This introductory article of a special issue on naming and shaming addresses the origins of the concept and its transformation during the last decades. The main conclusion of the article is that contemporary forms of naming & shaming come closer to humiliation and public lynching, rather than redemption and self-reflection. |
Zoekresultaat: 28 artikelen
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2021 |
Trefwoorden | naming en shaming, transformatie, effectiviteit, punitiviteit, herstelrecht |
Auteurs | Hans Nelen, Martina Althoff en Janine Janssen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Rechtsbescherming |
Nieuwe richtlijn over bescherming klokkenluiders in de Europese Unie: inhoud en eerste analyse |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 5-6 2020 |
Trefwoorden | klokkenluiders, rechtsbescherming, uitingsvrijheid, arbeidsrecht |
Auteurs | Mr. E.W. Jurjens |
SamenvattingAuteursinformatie |
In een nieuwe richtlijn is de bescherming van klokkenluiders in Europa, geïnspireerd door onder meer artikel 10 EVRM, gecodificeerd. De richtlijn biedt een bredere bescherming voor klokkenluiders dan momenteel naar Nederlands recht geldt, maar beperkt deze bescherming wel tot meldingen van klokkenluiders over inbreuken op specifieke delen van het Unierecht. De Nederlandse wetgever zal moeten bezien hoeveel gebruik er gaat worden gemaakt van de ruimte die de richtlijn biedt om verdergaande bescherming te realiseren, in het bijzonder door de bescherming uit te breiden tot meldingen van klokkenluiders over inbreuken op andere (rechts)gebieden. |
Trending Topics |
De Nederlandse implementatie van de Klokkenluidersrichtlijn |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 6 2020 |
Trefwoorden | klokkenluiders, misstanden, unierecht, compliance, corruptie |
Auteurs | Mr. J. Boonstra-Verhaert en A.F. Bevers LL.M |
SamenvattingAuteursinformatie |
Teneinde een minimumbeschermingsniveau te bieden aan personen die in de uitoefening van hun werk in aanraking komen met inbreuken op het Unierecht en hiervan melding maken, is op 7 december 2019 de Europese richtlijn bescherming klokkenluiders in werking getreden. Uiterlijk 17 december 2021 dient deze richtlijn in Nederlandse wetgeving te zijn geïmplementeerd. Om de huidige regelgeving die ziet op dit onderwerp in lijn te brengen met de richtlijn dienen er enkele wijzigingen te worden doorgevoerd. Meer concreet betekent dit dat de regeling voor klokkenluiders, thans neergelegd in de Wet Huis voor klokkenluiders, zal worden aangepast. Eind juli 2020 is het conceptvoorstel van wet, alsmede de conceptmemorie van toelichting gepubliceerd ter consultatie. Op basis van deze stukken worden in deze bijdrage de voorgestelde wijzigingen ten opzichte Wet Huis voor klokkenluiders belicht. |
Artikel |
Het Huis voor Klokkenluiders in een internationaal perspectiefEen kwalitatief vergelijkend onderzoek naar instellingen voor klokkenluidersbescherming |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | Klokkenluiden, Meldregeling, Advies en psychosociale ondersteuning, Onderzoek naar misstanden, Integriteitsbeleid en -management |
Auteurs | Dr. K.M. Loyens en Dr. W. Vandekerckhove |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel bespreekt hoe het Huis voor Klokkenluiders zich verhoudt tot gelijkaardige instellingen in tien andere landen, gebaseerd op 21 interviews en de analyse van beleidsdocumenten en onderzoeksrapporten. Het onderzoek laat zien dat deze buitenlandse instellingen ook vaak door de overheid gefinancierd zijn, maar enkel gericht op klokkenluiders in de publieke sector. Onderzoek naar misstanden en benadeling van klokkenluiders wordt vaak door afzonderlijke instellingen gedaan om belangenverstrengeling te voorkomen, terwijl het Huis beide taken combineert. Verder valt op dat naast Nederland weinig landen overheidsfinanciering voorzien voor psychosociale hulp aan klokkenluiders. Advies en preventie zijn wel belangrijk in de meeste landen. |
Artikel |
Clementie aanvragen of de afspraak voortzetten, wat te doen met het oog op schadeclaims? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | karteldeelname, clementieaanvraag, publieke en private kartelhandhaving, schadeclaims, vignettenanalyse |
Auteurs | Nicole Rosenboom en Daan in ’t Veld |
SamenvattingAuteursinformatie |
