Zoekresultaat: 34 artikelen

x
Article

Access_open The Challenges for England’s Post-Conviction Review Body

Deference to Juries, the Principle of Finality and the Court of Appeal

Tijdschrift Erasmus Law Review, Aflevering 4 2020
Trefwoorden wrongful conviction, criminal justice, Criminal Cases Review Commission, Court of Appeal, discretion
Auteurs Carolyn Hoyle
SamenvattingAuteursinformatie

    Since 1997, the Criminal Cases Review Commission of England, Wales and Northern Ireland has served as a state-funded post-conviction body to consider claims of wrongful conviction for those who have exhausted their rights to appeal. A meticulous organisation that has over its lifetime referred over 700 cases back to the Court of Appeal, resulting in over 60% of those applicants having their convictions quashed, it is nonetheless restricted in its response to cases by its own legislation. This shapes its decision-making in reviewing cases, causing it to be somewhat deferential to the original jury, to the principle of finality and, most importantly, to the Court of Appeal, the only institution that can overturn a wrongful conviction. In mandating such deference, the legislation causes the Commission to have one eye on the Court’s evolving jurisprudence but leaves room for institutional and individual discretion, evidenced in some variability in responses across the Commission. While considerable variability would be difficult to defend, some inconsistency raises the prospects for a shift towards a less deferential referral culture. This article draws on original research by the author to consider the impact of institutional deference on the work of the Criminal Cases Review Commission and argues for a slightly bolder approach in its work


Carolyn Hoyle
Carolyn Hoyle is Professor of Criminology at the Faculty of Law, University of Oxford, UK.
Artikel

Is datagedreven risicogebaseerd toezicht op termijn effectief?

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3-4 2020
Trefwoorden data, risicogebaseerd toezicht,, sciencedatagedreven toezicht, agentgebaseerd modelleren, inspecteurs
Auteurs Haiko van der Voort, Ivo Sedee, Tom Booijink e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    Welke effecten kunnen we op termijn verwachten als inspecteurs op basis van data risicogebaseerd gaan werken? We hebben een agentgebaseerd model ontwikkeld waarmee we verschillende scenario’s kunnen testen. Het model bevestigt het potentieel van datagedreven toezicht op de effectiviteit voor inspecties. Maar het waarschuwt ook voor bias, omdat met datagedreven toezicht alleen data van risicovolle bedrijven worden verkregen. Een beperkt aantal willekeurige inspecties kan de datakwaliteit al fors doen toenemen. Daarmee waarschuwen we voor te veel optimisme over de efficiëntie van datagedreven risicogebaseerd toezicht. Bovendien reiken we een model aan waarmee een optimum tussen datagedreven en willekeurige inspecties te bepalen is.


Haiko van der Voort
Dr. H.G. van der Voort is universitair docent Organisatie & Governance aan de TU Delft, Faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Ivo Sedee
I.R. Sedee Msc is junior adviseur bij Antea Group.

Tom Booijink
Ir. T.J.P. Booijink is coördinator van het data science cluster bij de NVWA.

Elske van der Vaart
Dr. E.E. van der Vaart is data scientist bij de NVWA.
Artikel

Publieke waarden of publiek conflict: democratische grondslagen voor de slimme stad

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2020
Trefwoorden public values, smart city, citizen participation, anti-technological protest, democratic legitimacy
Auteurs Prof. dr. Liesbet van Zoonen
SamenvattingAuteursinformatie

    Public values and citizen participation are key terms in smart city discourse that are propagated by all its actors, from governments to corporations and civil society. Nevertheless, the design and development of smart cities are hardly ‘public’ as some publics and some forms of participation are never included. This is particularly visible in current protests against a key enabling technology for smart cities, 5G. These contestations tend to be considered ill-informed and irrational, while their methods are seen as conflictual rather than helpful. In this article the author argues that the public value approach to smart cities is rooted in a deliberative perspective of democracy, while the tensions that are produced by 5G and other forms of anti-technological protest are better understood as part of agonistic democracy. Such conflicts about the new smart technologies that are currently hidden from public sight need to be articulated and constructed as contentious issues for electoral politics, in order for the smart city to acquire its democratic legitimacy.


