Schools are tasked with helping children to become socially competent(er), both in the on- and offline world. If conflicts occur, schools find out how they can tackle this behaviour and prevent it in the future. Schools cover various tracks here. More and more schools have understood that they can actively involve children and young people in their preventive and problem-solving approach. They integrate methodologies and programmes that give children and young people the opportunity to take responsibility when a conflict occurs. Some of these methods and programmes are looked at more closely in this article. The article concludes with a future-oriented dream that responds to some current educational needs. |
Zoekresultaat: 88 artikelen
Artikel |
Conflicthantering op Vlaamse scholen: kinderen en jongeren (steeds meer) aan zet |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2021 |
Trefwoorden | Vlaams onderwijs, leerlingen, sociaal-emotionele ontwikkeling, conflicthantering, methoden |
Auteurs | Gie Deboutte |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Risicogedrag van jongerenIn hoeverre verschilt de invloed van leeftijdsgenoten op het beginnen met risicogedrag en aanpassen in risicogedrag? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 2-3 2020 |
Trefwoorden | antisocial behavior, social network analysis, SIENA, subtance use, onset |
Auteurs | Dr. Aart Franken, Dr. Jan Kornelis Dijkstra, Dr. Zeena Harakeh e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Studies investigating peer influence on risk behaviors, such as antisocial behavior and substance abuse, mostly study the amount of change in which adolescents adapt their risk behavior to become more similar to their friends. Onset of risk behavior, changing form having no experience to having any experience with risk behavior, has been studies far less. This study investigates friends’ influence on the onset of risk behavior and their influence in changes in risk behavior. Hypotheses were tested using SNARE (Social Network Analysis of Risk behavior in Early adolescence) data (N=1.144), containing information on risk behavior (i.e. antisocial behavior, alcohol use, and tobacco use) and friendship networks at three timepoints during the first year of secondary education (Mage= 12.7; SD=0.47). Analyses, using longitudinal social network analysis (RSIENA), showed that although adolescents adapt their risk behavior to become more similar to their friends, they are not influence in by their friends in the onset of risk behavior. These findings suggest s more nuanced role of friends in the onset of risk behavior. Interventions aiming at friends might benefit from differentiating between the onset and further (dis)continuation of risk behavior as these friendship influence processes might be less relevant for the onset of risk behavior. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 2 2020 |
Trefwoorden | Normalisering, Derdeninterventie, Bemiddeling, Arbitrage, Cao-conflicten |
Auteurs | Mr. N. Hummel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren op 1 januari 2020 hebben de meeste overheidssectoren de overstap gemaakt naar het cao-stelsel. De Ambtenarenwet 2017 bevat geen wettelijke grondslag meer voor een regeling ter beslechting van collectieve arbeidsconflicten. In de ambtelijke cao’s keert de (Lokale) Advies- en Arbitragecommissie (AAC) terug in de vorm van een derdeninterventieclausule. In deze bijdrage wordt ingegaan op de rol van de AAC voor en na 1 januari 2020, mede in het licht van de wijze waarop derdeninterventie bij cao-conflicten gestalte heeft gekregen in de marktsector. Ook wordt de vraag gesteld of de wijze waarop een voorziening ter beslechting van collectieve arbeidsgeschillen is verwezenlijkt, invloed heeft op het collectief actierecht. Daarbij spreekt de auteur een sterke voorkeur uit voor (her)invoering van een wettelijke grondslag voor een geschillenregeling voor sectoren die essentiële diensten leveren, zowel in de publieke als in de private sector. |
Artikel |
Wie krijgt zijn geld terug?Acties van slachtoffers tot schadevergoeding bij bankfraude |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 2 2020 |
Trefwoorden | banking fraud, victimization, crime reporting, reimbursement, capability to act |
