Zoekresultaat: 24 artikelen

x
Artikel

Access_open Eichmann, moreel oordelen en strafuitsluitingsgronden

De gedeelde verantwoordelijkheid voor verantwoordelijkheid

Tijdschrift Boom Strafblad, Aflevering 4 2020
Trefwoorden strafrechtelijke verantwoordelijkheid, reflexieve zelfcontrole, morele en juridische normen, strafuitsluitingsgronden
Auteurs Mr. dr. J. (Johannes) Bijlsma
SamenvattingAuteursinformatie

    Tegenwoordig bestaat meer aandacht voor burgers die om uiteenlopende redenen niet goed in staat zijn om zich aan juridische normen te houden, in het bijzonder ook aan strafrechtelijke normen. Het gaat om mensen wier cognitieve vermogens tekortschieten en/of die een onderontwikkeld vermogen van zelfcontrole hebben. Deze ontwikkeling kan worden beschouwd als een zekere mate van erkenning dat de maatschappij – en de overheid in het bijzonder – medeverantwoordelijk is voor het scheppen van de bestaansvoorwaarden waaronder mensen zich kunnen ontplooien tot verantwoordelijke burgers. In dit artikel betoog ik dat deze gedeelde verantwoordelijkheid niet alleen geldt voor de ontwikkeling van de mentale capaciteiten die nodig zijn om de normen van het recht te kunnen volgen, maar ook voor het bieden van toegang aan burgers tot de materiële normen zelf.


Mr. dr. J. (Johannes) Bijlsma
Johannes Bijlsma is universitair docent strafrecht aan het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen en verbonden aan het Utrecht Centre for Accountability and Liability Law (UCALL), Universiteit Utrecht.
Jurisprudentie en wetgeving

Lachiri/België: het Europees Hof voor de Rechten van de Mens blijft worstelen met de hoofddoek

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2019
Trefwoorden Islamitisch recht;, sharia in Europa;, hoofddoek;, vrijheid van religie, Mensenrechten
Auteurs Prof. dr. mr. Maurits S. Berger
SamenvattingAuteursinformatie

    In the ruling on Lachiri/Belgium, commentators discern a new development in the ECHR’s jurisprudence on the relationship between the headscarf and freedom of religion. According to the author, that is not the case: in fact, he observes a continued bias of the Court towards the headscarf.


Prof. dr. mr. Maurits S. Berger
Prof. dr. mr. M.S. Berger is hoogleraar Islam en het Westen aan de Universiteit Leiden en directeur van de Leiden Islam Academie. Tevens is hij senior research associate aan Instituut Clingendael, en hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid.
Artikel

Access_open Islamitische scholen dragen bij aan integratie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2019
Trefwoorden islamitische scholen, Integratie, bijzonder onderwijs, Schoolidentiteit
Auteurs Dr. Marietje Beemsterboer
SamenvattingAuteursinformatie

    Unlike the common expectations, Islamic primary schools can contribute to the integration of Muslims in the Dutch society. This article is a reflection of Dr Beemsterboer’s doctoral research and asks what this conclusion can say about other religion based primary schools.


Dr. Marietje Beemsterboer
Dr. M.M. Beemsterboer promoveerde in 2018 op het proefschrift Islamitische basisscholen in Nederland. Ze werkt als leerkracht in het basisonderwijs en is verbonden aan het Centre for the Study of Islam and Society van de Universiteit Leiden (LUCIS). m.m.beemsterboer@gmail.com
Artikel

Access_open Islamitische scholen en indoctrinatie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden islamitische scholen, indoctrinatie, Onderwijsvrijheid
Auteurs prof. dr. Michael S. Merry en dr. Marcel Maussen
SamenvattingAuteursinformatie

    Islamic schools are often criticized for indoctrinating children, which would violate the goals of education in a democratic society. This article explores whether, as a matter of principle, parents could legitimately choose to send their child to a school where he or she will be indoctrinated, for example because they believe that at a religious schools the opportunities for a child to be stigmatized are smaller. Besides, the article investigates whether it is plausible that children in Islamic school in the Netherlands are indeed being indoctrinated.


