Op een vennootschap rust een bijzondere zorgvuldigheidsplicht jegens al haar aandeelhouders, ook wel de Zwagerman-norm genoemd. In deze bijdrage besteden de auteurs aandacht aan deze bijzondere zorgvuldigheidsplicht van de vennootschap en bieden zij praktische handvatten ten aanzien van de concrete uitwerking van de bijzondere zorgvuldigheidsplicht voor bestuurders. |
Zoekresultaat: 5854 artikelen
Artikel |
|
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 3-4 2022 |
Trefwoorden | Zwagerman, aandelenemissie, artikel 2:8 BW, belangenverstrengeling, informatieplicht |
Auteurs | Mr. L.H.K. Peereboom-Bogers en Mr. M. Westra |
SamenvattingAuteursinformatie |
Recent |
L4L waarschuwt VN om groeiende onveiligheid |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2022 |
Auteurs | Trudeke Sillevis Smitt en Jean-Pierre Jans |
Auteursinformatie |
Artikel |
Mr. X geeft heft uit handen |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2022 |
Auteurs | Trudeke Sillevis Smitt |
Recent |
Mediators weten elkaar nog niet te vinden |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2022 |
Auteurs | Sabine Droogleever Fortuyn |
Artikel |
Als een notaris |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2022 |
Auteurs | Bendert Zevenbergen |
Artikel |
Onderbuik-ICT |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2022 |
Auteurs | Marco de Vries |
Artikel |
Kroniek Arbeidsrecht 2022 |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2022 |
Auteurs | Karol Hillebrandt, Christiaan Oberman, Peter Hendriks e.a. |
Van de NOvA |
Van de tuchtrechter |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2022 |
Auteurs | Kees Pijnappels |
Artikel |
Dure redactiefouten in testamenten (deel II, legaten) |
Tijdschrift | AdvoTip, Aflevering 9 2022 |
Auteurs | Mr. dr. G.T.J. Hoff |
Discussie, Nieuws en Analyse |
Geef elke kwetsbare verdachte een advocaat bij het politieverhoorHet recht op rechtsbijstand vanuit het perspectief van de kwetsbare verdachte |
Tijdschrift | Boom Strafblad, Aflevering 2 2022 |
Trefwoorden | Kwetsbare verdachte, Rechtsbijstand, afstand, Ratz, Rechtsbescherming |
Auteurs | Mr. J.R. (Jaantje) Kramer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Voor de kwetsbare aangehouden verdachte wordt van overheidswege een advocaat opgeroepen. Die verdachte kan pas afstand doen van het recht op rechtsbijstand na een advocaat te hebben gesproken. Dat is anders voor de kwetsbare niet-aangehouden verdachte. Die verdachte is zelf verantwoordelijk voor het regelen en betalen van rechtsbijstand, en kan daarvan afstand doen zonder door een advocaat over de gevolgen te zijn ingelicht. Deze bijdrage analyseert dit verschil in rechtsbescherming en de gevolgen daarvan, en geeft aanbevelingen voor de praktijk. |
Kroniek rechtspraak |
Kroniek wetgeving gezondheidsrecht 2021 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 2 2022 |
Trefwoorden | wetswijziging, regelgeving, gezondheidszorg, wetsvoorstel, overzicht |
Auteurs | Mr. W.F. van der Wel en Mr. M.E. Jannink |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Kroniek geeft een overzicht van ontwikkelingen in de Nederlandse wetgeving relevant voor de gezondheidszorg in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021. Wederom een bijzondere periode vanwege de coronapandemie en het demissionaire kabinet. In deze editie onder andere updates over wetsvoorstellen die in de vorige editie nog ter consultatie voorlagen. |
Redactioneel |
Veiligheid op de zorgwerkvloerEen noodzakelijke voorwaarde voor goede zorg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 2 2022 |
Trefwoorden | gezondheidsrecht |
Auteurs | Mr. F.H. de Haan |
Auteursinformatie |
Artikel |
Budgetrecht in de knelWaarom het budgetrecht geen rustig bezit is |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2022 |
Trefwoorden | begrotingsfunctie, Comptabiliteitswet 2016, begrotingspresentatie, Algemene Rekenkamer, materiële autorisatie |
Auteurs | J.F.A. van Hofwegen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel gaat de auteur vanuit de onderzoekspraktijk van de Algemene Rekenkamer in op de relatie tussen de begroting, begrotingsfuncties, het budgetrecht en het belang van de begrotingspresentatie. Het budgetrecht komt in de praktijk soms in de knel. Aan de hand van enkele voorbeelden komt het onderscheid tussen formele en materiële autorisatie aan de orde. Tot slot stipt hij de noodzaak van een goede onderbouwing van beleid voor het budgetrecht aan. |
Datagedreven wetgeven |
Wetgeven voor digitaal algemeen bestuursrecht |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2022 |
Trefwoorden | digitalisering, AI, Algemene wet bestuursrecht, Europese Unie, Beter Wetgeven |
Auteurs | A.C.M. Meuwese |
SamenvattingAuteursinformatie |