Karteldeelnemers lopen zowel het risico op een publieke boete als op een schadeclaim van één of meer afnemers. Door middel van een succesvolle clementieaanvraag kan een boete geheel of gedeeltelijk worden vermeden. De vraag is of de dreiging van civiele schadeprocedures ten koste gaat van de aantrekkelijkheid om clementie aan te vragen. Dit artikel beschrijft de resultaten van een empirische analyse naar de verschillende factoren van publieke en private kartelhandhaving en hun effect op de kans dat een onderneming clementie aanvraagt. De analyse betreft een vignettenanalyse op basis van een enquête onder Nederlandse bedrijven en Nederlandse mededingingsjuristen. |
Artikel |
Andere kijk door de zaak |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 6 2018 |
Auteurs | Daphne van Dijk |
Artikel |
Klokkenluiden IN de advocatenpraktijk |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2016 |
Auteurs | Robert Sanders |
Diversen |
Register 2015 |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2015 |
Artikel |
Klokkenluiden en het belang van een open organisatiecultuur |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2015 |
Trefwoorden | klokkenluiden, ambtelijke professionaliteit |
Auteurs | Prof. mr. L.F.M. Verhey |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt de problematiek van klokkenluiden in publieke organisaties besproken geplaatst tegen het bredere perspectief van politiek-ambtelijke verhoudingen. Het verschijnsel hangt nauw samen met enerzijds de politieke loyaliteit en anderzijds de professionaliteit van de ambtenaar. Klokkenluiden krijgt steeds meer een positief onthaal door de toegenomen betekenis van de vrijheid van meningsuiting, de toenemende wens tot openbaarheid, veranderde opvattingen over politiek en ministeriële verantwoordelijkheid en een toenemend wantrouwen in de overheid en instituties. Tegelijkertijd signaleert de auteur ook enkele risico’s aan klokkenluiden, zoals de schade voor de betreffende organisatie bij onzorgvuldig gebruik, de onmogelijkheid om het begrip ‘misstand’ helder te definiëren en, in relatie daarmee, het risico op onzuivere motieven bij klokkenluiden. Verder zijn er de gevolgen voor de verhoudingen binnen de organisatie en het miskennen van het gevaar van het naar buiten brengen van schadelijke informatie, voor het openbaar belang, maar ook voor de privacy van burgers. Deze risico’s moeten terdege onder ogen worden gezien. De auteur ziet wetgeving niet als belangrijkste antwoord op dit vraagstuk, maar ziet de oplossing veelal in aanhoudende aandacht voor de cultuur en omgangsvormen binnen een ambtelijke organisatie. Een open organisatiecultuur is de beste garantie dat klokkenluiden een incidenteel verschijnsel blijft. |
Redactioneel |
Wetgevingsjurist en politiek |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2015 |
Auteurs | Prof. mr. L.F.M. Verhey |
Auteursinformatie |
Artikel |
Een toevluchtsoord voor klokkenluidersBrengt het Huis het ideaal van transparantie dichterbij? |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | whistleblowing discussion, whistleblowing legislation, transparency, integrity, rule of law |
Auteurs | C. Raat |
SamenvattingAuteursinformatie |
The draft of the Dutch Whistleblower Protection Act that is currently discussed in Parliament can be regarded as an essential step forward in the protection of whistleblowers. However, it can be questioned if the Act will contribute in an optimal manner to the ideal of transparency and the fight against the abuse of power, which should be the main goal of the Act. The tasks and powers of the new House for Whistleblowers are rather unclear and they do not meet legal standards. The combination of advice and support to whistleblowers and independent research into major violations of integrity should be abolished. |
Artikel |
Het is transparantie wat de klok slaatPubleaks als geduchte concurrent voor het Huis voor klokkenluiders? |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | Publeaks, whistleblowing, transparency, journalism ethics, confidentiality |
Auteurs | J. Beckers, H.G. van de Bunt en K. van Wingerde |
SamenvattingAuteursinformatie |
As a result of the democratization of technology we now seem to live in an era of ‘Wiki-regulation’. Increasingly transparency is considered to be the universal solution to all sorts of problems. In line with this dominant viewpoint there has been a proliferation of whistleblower initiatives in recent years. A newly established Dutch initiative is Publeaks. Launched by a large number of Dutch media outlets and aimed at protecting whistleblowers, shedding light on wrongdoings and encouraging investigative journalism, Publeaks is a website ‘for people to leak documents to the media securely and anonymously’. In this opinionated article the authors propose three arguments against this particular form of whistleblowing: the protection against unfunded accusations, the negative side effects of ‘scandal overkill’, and the value of non-transparency. |
