In deze bijdrage bespreekt de auteur het proefschrift van mr. L.A.B.M. Wijntjens dat ziet op welke wijze civiele procedures en tuchtprocedures de positieve rol die excuses op zichzelf kunnen spelen, belemmeren of stimuleren. Wijntjens concludeert dat er twee juridische belemmeringen zijn: de mogelijkheid dat met het aanbieden van excuses aansprakelijkheid wordt erkend, en de mogelijkheid dat rechters de met excuses gepaard gaande uitingen als vaststaand feit aannemen. Een oplossing zou volgens Wijntjens de introductie van een ‘uitlegregel’ zijn. Deze uitlegregel zou moeten inhouden dat excuses door de ontvanger niet mogen worden opgevat als een erkenning van aansprakelijkheid. |
Zoekresultaat: 105 artikelen
Artikel |
Als ik nu sorry zeg, beken ik dan schuld?Bespreking van het proefschrift van mr. L.A.B.M. Wijntjens |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 1 2021 |
Trefwoorden | excuses, aansprakelijkheid, erkennen fout, bewijswaarde, uitlegregel |
Auteurs | Mr. dr. R.P. Wijne |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Geschilleninstanties in de zorg en schadevergoeding |
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 3-4 2020 |
Trefwoorden | geschillencomissie, zorg, schadevergoeding |
Auteurs | Mr. R.H.M. de Leeuw |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
Discussie |
Welke toekomst voor herstelrecht in Brussel? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | CONRAD, participatief actieonderzoek, Brussel, radicalisering, Marokkaanse jongeren |
Auteurs | Ali Moustatine, Tom Flachet en Erik Claes |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article critically examines the prospects of restorative justice in Brussels from the perspective of urban youth work. The insights issue from action research on the topic of ‘radicalisation’. The authors develop two arguments. The first tempers restorative optimism. It shows how restorative interventions are not necessarily the most adequate response to tensions and conflicts in urban settings. The second argument points out that resistance from urban youth workers regarding the implementation of restorative interventions should not be seen as a regrettable obstacle for academics who are eager to experiment with these interventions. Such a resistance can lead to new insights and fresh opportunities to radically rethink Restorative Justice. One of the ideas that the article brings to the surface comes down to this. In a city like Brussels, characterised by superdiversity, and clearly marked by social inequalities, academic researchers only gain credibility in initiating restorative interventions if they undeniably denounce these inequalities and fully express their engagement for social justice. |
Artikel |
De nationale contactpunten voor de OESO-RichtlijnenEen uniek systeem voor alternatieve geschillenbeslechting |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2020 |
Trefwoorden | OESO, nationaal contactpunt, multinationale onderneming, maatschappelijk verantwoord ondernemen, due diligence |
Auteurs | Marianne Gratia en Cyril Liance |
SamenvattingAuteursinformatie |
In 1976 the OECD Guidelines for Multinational Enterprises, about corporate social responsibility and sustainability, were carried. To implement the guidelines national contact points inform people and enterprises, and mediate in case of a complaint. This article describes the structure, procedure and role of the Dutch and Belgian National Contact Points. |
Artikel |
Contractvrijheid voor de bank? Opzegging van een betaalrekening |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7-8 2020 |
Trefwoorden | opzegging overeenkomst, bankrekening, contractdwang, integriteitsrisico |
Auteurs | Mr. I.S.J. Houben |
SamenvattingAuteursinformatie |
Bij opzegging door een bank van een overeenkomst inzake een betaalrekening kan spanning ontstaan tussen het belang van de bank, die moet voldoen aan internationale afspraken en toezichtswetgeving, en het belang van de klant, die zonder betaalrekening niet kan functioneren. In twijfelgevallen prevaleert in de civiele jurisprudentie vaak het belang van de klant. |
Artikel |