Prof. dr. Liesbet van Zoonen
Prof. dr. E.A. van Zoonen is academisch directeur van het LDE Centrum voor Bold Cities van de Erasmus Universiteit Rotterdam, www.bold-cities.nl.
Artikel

Psychomacht: hoe sturen data en algoritmen de veiligheid in smart cities?

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2020
Trefwoorden psychopower, smart cities, Bernard Stiegler, Michel Foucault, security
Auteurs Dr. mr. Marc Schuilenburg
SamenvattingAuteursinformatie

    This article deals with the relationship of smart security technologies to broader modes of exercising power and subjugating individuals. It claims that the notion of psychopower is precisely what is missing from post-Foucaultian accounts of the smart city. In the article psychopower is defined as the manipulation of our consciousness in order to channel our desires toward ‘normal’ social behavior, drawing a line between what is ‘acceptable’ and what is ‘unacceptable’. Psychopower raises a series of concerns related to its democratic legitimacy and accountability as behaviorally informed conditioning of the mind runs the risk of constant surveillance, where human agency is diluted in a techno-utopian vision that promises to improve city-wide efficiency, decision-making, and security.


Dr. mr. Marc Schuilenburg
Dr. mr. M.B. Schuilenburg doceert aan de afdeling Strafrecht en Criminologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Essay

Rekenen en rekenschap

Algoritmes en de Archiefwet

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2020
Trefwoorden Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed, Archiefwet, algoritmes, transparantie, archiveren
Auteurs Petra Helwig
SamenvattingAuteursinformatie

    Binnen de overheid neemt semigeautomatiseerde besluitvorming toe. Parallel daaraan is er steeds meer aandacht voor eisen aan onderliggende algoritmes. Een daarvan is dat algoritmes die de overheid gebruikt bij (deels) geautomatiseerde besluitvorming, transparant en uitlegbaar horen te zijn. Dat past bij een transparante overheid en is ook het recht van individuele burgers voor wie een besluit potentieel rechtsgevolgen heeft. Een gemeente zal een betrokkene bijvoorbeeld moeten informeren waarom hij of zij wordt ‘geprofileerd’ als mogelijke uitkeringsfraudeur. Bij het transparant maken van algoritmes kan niet altijd worden volstaan met een beroep op de kennis van direct betrokkenen, zoals programmeurs. Dit artikel betoogt dat daarom ‘iets’ van gebruikte algoritmes opgenomen zal moeten worden in het archief van de organisatie en moeten worden beheerd in lijn met de Archiefwet. Voor wat dat dan concreet betekent, worden enkele richtingen verkend maar er is nog veel uit te zoeken. De Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed ziet hier, als toezichthouder op de Archiefwet, ook voor zichzelf een rol en zal de ontwikkelingen nader volgen.


Petra Helwig
Drs. P.F.M. Helwig is Senior inspecteur bij de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed
Essay

Toezicht op het gebruik van algoritmen door de overheid

Tijd voor een zorgplicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2020
Trefwoorden zorgplicht, algoritmen, toezicht op algoritmen, AI, geautomatiseerde besluiten
Auteurs Thijs Drouen en Marlies van Eck
SamenvattingAuteursinformatie

    De overheid maakt in toenemende mate gebruik van systemen die taken verrichten die eerst door ambtenaren werden uitgevoerd. Denk aan het verlenen en uitbetalen van uitkeringen, het opleggen van boetes, bedienen van ophaalbruggen enzovoort. Bij de inzet van deze systemen wordt niet altijd onderkend dat hierbij voldaan moet worden aan de regels die voor de overheid gelden. Bovendien brengt de inzet van deze systemen – algoritmen – nieuwe, deels voorzienbare en deels onvoorzienbare risico’s met zich mee. Daarom wordt steeds vaker gevraagd om meer toezicht op algoritmen. Om dit toezicht effectief te laten zijn zou er een zorgplicht moeten worden ingevoerd.


Thijs Drouen
Mr. T.L.J. Drouen is principal consultant bij Hooghiemstra & Partners.