prof. dr. Michael S. Merry
Prof. dr. M.S. Merry is hoogleraar Opvoedkunde, in het bijzonder Grondslagen en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

dr. Marcel Maussen
Dr. M.J.M. Maussen is universitair hoofddocent bij de afdeling Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

Zelfredzaamheid in detentie

Kritische kanttekeningen bij het systeem van promoveren en degraderen

Tijdschrift PROCES, Aflevering 2 2018
Trefwoorden Zelfredzaamheid, Burgerschap, Gevangenis, Autonomie
Auteurs Dr. Esther van Ginneken
SamenvattingAuteursinformatie

    In the ‘participation society’ it is expected that citizens actively contribute to solving societal problems, including health care, immigration and security issues. A somewhat similar responsibilisation culture is visible in prisons, where prisoners are held responsible for their own rehabilitation. This article problematizes the way in which prisoners’ agency is promoted in Dutch prisons, considering prisoners’ constrained agency and the normative expectations that are tied to the approach. This critique is advanced through discussion of the promotion/demotion system that has been used in Dutch prisons since 2014. This system, comparable to the Incentives and Earned Privileges system in England and Wales, espouses both ‘hard’ and ‘soft’ behavioural norms. The soft behavioural norms reflect a citizenship ideal that extends beyond compliance with the law. It is argued that these normative expectations tied to agency have a limiting effect on prisoners’ autonomy. This article argues in favour of a shift from the citizenship ideal to an autonomy ideal, which applies the principle of minimum restrictions. Furthermore, access to education, reintegration courses and contact with family should be treated as a right, rather than a privilege, in order to maximise autonomy and minimise the harmful effects of imprisonment.


Dr. Esther van Ginneken
Dr. Esther van Ginneken is universitair docent Criminologie aan het Instituut voor Strafrecht en Criminologie van de Universiteit Leiden.
Artikel

Het verschoningsrecht van de geestelijke

Tijdschrift Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 2 2017
Trefwoorden verschoningsrecht, geestelijke, geheimhouding, Godsdienst/religie, sekte
Auteurs Prof. mr. H.J.B. Sackers
SamenvattingAuteursinformatie

    In de bijdrage wordt het verschoningsrecht van de geestelijke aan de hand van wetsgeschiedenis en rechtspraak aan een nadere beschouwing onderworpen. Centraal staat de vraag wie die geestelijke is en wanneer hem het verschoningsrecht toekomt. Verder wordt een antwoord gegeven op de vraag hoe het zit met de geestelijk leiders van andere dan de wereldgodsdiensten.


Prof. mr. H.J.B. Sackers
Prof. mr. H.J.B. Sackers is hoogleraar bestuurlijk sanctierecht aan de Radboud Universiteit.
Artikel

Veiligheid en welzijn van Eritreeërs in het geding?

Onderzoek naar zorgen rondom veiligheid en welzijn van Eritrese vluchtelingen en asielzoekers in Nederland

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2-3 2017
Trefwoorden Veiligheid en welzijn Eritreeërs, Integratie, religie en rituelen, Mensenhandel
Auteurs Desiree Horbach en Conny Rijken
SamenvattingAuteursinformatie

    The rationale behind refugee law is that people who fear persecution in their home country can seek and find a safe haven in another country. The situation in Eritrea with its national service and wide-spread human rights violations is reason why many Eritreans flee their country. A vast number of them want to apply for asylum in European countries. After a risky journey over the African continent where they face risks of kidnappings, trafficking for ransom, and situations of inhuman and degrading treatment, they reach Europe. Some of them continue their journey to the Netherlands. The central question in this article is whether or not their safety and well-being are at stake once they arrive in the Netherlands. Situations of involvement of and intimidation by the Eritrean regime in the Netherlands, diaspora tax that is forcibly collected, involvement of the Orthodox Church and indications of human trafficking have been reported in media and reports, by individuals and organisations. In this article the outcomes of a research on the concerns about the well-being of Eritrean asylum seekers in reception centres among employers of organisations responsible for their safety and well-being are presented and discussed. Data were collected and discussed during four focus group meetings with a total of 33 professionals. The concerns are divided in three groups: 1) Concerns about the capacities and possibilities to integrate in Dutch society, 2) Concerns about religion and rituals, and 3) Concerns about indications of human trafficking. These concerns are further elaborated based on which the conclusion is drawn that more tailored support and assistance is required for successful integration of Eritreans in Dutch society, their empowerment and resilience against threats and challenges in Dutch society.