Beter klagen?Het klachtrecht in de zorg sinds de Wkkgz |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Klachtrecht, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Erica Lock |
Auteursinformatie |
Actualia |
Actualia |
Tijdschrift | Afwikkeling Personenschade, Aflevering 2 2020 |
Artikel |
Dilemma’s bij frequente reclamanten |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Klachtrecht, Aflevering 1 2020 |
Auteurs | E. Jonker-Hofman en M.E. Pastoors |
Auteursinformatie |
Artikel |
In gesprek met de oude en de nieuwe Haagse ombudsman, Peter Heskes en Addie Stehouwer |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Klachtrecht, Aflevering 1 2020 |
Auteurs | Alex Hazeweijer en Liesbeth Veltmans |
Auteursinformatie |
Recent |
Wettelijk register voor mediator |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Kees Pijnappels |
Artikel |
Een billijke schadevergoeding als bedoeld in de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg: volledig en deels forfaitair |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 6 2019 |
Trefwoorden | schadevergoeding, klachtenprocedure, klachtencommissie, psychiatrische patiënt |
Auteurs | Mr. dr. R.P. Wijne |
SamenvattingAuteursinformatie |
De komst van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg gaat gepaard met de mogelijkheid om in de klachtenprocedure een verzoek te doen tot toekenning van een schadevergoeding naar billijkheid. Dit artikel beoogt te verduidelijken wat onder een billijke schadevergoeding kan worden verstaan en hoe een verzoek om schadevergoeding zou moeten worden onderbouwd. Ook wordt toegelicht welke rol een forfaitair stelsel daarin zou kunnen spelen. |
Digitale markten |
Een gelijk speelveld in de online platformeconomie? |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 5-6 2019 |
Trefwoorden | online platforms, digitale interne markt, schadelijke handelspraktijken |
Auteurs | Mr. L.E. Felderhof en Mr. M.P.C. Rozenbroek |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten heeft het doel te zorgen voor een eerlijke, transparante en voorspelbare bedrijfsomgeving voor ondernemers (met name het midden- en kleinbedrijf) die online platforms gebruiken om hun goederen en/of diensten aan te bieden aan consumenten. |
Artikel |
De Wet zorg en dwang treedt op 1 januari 2020 in werkingTerugblik en stand van zaken |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2019 |
Trefwoorden | Wet zorg en dwang, overgangsjaar, Wet langdurige zorg, Wzd-functionaris, stappenplan |
Auteurs | Mr. dr. B.J.M. Frederiks |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Wet zorg en dwang (Wzd) vervangt op 1 januari 2020 de Wet Bopz als het gaat om mensen met een psychogeriatrische aandoening of een verstandelijke beperking. Minister De Jonge (VWS) heeft op 5 juli 2019 na uitvoerig overleg met het veld in een Kamerbrief kenbaar gemaakt dat 2020 een overgangsjaar wordt voor de Wzd. In dit artikel wordt de stand van zaken en de actuele inhoud van de Wzd besproken. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | herstelrecht, restorative justice, just culture, medische aansprakelijkheid, schade |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt onderzocht wat er vanuit een ‘herstelgericht’ perspectief te zeggen is over de afwikkeling van medische schade. Biedt restorative just culture aanknopingspunten voor een afwikkeling van medische schade die beter aansluit bij de behoeften van betrokkenen? |
Artikel |
Klagen over collega’s binnen het tuchtrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | tuchtrecht, klachtgerechtigde, BIG-geregistreerde klager |
Auteurs | Mr. C.A. Bol, mr. E. Steendam Visser en prof. mr. J.C.J. Dute |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt nagegaan hoe er in de tuchtrechtelijke jurisprudentie vorm gegeven wordt aan de rol van de BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaar die in die hoedanigheid klaagt over een collega. Geconstateerd wordt dat de tuchtrechter niet altijd eenduidig en helder toetst op welke gronden een beroepsbeoefenaar in die hoedanigheid toegang heeft tot de procedure. Gewezen wordt op de wenselijkheid van consistente en heldere toetsing van de ontvankelijkheid, zowel ten aanzien van de vraag wanneer een beroepsbeoefenaar klachtgerechtigd is als ten aanzien van de vraag wanneer het verweten handelen binnen de reikwijdte van het tuchtrecht valt. |