Artikel |
Het Adviespunt Klokkenluiders in de praktijk |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | whistleblowers in the Netherlands, wrongdoing, Advice Centre Whistleblowers, concern, confidentiality |
Auteurs | H.G. de Jong en L.S. Mol |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Advice Centre for Whistleblowers in the Netherlands (het Adviespunt Klokkenluiders) opened on 1 October 2012 and offers independent and confidential advice to (potential) whistleblowers. Even though the Advice Centre opened only recently, this article gives an overview of the findings of the Advice Centre up-to-date, because of its relevance for the public debate on whistleblowers. The article inter alia mentions the number of whistleblowers that needed advice from the Advice Centre, the sectors where they work(ed), the types of wrongdoing involved in the cases and it describes the questions and dilemmas of whistleblowers who approached the Advice Centre. The article also points out how the Advice Centre could help persons with raising their concern about possible wrongdoing or malpractice in the workplace. |
Artikel |
Naar een Algemene Klokkenluiderswet |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | whistleblowing in the Netherlands, Whistleblowing Protection Act, Advice Centre Whistleblowers, National Ombudsman, supervising authorities |
Auteurs | M.A.P. Bovens |
SamenvattingAuteursinformatie |
The private member’s bill ‘Huis voor klokkenluiders’ is a step forward in the protection of whistleblowers in The Netherlands. However, adoption of the bill will not end the discussion about the protection of whistleblowers, because the bill has several flaws. The new ‘Huis’ has too many roles, the ‘Fonds’ provides the wrong incentives, and whistleblowers who go straight to the relevant authorities are not protected. Therefore, the next step should be a general Whistleblowing Protection Act, which provides legal protection, both to public and private employees who report serious organizational deviances to the relevant authorities and who, in doing so, have acted with due care. Enforcement of the Act, including the award of compensation, should be provided by the industrial law courts and not by a ‘Huis’ or a ‘Fonds’. |
Artikel |
Principes van klokkenluiden: de benadering van de Raad van Europa |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | Council of Europe, whistleblowing, legal improvements, Recommendation Council of Europe, basic principles of whistleblowing |
Auteurs | P. Stephenson en M. Levi |
SamenvattingAuteursinformatie |
National governments have adopted a variety of approaches to the protection of whistleblowers. This article refers to examples in Slovenia, the United Kingdom and the United States of America, and ongoing work in Ireland, the Netherlands and Serbia. It is not always clear what would count as success, but none of the existing laws appears to have wholly achieved its aims. The Council of Europe aims to establish some common ground in Europe by drafting a Recommendation which will establish principles on which Member States should draft laws and establish systems. This article considers the work done so far on the draft Recommendation, discusses some of the most important and problematic aspects, and suggests improvements. |
Artikel |
De bescherming van klokkenluiders: recente lessen uit Australië |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | whistleblower protection, Australian legislation, human rights, anti-retaliation model, public sector integrity |
Auteurs | A.J. Brown |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article seeks to aid understanding of the ways in which different policy purposes, approaches and legal options can be combined in the design of better legislation, using Australia’s recently passed Public Interest Disclosure Act 2013. It provides a guide to key elements of the new legislation, as an example of legislative development taking place over a long period, informed by different trends. In particular, it is one of the first national laws to seek to integrate divergent approaches to the ‘anti-retaliation’ model of whistleblower protection, including its place in the employment law system, it sets new standards for the role of ‘public whistleblowing’ in such a regime, and provides new responses on basic questions of coverage, including which individuals are able to gain the benefit of the legislation. This provides lessons as to how different legal approaches might be better integrated, in pursuit of a clearer understanding of the interface between whistleblowing and other integrity reforms. |