Desiree Horbach
Desiree Horbach is beleidsadviseur bij de Unit Uitvoeringsprocessen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Zij schreef haar bijdrage op persoonlijke titel.

Conny Rijken
Conny Rijken is professor Mensenhandel en Globalisering bij INTERVICT, Tilburg University.
Artikel

Levensbeschouwelijk onderwijzen en leren

Recht van elk kind – verantwoordelijkheid van elke opvoeder

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden rechten van het kind, Identiteitsontwikkeling, levensbeschouwelijk onderwijs, plurale samenleving, Burgerschapsvorming
Auteurs Dr. Ina ter Avest
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands changed from a culturally homogenous society into a religiously plural society. This had an impact across public and denominational schools. The pluralisation of the pupil population raised the issue of the so-called pillarized educational system. In this contribution I explore this theme in the context of the freedom of education laid down in article 23 of the Dutch Constitution, and the right of every child to get acquainted with the diversity of its society’s traditions, and to position itself in the plural Dutch society. Moving beyond the pillarized system, all education can then become truly special, preparing children for normative citizenship.


Dr. Ina ter Avest
Dr. K.H. ter Avest is opgeleid als cultuur- en godsdienstpsycholoog en gepromoveerd op de religieuze ontwikkeling van leerlingen in een levensbeschouwelijk plurale onderwijscontext. In onderzoek en publicaties is haar focus beurtelings gericht op identiteitsontwikkeling van leerlingen, leerkrachten en scholen. Ina.terAvest@Inholland.nl
Jurisprudentie

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en nationale integratiedebatten

Zwitserse verplichting tot gemengd zwemmen in het primair onderwijs geoorloofd

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden vrijheid van godsdienst, Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM), Integratie, Pluralism, Islam
Auteurs Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
SamenvattingAuteursinformatie

    In a unanimous decision, the European Court of Human Rights (ECtHR) has accepted the refusal of an exemption of compulsory mixed swimming lessons for elementary school girls in Switzerland. The exemption was requested by the parents of the two girls as the requirement to let their daughters participate in those lessons was contrary to their religious conviction. The author discusses the decision in the light of national debates on integration and subscribes its outcome. Specific attention is paid to the ECtHR’s interpretation of the legitimacy of the aim of the Swiss authorities and the role of the numerical presence of Islam in the underlying Swiss court’s ruling which is upheld by ECtHR.


Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
Prof. dr. S.C. van Bijsterveld is hoogleraar Religie, recht en samenleving aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
Artikel

Access_open ‘Dissenting opinions’ in religiezaken voor het Europees Hof (I)

De Grote Kamer

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2015
Trefwoorden dissenting opinions, freedom of religion, margin of appreciation, ECHR
Auteurs Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
SamenvattingAuteursinformatie

    Religion cases of the European Court of Human Rights are much commented on. A systematic analysis of dissenting opinions in religion cases, however, does not exist. Such analysis can shed light on dividing lines within the ECtHR and deepen our understanding of the methods of reasoning of the ECtHR itself. This article contains analysis of dissenting opinions in the rulings of the Grand Chamber in religion cases. The analysis shows a pattern in the dividing lines. Contrary to the prior expectation, the margin of appreciation as such forms no such dividing line. The article discusses and evaluates the findings.


Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
Prof. dr. S.C. van Bijsterveld is hoogleraar Religie, recht en samenleving aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
Artikel

Drie paradigma’s van het menselijke kwaad

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2014
Trefwoorden evil, banality, ideology, responsibility
Auteurs Mr. dr. Klaas Rozemond
SamenvattingAuteursinformatie

    The Classical Paradigm considers evil intentions as a necessary element of human evil, for instance the Holocaust. The Obedience Paradigm states that the main motive of the perpetrators of this evil was obedience to authority. The Ideology Paradigm argues that ideological motives were the main element. This paper tries to show that it is impossible to separate obedience and ideology in the motives of perpetrators like Adolf Eichmann and Otto Ohlendorf. These perpetrators were also conscious of the fact that they violated moral and legal norms. In that sense they had evil intentions and can be held responsible for their crimes.


