Auteur gaat in dit artikel in op de vraag in hoeverre de toekomstige geluidregulering, na inwerkingtreding van de Omgevingswet, ten opzichte van het huidige recht verbeterde mogelijkheden biedt voor het realiseren van woningbouw nabij industrie- en bedrijventerreinen. |
Zoekresultaat: 337 artikelen
Artikel |
Geluidregulering van industrieterreinen onder de OmgevingswetVerbeterde woningbouwmogelijkheden nabij industrieterreinen, hoger beschermingsniveau tegen industrielawaai? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | geluidhinder, geluidproductieplafond, bedrijventerrein |
Auteurs | Mr. J. (Joeri) de Haas |
SamenvattingAuteursinformatie |
Redactioneel |
Art. 6:13 Awb in de fuik? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | beroep, Aarhus, EVRM, bestuursrecht |
Auteurs | Prof. mr. G.A. (Gerrit) van der Veen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Auteur gaat in dit redactioneel in op de discussie over het vereiste om voor beroep bij de bestuursrechter bezwaar aan te tekenen bij het bestuursorgaan, in milieuzaken. |
Artikel |
De mogelijkheden en beperkingen van de kruimelgevallenregeling nader belicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2-3 2020 |
Trefwoorden | bestemmingsplan, kruimel, reguliere voorbereidingsprocedure |
Auteurs | Mr. S.T.J. (Simon) Olierook en Mr. W.J. (Willem) Bosma |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt aan de hand van recente jurisprudentie het toepassingsbereik van de kruimelgevallenregeling besproken. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2-3 2020 |
Trefwoorden | Omgevingswet |
Auteurs | Mr. H.W. (Wilco) de Vos |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt een stand van zaken gegeven van de stelselherziening omgevingsrecht. Het bevat een kort overzicht van de parlementaire behandeling en een vooruitblik op het vervolg van de stelselherziening in het najaar van 2020. |
Artikel |
Maatschappelijk effectieve omgevingsrechtspraak |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2020 |
Trefwoorden | Omgevingswet, rechtsbescherming, rechtspraak, effectiviteit |
Auteurs | Mr. M.J.H.M. (Maarten) Verhoeven |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt eerst dieper ingegaan op het begrip ‘maatschappelijk effectieve rechtspraak’. Aan de hand van concrete gevallen licht de auteur de succesfactoren voor maatschappelijk effectieve omgevingsrechtspraak toe. Tot slot onderzoekt de auteur of de Omgevingswet kansen biedt dan wel een bedreiging vormt voor maatschappelijk effectieve omgevingsrechtspraak. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | Burgerparticipatie, Omgevingswet, Rechtsbescherming, Inspraak, maatschappelijk draagvlak, Kerninstrumenten, snellere en betere aanpak |
Auteurs | Mr. dr. Marlon Boeve en Mr. dr. Frank Groothuijse |
SamenvattingAuteursinformatie |
Public participation is an important issue in the forthcoming Dutch Environment and Planning Act (2021). The importance of participation is emphasized in numerous places in the parliamentary documents to the Act. This contribution discusses how the new Act gives legal substance to the objectives that the government is pursuing regarding participation and whether the involvement of citizens is indeed better imbedded by this act. It addresses the important subject of the ‘right moment of participation’ in the fragmented Dutch policy and decision system. Consecutively it deals with the question of potential legal consequences for non-compliance by administrative bodies to the legal participation obligations when drawing up plans and decisions. Can a citizen enforce (substantive) participation in the administrative court after the Environmental and Planning Act comes into force? The possibilities are limited. Findings show that the new Environment and Planning Act does not address the essential problems that arise with participation. The successful creation of local support, better quality and faster decision-making through participation all depend on how the (local) government shapes participation. From a legal perspective, the Environment and Planning Act makes little contribution to this. In the view of the authors this is not surprising, because the role of legislation in safeguarding substantive participation should not be overestimated. |
Artikel |
De Omgevingswet: wetgeving als symbool of communicatieve wetgeving? |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | Symboolwerking van wetgeving, Omgevingswet, Crisis- en herstelwet, Communicatieve wetgeving, Wetgevingsevaluatie |
Auteurs | Dr. Friso Johannes Jansen MSc |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Crisis and Recovery Act and the Environmental Planning Act are analysed in this article as a form of communicative legislation. This approach to socio-legal analysis draws attention to the need to understand the symbolic effects of legislation as independent drivers of compliance. The modest legal effects of the Crisis and Recovery Act are contrasted with the more sizeable symbolic effects of this legalisation. In addition, the ex-ante evaluation of the Environmental Planning Act shows that the proposed legal changes can only provide a small impetus to the desired culture change, nonetheless there is potential for areas of this law to have symbolic effects as well. These could potentially contribute independently to its success. |