Auteurs | Dr. Johan van Wilsem, Dr. Take Sipma en Dr. Esther Meijer-van Leijsen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In the Internet era, banking fraud has become a common way of stealing money. According to victim surveys, this offense has already led to significant numbers of victims. In this article, the authors focus on illegal bank account withdrawals, which are an indication of identity fraud. For this they use data on 636 victims who were surveyed in the LISS panel. Using the concept of ‘capability to act’, as used in the WRR report Why knowing what to do is not enough (2017), the authors model which type of victim takes action to get the stolen amount reimbursed and which type of victim succeeds in doing so. They expect that the less educated and people with low self-control more often refrain from contact with authorities (bank, police) and therefore more often receive no compensation and remain with higher residual damage. The results show that approximately four in five victims of unauthorized bank debits are fully compensated. For the group of victims for whom this is not the case – remaining with residual damage – most of the hypotheses are confirmed. |
Artikel |
Vaccinatie van jonge kinderen: vrijwillig of (soms) toch verplicht? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | vaccinatieplicht, vaccinatiegraad, patiëntenrechten, toegang kinderopvang |
Auteurs | Prof. mr. J. Legemaate |
SamenvattingAuteursinformatie |
Van oudsher is in Nederland het vaccinatiebeleid bij jonge kinderen gebaseerd op vrijwilligheid. Onder meer naar aanleiding van een dalende vaccinatiegraad wordt er in toenemende mate voor gepleit in het vaccinatiebeleid elementen met een verplicht karakter op te nemen. Dit zien we ook terug in een wetsvoorstel dat de Tweede Kamer in februari 2020 aanvaardde. In deze bijdrage wordt de discussie over vrijwillig versus verplicht in kaart gebracht en besproken. |
Artikel |
Niet-aangeboren hersenletsel bij kinderen en jongeren, de gevolgen voor het onderwijs |
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | NAH, niet aangeboren hersenletsel, kinderen en jongeren, onderwijs |
Auteurs | C.M.C.M. Hendriks |
SamenvattingAuteursinformatie |
Langetermijngevolgen van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) op de kinderleeftijd zijn divers en complex. Vroege signalering en tijdige interventie kunnen de nadelige gevolgen voor het onderwijs aan deze kinderen en jongeren beperken. |
Actualia |
Actualia |
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 3 2019 |
Kroniek |
Jongeren, leeftijdsgenoten en criminaliteit |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Peer relations, Delinquency, Social influence, Social networks, Peer status |
Auteurs | Dr. Jan Kornelis Dijkstra en Prof. dr. René Veenstra |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article relates criminological research on youth delinquency to the social development of adolescents. Starting point is a goal-framing approach which assumes that young people aim for the achievement of two goals: status (‘getting ahead’) and belonging (‘getting along’). Peers form an important context for achieving these goals. Therefore, the role of delinquency in peer networks is examined: on the one hand, the extent to which delinquency contributes to peer status, and on the other hand, how delinquency contributes to the formation of network relationships and, vice versa, how network relationships influence adolescents’ delinquency. Finally, several directions for further research are discussed. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Jeugdrecht, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Onderwijs, Recht (op onderwijs), Inclusief (onderwijs), Passend (onderwijs), Leerrecht |
Auteurs | Mr. T.R. Veldman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met de evaluatie van de Wet passend onderwijs in het vooruitzicht wordt in dit artikel het daarop toepasselijke kader voor het recht op onderwijs uiteengezet. Hierbij wordt ingezoomd op het recht op onderwijs in een inclusief onderwijssysteem. Gesteld wordt dat het recht op onderwijs zoals vastgelegd in internationale verdragen centraal zou moeten staan bij het evalueren van het huidige systeem en het nemen van stappen om het systeem te veranderen, zoals bij de verankering van het ‘leerrecht’. Want verandering is nodig, blijkt na toetsing aan het internationale kinderrechtenkader. |
Wetgeving |
Wetgeving BES |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 2 2019 |
Auteurs | Mr. dr. P.S. Bakker |
Auteursinformatie |
Artikel |
