Met de aankoop van aandelen in Air France-KLM hoopt de Nederlandse Staat de internationale bereikbaarheid van Nederland beter te borgen. Deze bijdrage bespreekt in hoeverre deze aankoop de positie van de Staat versterkt en hoe het huidige deelnemingenbeleid aldus verruimd lijkt te worden met ruimte voor nieuwe overheidsdeelnemingen. |
Zoekresultaat: 32 artikelen
Artikel |
De Nederlandse Staat als aandeelhouder in Air France/KLM: een nieuwe deelneming, een nieuw deelnemingenbeleid |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 3-4 2019 |
Trefwoorden | deelnemingenbeleid, overheidsdeelnemingen, publieke belangen, minderheidsaandeelhouder, Air France-KLM S.A. |
Auteurs | Mr. J. Nijland |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Het mededingingsrechtelijke speelveld bij bestuursakkoorden |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | bestuursakkoorden, mededingingsrecht, Unietrouw, nuttig effect, wetsvoorstel duurzaamheidsinitiatieven |
Auteurs | Mr. G.J. van Midden |
SamenvattingAuteursinformatie |
Afspraken die overheden en ondernemingen in bestuursakkoorden maken kunnen in strijd komen met de (Europese) mededingingsregels. Daarbij lopen niet alleen de ondernemingen een risico, ook overheden riskeren het verwijt tot mededingingsbeperkende gedragingen ‘aan te zetten’ en daarmee de nuttige werking van de mededingingsregels in gevaar te brengen. In een recent wetsvoorstel heeft de regering een wettelijk systeem voorgesteld, waarmee duurzaamheidsinitiatieven van de mededingingsregels kunnen worden uitgezonderd. Dit wetsvoorstel lijkt ook interessant voor bestuursakkoorden. Het is echter onzeker of deze wet in lijn is met het Europese recht. Alternatieven, waaronder de leer van de inherente beperkingen, zijn denkbaar. Zekerheid hierover zal echter van de Commissie of het Hof van Justitie moeten komen. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 12 2018 |
Trefwoorden | schadefonds, schadevergoeding, nadeelcompensatie, insolventie, onrechtmatige overheidsdaad |
Auteurs | Mr. C.N.J. Kortmann |
SamenvattingAuteursinformatie |
Omwille van de veiligheid moet de overheid soms ingrijpende maatregelen nemen, zoals recent de schorsing van de Stint als toegelaten voertuig op de weg. Van Vollenhoven vindt dat goed, maar er zou volgens hem wel een fonds moeten zijn voor de gedupeerden van zo’n maatregel. Het is niet moeilijk dit voorstel te bekritiseren, maar bij nadere beschouwing kan zo’n fonds, mits goed opgezet, best meerwaarde hebben. |
Artikel |
Gouden aandelen opgepoetst? |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 8-9 2018 |
Trefwoorden | gouden aandelen, golden shares, beloningsbeleid, vrij verkeer van kapitaal en vestiging, financiële instellingen |
Auteurs | Mr. J. Nijland |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze column bespreekt auteur een voorstel tot invoering van gouden aandelen om het beloningsbeleid van financiële instellingen te kunnen beïnvloeden, dat door minister Hoekstra resoluut van tafel is geveegd. Auteur meent dat nog steeds onvoldoende rekening wordt gehouden met de vrijverkeersvereisten, volgens welke gouden aandelen onder voorwaarden zijn toegestaan. |
Artikel |
Deregulering van prestaties in de zorg (wetsvoorstel 34445) – nut en noodzaak |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2018 |
Trefwoorden | Wet marktordening gezondheidszorg, prestatie- en tariefregulering, wetsvoorstel 34445 |
Auteurs | Mr. B.A. van Schelven en mr. drs. C.J. de Boer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het wetsvoorstel Wet deregulering Wmg laat de Wmg beter aansluiten bij de – nog altijd beoogde – marktwerking in de zorg. Onder de huidige omstandigheden komen evenwel weinig zorgsectoren in aanmerking voor deregulering, waardoor het praktische nut van het wetsvoorstel de komende jaren beperkt is. Hamvraag is daarom of op dit moment een krachtig signaal naar verdere deregulering nodig is of dat met het oog op regelrust temporisering gewenst is. |
Column |
Vrijheid |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 4 2018 |
Auteurs | Harry Veenendaal |
Diversen |
Multifocaal toezichtProfessionalisering van intern en publiek toezicht door de ogen van Henk Kesler |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2017 |
Auteurs | Rein Halbersma en Karin van Wingerde |
Auteursinformatie |
Artikel |
Een investeringstoets voor vitale vennootschappen |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 8-9 2017 |
Trefwoorden | vitale vennootschappen, investeringstoets, nationale veiligheid |
Auteurs | Mr. E. Breukink |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage gaat over het onlangs verschenen WODC-rapport ‘Vitale vennootschappen in veilige handen’. Thans staat centraal de aanbeveling aan de wetgever om een publiekrechtelijk, sectorspecifiek instrumentarium te ontwikkelen waarmee ongewenst aandeelhouderschap in vitale vennootschappen kan worden tegengegaan. |