Marlies van Eck
Mr. dr. B.M.A. van Eck is docent en onderzoeker bij eLaw Instituut Universiteit Leiden en principal consultant bij Hooghiemstra & Partners.
Artikel

Access_open Tien aanpassingen aan het Nederlands procesrecht in het licht van de datagedreven samenleving en autonome systemen

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2020
Trefwoorden autonome systemen, datagedreven besluitvorming, profilering, procesrecht
Auteurs Bart van der Sloot en Sascha van Schendel
SamenvattingAuteursinformatie

    Nederland transformeert naar een datagedreven samenleving. De politie, de Belastingdienst en uitkeringsinstanties experimenteren met Big Data; private partijen, zoals sociale media, banken, en medische organisaties gebruiken algoritmes en profielen om beleidskeuzes te maken. Daarbij worden beleidskeuzes steeds meer geautomatiseerd. Uit de substantiële hoeveelheden data die worden verzameld worden patronen, correlaties en waarschijnlijke verbanden tussen verschillende datapunten gedestilleerd. De profielen die op basis daarvan worden vervaardigd worden gebruikt om keuzes te maken over toekomstige gevallen. Hierdoor wordt het besluit- en beleidsvormingsproces in toenemende mate gestandaardiseerd. De hoop is dat de door data-analyse geïnformeerde besluiten kwalitatief beter zullen zijn en dit de uitvoering van het beleid effectiever en efficiënter zal maken. In onderzoek dat is verricht in opdracht van het ministerie van Justitie en veiligheid wordt geconcludeerd dat tien veranderingen aan het Nederlands recht nodig zijn om deze transitie in goede banen te leiden.


Bart van der Sloot
Dr. B. van der Sloot is senior researcher aan het Tilburg Institute for Law, Technology and Society (TILT) van Tilburg University.

Sascha van Schendel
S. van Schendel is promovendus aan het Tilburg Institute for Law, Technology and Society (TILT) van Tilburg University.
Artikel

De toekomst is aan de surfende criminoloog

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 4 2019
Trefwoorden criminology, artificial intelligence, research methods, research funding, causality
Auteurs Prof. dr. Jeroen Maesschalck
SamenvattingAuteursinformatie

    If, as criminologists, we really want to contribute to solutions for the great challenges of our time, we should be…surfing more. In a dynamic environment full of contradictions, we should be constantly in motion, moving left and right between different theoretical-normative perspectives as well as between methodological perspectives. This paper clarifies that surfing movement with some illustrations. It then proposes three goals for a criminological research agenda that should help us address the great challenges: actual (as opposed to superficial) relevance for practice, causal ambitions and multidisciplinarity. The paper concludes with some reflections about the organization and funding of criminological research.


Prof. dr. Jeroen Maesschalck
Prof. dr. J. Maesschalck is verbonden aan het Leuven Instituut voor Criminologie aan de KU Leuven.

Teun Eikenaar
Teun Eikenaar is antropoloog en werkzaam als postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit en de Nederlandse Defensie Academie.
Artikel

Veiligheid uit de glazen bol?

Naar verantwoorde toepassingen van big data in het veiligheidscomplex

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3-4 2019
Trefwoorden Big data, Security, good governance
Auteurs Remco Spithoven en Siri Beerends
SamenvattingAuteursinformatie

    The promises of Big Data, predictive policing and artificial intelligence hold a key position in the public debate for quite some time now. Optimists tell that it is possible to predict where criminal events will occur before they take place. This would implicate a major shift towards a crime and insecurity preventive society, feeding on our cultural longing for a secure future. Therefore we give algorithms and deep learning access to more and more aspects of our lives. But how realistic and desirable is the application of Big Data techniques in the area of security?
    In this article we put focus on the research question ‘In which way can Big Data and predictive policing support good governance of security?’, that has led our study. By exploring the central concepts, the processes behind them and their results in the domain of public security, we conclude that there are only rather disappointing results from the application of these techniques: crime and insecurity have not dropped when the police and other organizations turned to Big Data techniques. Instead, many negative side effects occurred. We search for explanations in six central academic critiques on the application of these techniques in the area of security.
    We have found several ways to guaranty principles of good governance in the application of Big Data techniques, but these require a firm paradigm shift on Big Data in general. The heuristics of security professionals should not be overshadowed by technological promises: the professional should always be in the loop, must understand the way predictions come into existence and must be able to correct flaws and bugs of (semi-)automated decisions. We conclude that safeguarding public security must remain human work in which Big Data techniques can assist.


