Zoekresultaat: 120 artikelen

x
Artikel

De meeste mensen deugen

Tijdschrift Tijdschrift voor Klachtrecht, Aflevering 3 2021
Auteurs Liesbeth Veltmans

Liesbeth Veltmans
Artikel

Een kijkje achter de schermen: een kwalitatieve studie over het ontstaan van cybercriminele carrières

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 1 2021
Trefwoorden cybercrime, cyber offenders, criminal careers, online disinhibition, pathways
Auteurs Sifra Matthijsse, Wytske van der Wagen, Elina van ’t Zand e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    This qualitative study examines how criminal careers in cybercrime start and can be explained. Based on offender and expert interviews, the authors conclude that traditional factors linked with the initiation, such as a maturity gap (for juvenile offenders) and opportunism (for adult offenders), in combination with different types of (online) disinhibition – social, technical, situational and psychological – can explain the start of a criminal career. Features of the digital context appear to play a major role in the development of a criminal career and this requires more online supervision and education about – among other things – legal alternatives and the risks and boundaries of the online environment.


Sifra Matthijsse
S.R. Matthijsse MSc is als practicumdocent en tutor verbonden aan de Sectie Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Wytske van der Wagen
Dr. W. van der Wagen is als universitair docent verbonden aan de Sectie Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Elina van ’t Zand
Dr. mr. E.G. van ’t Zand is als universitair docent criminologie verbonden aan het Instituut voor Strafrecht en Criminologie van de Universiteit Leiden.

Tamar Fischer
Dr. T.F.C. Fischer is als universitair hoofddocent verbonden aan de Sectie Criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Homoseksuele leraar op een orthodox-protestantse school?

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2020
Trefwoorden orthodox-protestants, homoseksualiteit, gelijke behandeling, onderwijs
Auteurs Mr. dr. Niels Rijke
SamenvattingAuteursinformatie

    Whether homosexual teachers can work at an orthodox Protestant school in The Netherlands is regularly subject of societal debate. The Equal Treatment Law (1994) prohibits discrimination on the ground of homosexual orientation. How this works out in practice differs per denomination (type of school) and shifts over time in the direction of increasing acceptance. Within orthodox Protestant schools room is increasing to come out of the closet. Within certain schools there is increasing room for homosexual relationships, although opinions within these schools often differ and hence may also lead to conflict.


Mr. dr. Niels Rijke
Mr. dr. N.A. Rijke is jurist en sociaal wetenschapper. Hij promoveerde in november 2019 in Utrecht op zijn onderzoek naar identiteitsgebonden benoemingsbeleid van orthodox-protestantse scholen in relatie tot mensenrechten.
Artikel

Hoe kan sport bijdragen aan het re-integreren van delinquenten?

Tijdschrift PROCES, Aflevering 5 2020
Trefwoorden sport, delinquency, desistance, probation, prison
Auteurs Dr. Lianne Kleijer-Kool, Dr. Jacqueline Bosker en Mr. Moniek Zuurbier
SamenvattingAuteursinformatie

    The contribution of sport to reintegrating offenders receives limited attention, both in science and in the practice of probation and the prison system. From the perspective of desistance, this literature study concluded that sport can contribute to the development of individual capital, social capital and an alternative identity. However, the effect of sport is not necessarily positive. There are risks of negative influence or the reinforcement of problem behaviour. In counselling offenders, sport should be combined with other interventions to reduce recidivism. A personalized approach is required, based on the risk-need-responsivity model.


Dr. Lianne Kleijer-Kool
Dr. Lianne Kleijer-Kool is onderzoeker bij het lectoraat Werken in Justitieel Kader en hogeschoolhoofddocent bij het Instituut voor Veiligheid van Hogeschool Utrecht.

Dr. Jacqueline Bosker
Dr. Jacqueline Bosker is lector Werken in Justitieel Kader van Hogeschool Utrecht en lid van de redactie van PROCES.

