Relevance of ELR, United States, legal community, education |
Auteurs | Prof. mr. dr. G. van Dijck |
SamenvattingAuteursinformatie |
How to make empirical legal research successful? This article seeks to find an answer. It does so by building on experiences in the US with empirical legal research. Three themes are identified that should be considered when thinking about advancing empirical legal research in the Netherlands, and possibly in other countries. First, empirical legal research should address topics that the legal community can relate to and that are considered relevant. Second, empirical legal research should educate the legal community about the possibilities and pitfalls of empirical legal research in addition to conducting empirical legal research. Third, legal scholars should be educated in conducting empirical legal research. The combination of these three elements is likely to determine empirical legal research’s success. |
Casus |
Macht aus dem Rechtsstaat keinen Gurkensalat |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2016 |
Trefwoorden | rechtsstaat, rechtsstatelijkheid, empirische data, bronnenonderzoek, rechtswetenschappelijk onderzoek |
Auteurs | Prof. dr. R.A.J. van Gestel en Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage is een reactie op het artikel ‘De rechtsstaat: van sluitpost naar “Leitmotiv”’ van Zouridis, Wierenga en Niemeijer in het Nederlands Juristenblad, waarin kritiek wordt geleverd op het eerste hoofdstuk van het jaarverslag van de Raad van State. De Raad waarschuwt daarin voor het zien van rechtsstatelijke overwegingen in de politiek als een soort van sluitpost. Zouridis, Wierenga en Niemeijer vragen zich af op basis van welke empirische feiten de conclusies van de Raad van State zijn gebaseerd en of deze wel de juiste oorzaken voor het afkalven van de rechtsstaat in het vizier heeft. De auteurs van deze reactie vragen zich op hun beurt echter af of het betoog in dat artikel op zijn beurt wel op voldoende empirische onderbouwing steunt. Het gaat de auteurs daarbij met name om de onderbouwing van de stelling dat bestuur en wetgever ‘regelverslaafd’ zijn, de vraag wat het aantal wettelijke regels zegt over het rechtsstatelijke gehalte van de samenleving en welke rol overheidsjuristen vervullen bij het bewaken van rechtsstatelijke normen. Aan het slot van de bijdrage gaan de auteurs in op de vraag of er niet sprake is van een bredere trend, die twijfels oproept over de wijze waarop binnen het rechtswetenschappelijk onderzoek met empirische data en bronnenonderzoek wordt omgegaan. |
Boekbespreking |
Boeksignaleringen |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 3 2016 |
Redactioneel |
De toekomst van de rechtenopleiding in het licht van het convenant inzake civiel effect |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2016 |
Auteurs | Nina Holvast |
Auteursinformatie |
Casus |
Politiek primaat achter een juridisch schildEen kanttekening bij de verantwoordelijkheidsverdeling tussen Kamerleden en wetgevingsjuristen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2016 |
Trefwoorden | Rechtsstaat, Rol van de wetgevingsjurist, Terrorismebestrijding |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. Van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteur bespreekt een door het Kamerlid Zijlstra ingediende motie, waarin hij oproept om juristen de opdracht te geven positief te adviseren over veiligheidsmaatregelen vanwege (dreigend) terrorisme. De wetgevingsjurist dient zich niet af te vragen of iets mogelijk is, maar te zorgen dat het mogelijk is. De auteur bespreekt welke juridische argumentaties er zijn om veiligheidsoverwegingen boven juridische overwegingen te laten gaan. Wel is het de vraag of het van een wetgevingsjurist kan worden verwacht dat hij zelf een afweging tussen veiligheidsoverwegingen en juridische overwegingen maakt. In feite maakt hij dan niet alleen een juridische afweging, maar ook een beleidsmatige afweging. De vraag is waarom wetgevingsjuristen zich kennelijk gedwongen voelen zich in dergelijke bochten te wringen. Het feit dat de Tweede Kamer zich weinig actief bemoeit met het waarborgen van rechtsstatelijke normen kan daar mede aan ten grondslag liggen. In die zin verbergen Kamerleden zich achter het schild van het juridisch advies. |
Artikel |
Vijf jaar deelgeschilprocedure – een evaluatie |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 3 2015 |
Trefwoorden | deelgeschilprocedure, onderzoeksrapport, deeltjesversneller in het recht, Wesselink, uniformiteit |
Auteurs | Mr. S.J. de Groot en Mr. J.E. van Oers |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteurs bespreken de belangrijkste bevindingen uit het onderzoeksrapport ‘Deeltjesversneller in het recht’ over de deelgeschilprocedure. Bekeken is of de bevindingen uit het rapport overeenkomen met de literatuur en verschenen rechtspraak in deelgeschilprocedures. In aanvulling daarop analyseerden zij de 65 gepubliceerde deelgeschiluitspraken over de periode na het door Wesselink uitgevoerde onderzoek. Besproken wordt of de door Wesselink geconstateerde ontwikkelingen zich ook in de rechtspraak na de onderzoeksperiode blijven doorzetten. |
Boekbespreking |
De kwellingen van de overheidsjurist |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2015 |
Auteurs | Inge van de Vlies |
Auteursinformatie |