In toenemende mate wordt in het penitentiair beleid niet alleen de doelmatigheid, maar ook de eigen verantwoordelijkheid van de gedetineerde vooropgesteld. Dit laatste geschiedt dan vanuit de neoliberale responsabiliseringsgedachte dat het gevangeniswezen zich nog slechts hoeft in te spannen om de gedetineerde zelf in staat te stellen zich op zijn terugkeer in de samenleving voor te bereiden, mits en zolang hij dat zelf tenminste wil, zich daarvoor inzet en daar ook zijn verantwoordelijkheid voor neemt. Deze bijdrage bespreekt enkele voorbeelden van de doorgevoerde en aangekondigde veranderingen in het penitentiair recht en betoogt dat deze wijzigingen al met al een forse achteruitgang van de rechtspositie van en rechtszekerheid voor gedetineerden met zich brengen. |
Zoekresultaat: 192 artikelen
Artikel |
Duizelingwekkende en zorgwekkende ontwikkelingen in de rechtspositie van gedetineerden |
Tijdschrift | Boom Strafblad, Aflevering 5 2020 |
Trefwoorden | Sanctierecht, Detentie, Rechtspositie gedetineerden, Penitentiair beleid |
Auteurs | Prof.mr. S. (Sanne) Struijk |
SamenvattingAuteursinformatie |
Jurisprudentie |
Bestuursrechtelijke jurisprudentie |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Mr. M.E.B. de Haseth |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | smart lamp posts, public values, data principles, digital entanglement, Quadruple Helix |
Auteurs | Dr. Bart Karstens, Linda Kool MSc MA en Prof. dr. ir. Rinie van Est |
SamenvattingAuteursinformatie |
The smart city is the urban ideal of our time. Yet its high expectations often run counter against the performance of smart city projects in practice. The Rathenau Institute has studied a number of such projects in the municipality of Eindhoven, a leading city with respect to digital innovation in the Netherlands. To ensure that data is used in a proper manner with respect for public values Eindhoven has applied several strategies, such as privacy by design and the active involvement of its citizens. It has also set up a number of principles for the digital society which helped to negotiate contracts with private partners. Yet the authors’ analysis shows that important legal challenges remain. Some of the principles require more detailed specification. The authors also found that the law is not yet fully appropriated to the new digital context and needs to be adjusted accordingly. |
Artikel |
Van de gesloten smart city naar een open slimme stadLessen uit Quayside, Toronto |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | Toronto, Quayside, Sidewalk Labs, open data, open smart city |
Auteurs | Saskia Naafs MSc |
SamenvattingAuteursinformatie |
The recently cancelled Quayside smart city project in Toronto by Sidewalk Labs is an example of a top-down, tech-driven, intransparant model of a smart city, where government and citizens got sidetracked in the planning process. This article analyses what went wrong and proposes an alternative approach. Experts in the field – from data scientists to philosophers, sociologists and activists – propose a different kind of smart city. The open smart city is based on principles of open data, public digital infrastructure, and civic participation. It uses technology to strengthen public values, civic participation and human rights, instead of undermining them. |
Column |
Structurele onrechtvaardigheid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Ronald Tinnevelt |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 7 2020 |
Trefwoorden | artificial intelligence, machine learning, bestuurstaak, bestuurdersaansprakelijkheid, risicobeheer |
Auteurs | Mr. S.W. van de Ven |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het gebruik van artificial intelligence (AI) door vennootschappen zal de komende jaren een vlucht nemen, met ingrijpende veranderingen voor de bestuurstaak tot gevolg. Dit artikel bespreekt de noodzaak voor bestuurders tot het voeren van deugdelijk AI-risicobeheer alsmede de manier waarop deze vorm van risicobeheer de maatstaf voor bestuurdersaansprakelijkheid dient in te kleuren. |
Artikel |
De eigenzinnige burgerwachtNormatieve praktijken als uitgangspunt voor evaluatie |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2-3 2020 |
Trefwoorden | Social practice, police, public administration, vigilante |
Auteurs | Simen Klok |