Artikel |
Geschilbeslechting onder de Wkkgz: de theorie in de praktijkOver de regels van geschilbeslechting en bindend advies, de mogelijkheden tot vernietiging van het bindend advies en enkele praktijkperikelen in dat verband |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | klachtenprocedure, geschilprocedure, bindend advies, informatieplicht, bewijsregels |
Auteurs | Mr. dr. R.P. Wijne |
SamenvattingAuteursinformatie |
De wettelijke regeling omtrent de klachten- en geschilprocedure vervat in de Wkkgz roept in de praktijk vragen op. In dit artikel wordt ingegaan op een aantal van die vragen. Voorts wordt gepoogd de vragen te beantwoorden waarbij de wettelijke kaders omtrent het bindend advies, de informatieplicht, het bewijsrecht en het personen- en familierecht worden betrokken. |
Forum |
Aanpassingen van de WGBO |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | patiëntenrechten, Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst, bewaartermijn, inzagerecht nabestaanden |
Auteurs | prof. mr. J. Legemaate |
SamenvattingAuteursinformatie |
In juli 2018 heeft de regering een wetsvoorstel tot aanpassing van de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) ingediend. De voorgestelde wijzigingen betreffen vooral het recht van de patiënt op informatie, de bepalingen rond het dossier en het recht van nabestaanden om een dossier van een overleden patiënt te mogen inzien. In deze bijdrage worden de wijzigingen beschreven en becommentarieerd. |
Artikel |
Conflictmanagement als toegevoegde waarde in de zorg(organisatie): een praktijkgetuigenis |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | rechtstreekse communicatie en dialoog, beleving en verbinding, uitdaging en ontwikkeling |
Auteurs | Luc Van Bauwel |
SamenvattingAuteursinformatie |
The hospital sector is not only confronted with the challenges of technical and digital medicine (AI), but also with the expectations of increasingly more talkative patients and their relatives. Luc Van Bauwel introduces you to and testifies about the way in which the ombudsman service of an important hospital group in Antwerp evolved from mere complaint handling as an ombudsservice on the basis of principles of mediation to anchoring the ideas in the liars of management, doctors and other employees; he gives an overview of how the professional ombudsman organized his self and how the surrounding other stakeholders perceived this relatively new ‘ombudsman’ service, which was established by law; how patients have experienced this form of conflict management in the past 15 years, which has been monitored inside the care institution twice in the last 15 years; in the end, he testifies how the acquired/gained trust has grown, as a result of which he now participates on board level in an active role from the very beginning of developing and implementing changes, in the ever-present processes of change, in particular aimed at the doctors associated with the organization. |
Artikel |
Snelle beslechters |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 9 2018 |
Auteurs | Nathalie Gloudemans-Voogd en Jiri Büller |
Auteursinformatie |
Artikel |
U vraagt, wij draaien iets andersEen empirische studie naar wat benadeelden zoeken en krijgen in zaken over seksueel misbruik door de rooms-katholieke kerk |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | seksueel misbruik, rooms-katholieke kerk, slachtoffers, klachtenprocedure, compensatie |
Auteurs | Prof. mr. G. van Dijck |
SamenvattingAuteursinformatie |
De wereldwijde belangstelling die het seksueel misbruik door de rooms-katholieke kerk heeft gekregen, heeft in Nederland geresulteerd in een procedure voor slachtoffers van dit seksueel misbruik in Nederland. Deze bijdrage doet verslag van een onderzoek waarin is geanalyseerd (1) of benadeelden kregen wat zij zochten, en (2) wat daarnaast verklaarde waarom de geschilbeslechters overgingen tot het toekennen van niet-financiële compensatie zoals excuses, erkenning van het leed en erkenning van het seksueel misbruik. |