Mr. Moniek Zuurbier
Mr. Moniek Zuurbier is onderzoeker bij het lectoraat Werken in Justitieel Kader en hogeschooldocent bij het Instituut voor Recht van Hogeschool Utrecht.
Artikel

Access_open Nachtmerrie van de fiscus

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 9 2020
Auteurs Trudeke Sillevis Smitt en Erik van der Burgt
Auteursinformatie

Trudeke Sillevis Smitt

Erik van der Burgt
beeld
Artikel

Conflicthantering op Vlaamse scholen: kinderen en jongeren (steeds meer) aan zet

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2020
Trefwoorden Vlaams onderwijs, leerlingen, sociaal-emotionele ontwikkeling, conflicthantering, methoden
Auteurs Gie Deboutte
SamenvattingAuteursinformatie

    Schools are tasked with helping children to become socially competent(er), both in the on- and offline world. If conflicts occur, schools find out how they can tackle this behaviour and prevent it in the future. Schools cover various tracks here. More and more schools have understood that they can actively involve children and young people in their preventive and problem-solving approach. They integrate methodologies and programmes that give children and young people the opportunity to take responsibility when a conflict occurs. Some of these methods and programmes are looked at more closely in this article. The article concludes with a future-oriented dream that responds to some current educational needs.


Gie Deboutte
Gie Deboutte is voorzitter van Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten; UCLL-expert pesten en ongewenst grensoverschrijdend gedrag; trainer bij Tenz vzw.
Artikel

Herstelgericht handelen. Groeikansen voor de hele school

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2020
Trefwoorden herstelgericht handelen, school, leraren, leerlingen, herstelgesprekken
Auteurs Maria Beerten
SamenvattingAuteursinformatie

    Implementing a restorative policy is a difficult job for schools. In schools based on sanctions teachers need to know the rules, but in schools based on restorative justice everyone, especially students, understands the rules and believes in them. The relation has priority. Such a school needs a vision on the restorative method for parents, teachers and students to solve unacceptable behaviour and conflicts. It focuses on self-discipline instead of discipline.


Maria Beerten
Maria Beerten heeft een lange ervaring als leerlingbegeleider in een Brusselse school, daarna als PrOSbegeleider van scholen, leraren en jongeren (PrOS – Positieve relaties op school). Zij is nu werkzaam als nascholer en hergo-moderator (herstelgericht groepsoverleg).
Artikel

De Nederlandse positie ten opzichte van godslastering in internationaal verband

Tijdschrift PROCES, Aflevering 4 2020
Trefwoorden Godslastering, Blasfemie, vrijheid van meningsuiting, Legalisering
Auteurs Mr. Tom Huisjes
SamenvattingAuteursinformatie

    In 2014, the Dutch government abolished its ban on blasphemy, which had laid dormant in its criminal code for decades. Similar laws have been abolished in nine other jurisdictions in the West since an international campaign to this end started in 2015. This article first describes the tension between blasphemy laws and the freedom of expression. It then examines the Dutch position on blasphemy in its international context. This article argues against bans on blasphemy and specifically against a potential reintroduction of a de facto ban on blasphemy in the Netherlands. Moreover, it argues in favour of applying political pressure to abolish bans on blasphemy around the world as well as giving diplomatic support to those affected by these laws.


Mr. Tom Huisjes
Mr. T.S. Huisjes is onderzoeker bij het Utrecht University Centre for Public Procurement (UUCePP).
Uit het veld

Nut en noodzaak van toezicht op artificiële intelligentie

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2020
Trefwoorden artificiële intelligentie (AI), algoritmes, data, AI-risico’s, ethiek
Auteurs Frans van Bruggen en Joep Beckers
SamenvattingAuteursinformatie

    Artificiële intelligentie (AI) is een revolutionaire technologie die een grote impact heeft op ons leven. Naast de aanzienlijke voordelen die AI ons oplevert, gaan ook significante risico’s met deze ontwikkeling gepaard. Tegen deze achtergrond zien we dat steeds meer toezichthouders zich aantoonbaar bezighouden met AI. De hamvraag voor veel toezichthouders is hoe zij zich moeten verhouden tot AI. Dit is geen eenvoudige zoektocht. Met onze bijdrage hopen wij deze zoektocht te faciliteren door de risico’s die gepaard gaan met AI-toepassingen overzichtelijk op een rijtje te zetten en vervolgens een zestal handvatten aan te reiken die toezichthouders kunnen gebruiken bij het inrichten van hun toezicht op AI.


Frans van Bruggen
Drs. F. van Bruggen is buitenpromovendus en toezichthouder integere bedrijfsvoering bij de NZa en redactielid van Tijdschrift voor Toezicht.