De ontslagbescherming van onderwijzend personeel |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Ontslagrecht, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | Onderwijsarbeidsrecht, Identiteitsontslagcommissie, Bijzonder onderwijs, Wnra, onderwijspersoneel |
Auteurs | Mr.dr. Elmira van Vliet |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op onderdelen wijkt de rechtspositie van onderwijzend personeel af van de rechtspositie van werknemers in het bedrijfsleven. In deze bijdrage zal de rechtspositie bij ontslag van personeel in het openbaar en bijzonder onderwijs worden besproken. Onderwerpen als de ketenregeling, identiteitsontslagcommissie en de gevolgen van de gevolgen van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) komen aan de orde. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | islamitische scholen, Integratie, bijzonder onderwijs, Schoolidentiteit |
Auteurs | Dr. Marietje Beemsterboer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Unlike the common expectations, Islamic primary schools can contribute to the integration of Muslims in the Dutch society. This article is a reflection of Dr Beemsterboer’s doctoral research and asks what this conclusion can say about other religion based primary schools. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | islamitische scholen, indoctrinatie, Onderwijsvrijheid |
Auteurs | prof. dr. Michael S. Merry en dr. Marcel Maussen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Islamic schools are often criticized for indoctrinating children, which would violate the goals of education in a democratic society. This article explores whether, as a matter of principle, parents could legitimately choose to send their child to a school where he or she will be indoctrinated, for example because they believe that at a religious schools the opportunities for a child to be stigmatized are smaller. Besides, the article investigates whether it is plausible that children in Islamic school in the Netherlands are indeed being indoctrinated. |
Opinie |
Gezond vertrouwen hanteerbaar in het toezicht?Enkele opmerkingen bij een publicatie uit de Academische Werkplaats van de IGJ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2018 |
Auteurs | Ferdinand Mertens |
Auteursinformatie |
Peer-reviewed artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2018 |
Trefwoorden | transparantie, openbaarmaking, verantwoording, inspectie, responsief toezicht |
Auteurs | Meike Bokhorst en Judith van Erp |
SamenvattingAuteursinformatie |
Veel toezichthouders streven naar ‘transparantie’, maar hoe dit in de praktijk vorm moet krijgen, is niet altijd evident. Bestaand onderzoek naar transparantie heeft zich vooral gericht op de effecten van openbaarmaking van toezichtinformatie op gedrag van ondertoezichtgestelden. Dit artikel presenteert een breder analysekader, waarin we onderscheid maken tussen transparantie (openbaar maken), verantwoording (oordeel mogelijk maken) en responsiviteit (reactie en dialoog). We passen dit kader toe op de openbaarheidsstrategie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie van het Onderwijs ten aanzien van de openbaarmaking van kwaliteitsoordelen over instellingen. Bij beide inspecties zien we een ontwikkeling in de tijd van transparantie naar verantwoording naar responsiviteit. Het analysekader kan ook voor andere toezichthouders behulpzaam zijn bij het maken van afwegingen ten aanzien van het delen van informatie met hun stakeholders. |
Artikel |
Grijze gebiedenHoe hybride professionals hun identiteit bevechten binnen de politie |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | hybride professionaliteit, Politie, identitieit |
Auteurs | Teun Meurs MsC en Amanda Visch Bsc |
SamenvattingAuteursinformatie |
Public organizations seem to be in a permanent state of transition in an attempt to adapt to the outside world. A recent development is the emergence of hybrid professional roles in fields such as healthcare and primary education. These hybrids are a midway between managerial and professional roles and are expected to collaborate with stakeholders in tackling problems. This article focuses on the challenges of recently appointed hybrid professionals within a Police team in The Netherlands. We focus on their efforts to find a place and position in their team by analyzing some critical incidents in which they clashed with their fellow professionals. In doing so, they perform ‘identity work’ to find out who they are, both for themselves, as for colleagues. We conclude both identity and identity work don’t come natural in a hybrid professional reality and stress the need for facilitation of professional reflection at the organizational level. |