Remco Spithoven
Remco Spithoven is lector Maatschappelijke Veiligheid aan de Hogeschool Saxion en redacteur van dit tijdschrift.

Siri Beerends
Siri Beerends is cultureel socioloog, onderzoeker en schrijver bij SETUP en pro‍movenda aan de Universiteit Twente.
Artikel

Voorspellen met big-datamodellen

Over de valkuilen voor beleidsmakers

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2019
Trefwoorden Big data, predictive analytics, challenges, data quality, interpretation
Auteurs Dr. Susan van den Braak en Dr. Sunil Choenni
SamenvattingAuteursinformatie

    In the field of policymaking, there is a growing need to take advantage of the opportunities that big data predictions offer. A strong point of big data is that the large amounts of data that are collected nowadays can be re-used to find new insights. However, for effective use in policymaking it is also important to take into account the relating limitations and challenges. For example, the quality of the data used can be a problem. Outdated data and data of which the semantics have changed, may result in predictions that are no longer correct. In addition, it is difficult to apply predictions to individual cases or people. In this article authors provide various practical recommendations for dealing with these problems. As long as people are aware of the limitations and handle the results with care, big data models can be a useful addition to traditional methods in the field of policymaking.


Dr. Susan van den Braak
Dr. S.W. van den Braak is als senioronderzoeker verbonden aan de afdeling Statistische Informatievoorziening en Beleidsanalyse (SIBa) van het WODC.

Dr. Sunil Choenni
Dr. S. Choenni is als hoofd van de afdeling Statistische Informatievoorziening en Beleidsanalyse (SIBa) werkzaam bij het WODC. Hij is tevens lector Future Information & Communication Technology aan de Hogeschool Rotterdam.
Artikel

Als de computer beslist

Tijdschrift Advocatenblad, Aflevering 2 2019
Auteurs Nathalie Gloudemans-Voogd

Nathalie Gloudemans-Voogd
Artikel

De uitdagingen in het effectief aanpakken van stalking

Tijdschrift PROCES, Aflevering 1 2019
Trefwoorden stalking, Politie, veiligheid, risicotaxatie
Auteurs Bianca Voerman MsC. en Cleo Brandt MsC.
SamenvattingAuteursinformatie

    In 2016 an independent review into a deadly ex-partner stalking case1xEenhoorn Commission. (2016). Conclusies en aanbevelingen: Onderzoeksrapport TweeSteden. identified a number of structural problems in the police’s approach to stalking cases. Police struggle to accurately and effectively assess and respond to stalking cases because of several reasons. Police often fail to identify stalking by focusing too much on single incidents, missing the pattern of behaviours that constitute stalking. Investigations also focus on the criminal offence of stalking, with police waiting to take action until a particular threshold is reached. There is a lack of knowledge about stalking in general and risk factors associated with stalking in particular, which means the victim’s safety can be at stake if adequate security measures are not taken. These findings led to the development of a new structured response to ex-partner stalking cases, which consists of an automated query, case screening and prioritisation with the SASH2xMcEwan, T. E., Strand, S., MacKenzie, R. D., & James, D. V. (2015). Screening Assessment for Stalking and Harassment (SASH)., case management together with partner agencies and improved training for police officers who are handling stalking cases. Victim safety must always be the first priority.

Noten

  • * Bianca Voerman en Cleo Brandt zijn beiden recherchepsycholoog bij de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.
  • 1 Eenhoorn Commission. (2016). Conclusies en aanbevelingen: Onderzoeksrapport TweeSteden.

  • 2 McEwan, T. E., Strand, S., MacKenzie, R. D., & James, D. V. (2015). Screening Assessment for Stalking and Harassment (SASH).


Bianca Voerman MsC.
Bianca Voerman is recherchepsycholoog bij de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.