Joep Beckers
Dr. J. Beckers is gedragswetenschapper en manager Toezicht Zorgaanbieders bij de NZa en hoofdredacteur van Tijdschrift voor Toezicht.
Jurisprudentie

Access_open Stoian t. Roemenië: stap terug of status quo? Een EHRM-casus over het recht op inclusief onderwijs

EHRM 25 juni 2019, 289/14 (Stoian/Roemenië)

Tijdschrift Handicap & Recht, Aflevering 1 2020
Trefwoorden VN-verdrag Handicap, Europees Hof voor de Rechten van de Mens, (recht op) inclusief onderwijs, toegankelijkheid, redelijke aanpassingen
Auteurs Dra. M. Spinoy (M.Jur.) en Dr. J. Lievens (LL.M.)
SamenvattingAuteursinformatie

    In het recente arrest Stoian t. Roemenië oordeelt het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) over de onderwijssituatie van een jongen met een beperking in Roemenië. Het Hof beoordeelt de zaak vanuit de redelijke aanpassingsplicht en besluit dat die niet geschonden is. In deze bijdrage bespreken en analyseren de auteurs dit arrest dat het Hof op veel kritiek kwam staan. Ze houden daarbij in het bijzonder rekening met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (IVRPH) en relevante voorgaande rechtspraak van het EHRM. In het arrest krijgen de principes van het IVRPH (opnieuw) een centrale plaats. De toepassing van die principes is minder eenduidig. Het arrest doet immers belangrijke vragen rijzen over de manier waarop het EHRM twee belangrijke IVRPH-verplichtingen inzake onderwijs toepast. Het IVRPH omvat onder meer de verplichting tot het voorzien van een toegankelijk onderwijssysteem en de verplichting in redelijke aanpassingen te voorzien. Die verplichtingen zijn er beide op gericht onderwijs toegankelijk te maken voor kinderen met een handicap. Tussen de twee verplichtingen bestaan echter belangrijke verschillen, onder meer inzake afdwingbaarheid. Het EHRM lijkt deze verplichtingen niet correct van elkaar te onderscheiden en aan de twee tegelijk te toetsen. Daarnaast is niet duidelijk hoe streng het Hof de verplichtingen van staten toetst in deze materie. De toetsingsintensiteit lijkt in Stoian lager te liggen dan in eerdere zaken. De auteurs besluiten dan ook dat het arrest geen echte zekerheid brengt over de standaarden die het Hof in volgende zaken zal hanteren.


Dra. M. Spinoy (M.Jur.)
Dra. M. (Marie) Spinoy is doctoraatsonderzoeker aan het Leuven Centre for Public Law (KU Leuven). Ze doet onderzoek op het gebied van non-discriminatie.

Dr. J. Lievens (LL.M.)
Dr. J. (Johan) Lievens is universitair docent staatsrecht en onderwijsrecht aan de VU Amsterdam. Hij is tevens verbonden aan de Université de Namur en het Leuven Centre for Public Law (KU Leuven).
Artikel

Vaccinatie van jonge kinderen: vrijwillig of (soms) toch verplicht?

Tijdschrift Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 3 2020
Trefwoorden vaccinatieplicht, vaccinatiegraad, patiëntenrechten, toegang kinderopvang
Auteurs Prof. mr. J. Legemaate
SamenvattingAuteursinformatie

    Van oudsher is in Nederland het vaccinatiebeleid bij jonge kinderen gebaseerd op vrijwilligheid. Onder meer naar aanleiding van een dalende vaccinatiegraad wordt er in toenemende mate voor gepleit in het vaccinatiebeleid elementen met een verplicht karakter op te nemen. Dit zien we ook terug in een wetsvoorstel dat de Tweede Kamer in februari 2020 aanvaardde. In deze bijdrage wordt de discussie over vrijwillig versus verplicht in kaart gebracht en besproken.


Prof. mr. J. Legemaate
Johan Legemaate is hoogleraar gezondheidsrecht, Amsterdam UMC/Universiteit van Amsterdam. De auteur is lid van de redactie van dit tijdschrift en maakte deel uit van de onderzoeksgroep die in december 2019 het Nivel-rapport ‘Maatregelen om de vaccinatiegraad in Nederland te verhogen’ publiceerde.
Book Review

Access_open Marc Hertogh, Nobody’s Law, Legal Consciousness and Legal Alienation in Everyday Life

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 1 2020
Trefwoorden Vervreemding, Naleving van wetten, Legitimiteit, Rule of Law
Auteurs Irawan Sewandono
Auteursinformatie

Irawan Sewandono
Irawan Sewandono is universitair docent staats- en bestuursrecht aan de Open Universiteit.
Artikel

Sharia in het Westen (II)

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2020
Trefwoorden sharia in the West, Islamic law, religious law, comparative law, legal pluralism
Auteurs Prof. dr. Maurits Berger
SamenvattingAuteursinformatie

    This is the second part of the revised translation of ‘Understanding sharia in the West’ that was published in the Journal of Law, Religion and State 2018, 6, p. 236-273. The first part of the translation appeared in Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid 2019, 3, p. 17-31.