Na de gestrande pogingen van 2013 en 2016-2018 doet het Europees Parlement een nieuwe poging de Europese Commissie zover te krijgen dat zij een wetsvoorstel rond algemene regels van bestuursrecht initieert. Er zijn namelijk voortschrijdende inzichten rond de effecten die digitalisering van overheidsbestuur en de inzet van artificiële intelligentie (AI) daarbij hebben op burgers en organisaties. Daarom is het tijd om na te denken over de beste manier om de betekenis daarvan voor de normering van bestuurlijk handelen zo duidelijk mogelijk te maken voor burgers, organisaties en het bestuur zelf. |
Artikel |
De betekenis van het compensatiebeginsel voor de wetgevingspraktijk |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2022 |
Trefwoorden | decentralisatie, gemeente, bekostiging, medebewind, uitvoeringstoets |
Auteurs | G.A. van Nijendaal |
SamenvattingAuteursinformatie |
In artikel 2 van de Financiële-verhoudingswet en artikel 108, derde lid, van de Gemeentewet is het compensatiebeginsel vastgelegd. Dit beginsel houdt in dat het Rijk zich rekenschap geeft van de financiële gevolgen van nieuwe of geïntensiveerde taken of activiteiten voor decentrale overheden en deze in beginsel compenseert. Voor de wetgevingsjuristen is het van belang de reikwijdte daarvan te doorgronden. De taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en de middelentoedeling moeten niet alleen in balans zijn, ook moet invulling worden gegeven aan het noodzakelijke onderzoek naar de kosten, het overleg met en de informatievoorziening aan de systeemverantwoordelijke van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. |
Artikel |
|
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2022 |
Trefwoorden | rijksbegroting, rijksuitgaven, rechtsvorming, financiën medeoverheden |
Auteurs | J. van der Bij |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel staan het budgetrecht en de begrotingswet centraal. Hierbij gaat het om de vraag of met de vaststelling van de rijksbegroting het parlement nog voldoende invloed kan uitoefenen op de omvang en samenstelling van de rijksuitgaven. Deze vraag wordt ontkennend beantwoord, omdat de meeste uitgaven voor meerdere jaren vastliggen en niet door de begrotingswetgever beïnvloed kunnen worden. Daar komt bij dat de meeste uitgaven ook niet door de rijksoverheid verricht worden, maar door derden, waaronder decentrale overheden. De auteur stelt voor om bij majeure wetgevingsprogramma’s ook relevante meerjarenuitgavenkaders op te nemen, zodat het parlement tijdig invloed kan uitoefenen. |
Redactioneel |
Wetgeving, budgetrecht en begroting |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2022 |
Auteurs | F.J. van Ommeren en M.J. Jacobs |
Auteursinformatie |
Objets trouvés |
Toetsing van een democratische uitvoering |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2022 |
Trefwoorden | wetgevingstoetsing, decentralisatie, medebewind, gemeenteraad, interbestuurlijke verhoudingen |
Auteurs | P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Ook voor gemeenteraden bevatten medebewindswetten een belangrijke opdracht. De raden krijgen daarin de verantwoordelijkheid voor de democratische uitvoering van de gedecentraliseerde overheidstaken, door kaderstelling en controle op de uitvoering. Of gemeenteraden daartoe in staat zijn, wordt aangenomen, maar kennelijk niet getoetst door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Raad van State. Hiermee is een kern van de decentralisatie, namelijk versterking van de democratie, in het geding. Alle aanleiding om, door wetgevingstoetsing, consultatie of zelfs gezamenlijke besluitvorming, wetgeving en werkelijkheid meer op elkaar te laten aansluiten. Hiermee zou de wetgever bovendien gemeentebesturen kunnen helpen om te voorkomen dat zij worden wat zij vrezen: uitvoeringskantoren van de centrale overheid. |
Van de NOvA |
Van de tuchtrechter |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 3 2022 |
Auteurs | Kees Pijnappels |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Constitutioneel Recht, Aflevering 1 2022 |
Trefwoorden | corona, covid-19, coronatoegangsbewijs, coronamaatregelen, QR-code |
Auteurs | J.K. de Bree |
SamenvattingAuteursinformatie |
In september 2021 is door het toenmalige demissionaire kabinet het coronatoegangsbewijs geïntroduceerd als maatregel ter bestrijding van het coronavirus. De maatregel stuitte direct op veel weerstand, onder meer omdat deze in strijd zou zijn met verschillende grondrechten. In dit artikel wordt besproken welke grondrechten beperkt worden met het hanteren van het coronatoegangsbewijs en of die grondrechtenbeperking gerechtvaardigd is. Hierbij wordt getoetst aan zowel het nationaalrechtelijke kader op basis van de Grondwet als het EHRM-kader op basis van het EVRM. Ook wordt relevante recente jurisprudentie besproken. |