Mr. dr. Klaas Rozemond
Mr. dr. N. (Klaas) Rozemond is universitair hoofddocent strafrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

Access_open Godsdienstonderwijs in Nederland en Duitsland

Een spagaat tussen religie en staat

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2014
Trefwoorden godsdienstonderwijs, confessioneel bijzonder onderwijs, openbaar onderwijs, schoolsysteem Nederland-Duitsland
Auteurs Kim de Wildt en Rob Plum
SamenvattingAuteursinformatie

    This article compares the situation of religious education in the Dutch and German school systems against the background of the relationship between church and state. In the Netherlands most schools are confessional schools, whereas in Germany most schools are public schools. The way in which the school subject of religious education is taught differs in its form. In both countries difficulties arise in relation to religious education which leads to the future of the Dutch school system of public and confessional private schooling being disputed and in Germany the school subject of confessional religious education being under pressure. Despite laws concerning religion and education the theme of religious education is still debated in the public domain.


Kim de Wildt
Dr. K. de Wildt is wetenschappelijk medewerker aan het Seminar voor Liturgiewetenschap van de Faculteit Katholieke Theologie aan de Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn. kdewildt9@gmail.com.

Rob Plum
Dr. R.J.J.M. Plum is theoloog en filosoof bij de GGZ Oost Brabant, docent theologie en filosofie bij de Hogeschool voor Geesteswetenschappen in Utrecht, en docent Sozialphilosophie aan de Fachhochschule in Düsseldorf. rjjmplum@t-online.de.
Artikel

Access_open De staat als ‘neutral organiser of religions’?

Een analyse van de rechtspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (II)

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2013
Auteurs Sophie van Bijsterveld
SamenvattingAuteursinformatie

    This is the second part of an analysis of the use of the qualification of the state as ‘neutral and impartial organiser of religions’ by the European Court of Human Rights (ECtHR), the first part of which appeared in the previous issue of this Journal. This part sets off with a discussion of the use of the qualification of the state as ‘neutral and impartial organiser of religions’ in cases concerning the place of religion in education. Subsequently, a variety of cases is dealt with that challenge restrictions on religious liberty set by the state or restrictions by third parties tolerated by the state. Finally, this contribution offers an overarching reflection on the use by the ECtHR of the qualification of the state as ‘neutral and impartial organiser of religions’ in its case law. It concludes that this qualification, which has no explicit treaty basis, is an inadequate standard for use at the international level and that the ECtHR itself is hardly ‘neutral’ in its application of the standard.


Sophie van Bijsterveld
Prof. dr. S.C. van Bijsterveld is bijzonder hoogleraar Religie, rechtsstaat en samenleving aan de Universiteit van Tilburg en redactielid van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid. s.c.vbijsterveld@uvt.nl.
Jurisprudentie

Lautsi versus Italië: moeilijk evenwicht tussen neutraliteit en godsdienstvrijheid

EHRM 18 maart 2011, nr. 30814/06 (Lautsi/Italië)

Tijdschrift Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 1 2012
Trefwoorden Lautsi, EHRM, grondrechten, godsdienstvrijheid, appreciatiemarge
Auteurs Mr. F. Atto
SamenvattingAuteursinformatie

    In de zaak Lautsi/Italië heeft de Grote Kamer van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens de veel bekritiseerde eerdere uitspraak van de enkele Kamer vernietigd en geoordeeld dat de Italiaanse traditie van kruisbeelden op openbare scholen valt binnen de appreciatiemarge die Italië als lidstaat toekomt. De auteur zet het arrest uiteen en onderzoekt de vraag welke arbeidsrechtelijke betekenis het arrest voor Nederland zou kunnen hebben. De ruime appreciatiemarge die het Hof in Lautsi/Italië aan de lidstaten toekent, wordt geacht brede implicaties te hebben die ook voor Nederlandse publieke en private werkgevers van belang kunnen zijn.