Artikel |
Milieuzones: leiden alle wegen nog naar Rome? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2019 |
Trefwoorden | milieuzone, luchtkwaliteit, luchtverontreiniging, harmonisering milieuzones, verkeersbesluit |
Auteurs | Mr. dr. F.A.G. Groothuijse, Mr. K.M. Landman en Mr. W.S. Zorg |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel gaan auteurs in op de opkomst van milieuzones en een aantal daarmee gepaard gaande juridische knelpunten. De op handen zijnde harmonisering van milieuzones, de verhouding tussen decentralisatie en harmonisatie, de (beperkte) democratische legitimering van milieuzones en de (toetsing van de) evenredigheid van verkeersbesluiten passeren hierbij de revue. Afsluitend komen ook de Omgevingswet, en de eventuele gevolgen van deze wet voor het instellen van milieuzones en de gesignaleerde knelpunten aan bod. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Mr. dr. H.A. (Harald) Oldenziel en Mr. H.W. (Wilco) de Vos |
Auteursinformatie |
Artikel |
Dienstenrichtlijn en bestemmingsplanOver een ‘goede ruimtelijke ordening’ en de ‘twijfel aan de juistheid’-toets |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2018 |
Trefwoorden | Dienstenrichtlijn, Europees recht, ruimtelijke ordening, bestemmingsplan |
Auteurs | Prof. mr. A.G.A. (Tonny) Nijmeijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
In zijn bijdrage gaat de auteur in op een tweetal vragen: (1) Strookt het Nederlandse criterium ‘goede ruimtelijke ordening’ van artikel 3.1 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening met het in de Dienstenrichtlijn opgenomen verbod op het hanteren van economische criteria voor de toelating en het verrichten van diensten? (2) Wat betekenen de in artikel 15 lid 3 van de Dienstenrichtlijn opgenomen eisen, met name de eis van evenredigheid, voor de motivering van een bestemmingsplan en de rechterlijke toetsing? |
Artikel |
De naleving van wetstechnische aanwijzingen bij ministeriële regelingen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1-2 2018 |
Trefwoorden | wetgevingstechniek, Aanwijzingen voor de regelgeving, ministeriële regelingen |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage doet de auteur verslag van zijn onderzoek naar de wetstechnische kwaliteit van 28 ministeriële regelingen die in november en december 2017 in de Staatscourant verschenen. Bekeken is in hoeverre deze regelingen afwijkingen bevatten van de wetstechnische aanwijzingen uit de Aanwijzingen voor de regelgeving zoals die vóór 1 januari 2018 golden. Over het geheel genomen lijkt de wetstechnische kwaliteit van ministeriële regelingen te zijn verbeterd ten opzichte van de bevindingen uit eerdere onderzoeken uit 2002 en 2004. Het aantal onvolkomenheden is uiteindelijk immers tamelijk gering en geringer dan bij de eerdere onderzoeken. Nog steeds zijn er echter tamelijk veel onvolkomenheden in het opschrift en het slotformulier. Ook de terminologie ‘bedoeld’ en ‘als bedoeld’ en bijlagen verdienen de aandacht. Opvallend is verder dat de verplichting om in de toelichting melding te maken van het afwijken van de vaste verandermomenten of van de minimuminvoeringstermijn vaak niet wordt nageleefd. |
Gevolgen van enige betekenis. Hogere regelgeving verplicht tot toetsing plattelandswoning aan luchtkwaliteitseisen. |
Overlast AWACS-vliegtuigen en gebruik ander type vliegtuig ten onrechte niet onderzocht. |
Jurisprudentie |
ABRvS 12 juli 2017, nr. 201605019/1/A1 (Leudal/omgevingsvergunning) (ECLI:NL:RVS:2017:1889) |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 4 2017 |
Auteurs | Rut Wingens en Sophie Ravelli |
Samenvatting |
Het indienen van nieuwe beroepsgronden later dan drie weken nadat de StAB is verzocht om advies uit te brengen, is in strijd met een goede procesorde. Dit geldt echter niet voor louter procedurele beroepsgronden. |
Jurisprudentie |
ABRvS 28 juni 2017, nr. 201605624/1/A2 (Montferland/planschade) (ECLI:NL:RVS:2017:1712) |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 4 2017 |
Auteurs | Berthy van den Broek |
Samenvatting |
Vrees voor het ontstaan van gezondheidsschade is in het kader van de beoordeling van een aanvraag om een tegemoetkoming in planschade niet van belang. |
Gezondheidseffecten windturbines. |
Indienen van nieuwe beroepsgronden. Inschakeling StAB. Goede procesorde. |
Artikel |
Geautomatiseerde besluitvorming in het omgevingsrecht |
Tijdschrift | StAB, Aflevering 3 2017 |
Auteurs | Mr. Rachid Benhadi |
Met ‘kleine, niet voor bewoning bestemde gebouwen’ is de maximale bouwhoogte gegeven. |
Uit te werken bestemming en afstand tot aan mestplaat. Beeldkwaliteitsplan beperkt flexibele invulling. |