Artikel |
Het vennootschappelijk belang: de beschermheer van het nationale belang? |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 8-9 2017 |
Trefwoorden | nationaal belang, vennootschappelijk belang, buitenlandse overname, buitenlandse investering, Foreign Direct Investment |
Auteurs | R.M. Nijk LL.B. |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage onderzoekt de auteur in hoeverre een Nederlandse beursgenoteerde NV het nationale belang kan inroepen tegen een openbaar bod dat is gedaan door een buitenlandse entiteit. Hiertoe bekijkt hij in hoeverre het vennootschappelijk belang het nationale belang omvat. |
Artikel |
Ontstaan en ontwikkeling van de reclassering in vogelvlucht: 1823-heden |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 2 2017 |
Trefwoorden | Probation service, History of social work, history of pprobation, Solitary confinement, professionalization, Volunteer work, state control, social casework, resocialization, Alternative sanctions, What Works-debate |
Auteurs | Dr. Maarten van der Linde |
SamenvattingAuteursinformatie |
In the last decade history of social work gained a growing interest among social professionals, teachers, students and policy makers. They want to know more about the contributions the social work professions made to social welfare, community building and public safety. A website was launched, which today in 2017 presents the history of fifteen fields of social work: www.canonsociaalwerk.eu/. |
Redactioneel |
Changing the narrativeOver veranderende opvattingen, aasgieren en hyena’s |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2017 |
Auteurs | Paul Lugard |
Auteursinformatie |
Artikel |
Onafhankelijke commissarissen en beloning in aandelen: een terugblik |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 1-2 2017 |
Trefwoorden | onafhankelijkheid, commissaris, beloning, Corporate Governance Code, aandelen |
Auteurs | Mr. A. Muhammad |
SamenvattingAuteursinformatie |
Commissarissen dienen hun taken op onafhankelijke wijze uit te oefenen. In dit artikel staat de vraag centraal hoe beloning in aandelen – zoals voorgesteld in het consultatievoorstel voor de Corporate Governance Code – zich verenigt met die voorgeschreven onafhankelijke taakvervulling. |
Artikel |
Overnamegevechten, ongewenste investeerders en vitale vennootschappenIs een investeringstoets ter waarborging van ‘het algemeen belang’ wenselijk? |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 7 2016 |
Trefwoorden | overname, algemeen belang, ongewenste investeerder, investeringstoets, KPN |
Auteurs | Mr. P.W.M. van Slobbe |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat de waarborging van het algemeen belang binnen overnames centraal. Besproken wordt of het wenselijk is dat (in het licht van een mogelijk wetsvoorstel) het verkrijgen van zeggenschap in bepaalde voor Nederland vitale vennootschappen, zoals KPN, wordt getoetst op mogelijke bedreigingen voor het algemeen belang. |
Casus |
Eerste Kamer en wetgevingEen boodschap aan de staatscommissie |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | wetgevingsprocedure, wetgevingskwaliteit, novelle, amendement |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
De positie van de Eerste Kamer heeft al vaak onder druk gestaan. Gelet daarop is het een wonder te noemen dat wij nog altijd een senaat hebben. Dit is te danken aan een voortdurende aanpassing van zijn functie, een strategie van terughoudendheid en een zware procedure van grondwetwijziging. In meer positieve zin is de huidige acceptatie ook te danken aan het meer en meer optreden als toetsende instantie van het wetgevingsproces en de wetgevingskwaliteit. Aan de hand van twee recente voorbeelden, het wetsvoorstel Elektriciteits- en gaswet en een wijziging van de Mediawet, beziet de auteur of deze positionering terecht is. Vanuit de Kamer zelf is kritiek geuit op het staatsrechtelijke gehalte van het optreden van de Kamer bij de behandeling van die voorstellen. De auteur is van mening dat het veel meer perspectief biedt als de aangekondigde staatscommissie aandacht besteedt aan de feitelijk bijdrage die de Senaat kan leveren aan de kwaliteit van onze wetgeving, zijnde dé functie van de Senaat, dan herhaalde aandacht voor zijn staatsrechtelijke positie, waarvoor de argumenten al vele malen gewisseld zijn. |
Artikel |
De Europese Commissie en de nationale rechter in staatssteunzaken: welke mate van inhoudelijke toetsing? |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 7 2015 |
Trefwoorden | staatssteun, State Aid Modernisation, 23bis Procedureverordening, tussenstaats handelsverkeer, zorgvuldigheid |