Prof. dr. Maurits Berger
Prof. dr. mr. M.S. Berger is hoogleraar Islam en het Westen aan de Universiteit Leiden en directeur van de Leiden Islam Academie. Tevens is hij senior research associate aan Instituut Clingendael, en hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid.
Artikel

Meedenken over oplossingen

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 5 2020
Auteurs Stijn Dunk

Stijn Dunk
Boekbespreking

Het incasseren van ongenoegen

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 1 2020
Auteurs Dr. Marie Rosenkrantz Lindegaard MA
Auteursinformatie

Dr. Marie Rosenkrantz Lindegaard MA
Dr. M.R. Lindegaard MA is senior onderzoeker bij het NSCR en universitair hoofddocent Sociologie aan de Universiteit van Kopenhagen.
General Comment

De bescherming van kinderen tegen lijfstraffen en andere wrede of vernederende straffen: General Comment No. 8 nader toegelicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Jeugdrecht, Aflevering 1 2020
Trefwoorden kindermishandeling, vernedering, lijfstraffen, 37 IVRK, General Comment 8
Auteurs Mr. B.L. Lok
SamenvattingAuteursinformatie

    Het Kinderrechtencomité vaardigt General Comments uit, waarin het duiding geeft aan bepaalde kinderrechten(thema’s). Op dit moment zijn er 24 General Comments. In deze rubriek wordt General Comment 8 uitgelicht. Deze General Comment ziet op het recht van het kind op bescherming tegen fysieke straffen en andere wrede of vernederende vormen van bestraffing.


Mr. B.L. Lok
Mr. B.L. Lok is advocaat personen, familie-, jeugd- & erfrecht bij Bos van der Burg Advocaten te Zoetermeer.
Jurisprudentie

Kroniek ondernemingsstrafrecht

Tweede helft 2019

Tijdschrift Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2020
Auteurs Prof. mr. H.J.B. Sackers (red.), mr. A.A. Feenstra, mr. A.C.M. Klaasse e.a.

Prof. mr. H.J.B. Sackers (red.)

mr. A.A. Feenstra

mr. A.C.M. Klaasse

prof. mr. M. Nelemans

mr. dr. I. Koopmans

mr. K.M.T. Helwegen

mr. A. Verbruggen

mr. dr. drs. B. van de Vorm

mr. dr. J.S. Nan

Prof. dr. Dina Siegel
Prof. dr. Dina Siegel is hoogleraar criminologie bij het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen, Universiteit Utrecht.
Discussie

Participatieve Video

Een onderzoeksmethodiek die gewenst gedrag visualiseert en dialoog stimuleert

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2019
Trefwoorden Facilitator, Researcher, Evaluator, Participatory video, Development
Auteurs Simon Koolwijk
Auteursinformatie

Simon Koolwijk
Simon Koolwijk is eigenaar van Facili2Transform.
Artikel

Access_open Vijf jaar ‘passend onderwijs’: een kinderrechtenperspectief

Tijdschrift Tijdschrift voor Jeugdrecht, Aflevering 3 2019
Trefwoorden Onderwijs, Recht (op onderwijs), Inclusief (onderwijs), Passend (onderwijs), Leerrecht
Auteurs Mr. T.R. Veldman
SamenvattingAuteursinformatie

    Met de evaluatie van de Wet passend onderwijs in het vooruitzicht wordt in dit artikel het daarop toepasselijke kader voor het recht op onderwijs uiteengezet. Hierbij wordt ingezoomd op het recht op onderwijs in een inclusief onderwijssysteem. Gesteld wordt dat het recht op onderwijs zoals vastgelegd in internationale verdragen centraal zou moeten staan bij het evalueren van het huidige systeem en het nemen van stappen om het systeem te veranderen, zoals bij de verankering van het ‘leerrecht’. Want verandering is nodig, blijkt na toetsing aan het internationale kinderrechtenkader.


Mr. T.R. Veldman
Mr. T.R. Veldman is juridisch adviseur Jeugdrecht bij Defence for Children.
Toont 1 - 20 van 120 gevonden teksten
« 1 3 4 5 6
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.