In deze bijdrage staan wij stil bij het snelrecht, een fenomeen dat al lang bekend is in de strafrechtspleging, maar waar tegelijk veel verschillende beelden bij bestaan. Enerzijds wordt snelrecht gezien als hét instrument in de ‘lik-op-stuk’-aanpak. Anderzijds is het een middel om snel en efficiënt strafzaken af te doen en achterstanden weg te werken. Het snelrecht voldoet echter lang niet altijd aan de verwachtingen en is onvoldoende met procedurele waarborgen omkleed. We proberen de (on)mogelijkheden op een rij te zetten. |
Zoekresultaat: 38 artikelen
Jurisprudentie |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2022 |
Auteurs | Mr. J. Boonstra, Mr. dr. S.S. Buisman, Mr. A.A. Feenstra e.a. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Boom Strafblad, Aflevering 3 2021 |
Trefwoorden | Snelrecht, Lik-op-stuk, Taakstrafverbod, Voorlopige hechtenis, Snelrechtgrond |
Auteurs | Mr. dr. J.M.W. (Joep) Lindeman, mr. dr. L. (Leonie) van Lent en mr. dr. B. (Benny) van der Vorm |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Douanebeslag en het strafrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2021 |
Trefwoorden | beslag, douanebeslag, Algemene douanewet, beklag, douane |
Auteurs | Mr. A.P. Altena |
SamenvattingAuteursinformatie |
Wanneer het gaat over beslag dat wordt gelegd in strafzaken, dan zal men niet snel denken aan de Algemene douanewet als grondslag voor beslag. Toch biedt deze wet een niet-strafvorderlijke beslaggrond voor opsporingsambtenaren. Dit douanebeslag is ook op andere vlakken verbonden met het strafrecht. Zo is het uitsluitend de strafrechter die controleert of deze fiscale beslaggrond terecht is toegepast. In dit artikel wordt onderzocht wat het douanebeslag precies inhoudt en welke verwevenheid er bestaat met het strafrecht. |
Redactioneel |
Artikel 443 Sr, de bestuurlijke boete en de aantekening in de justitiële documentatie |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2021 |
Trefwoorden | Bestuurlijke boete, Justitiële documentatie, Corona, Bestuursstrafrecht, Art. 443 Sr |
Auteurs | Mr. dr. drs. B. van der Vorm |
SamenvattingAuteursinformatie |
Ter bestrijding van de coronacrisis is een belangrijke rol weggelegd voor de handhaving van artikel 443 Sr. Indien een strafbeschikking wordt uitgevaardigd wegens overtreding van artikel 443 Sr, betrekking hebbend op coronamaatregelen, leidt dit niet meer tot een aantekening in de justitiële documentatie. Gezien de verbondenheid van artikel 443 Sr met de handhaving van de openbare orde, is de vraag opgeworpen in hoeverre het in de rede ligt om deze strafbepaling over te hevelen naar het bestuursrecht. |
Notenkraker |
Het grijze gebied tussen toezicht en opsporing: wanneer er geen sprake (meer) is van toezicht?Notenkraker bij HR 30 juni 2020, ECLI:NL:HR:2020:1155 (toezicht of opsporing) |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2021 |
Trefwoorden | toezicht, opsporing, sfeerovergang, sfeercumulatie, toezichthouder |
Auteurs | Christien Saris |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel bespreekt het arrest van de Hoge Raad van 30 juni 2020 (ECLI:NL:HR:2020:1155). Daarin verduidelijkt de Hoge Raad wanneer uitsluitend sprake is van opsporing en niet (meer) van bestuurlijk toezicht en (bestuursrechtelijke) toezichtsbevoegdheden dus niet meer mogen worden ingezet. |
Artikel |
De aanpak van kunstcriminaliteit in Nederland |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | art crime, Dutch police, history, size of art crime, forgery |
Auteurs | Richard Bronswijk en Fons van Gessel |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article provides insight into the approach of the Dutch police to the criminal trade in art, antiques and cultural goods. The authors begin with a brief historical sketch of the development of art crime, before examining the question of how the police in the Netherlands has organized itself in this field. The scope of art crime and how to determine it is also examined. Much information is available from various sources, but a thorough and adequate picture is lacking. Finally, a specific form of art crime is discussed, namely false art. Detecting false art is a tough process, because different parties involved often share the same interests, resulting in ‘walls of silence’. |
Artikel |
De overtredingen betreffende de veldpolitie: overheveling naar het bestuursrecht? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | keuzefactoren, boetestelsels, overtredingen, bestuursstrafrecht, handhaving |
Auteurs | Mr. dr. drs. B. van der Vorm |
SamenvattingAuteursinformatie |
In Titel VII van het Derde Boek van het Wetboek van Strafrecht zijn de overtredingen betreffende de veldpolitie neergelegd. De meeste van deze strafbepalingen, met uitzondering van het bekende artikel 461 Sr, hebben een exotisch en niet-alledaags karakter. De handhaving van deze delicten geschiedt thans door bijzondere opsporingsambtenaren. Een toetsing aan de keuzefactoren, zoals deze zijn geformuleerd in het Nader rapport bestuurlijke boetestelsels en het Integraal afwegingskader, laat zien dat de artikelen 458, 459 en 460 Sr in aanmerking kunnen komen om te worden overgeheveld naar het bestuursrecht. Dit geldt niet voor het bekende artikel 461 Sr. |
Jurisprudentie |
Kroniek ondernemingsstrafrechtEerste helft 2020 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 4 2020 |