Cleo Brandt MsC.
Recherchepsycholoog bij de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie
Artikel

Access_open Legal big data en wet- en regelgeving: perspectieven en uitdagingen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 1 2019
Trefwoorden big data, AI, wet- en regelgeving, uitdagingen en zorgen
Auteurs dr. F.L. Leeuw
SamenvattingAuteursinformatie

    De idee dat big data voor het recht en de rechtswetenschap belangrijk zijn is niet nieuw en is in dit artikel toegespitst op het ontwikkelen, implementeren en evalueren van wet- en regelgeving. Na een inleiding over het niet vanzelfsprekend zijn van de aandacht voor big data van juristen (zie Susskinds disruptieve technologieën-vergelijking), worden verschillende (potentiële) bijdragen van big data voor het ontwikkelen van wet- en regelgeving geschetst, waarbij ook personalized legislation aan de orde komt. Bij het implementeren van wetgeving wordt o.a. ingegaan op legal logistics. Vervolgens wordt het evalueren van wet- en regelgeving geïllustreerd met voorbeelden. Aansluitend komt de vraag aan de orde hoe big data het wetgeven kan veranderen en wat dat betekent voor wetgevers en welke uitdagingen en zorgen daarmee samenhangen.


dr. F.L. Leeuw
Professor dr. F.L. (Frans) Leeuw is hoogleraar Recht, Openbaar Bestuur en Sociaal-Wetenschappelijk Onderzoek, Maastricht University. Eerder: Directeur WODC; Decaan Humanities, Open Universiteit; Hoofdinspecteur Onderwijsinspectie, Directeur Algemene Rekenkamer en bijzonder Hoogleraar evaluatieonderzoek Universiteit Utrecht.
Artikel

Beschouwing rapport Commissie-Koops: strafvordering in het digitale tijdperk

Tijdschrift Tijdschrift Modernisering Strafvordering, Aflevering 2 2018
Trefwoorden digitale opsporing, openbronnenonderzoek, beslag, data-analyse, big data
Auteurs Mr. dr. J.J. Oerlemans
SamenvattingAuteursinformatie

    De Commissie-Koops heeft onderzocht of het conceptwetsvoorstel Boek 2 voldoende rekening houdt met het digitale tijdperk anno 2018 en in de nabije toekomst. Dit artikel is een beschouwing op het rapport van de Commissie, waarbij de aanbevelingen met betrekking tot openbronnenonderzoek en het beslag op gegevensdragers uitgebreid besproken worden. Daarnaast wordt ingegaan op het fenomenen van de ‘dataficering’ van het opsporingsproces. In het artikel wordt antwoord gegeven op de vraag welke bijdrage het rapport heeft geleverd aan de modernisering van het Wetboek van Strafvordering.


Mr. dr. J.J. Oerlemans
Mr. dr. J.J. Oerlemans is als onderzoeker verbonden aan eLaw, het Centrum voor Recht en Technologie van de Universiteit Leiden.
Artikel

De maatschappelijke integratie van de politie

Politieleiders over de actualiteit van een beladen concept

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden politie, maatschappelijke integratie, gebiedsgebonden politie
Auteurs Ivo van Duijneveldt
SamenvattingAuteursinformatie

    Since the 1970s social integration of the police has been considered as a key element of the Dutch police. This article focusses on the question of the relevance of social integration of the contemporary police. The article is based on interviews with present and former strategic leaders of the Dutch police. This study shows that social integration is still often considered to be a highly important value for the Dutch police, particularly with regard to the growing polarisation in society. However, some of the police chiefs also express their disapproval of the concept of social integration; in their view the concept reminds us of the past. Also, police chiefs are critical of the value of the concept because of its supposed geographical focus. The paper shows that this criticism can be understood as an interpretation of social integration in terms of ‘neighbourhood policing’ and as an operational police strategy.


Ivo van Duijneveldt
Ivo van Duijneveldt is organisatieadviseur bij Andersson Elffers Felix en buitenpromovendus aan de Radboud Universiteit.
Artikel

De bevoegdheid van de politie om computers binnen te treden: tijd voor een grondrecht op de bescherming van informatie-technische systemen?