SamenvattingAuteursinformatie |
Citizen engagement in public safety is increasing rapidly. This trend, also known as responsibilisation, causes new dilemmas for (local) goverments. This article is based on a case study on a local group in the Dutch municipality Neder-Betuwe. These vigilantes arrest suspects by using extensive and professional equipment. By using the theory of normative practices this article compares the practices of the vigilantes and the local police. Their attitude to themes as safety, community values and the core values of the Dutch rule of law differs. This puts pressure on cooperation between vigilantes and police officers. |
Artikel |
Digitale coproductie van preventie en opsporing met burgersEen verkenning naar de contouren van een nieuw beleidsregime |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2-3 2020 |
Trefwoorden | Digitale coproductie, digitaal burgerschap, digitale buurtpreventie, digitale opsporing, Technologieregime |
Auteurs | Steven van den Oord en Ben Kokkeler |
SamenvattingAuteursinformatie |
Over the years, the use of data and digital technology in neighbourhood watch groups for prevention and detection of crime and citizens initiatives to enhance public safety has increased due to social and technological changes of citizen participation in coproduction of safety and digitization of economy and society. This causes a transition towards a new technology regime, a shift from a ‘closed’ information and communication technology regime owned by governmental organizations towards (inter)national ‘open’ platforms, which in turn challenges the current policy regime. This transition creates new societal expectations and challenges, often with contrasting dynamics. For instance, citizens are becoming the so-called ‘eyes and ears’ for government in prevention and detection of crime in neighbourhoods, while professionals are increasingly expected to coproduce safety with citizens through new forms of prevention and detection. With the rise of data and digital technology such as platforms and applications citizens are increasingly enabled to take the lead and initiate collaboration and organize new forms of prevention and surveillance in their own neighbourhoods. |
Artikel |
Is digitale buurtpreventie een goed instrument voor burgeropsporing? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 2-3 2020 |
Trefwoorden | digital neighborhood watch, community crime prevention, crime reduction, surveillance, social control |
Auteurs | Jossian Zoutendijk en Krista Schram |
SamenvattingAuteursinformatie |
It is often assumed that digital neighbourhood watch groups lead to more emergency calls and more arrests by the police. This article revolves around the question whether or not these groups actually contribute to reducing crime in the Netherlands. It does so by looking at recent studies and the results of researchers’ own ‘realist evaluation’ of the city of Rotterdam’s policy on digital neighbourhood watch. The latter includes a reconstruction of the program theory and ten case studies with different types of groups. The reconstruction of program theory revealed two main routes to crime reduction: 1) more emergency calls and more arrests by the police and 2) more social control. Chat histories have been studied and moderators, participants, non-participants and professionals were interviewed on their perception of active mechanisms and on the efficacy of their group. None of the respondents believed their group led to an increased number of arrests, but interviews and chat histories show that crime can be reduced by means of social control. Social control by neighbours limits the opportunity for crime and disturbs criminal acts. Other studies in the Netherlands support this finding. The article closes by putting digital neighbourhood watch in a citizen’s perspective with suggestions to improve the efficacy of digital neighbourhood watch groups and the notion that for citizens, crime reduction is not the only or principal goal. |
Serie-artikel |
NAM, haar aandeelhouders en de 403-verklaringEen artikel in de serie ‘Aardbevingen in Groningen en het vermogensrecht’ |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | hoofdelijke aansprakelijkheid, groepsmaatschappij, jaarrekening, jaarrekeninggvrijstelling, intrekking |
Auteurs | Mr. dr. E.C.A. Nass |