Artikel |
Over motieven voor het melden van misstandenEen kwalitatief onderzoek binnen het Belgische federale politiekorps |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 7 2013 |
Trefwoorden | Belgian federal police, organizational misbehavior, internal reporting behavior, internal reporting motives, grid-group cultural theory |
Auteurs | K. Loyens |
SamenvattingAuteursinformatie |
Whistleblowing research should more explicitly focus on underlying motives for the decision to report on organizational misbehavior. Arguably, these motives are connected to the factors that can explain the decision whether or not to blow the whistle. Reporting for egoistic reasons can probably be explained by other factors than reporting for altruistic reasons. This article aims to enrich the whistleblowing literature by proposing grid-group cultural theory as an alternative approach. This theoretical framework could provide more insight into reporting decisions by identifying various motives for such decisions and linking them with elements in the organizational culture that could explain them. As an illustration, the theory is applied in an ethnographic study in two investigative teams of the Belgian federal police. More research is, however, needed to fine-tune the conceptual framework and to test the preliminary findings of this empirical study. |
Artikel |
De clementiethriller als nieuw filmgenreHet gebruik van gedramatiseerde voorlichtingsfilms in het toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | clementiethriller, voorlichtingsfilm, film, voorlichting, media |
Auteurs | Dr. Judith van Erp |
SamenvattingAuteursinformatie |
Een van de nieuwste ontwikkelingen in het gebruik van media door toezichthouders is het produceren van gedramatiseerde films, om ondernemers voor te lichten over het toezicht en af te schrikken. Met name in het mededingingstoezicht hebben mededingingsautoriteiten in verschillende landen realistische ‘docudrama’s’ geproduceerd waarin fictieve kartels worden ontmaskerd en bestraft. In deze bijdrage bespreek ik de vier belangrijkste ‘clementiefilms’ van dit moment: ‘Clementie in kartelzaken’ van de Nederlandse Mededingingsautoriteit; de ‘Competition Compliance film’ van de Britse Office of Fair Trading; het Australische ‘The Marker’ van de ACCC; en de Zweedse film ‘Be the first to tell – a film about leniency’. Hoewel de verhaallijnen in de films overeenkomsten vertonen, hebben ze inhoudelijk verschillende boodschappen. In deze bijdrage wordt een vergelijking gemaakt van de vorm en inhoud van deze films, en worden ze afgezet tegen inzichten uit sociaalwetenschappelijk onderzoek naar de achtergrond van mededingingsovertredingen om een indruk te geven van de mogelijke bijdrage van deze films aan de naleving. |
Praktijk |
De zelfstandige AMvB: hoe staat het daarmee? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2013 |
Trefwoorden | zelfstandige algemene maatregel van bestuur, algemene maatregel van bestuur, Aanwijzingen voor de regelgeving, Raad van State |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken rond de figuur van de zelfstandige AMvB sinds het jaar 2000. Er wordt een beschrijving gegeven van de vijftien zelfstandige (ontwerp-)AMvB’s die sindsdien tot stand zijn gebracht. Daarbij wordt veel aandacht geschonken aan de opvattingen van de Raad van State en de daarmee niet altijd overeenkomende opvattingen van de regering. Een van de conclusies is dat de vraag hoe de regering de toelaatbaarheid van een zelfstandige AMvB beoordeelt, sterk afhangt van de interpretatie die een individuele minister geeft aan artikel 89 Gw. |
Jurisprudentie |
De reikwijdte van de geheimhoudingsplichtTussen loyaliteit en klokkenluiden staan wetten in de weg en praktische bezwaren |
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | geheimhouding, klokkenluiden, vrijheid van meningsuiting, Wft, belangenconflict |
Auteurs | A.M. Helstone |
SamenvattingAuteursinformatie |
De geheimhoudingsplicht is verbonden met loyaliteit en discretie. Bij schending van deze plicht rijst de vraag of een werknemer recht heeft op klokkenluidersbescherming. Hoofdregel is dat de werknemer eerst intern misstanden aan de orde moet stellen bij een leidinggevende of een andere competente autoriteit of competent orgaan. |