Tijdschrift Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 4 2017
Trefwoorden hackbevoegdheid politie, botnets, nieuw grondrecht, integriteit communicatieapparaten, Computercriminaliteit III
Auteurs Dr. B. van der Sloot
SamenvattingAuteursinformatie

    Het wetsvoorstel computercriminaliteit III is bijna aangenomen en legt een aantal nieuwe bevoegdheden voor de politie neer, waaronder de mogelijkheid om computers van burgers binnen te treden. Niet alleen kan de politie zodoende onderzoek doen, ook mag zij gegevens kopiëren en aanpassingen doen aan de computer, bijvoorbeeld om bepaalde malware te verwijderen. Commentatoren hebben erop gewezen dat dit een zware inmenging is in de privésfeer van burgers. Het zou dan ook tijd zijn voor een nieuw grondrecht op de integriteit van digitale gegevensdragers. Dit artikel bespreekt de nieuwe bevoegdheid van de politie en de introductie van een mogelijk nieuw grondrecht.


Dr. B. van der Sloot
Dr. B. van der Sloot is senior researcher aan het Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT), Tilburg University.

Prof. Dr. Heinrich Winter
Heinrich Winter is hoogleraar Bestuurskunde aan de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen en verantwoordelijk voor de opleiding Juridische Bestuurskunde.
Artikel

Criminaliteitsconcentraties en microplaatsen

Een toets van de ‘law of crime concentration at places’

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 3 2017
Trefwoorden law of crime concentration, micro places, crime concentrations, criminology of place
Auteurs Prof. dr. Wim Hardyns, Thom Snaphaan MSc. en Prof. dr. Lieven J.R. Pauwels
SamenvattingAuteursinformatie

    The spatial concentrations of crime are increasingly being studied in smaller units of analysis. This study examines the extent to which crime levels occur at micro places. Weisburd argues there is a law of crime concentration at micro places. His so-called ‘law of crime concentration at places’ states that within an urban context a limited bandwidth of micro places is associated with a specific cumulative proportion of crime (e.g. 25 or 50 percent of crime in a city). In this study the authors investigate Weisburd’s statement in regard to crime concentrations in two large Belgian cities. Official police crime statistics (PCS) for the period 2004-2012 were used. There are several ways to define and operationalize a micro place. Therefore, this study also examines whether the unit of analysis has implications for the concentration of crime at places. Analyses were conducted at two small levels, namely: grid level (using 200 meters by 200 meters grid cells) and the level of the statistical sector (more or less similar to four digit postcode areas or CBS-neighborhoods). This study shows that the concentrations of crime at grid cells are in line with the findings of Weisburd. This trend is consistent in time, for the types of crime as well as for the two cities involved. The concentrations of crime at the level of the statistical sector appear to be less strong and therefore are not in line with the law of crime concentration at places.


Prof. dr. Wim Hardyns
Prof. dr. W. Hardyns is professor aan de Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht van de Universiteit Gent. Als lid van het Institute for International Research on Criminal Policy (IRCP) bestudeert hij de ruimtelijke context van criminele fenomenen en is hij gespecialiseerd in big data toepassingen in het veiligheidsdomein.

Thom Snaphaan MSc.
J.A.J.M. Snaphaan, Msc behaalde zijn diploma van Master in de Veiligheidswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.

Prof. dr. Lieven J.R. Pauwels
Prof. dr. L.J.R. Pauwels is professor aan de Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht van de Universiteit Gent en co-directeur van het Institute for International Research on Criminal Policy (IRCP).
Artikel

Over toekomstbestendige policing

De dilemma’s van veiligheidsregimes in grote steden

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2017
Trefwoorden policing, security, urban regimes, police strategies, risk management
Auteurs Dr. E. Devroe
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article we identify the political agency and discretion available to metropolises to define and accomplish their own policing agendas and to question what the role of public police forces can be in executing such agendas. Results of a comparative case study of 24 metropolises illustrate a major focus on risk management strategies like environmental opportunity oriented measures, hot spot hot time predictive policing actions and preventative community oriented policing. Also programs like Top 600 in Amsterdam and other early intervention efforts oriented towards ‘groups at risk’ (youngsters, nomads and criminal careers) find a place in the risk assessment regime. This article classifies all urban programs in 5 different ‘urban regimes’ and sheds light on the role the police should take in order to execute stated policy goals, summarized in urban policy coalition plans and security plans.


Dr. E. Devroe
Dr. Elke Devroe is als Associate professor verbonden aan het Institute of Security and Global Affairs, Faculty of Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden.
Toont 1 - 20 van 34 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.