Auteurs | Mr. A.H.G. van Herwijnen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt ingegaan op de verhouding tussen de Europese Commissie en de nationale rechter in staatssteunzaken. Er worden uiteenlopende ontwikkelingen vanuit twee staatssteunbeoordelende instanties gesignaleerd. De Europese Commissie legt meer verantwoordelijkheid voor de juiste naleving van de staatssteunregels bij de lidstaten neer, zodat zij zich kan concentreren op steunmaatregelen met mogelijk grote marktverstoring. Tegelijkertijd lijken de Nederlandse rechters een oordeel over eventuele staatssteun vaak uit de weg te gaan en evenmin veel gebruik te maken van de mogelijkheid om de Commissie om guidance te vragen. |
Casus |
Governance en bescherming van banken |
Tijdschrift | Onderneming en Financiering, Aflevering 3 2014 |
Trefwoorden | banken, publiek belang, publiek aandeelhouderschap, privatisering, Interventiewet, overheidsinvloed, vijandige overnames, beschermingsconstructies, certificering |
Auteurs | Prof. mr. D.F.M.M. Zaman, Mr. G.M. Portier en Mr. dr. J. Nijland |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage bespreken de auteurs de vraag welke publiek- en privaatrechtelijke mogelijkheden er bestaan om op permanente wijze een bank (of andere financiële instelling) te beschermen tegen beleid dat niet gericht is op het publieke belang. Daarbij worden mogelijke publiek- en privaatrechtelijke instrumenten vergeleken en geplaatst in een nationaal- en Europeesrechtelijk kader. Aangezien publiekrechtelijke instrumenten uit hoofde van de Interventiewet slechts onder bepaalde voorwaarden inzetbaar zijn (dreigende insolventie van de onderneming of instabiliteit van het financieel stelsel) en traditionele beschermingsconstructies slechts kunnen worden ingezet ter voorkoming van vijandige overnames, zien de auteurs mogelijkheden voor het gebruik van aanvullende privaatrechtelijke instrumenten ter stimulering van beleid van banken gericht op het publieke belang. |
Artikel |
Overheidsstichting of gesubsidieerde stichting? |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 1 2014 |
Auteurs | Dr. Jeff Sybesma |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Curaçaose overheid kent zogenaamde overheidsinstellingen. Dit zijn instellingen die op afstand zijn gezet van het bestuur doch waar, simpel gezegd, de overheid nog wel (gedeeltelijk) zeggenschap in en over heeft. Overheidsinstellingen kunnen worden onderscheiden in overheids-nv’s en overheidsstichtingen. Ten aanzien van de eerste groep, de overheids-nv’s, is al veel geschreven mede in de context van de Verordening corporate governance en in hoeverre de overheidsinvloed botst met de doelstellingen van de naamloze vennootschap. Over overheidsstichtingen is daarentegen nauwelijks geschreven. De overheid heeft echter recentelijk alle in haar ogen als overheidsstichting aan te merken stichtingen aangeschreven met de opdracht dat zij hun statuten in lijn dienen te brengen met de door de overheid opgestelde modelstatuten. Dit artikel gaat dieper in op deze materie, waarbij tevens aan bod komt de overheidsstichting in relatie tot de overheid en hoe dit zich verhoudt met gesubsidieerde stichtingen. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2011 |
Trefwoorden | church-state, subsidy |
Auteurs | Stuart Mac Lean |
SamenvattingAuteursinformatie |
Within municipalities there is much uncertainty as to whether religious organizations may be subsidized or not. It is often thought that the separation between church and state is at stake. Although legalists have addressed this problem before, a link with the everyday practice is often lacking. The flowchart that is created in this article makes a connection between legal science and practical questions policymakers are confronted with. By ‘pouring’ a subsidy request into the chart, it flows past three questions in a preset order. Based on research into (inter)national laws and jurisprudence, it is concluded that religious activities may be subsidized as long as the principles of neutrality, equality and separation between church and state are respected. |
Artikel |
Wettelijke bepalingen voor herstelgerichte afdoeningenNiet te weinig, niet te veel |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | bemiddelingsdiensten, wetgeving, preventie, strafproces |
Auteurs | Martin Wright |
SamenvattingAuteursinformatie |
Legislation affects restorative justice in four ways: existing legislation may allow it, new laws may enable it, laws may limit it, or restorative justice may be the norm. Examples from different countries are given and specific questions about the relationship of restorative justice to the criminal justice system discussed. It is suggested that, broadly speaking, safeguards should be legislated and practice regulated by an independent body. It is concluded that restorative practices, have the potential to transform society’s response to harmful behaviour. |
Artikel |
Juridische aspecten van DBC’s |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2005 |
Auteurs | .J.J.M. Linders |