Artikel |
Verslag evenement ‘Bemiddeling: alleen voor de happy few?’Panelgesprek in het kader van FBC Mediation Week 2017 te Gent |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2017 |
Trefwoorden | Panel Discussion, Ghent Court Of Appeal C.S., Happy Few |
Auteurs | Sara Goossens |
SamenvattingAuteursinformatie |
On 16 October 2017 the Ghent Court of Appeal, the Court of First Instance East Flanders, House of Justice Ghent, Centre for Welfare Work East Flanders, House of Mediation, Mediationlink, Mediation-at-Work.be organised a paneldiscussion titled ‘Mediation: only for the happy few?’ as part of the Belgian FBC Mediation Week 2017. Central in the discussion was how and to what extent the access to mediation inside and outside the courts in Belgium can be improved. This question was addressed by the seven members of the panel, representing the various stakeholders involved in mediation. A view that was shared by all was that from a very early age human beings should be educated in how to deal with disputes. |
Praktijk |
Artikelleden: nummering en verwijzing |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2017 |
Trefwoorden | wetgevingstechniek, Aanwijzingen voor de regelgeving, artikelleden, verwijzingen, nummering van artikelleden |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Aanwijzingen voor de regelgeving en de 100 Ideeën voor de gemeentelijke regelgever geven als hoofdregel dat bij invoeging of schrapping van een artikellid de daarvoor in aanmerking komende bestaande artikelleden moeten worden vernummerd (Ar 283, tweede lid, en Igr 88, vierde lid). Hierop kunnen uitzonderingen worden gemaakt als tegen vernummering ‘overwegend bezwaar’ bestaat. In deze bijdrage wordt aan de hand van casuïstiek beschreven welke redenen er kunnen zijn voor uitzonderingen. Het blijkt dat praktische motieven daarbij de doorslag geven, maar dat consistentie ver te zoeken is. Met name in onderwijswetten werd vaak afgezien van vernummering van artikelleden. De wijze van nummering heeft ook gevolgen voor verwijzingen naar artikelleden. Opvallend is dat in verwijzingen in het Burgerlijk Wetboek als regel wordt afgeweken van de in de Aanwijzingen voor de regelgeving voorgeschreven formulering, door te verwijzen naar bijvoorbeeld ‘artikel 5 lid 2’ in plaats van ‘artikel 5, tweede lid’. In deze bijdrage wordt ingegaan op de parlementaire geschiedenis waarin deze afwijkende formulering is beschreven. |
Artikel |
Vertrouwen in de politieEmpirisch onderzoek naar de beleving van vertrouwen in de Rotterdamse wijk Bloemhof |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2017 |
Trefwoorden | Trust, security and safety management,, performance theory, procedural justice, Netherlands |
Auteurs | Dr. mr. M.B. Schuilenburg, B. Besseling MSc en F. Uitendaal MSc |
SamenvattingAuteursinformatie |
There have been little to no empirical research conducted on trust of Dutch citizens in the police. This study is a step towards filling this gap. We used semi-structured interviews, questionnaires and observations to examine to what extent citizens’ trust in the police is determined by perceptions of the effectiveness of the police to reduce crime and disorder and perceptions of procedural justice. Research was conducted in Bloemhof, a superdiverse neighbourhood in Rotterdam. The results indicate that in superdiverse neighbourhoods perceived responsiveness is the cornerstone for explaining police trustworthiness. Implications for policy reform are discussed. |
Artikel |
Sluitstuk van de financiële gelijkstellingHonderd jaar na de onderwijspacificatie van 1917 ook bekostiging voor GVO en HVO op openbare scholen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2017 |
Trefwoorden | openbaar onderwijs, geestelijke vorming, financiële gelijkstelling, Wet op het primair onderwijs |
Auteurs | Dr. Jurn de Vries |
SamenvattingAuteursinformatie |
Recently the Dutch parliament passed a law that provides the subsidy for religious and humanist education in state schools. The law on primary education gives to the parents the right to ask for it. Religious education in state schools exists in the Netherlands since the beginning of the 19th century, optional and taught by representatives of the church. So it is appropriate for the state school which wish to be a school for everyone. And public funding is appropriate in the Dutch education system. |