SamenvattingAuteursinformatie |
De aandeelhouders van NAM zijn in beginsel niet aansprakelijk voor de verplichtingen van NAM in verband met aardbevingsschade. De bijzondere situatie in Groningen is aanleiding geweest voor de aandeelhouders om dat uitgangspunt vrijwillig te doorbreken. In deze bijdrage staat de aansprakelijkheidspositie van de aandeelhouders die daarvan het gevolg is centraal. |
Artikel |
Datagedreven zicht op ondermijning in woonwijkenEen verkenning van de mogelijkheden om indicatoren te ontwikkelen om zicht te krijgen op ondermijning in woonwijken |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 1 2020 |
Trefwoorden | Ondermijning, indicatoren, leefbaarheid, georganiseerde criminaliteit, stadsontwikkeling |
Auteurs | Jonas Stuurman, Emile Kolthoff, Joost van den Tillaart e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
This contribution reports about a research in a medium-sized municipality on the possibilities of giving municipalities an instrument to determine at the earliest possible stage which neighborhoods are at (increased) risk of exposure to organized crime and its consequences. We are searching for indicators to measure that exposure to give direction to preventive measures. Our focus is on the erosion of structures and foundations of society as a result of activities of organized crime, eventually resulting in the infringement of the rule of law. It is therefore not about the phenomenon of organized crime itself, but about its effects on society. This requires clarification and measurability of the concept. In this first exploration, we focus on the following five manifestations of the effect of organized crime: The emergence of a subculture: not recognizing government authority; the emergence of takeover of power in the neighborhood; the emergence of vulnerable groups of citizens; the creation of the image: crime pays off; and the emergence of unfair competition. |
Artikel |
De wettelijke regeling van het right to challenge in de praktijkMuch ado about nothing? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2019 |
Trefwoorden | Right to challenge, Burgerinitiatieven, Wmo, Subsidie, artikel 150 Gemeentewet |
Auteurs | Mr. E.M.M.A. Driessen, Prof. mr. G. Boogaard en Prof. mr. W. den Ouden |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het regeerakkoord werd een right to challenge-regeling aangekondigd, maar op welke manier deze regeling vorm moest krijgen, was nog de vraag. In hun eerder verrichte onderzoek komen de auteurs tot de conclusie dat zo’n regeling geen begaanbare weg is. Dat neemt niet weg dat er door het hele land verschillende regelingen te vinden zijn die worden gepresenteerd als een vorm van invoering van het right to challenge. In dit artikel onderzoeken de auteurs deze regelingen. Zijn het wel échte right to challenge-regelingen en komen zij tegemoet aan de knelpunten waarmee challengers te maken hebben? |
Artikel |
De betekenis van de 1 juli-uitspraken van de CRvB over exceptieve toetsing van algemeen verbindende voorschriften: exit LandbouwvliegersarrestEn ook: wat is de stand van zaken in het omgevingsrecht? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2019 |
Trefwoorden | avv, onverbindend, evidentiecriterium |
Auteurs | Mr. dr. H.J. (Henk) de Vries |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel gaat in op een uitspraak van de CRvB van 1 juli 2019 waarin exceptieve toetsing centraal stond. Auteur vergelijkt de omgevingsrechtelijke jurisprudentie van de ABRvS met betrekking tot exceptieve toetsing met de uitspraak van de CRvB. |
Artikel |
Psychosociale aspecten van crisismanagement: taken en uitdagingen voor bestuur en beleidEen analyse van recente casuïstiek |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3-4 2019 |
Trefwoorden | Crisisbeheersing, Bevolkingszorg, Psychosociale aspecten, Leiderschap |