Auteurs | Prof. mr. H.J.B. Sackers (red.), Mr. J. Boonstra-Verhaert, Mr. dr. S.S. Buisman e.a. |
Artikel |
OV-verboden: tussen publiekrecht en privaatrechtHet rechtskarakter van toegangsverboden op stations en in het openbaar vervoer |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | reisverbod, private regulering, buitengewoon opsporingsambtenaar, handhaving, sancties |
Auteurs | Mr. dr. A.E. van Rooij en Mr. S.O. Visch |
SamenvattingAuteursinformatie |
OV-verboden worden opgelegd om overlast in het openbaar vervoer en op stations te bestrijden. Zowel het privaatrechtelijke huisrecht en contractenrecht als de Wet personenvervoer 2000 bieden vervoerders en hun veiligheidspersoneel een juridische basis voor dit optreden. Bij de totstandkoming van de wettelijke regeling is onduidelijk gebleven wat het rechtskarakter van de OV-verboden is. Dit heeft gevolgen voor de toepasselijkheid van de beginselen van behoorlijk bestuur, grondrechten en de laagdrempelige bestuursrechtelijke rechtsbeschermingsprocedure. Om onduidelijkheid in de (rechts)praktijk te voorkomen, zou in algemene zin nagegaan moeten worden wat privaatrechtelijk al kan en wat de noodzaak is van nadere publiekrechtelijke bevoegdheden, voordat wordt overgegaan tot wettelijke regeling van sancties die worden opgelegd door private partijen. |
Artikel |
Schikken of beschikken?Buitengerechtelijke afdoening van grote en bijzondere strafzaken in een gemoderniseerd Wetboek van Strafvordering |
Tijdschrift | Tijdschrift Modernisering Strafvordering, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | buitengerechtelijke afdoening, transactie, strafbeschikking, modernisering Wetboek van Strafvordering |
Auteurs | Mr. dr. E. Sikkema en Mr. dr. W.S. de Zanger |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
PROCESperikelen |
De weerbare professional |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Drs. Petra Weijman |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | disproportionate minority contact, DMC, juvenile justice, ethnicity, adolescents |
Auteurs | Dr. Albert Boon, Melissa van Dorp MSc en Drs. Sjouk de Boer |
SamenvattingAuteursinformatie |
In the United States, the term disproportionate minority contact (DMC) is used to refer to the disproportionate number of minority youth who come into contact with the juvenile justice system. Statistics on DMC in the United States put the issue on the political agenda and measures have been taken to reduce the inequality. In the Netherlands, there are some studies on the representation of ethnic minority groups in suspect statistics, but data regarding all ethnic groups at various stages of the juvenile justice chain are lacking. Due to this lack of information, DMC is not mentioned in Dutch research literature and is not a political issue. Therefore, the purpose of this article was to explore whether DMC existed in the Netherlands and whether elements of the US policy could be applied to the Dutch situation. To investigate this, the likelihood (odds ratio (OR)) was calculated for young people with a migration background to be registered and held as a suspect, to participate in an alternative punishment program (Halt) and their likelihood of incarceration. It turned out that the OR for young people with a non-Western migration background to be registered as a suspect was more than three times as high, with an OR of 5 or higher for some ethnic groups. The chances of a Halt-settlement were much lower for young people with a non-Western background. The odds of ending up in a youth prison was over six times higher for youngsters with a non-Western background compared to their Dutch native peers. For young people of Caribbean and Moroccan origin the likelihood was more than ten times higher. These results showed that DMC is present at all examined stages in the Dutch juvenile justice chain. The large overrepresentation of young people with a migration background (especially of Moroccan and Caribbean origin) shows that further research is needed in order to develop programs to reduce DMC. To establish this, it is important to register the ethnic origin of the individuals at all stages of the juvenile justice chain. |
Redactioneel |
Inleiding |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Dr. Eric Bervoets en Mr.drs. Marit Scheepmaker |
Auteursinformatie |
Artikel |
Politie en krijgsmacht samen in speciale eenheden voor de politietaak |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | police, military, SWAT, violent crime, terrorism |
Auteurs | Dr. Jaap Timmer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Since 2006 the police and the army in the Netherlands cooperate within the System of Special Units. These units are called upon in life-threatening situations with imminent or actual severe violence related for example to organized crime or terrorism. The author examines this cooperation and its added value. The work of the special units system in the police organization should be viewed and treated as police work. Considering today’s concerns about terrorism, it seems wise to invest in an adequate anti-terrorism capacity. Yet the reality is that there are far fewer terrorist attacks and victims in the Netherlands now than in the 1970s. At the same time the number of arrests under life-threatening circumstances that are dealt with by the Arrest Team (SWAT) within the police organization is much higher nowadays. The SWAT lacks capacity to deal with this situation adequately. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | The semi-public domain, Misconduct, Exclusion orders, Civil court, Complaints committees |
