In deze bijdrage wordt besproken of de voor het erfrecht onwaardige echtgenoot diens huwelijksvermogensrechtelijke aanspraak ook verliest. Er is namelijk geen huwelijksvermogensrechtelijke onwaardigheidsregeling. De civiele rechter heeft een eigen afweging bij de vraag of de onwaardige echtgenoot huwelijksvermogensrechtelijk kan verkrijgen. Als echtgenoten huwelijkse voorwaarden maken en een finaal verrekenbeding bij overlijden willen overeenkomen, kan op de mogelijke toekomstige erfrechtelijke onwaardigheid worden voorgesorteerd door dan het finaal verrekenbeding niet te laten werken. |
Zoekresultaat: 4 artikelen
Artikel |
Erfrecht in de onderwereld (deel V): de onwaardige echtgenoot in het huwelijksvermogensrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift Erfrecht, Aflevering 6 2020 |
Trefwoorden | artikel 1:100 BW, onwaardigheid, de vermoorde bruid, de oordopjesmoord, de Wageningse gifmoord |
Auteurs | Mr. L.A.G.M. van der Geld |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Eer op de vluchtOver eergerelateerd geweld in Nederlandse asielzoekerscentra |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2-3 2017 |
Trefwoorden | Eergerelateerd geweld,, Vluchtelingen, Asielzoekerscentra, beroving, Import |
Auteurs | Janine Janssen en Ruth Sanberg |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this exploratory study, two questions are addressed. Firstly, examining police files on honour based violence (HBV), do we find conflicts that take place in asylum centers, and if so, what can we learn from those files? Secondly, to what extent can these police files provide insight into the role of HBV in the lives of refugees in the Netherlands? What are the possibilities and limitations and how can they be dealt with in future research? |
Diversen |
Wie ik liefheb, moet ik doden. Misdaad in het muziektheater |
Tijdschrift | Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | opera, murder, killer, motivation |
Auteurs | Lodewijk Brunt |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this essay the nature of crime and death in opera is dealt with, focussing on a select number of operas, such as Verdi’s MacBeth, Wagner’s Die Walküre and Strauss’s Salome and Elektra. It appears that crime in opera is pervasive and appears in many different forms, as well as in a wide variety of contexts. An attempt is made to analyse the way composers manipulate the circumstances of killings – lenghtening or shortening or replacing scenes – in order to get maximum results in terms of emotional content. |
Artikel |
De naar de letter van de wet ‘waardige’ onwaardige echtgenoot |
Tijdschrift | EstateTip Review, Aflevering 01 2011 |
Trefwoorden | testament |
Auteurs | Mr. F.M.H. Hoens |