Mr. F. Atto
Mr. F. Atto is jurist en schreef onderhavige annotatie in het kader van haar scriptie voor de master arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

Kindsoldaten in conflictgebieden wereldwijd

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 4 2011
Trefwoorden child soldiers
Auteurs Drs. MSc Jantien Stuifbergen
SamenvattingAuteursinformatie

    In the current literature on child soldiers, many assumptions are made about the use of child soldiers worldwide. The duration of conflicts and thus increasing number of battle related deaths would influence the use of child soldiers. Another assumption is that child soldiers are mainly used in civil wars. In this article, these assumptions are tested empirically and the characteristics of conflicts in which child soldiers are used and conflicts in which they are not used are compared. However, conducting quantitative research on child soldiers is not easy. Many data are obtained through interviews and are based on unconfirmed reports and observations, which raises questions about how the data should be assessed. This study is an explorative study into the possibilities of testing some of the current assumptions.


Drs. MSc Jantien Stuifbergen
Drs. J.A.M. Stuifbergen, MSc is docent/onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Afdeling Strafrecht en Criminologie, Master International Crimes and Criminology, j.a.m.stuifbergen@vu.nl.
Artikel

Access_open ‘Moge Hij onze ogen openen’

De radicale utopie van het ‘salafisme’

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2011
Trefwoorden salafism, social movements, radicalisation, muslims
Auteurs Martijn de Koning
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article I propose an alternative framework for analyzing the Salafi movement by focusing on the practices of meaning-making by and within different networks of the movement. I will show that many practices of the Salafi movement are not problematic for integration per se, but that they produce an alternative vision of the world and re-arrange the daily lives of its participants in such a way that it competes with the state’s vision of good citizenship with its (since 9/11) increasing emphasis on secular and sexual liberties.


Martijn de Koning
Martijn de Koning is antropoloog en als postdoc verbonden aan de afdeling Islam en Arabisch van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij doet onderzoek naar de salafibeweging in Nederland binnen het onderzoeksprogramma Salafism as a Transnational Movement.
Artikel

Herstelrecht in Nederland: een slachtofferperspectief

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 4 2010
Trefwoorden restorative justice, paradigma, tailoring, victims
Auteurs Marc Groenhuijsen
SamenvattingAuteursinformatie

    The author advises the protagonists of restorative justice to become less paradigmatic and more pragmatic in their approach of criminal justice and victims needs and interests. The offer of a restorative procedure is not suitable for all victims, nor for all thinkable moments after the event of a crime. Tailoring is needed to make each victim the best offer, and the utility of restorative justice is important, but limited. The author believes that much of the restorative justice literature is aiming at proving the superiority of restorative justice practices above any other type of intervention or service, and he feels that this is partly why restorative justice has not been well received in the Netherlands. A piecemeal implementation of mediation and conferencing in the sphere of criminal justice might be served by being less paradigmatic.


Marc Groenhuijsen
Marc Groenhuijsen is hoogleraar straf(proces)recht, verbonden aan de Universiteit Tilburg en Intervict.
Jurisprudentie

Access_open Kruisbeelden op openbare scholen in Italië

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2010
Trefwoorden kruisbeeld, godsdienstvrijheid
Auteurs Carla Zoethout
SamenvattingAuteursinformatie

    The compulsory display of the crucifix in the classrooms of State schools restricts the right of parents to educate their children in conformity with their convictions, and the right of children to believe or not to believe. The Court concludes, unanimously, that there has been a violation of Article 2, First Protocol European Convention of Human Rights (the right to education, taken jointly with Article 9 of the Convention (the freedom of religion).


Carla Zoethout
Dr. C.M. Zoethout is universitair hoofddocent Staatsrecht aan de Universiteit van Amsterdam en is redactielid van dit tijdschrift.
Titel

Negatieve beeldvorming over moslims: Intolerantie of cultuurconflict?

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 01 2007
Trefwoorden Discriminatie, Internet, Moord, Geweld, Kind, Media, Bedreiging, Identiteit, Rechtscollege, Website
Auteurs Stokkum, B.A.M. van

Stokkum, B.A.M. van
Titel

Verlichting, revolutie en kindbeeld in Nederland: De periode rond 1800 als keerpunt

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 05 2005
Trefwoorden Kind, Opvoeding, Ouders, Idee, Onderwijs, Vader, Auteur, Vertaling, Geschrift, Zoon
Auteurs Baggerman, A. en Dekker, R.

Baggerman, A.

Dekker, R.
Toont 1 - 20 van 24 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.