Auteurs | Mr. dr. Mandy van Rooij |
SamenvattingAuteursinformatie |
The semi-public domain covers the places that are accessible to the public but which are controlled by private entities. Shopping malls, public transport, bars and sports events are examples of such places. In case of misconduct, the private manager may impose exclusion orders. This sanction relies on legal contracts and the exclusive nature of the right to property. The legal framework consists therefore primarily of private law. Exclusion orders may not be imposed without reason. Prevention of disorder and harm may be a legitimate reason. The length and range of the ban must relate to the gravity of the disruption. In addition to this, public laws on non-discrimination and privacy are applicable. The civil court is competent to check the exclusion orders in de semi-public domain. The author sees added value in complaints committees, in which both public and private actors partake. Complaint committees can thrive if their assessment frameworks are transparent. |
Artikel |
Digitale seksuele delicten in het straf- en strafprocesrecht |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 6 2017 |
Trefwoorden | Seksuele delicten, Internet, Strafbaarstelling, Opsporing |
Auteurs | Prof. dr. mr. Jeroen ten Voorde |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Dutch Minister for Security and Justice recently announced a revision of the sexual offences in the Dutch Penal Code. Part of this revision could be the introduction of several sexual offences that are committed on the internet. The Minister mentioned sexchatting, sextortion and revenge porn. This article describes the present-day possibilities the Penal Code offers in tackling these crimes, and gives insight in the bottlenecks in current penal law. This article also provides a description of several relevant criminal investigative powers in existing and future Dutch procedural law. |
Jurisprudentie |
Uitgepeild? Het gebruik van peilbakens in de praktijk van het fraudetoezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | aftappen, peilbakens |
Auteurs | Mr. dr. Arnt Mein |
Auteursinformatie |
Artikel |
De bestraffende handhaving van de Omgevingswet: bestuurlijke strafbeschikking of bestuurlijke boete? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | strafrecht, bestuursrecht, omgevingsrecht, handhaving, sanctiestelsels |
Auteurs | Prof. mr. B.F. Keulen en Prof. mr. H.E. Bröring |
SamenvattingAuteursinformatie |
In juni 2014 is het voorstel voor de Omgevingswet bij de Tweede Kamer ingediend. Aanvankelijk was het kabinet van plan over de volle breedte van de Omgevingswet de mogelijkheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete in te voeren. De Raad van State heeft zich daar in zijn advies tegen gekeerd. Dat heeft het kabinet ertoe gebracht opdracht te geven tot nader onderzoek. Dit artikel bouwt voort op dat onderzoek, dat vanaf de zomer van 2014 tot in maart 2015 is uitgevoerd door medewerkers van de Groningse rechtenfaculteit, onder wie de auteurs van dit artikel. In deze bijdrage richten wij ons vooral op de voorstellen die in de slotbeschouwing zijn gedaan. Het accent ligt op de samenwerking tussen bestuurlijke en justitiële autoriteiten. |
Artikel |
Van feitgecodeerde naar beleidsgebaseerde bestuurlijke strafbeschikkingen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | bestuurlijke strafbeschikking, strafrecht, bestuurlijke boete, Omgevingswet, Openbaar Ministerie |
Auteurs | Mr. drs. P.W.S. Boer |
SamenvattingAuteursinformatie |
De huidige toepassing van de bestuurlijke strafbeschikking kent knelpunten: te weinig feiten, met rigide feitomschrijvingen en vaste tarieven, zodat onvoldoende rekening kan worden gehouden met specifieke omstandigheden. Voor meer passende bestraffing wordt in het onderzoeksrapport Punitieve handhaving van de Omgevingswet een meer open bestuurlijke strafbeschikkingsbevoegdheid voorgesteld. In dit artikel wordt dit voorstel gesteund. Door niet meer te werken met de systematiek van feitcodes maar met meer algemene omschrijvingen en bandbreedtes voor boetes, en dus met meer beleidsvrijheid kan het instrument van de bestuurlijke strafbeschikking leiden tot een bredere inzet van de kennis en capaciteit van het bestuur binnen de strafvordering. |
Artikel |
Politie en beeldtechnologie: gebruik, opbrengsten en uitdagingen |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | CCTV, bodycams, ANPR, smart cameras, police |
Auteurs | Drs. S. Flight |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Dutch National Police deploys video technology, for instance body-worn video camera (bodycams), drones, helicopters with cameras, and mobile units for surveillance. Four types of video technology are discussed: CCTV, bodycams, smart cameras and automatic number plate recognition (ANPR). These four types will be the most prominent applications of visual technology in the coming years, according to ‘Vision on sensing’, published in 2015 by the National Police. The potential benefits of video images for prosecution and in the courtroom are discussed in a separate paragraph, followed by a survey of recent changes in the laws regulating this technology. |