Auteurs | Michel Dückers, Wera van Hoof en Jorien Holsappel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Crises and disasters can seriously affect the health, well-being and functioning of the people involved. From a governance perspective, it is important that public leaders and crisis managers are aware of what the psychosocial dimension of crisis management entails. The objective of the current contribution is to analyse dilemmas and challenges described in evaluations of crises that occurred in the Netherlands between 2012 and 2016. Thirty-six evaluations were analysed against the background of a theoretical framework combining crisis leadership tasks and psychosocial support principles along the crisis life cycle. Public leaders and crisis managers had to deal with classical crisis problems concerning coordination, collaboration and communication. Other recurring themes were linked to social media, and the tension between tasks such as meaning making (social recognition), account giving and learning. Moreover, the analysis illustrates how difficult it is to gain insight into the needs, problems and vulnerabilities of the individuals and groups affected. |
Boekbespreking |
De veilige stad als collectief doel (maar waar zijn de inwoners?) |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3-4 2019 |
Auteurs | Teun Eikenaar |
Auteursinformatie |
Essay |
De weerbarstige praktijk van informatiegestuurd handhaven in AmsterdamVier lessen uit tien jaar rekenkameronderzoek |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | handhaving, informatiegestuurd handhaven, informatiesystemen, dashboards, handhavingscultuur |
Auteurs | Daniëlle van der Wiel, Annemarieke van der Veer en Rosalie Joosten |
SamenvattingAuteursinformatie |
Efficiënt en effectief handhaven wordt steeds belangrijker ondanks toenemende taken, drukte, een enorm werkgebied en schaarse capaciteit. Dat is de grootste uitdaging waar de Amsterdamse handhaving voor staat. Een informatiegestuurde werkwijze moet soelaas bieden, maar de praktijk blijkt weerbarstig. De rekenkamer volgde de inspanningen van de gemeente Amsterdam en trekt daaruit vier lessen voor een succesvolle informatiegestuurde handhaving op het lokale niveau. |
Jurisprudentie |
Civiele jurisprudentie van GEA en GHvJ |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Prof. mr. dr. J. de Boer |
Auteursinformatie |
Interview |
Twee experimenten met laagdrempelige rechtspraak: de Rotterdamse Regelrechter en de Haagse WijkrechterIn gesprek met kantonrechter/regelrechter mr. Wim Wetzels en kantonrechter/wijkrechter mr. Jerzy Luiten |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Emese von Bóné |
Auteursinformatie |
Artikel |
Waarom is er verschil in jeugdoverlast tussen buurten?Een ‘mixed method’-onderzoek naar de voorspellende waarde van buurtkenmerken in relatie tot jeugdoverlast |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 5 2019 |
Trefwoorden | sociale desorganisatie, Jeugdoverlast, Hangplek, vrije tijd |
Auteurs | Floris Bots MSc en Dr. Joris Beijers |
SamenvattingAuteursinformatie |
The matter for this research is the request from the municipality of Eindhoven to map youth nuisance in the city of Eindhoven and to find explanations for differences between neighborhoods in order to provide policy makers with guidance. Quantitative and qualitative methods tested the social disorganization theory. Factors that may explain youth nuisance are a high degree of ethnic heterogeneity, low neighborhood participation and a high level of physical deterioration. In addition, youngsters who have unstructured leisure time prefer a place to hang out where there is no social control. Policy makers can use these insights to design their neighborhoods. |
Artikel |
De uitwerking van de Dienstenrichtlijn in het Nederlandse stelsel van ruimtelijke ordening |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | diensten, detailhandel, bestemmingsplan |
Auteurs | Mr. dr. M.R. (Marleen) Botman en Mr. D.S.P. (Daniëlle) Roelands-Fransen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Auteurs gaan in op recente jurisprudentie van met name de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over de vraag of de haar voorgelegde ruimtelijke voorschriften die economische activiteiten reguleren in overeenstemming zijn met de regels van het vrij verkeer, meer specifiek de vrijheid van vestiging en de Europese Dienstenrichtlijn 2006/123/EG. Zij gaan met name in op de vraag in hoeverre ruimtelijke voorschriften de vestiging van detailhandel kunnen reguleren door middel van brancheringsregelingen (de zaak Appingedam had namelijk betrekking op een brancheringsregeling voor de vestiging van detailhandel). Aan het slot van hun artikel geven zij een doorkijkje naar de toets aan de Dienstenrichtlijn onder het systeem van de Omgevingswet. |